TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Pe Heinä 26, 2019 09:11

Hyvä homma, kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu :D

Myyjälle vaan reklamointia jos liikkeestä ostit, kyllä niiden tuommoiset pikkuviat pitäisi mukisematta korjata. Täytyy myöntää ettei kovin usein tule käsijarrua automaatin kanssa käytettyä, tuo oli hyvä varoitus että noinkin voi käydä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3022
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Pe Heinä 26, 2019 13:15

Joo, tuo käyttämättömyys luultavasti syy.
No, uusi satulahan siis jo vaihdettu samantein eilen omin kustannuksin ja työ myös. Tänään reklamoin asiasta puhelimitse myyjä liikkeen kanssa ja rahaa tulee tilille. Jarrusatulan hinnan saan kokonaisuudessaan ja osittain tuon turbon magneettiventtiilin. Tämä jälkimmäinen ei ollut niin hädänalainen ja sen olisi voinut korjauttaa liikkeen piikkiin jossain korjaamossa. Tein sen itse kun vikahan ei ollut tässä satavarmasti, mutta todennäköisesti kyllä. Jossain korjaamolla olisivat arponeet vikaa ja se olisi voinut kestää ennenkuin olisi lopulta tullut kuntoon.

Tein itse ja otin vähän riskiä sekä kärsin vähän rahassa. Onpahan kuitenkin nyt sekin kunnossa.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1689
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. » Ke Heinä 31, 2019 20:29

333tkm ajettu 2011 ttid alkanut suhistaa koko ajan enemmän ahtopainetta. Egr ollut viimeiset 300tkm tulpattuna joten karstaa ei ole ja kenkää on saanut niin että koko kesää ei eturenkaat kestä +210hv tehoilla.

Suhinan lähde on jossain imusarjan alla. Kone käydessä imuputkea tukkimalla alkaa hirveä vihellys ja kone ei edes sammu. Onko siellä jotain hajoavaa vai suosiolla uusi imusatsi?
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Ke Heinä 31, 2019 21:24

Imusarjan alla on ainakin EGR-venttiili ja sen liityntä imusarjaan. Onko EGR:n putket paikoillaan ja ehjiä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1689
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. » To Elo 01, 2019 15:01

Putki tulpattuna ja imusarjan o-rengas kunnossa.
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

Avatar
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1689
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. » La Elo 03, 2019 20:20

:twisted: tyhmyys tunnustettava.

Vikana on pakoputken jousto osan poikkeaminen.

Ja syy miksi kone vinkui imusarjan alta oli se, että kone imi ilmeisesti huohottimen kautta ilmaa, kun ilmanotto oli tukittuna. Huohottimen letkun kun tulppasin ja laitoin hanskan imuputken päähän niin kone sammui samantien.
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

Paspe
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 10:35

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Paspe » Ti Elo 13, 2019 10:42

Osaisiko joku kertoa syytä miksi ttdi moottori tärähtää voimakkaasti käynnistettäessä...vaiva ollut jo pidemmän aikaa. Muuten moottori toimii moitteetta.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3022
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ke Elo 28, 2019 12:21

No niin, kivasti alkutaipale alkaa tämän TTiD:n kanssa :twisted: .

Eipä riittänyt toisen jarrusatulan yllättävä vuoto kässärin vivun juuresta, jonka sitten heti korjasin auton oltua viikon minulla.
Nyt sitten petti yllättäen laturi. Ihan ennalta varoittamatta. Ei lataa yhtään.

Laturi vaihdettu autoon jo kertaalleen reilun 60 tkm kohdalla. Nyt kesti sitten tämä n. 130 tkm, kun tällä hetkellä rapiat 190 tkm.
Kyllä tulee oikeasti vanhaa ng9-3 2.0t ikävä. Nyt voi mennä peilin eteen ja katsoa, että kuinka onneton kaveri sieltä tuijottaa. Ei voi muuta sanoa. Tiedossahan on ollut, että nämä laturit ovat heikkoja näissä dieseleissä, mutta että vain vähän yli 100 tkm kestää. Ei hyvää päivää :!:

Densoko se näissä on laturin merkki?
Jos tämä laitos (ng9-3 TTiD) alkaa olla näin luotettava, niin vaihtoon lähtee paljon aiemmin kuin olin ajatellut :(
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8828
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Elo 28, 2019 12:34

Se huono akunkenkä on kyllä osallistunut sen laturin tuhoamiseen tehokkaasti. Mulla 338 tkm takana autolla ja kertaalleen vaihdettu laturi. En tiedä onko yksiturboisessa sama laturi kuin kaksiturboisessa.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3022
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ke Elo 28, 2019 13:14

AZP kirjoitti:
Ke Elo 28, 2019 12:34
Se huono akunkenkä on kyllä osallistunut sen laturin tuhoamiseen tehokkaasti.
Näin itsekin arvelen.
Nythän se akunkenkä on korjattu, mutta vika ehti tehdä tehtävänsä.

Syyhän on varmaan siinä, että laturin säädin on pitänyt lähtöjännitettä maksimissa, kun suuri häviö oli pluskaapelin liitoksessa. Auton sähkölaitteet kävi koko ajan "alijännitteellä" vaikka laturi latasi ok ja koko ajan oli jännitepyynti silti täysillä.

ps. Silti, ottaa pattiin... :evil:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3022
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » To Elo 29, 2019 16:27

Uusi Denso paikallaan.
Saa nähdä kauanko kestää. Ei siinä ulkoisesti tai mekaanisesti mitään vikaa tuntunut olevan. Joko säädin tai diodisilta täytynyt pettää. Ovat näissä kuulemma aivan liian alimitoitettuja.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Juusseli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 16:46

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Juusseli » Ma Syys 02, 2019 16:50

Hei, nyt tuli autoon ilmoitus että dpf täynnä. 2010 vm SC Ttid kyseessä ja 270tkm mittarissa. Eli jos nyt haluaa sen pois pelistä, niin dpf irti ja tyhjennys.
Mistä sen softan saa? Ja miten se ajetaan autoon sisään?

Voiko autolla ajaa nyt tiistaista viikonloppuun asti, kun töissä pitäisi käydä. 50km matka aamuin illoin edes takaisin?

Jos viikonloppuna tekisi tuon operaation?

Kiitoksia pikaisista vastauksista 😊

Edit: joo ei tuolla päässyt enää mihinkään 2km jälkeen pamahti savut pakoputkesta.
Viimeksi muokannut Juusseli, Ma Syys 02, 2019 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8828
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Syys 02, 2019 17:18

Jos on jo ilmoitus ruudussa dpf:n täyttymisestä, niin jos auto ei ole jo limp modessa niin pian on. En siis ajelisi sillä, ellei suodatinta saada pakkopolttoon. Siihen taas tarvitaan joko merkkitesteri Tech tai Opelin laite OP-Com.

Lisäksi kannattaa tutkia miksi suodatin on tukkeutunut, eli todennäköisesti jostain syystä kone savuttaa ja vika voi olla vaikka haljenneessö ahtoputkessa. Se paksu letku koneen ja akkukotelon välissä siis.

Softan saat nimimerkiltä jcarlson, ja sen voi pyytää vaikka sähköpostiin, jos käsistä löytyy läppäri ja hankkii MPPS-kaapelin (vaikka ebaysta). Tuon avulla softan saa läppäriltä syötettyä autoon OBD-portin kautta. Jcarlson osaa kertoa sitten tarkemmin mitä asennuspisteitä löytyy mistäkin päin maata, jos ei itse halua ryhtyä softaa vaihtamaan.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Ma Syys 02, 2019 17:42

Täältä löytyy ainakin osa asennuspaikoista ja tarkempaa tietoa JC:n softista:
viewtopic.php?f=60&t=165983

Mikä TTiD:ssä voisi aiheuttaa satunnaista nykimistä? Aamulla motarille kiihdytyksessä alkoi nykimään ja tuntui olevan tehot kateissa. Himmasin huoltikselle ja tsekkasin että konehuoneessa oli kaikki kiinni. Ajelin pienempä tietä töihin jolloin kaikki toimi kuten pitää, samoin myöhemmin iltapäivällä myös motarilla. Ongelmaa ei nyt saa enää ainakaan väkisin yrittämällä toistettua :? Eka kerta kun tämmöistä ilmenee.

Vikakoodi löytyy ainoastaan EGR:stä: P0400 24 EGR Actuator Circuit, Short to B+. EGR on kyllä tulpattu, mutta voiko tämmöinen vika silti aiheuttaa jotain?

Edittiä: Ongelma ei ole toistunut ainakaan 4 päivään, tarvinnee seurata tlannetta.
Viimeksi muokannut SS, La Syys 07, 2019 15:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Juusseli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 16:46

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Juusseli » Ma Syys 02, 2019 18:23

.

Vastaa Viestiin