TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1691
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. »

333tkm ajettu 2011 ttid alkanut suhistaa koko ajan enemmän ahtopainetta. Egr ollut viimeiset 300tkm tulpattuna joten karstaa ei ole ja kenkää on saanut niin että koko kesää ei eturenkaat kestä +210hv tehoilla.

Suhinan lähde on jossain imusarjan alla. Kone käydessä imuputkea tukkimalla alkaa hirveä vihellys ja kone ei edes sammu. Onko siellä jotain hajoavaa vai suosiolla uusi imusatsi?
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3069
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Imusarjan alla on ainakin EGR-venttiili ja sen liityntä imusarjaan. Onko EGR:n putket paikoillaan ja ehjiä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1691
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Putki tulpattuna ja imusarjan o-rengas kunnossa.
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1691
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja A.L. »

:twisted: tyhmyys tunnustettava.

Vikana on pakoputken jousto osan poikkeaminen.

Ja syy miksi kone vinkui imusarjan alta oli se, että kone imi ilmeisesti huohottimen kautta ilmaa, kun ilmanotto oli tukittuna. Huohottimen letkun kun tulppasin ja laitoin hanskan imuputken päähän niin kone sammui samantien.
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

Paspe
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 10:35

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Paspe »

Osaisiko joku kertoa syytä miksi ttdi moottori tärähtää voimakkaasti käynnistettäessä...vaiva ollut jo pidemmän aikaa. Muuten moottori toimii moitteetta.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3486
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin, kivasti alkutaipale alkaa tämän TTiD:n kanssa :twisted: .

Eipä riittänyt toisen jarrusatulan yllättävä vuoto kässärin vivun juuresta, jonka sitten heti korjasin auton oltua viikon minulla.
Nyt sitten petti yllättäen laturi. Ihan ennalta varoittamatta. Ei lataa yhtään.

Laturi vaihdettu autoon jo kertaalleen reilun 60 tkm kohdalla. Nyt kesti sitten tämä n. 130 tkm, kun tällä hetkellä rapiat 190 tkm.
Kyllä tulee oikeasti vanhaa ng9-3 2.0t ikävä. Nyt voi mennä peilin eteen ja katsoa, että kuinka onneton kaveri sieltä tuijottaa. Ei voi muuta sanoa. Tiedossahan on ollut, että nämä laturit ovat heikkoja näissä dieseleissä, mutta että vain vähän yli 100 tkm kestää. Ei hyvää päivää :!:

Densoko se näissä on laturin merkki?
Jos tämä laitos (ng9-3 TTiD) alkaa olla näin luotettava, niin vaihtoon lähtee paljon aiemmin kuin olin ajatellut :(
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10102
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se huono akunkenkä on kyllä osallistunut sen laturin tuhoamiseen tehokkaasti. Mulla 338 tkm takana autolla ja kertaalleen vaihdettu laturi. En tiedä onko yksiturboisessa sama laturi kuin kaksiturboisessa.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3486
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Ke Elo 28, 2019 12:34
Se huono akunkenkä on kyllä osallistunut sen laturin tuhoamiseen tehokkaasti.
Näin itsekin arvelen.
Nythän se akunkenkä on korjattu, mutta vika ehti tehdä tehtävänsä.

Syyhän on varmaan siinä, että laturin säädin on pitänyt lähtöjännitettä maksimissa, kun suuri häviö oli pluskaapelin liitoksessa. Auton sähkölaitteet kävi koko ajan "alijännitteellä" vaikka laturi latasi ok ja koko ajan oli jännitepyynti silti täysillä.

ps. Silti, ottaa pattiin... :evil:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3486
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Uusi Denso paikallaan.
Saa nähdä kauanko kestää. Ei siinä ulkoisesti tai mekaanisesti mitään vikaa tuntunut olevan. Joko säädin tai diodisilta täytynyt pettää. Ovat näissä kuulemma aivan liian alimitoitettuja.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Juusseli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 16:46

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Juusseli »

Hei, nyt tuli autoon ilmoitus että dpf täynnä. 2010 vm SC Ttid kyseessä ja 270tkm mittarissa. Eli jos nyt haluaa sen pois pelistä, niin dpf irti ja tyhjennys.
Mistä sen softan saa? Ja miten se ajetaan autoon sisään?

Voiko autolla ajaa nyt tiistaista viikonloppuun asti, kun töissä pitäisi käydä. 50km matka aamuin illoin edes takaisin?

Jos viikonloppuna tekisi tuon operaation?

Kiitoksia pikaisista vastauksista 😊

Edit: joo ei tuolla päässyt enää mihinkään 2km jälkeen pamahti savut pakoputkesta.
Viimeksi muokannut Juusseli, Ma Syys 02, 2019 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10102
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos on jo ilmoitus ruudussa dpf:n täyttymisestä, niin jos auto ei ole jo limp modessa niin pian on. En siis ajelisi sillä, ellei suodatinta saada pakkopolttoon. Siihen taas tarvitaan joko merkkitesteri Tech tai Opelin laite OP-Com.

Lisäksi kannattaa tutkia miksi suodatin on tukkeutunut, eli todennäköisesti jostain syystä kone savuttaa ja vika voi olla vaikka haljenneessö ahtoputkessa. Se paksu letku koneen ja akkukotelon välissä siis.

Softan saat nimimerkiltä jcarlson, ja sen voi pyytää vaikka sähköpostiin, jos käsistä löytyy läppäri ja hankkii MPPS-kaapelin (vaikka ebaysta). Tuon avulla softan saa läppäriltä syötettyä autoon OBD-portin kautta. Jcarlson osaa kertoa sitten tarkemmin mitä asennuspisteitä löytyy mistäkin päin maata, jos ei itse halua ryhtyä softaa vaihtamaan.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3069
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Täältä löytyy ainakin osa asennuspaikoista ja tarkempaa tietoa JC:n softista:
viewtopic.php?f=60&t=165983

Mikä TTiD:ssä voisi aiheuttaa satunnaista nykimistä? Aamulla motarille kiihdytyksessä alkoi nykimään ja tuntui olevan tehot kateissa. Himmasin huoltikselle ja tsekkasin että konehuoneessa oli kaikki kiinni. Ajelin pienempä tietä töihin jolloin kaikki toimi kuten pitää, samoin myöhemmin iltapäivällä myös motarilla. Ongelmaa ei nyt saa enää ainakaan väkisin yrittämällä toistettua :? Eka kerta kun tämmöistä ilmenee.

Vikakoodi löytyy ainoastaan EGR:stä: P0400 24 EGR Actuator Circuit, Short to B+. EGR on kyllä tulpattu, mutta voiko tämmöinen vika silti aiheuttaa jotain?

Edittiä: Ongelma ei ole toistunut ainakaan 4 päivään, tarvinnee seurata tlannetta.
Viimeksi muokannut SS, La Syys 07, 2019 15:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Juusseli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 16:46

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Juusseli »

.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3486
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Muutama ihmetys :roll:

Eberi toimi pari viikkoa sitten noin viikon ajan. Käytin jopa koe mielessä kaksi kertaa sitä ajastimenkin kanssa sekä kerran parkkipaikalla taukolämmittimenä. Hyvin toimi. Nyt sitten viimeisen viikon aikana on "kiukutellut". Ajastusta tai taukolämmitystä en ole käyttänyt, mutta tuohon tulokseen olen tullut, kun kylmäkäynnistyksissä merkkivalo on syttynyt ja sammunut hetken päästä. Muutaman kerran saattoi palaa jopa koko ajomatkan ilman lämpötilojen ollessa otolliset eli pikku pakkasista alle +10 asteeseen. Joten ei siis ole toiminut luotettavasti.

Tänään sitten kävin aamupäivällä Motonetissa hakemassa parit "paremmat" H7 polttimot noihin bi-xenonien lisäpitkiksi. Ilman lämpötila on ollut tänään nollan tuntumassa. Motonetista lähtiessä eberin valo jäi nyt sitten jälleen kerran palamaan. Hämmästys oli suuri, kun tulin kotia ja aloin avaamaan tallin ovia, niin auton alta tuli savua. Eberi päällä. Auto täysin lämmin ajomatkan ollessa varmasti riittävä ja vielä moottoritiellä. Miten ihmeessä :?:

Toinen ihmettely tuli sitten siitä, kun aloin kurkkimaan bi-xenonien halogeenipitkien H7 polttimoon. WIS:n mukaan polttimon kantaa vain käännetetään hiukan vastapäivään. Kokeilinkin, mutta en uskaltanut enää lisätä voimaa, kun tuntuu olevan jämäkästi kiinni. Kurkistelin umpioon ja näyttää kuin polttimon kanta olisi kiristetty parilla pienellä torx-kantaisella ruuvilla eikä se voi kääntyä ellei niitä ensin löysää.
Olenko väärässä vai eikö vain usko riittänyt kääntää :?:

Ajatus olisi ollut kokeilla vaihtaa hiukan valkoisempaa valoa tuottava poltin tuonne apupitkään bi-xenonien kaveriksi. Philipsin White Vision olisi ehkä paras vaihtoehto, mutta ex. Saabista niin huonot kokemukset kestävyydestä, että tyydyin Narvan +50 polttimoihin. Niistä on selvästi paremmat kestävyyskokemukset ja peruspoltinta valkoisempi valokin.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10102
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pysyykö lämpötilaviisari ajossa tasan vaakatasossa? Jos termari falskaa tai lämpöanturi näyttää väärin, niin eberi haluaa käydä nun kone on (anturin mukaan) alle 75-asteinen. Tällöin myös mittariston viisari jää hieman alaviistoon.

Vastaa Viestiin