TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5156
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tetammi » La Marras 02, 2019 15:38

AZP kirjoitti:
Ma Loka 28, 2019 18:04

EPC:n mukaan uusin versio TTiD:n imusarjasta on osanumerolla 55229190. Sitä en tiedä mistä osanumeron imusarjasta löytää.
Vanhemmassa ainaki iha tulipellin puolella joku numero et pitäis olla ihan hyvin luettavissa

Kuva

tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5156
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tetammi » La Marras 02, 2019 15:48

Ulkomailta vaan imusarja tilaukseen niin ei tarvii arpoo
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... 2f4bff90c2

Alle puolet marmorin hinnasta.

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com » Su Marras 17, 2019 19:56

No niin, Tänään sitten lähti Englannista NeoBrosilta tilaukseen uusi imusarja omaan Ttid tulokkaaseen ja puolasta egr tulppauslevy. Saa nähdä millaisen tarjouksen tuo luottopaja imusarjan vaihdosta antaa. Aikaisemmin samassa pajassa tehty mm. Opelin kone- ja kansiremppaa. Mielenkiintoista automaattikeskustelua lueskelin tossa aikaisemmin ja itsekin tuumailin, että tämä Aisin 6v on kyllä hidas, mutta se toki oli tiedossa, koska Octavian pikku bensa mpi ja fsi taitaa omata saman lootan ja itselläni oli kyseinen mpi 1.6 Aisinin automaatilla. Skoda oli ajettu 260tkm eikä öljyä ollut vaihdettu ikänä. No laatikko toimi mekaanisesti vähän tönkosti ja N vaihteelta D aina pamahti. No Nyt Saabin laatikko on huollettu 60tkm välein ja laatikko pelaa pehmeästi paukkumatta, mutta kolmonen D vaihteella ajaessa vähän luistaa, manuaalisesti ei luista, joten taitaa olla ohjelmassa jotain häikkää. Päivittämällä sekin varmaan poistuisi. No mutta itse tykkään ajaa automaatilla automaattina. Jos rata-autoa olisin haikaillut, niin olisin varmaan laittanut bensalla olevan dsg.n rattivaihteilla, mutta käyttikseltä haen jotain ihan muuta, kuin nopeita vaihtoja. Toki Ttid.ssä on sopivasti potkua, että pääsee turvallisesti rekan ohi tarvittaessa.
Saab 9-3 Sport Sedan aut. Ttid 180hp. Vm. 2008 Tämmöinen
keskinen84 (a) gmail.com

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com » Pe Marras 22, 2019 21:44

jyyrä kirjoitti:
Ti Loka 02, 2018 11:36
Omasta autosta kun tukin egr:n (otin koko haitariputken pois imusarjasta), "puhdistin" dpf:n, vaihdoin imusarjan uuteen (vanhasta oli otettu läpät pois), sekä laitatin softan turbotec:llä niin kulutus on tippunut 6,2l->5,3l/100km. kilometrejä on tullut nyt n.4000 softauksen jälkeen ja aina kun autolla lähtee ajamaan niin käy mielessä että miksi en ole tehnyt noita "huoltoja" jo aikaisemmin :-)
Kuinka puhdistit dpf suodattimen?
Saab 9-3 Sport Sedan aut. Ttid 180hp. Vm. 2008 Tämmöinen
keskinen84 (a) gmail.com

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1070
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä » La Marras 23, 2019 11:15

Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2911
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » La Marras 23, 2019 17:58

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Marras 17, 2019 19:56
Mielenkiintoista automaattikeskustelua lueskelin tossa aikaisemmin ja itsekin tuumailin, että tämä Aisin 6v on kyllä hidas, mutta se toki oli tiedossa, koska Octavian pikku bensa mpi ja fsi taitaa omata saman lootan ja itselläni oli kyseinen mpi 1.6 Aisinin automaatilla. Skoda oli ajettu 260tkm eikä öljyä ollut vaihdettu ikänä. No laatikko toimi mekaanisesti vähän tönkosti ja N vaihteelta D aina pamahti. No Nyt Saabin laatikko on huollettu 60tkm välein ja laatikko pelaa pehmeästi paukkumatta, mutta kolmonen D vaihteella ajaessa vähän luistaa, manuaalisesti ei luista, joten taitaa olla ohjelmassa jotain häikkää. Päivittämällä sekin varmaan poistuisi. No mutta itse tykkään ajaa automaatilla automaattina. Jos rata-autoa olisin haikaillut, niin olisin varmaan laittanut bensalla olevan dsg.n rattivaihteilla, mutta käyttikseltä haen jotain ihan muuta, kuin nopeita vaihtoja. Toki Ttid.ssä on sopivasti potkua, että pääsee turvallisesti rekan ohi tarvittaessa.
Kyllä sen momentinmuuntimen pitäisi kolmosellakin jossain vaiheessa lukittua, mutta tietyillä nopeuksilla tuntuu haluavan luistattaa sitä. Manuaaliasennossa muunnin lukittuu, mutta samalla kierroksetkin hieman tippuvat. Ilmeisesti softa haluaa pitää kierrokset aina yli 1500. Tuskin sulla tuossa mitään vikaa on, samanlaista on käytös täälläkin. Ripeissä ohituksissa loota manuaaliasentoon tai sport moodi päälle jolloin sisässä on jo valmiiksi pienempi vaihde.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com » La Marras 23, 2019 18:37

SS kirjoitti:
La Marras 23, 2019 17:58
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Marras 17, 2019 19:56
Mielenkiintoista automaattikeskustelua lueskelin tossa aikaisemmin ja itsekin tuumailin, että tämä Aisin 6v on kyllä hidas, mutta se toki oli tiedossa, koska Octavian pikku bensa mpi ja fsi taitaa omata saman lootan ja itselläni oli kyseinen mpi 1.6 Aisinin automaatilla. Skoda oli ajettu 260tkm eikä öljyä ollut vaihdettu ikänä. No laatikko toimi mekaanisesti vähän tönkosti ja N vaihteelta D aina pamahti. No Nyt Saabin laatikko on huollettu 60tkm välein ja laatikko pelaa pehmeästi paukkumatta, mutta kolmonen D vaihteella ajaessa vähän luistaa, manuaalisesti ei luista, joten taitaa olla ohjelmassa jotain häikkää. Päivittämällä sekin varmaan poistuisi. No mutta itse tykkään ajaa automaatilla automaattina. Jos rata-autoa olisin haikaillut, niin olisin varmaan laittanut bensalla olevan dsg.n rattivaihteilla, mutta käyttikseltä haen jotain ihan muuta, kuin nopeita vaihtoja. Toki Ttid.ssä on sopivasti potkua, että pääsee turvallisesti rekan ohi tarvittaessa.
Kyllä sen momentinmuuntimen pitäisi kolmosellakin jossain vaiheessa lukittua, mutta tietyillä nopeuksilla tuntuu haluavan luistattaa sitä. Manuaaliasennossa muunnin lukittuu, mutta samalla kierroksetkin hieman tippuvat. Ilmeisesti softa haluaa pitää kierrokset aina yli 1500. Tuskin sulla tuossa mitään vikaa on, samanlaista on käytös täälläkin. Ripeissä ohituksissa loota manuaaliasentoon tai sport moodi päälle jolloin sisässä on jo valmiiksi pienempi vaihde.
Kyllä se lukittuu. Kolmosella sen luiston huomaa ennen turbiinilukon tarttumista. Toimii Volvoissa yms. vastaavalla tavalla, joten kunnossa taitaa olla.
Saab 9-3 Sport Sedan aut. Ttid 180hp. Vm. 2008 Tämmöinen
keskinen84 (a) gmail.com

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com » Ma Marras 25, 2019 22:09

Trooper_75 kirjoitti:
Su Syys 30, 2018 14:11
Itselle tuli kesällä vähän yllättäen taas TTiD A 2009, lasissa 215 tkm. Noin vanhaan kun ei tee mieli hirveästi rahaa laittaa niin laitoin kokeeksi puolalaisen n. 9 mm reiällä varustetun levyn EGR-putkeen. Vielä ei ole vikavalo syttynyt, ottaa pois rupeaa herjaamaan. Edellisessä TTiD:ssä oli JC:n softa EGR disabloituna, joka toimi kyllä hyvin.. Liqui Molyn imusarjasuihke odottaa kaapissa kun vaan ehtisi tehdä sen operaation ja sitten toivotaan parasta ettei läpät tipu pyttyyn. Tai vaihtaa imusarjan hihnarempan yhteydessä ensi vuonna :?

DPF polttelee kyllä usein, 270-550 km vaihteluvälillä. Ilman tuota härpäkettä kulutus olisi varmaan 0,5 l/100 km alempi.
Löytyikö ko. autosta jotain vikaa, kun polttoväli on noin lyhyt? Itselläni polttovälit samaa luokkaa vakio Ttid 250tkm ajettu. Auto kyllä softataan, mutta kyllä mä ton nokitamppoonin haluaisin säilyttää. Haluaisin noita polttovälejä jollain konstilla pidentää. Olen miettinyt dpf pesua, että voisikohan tämä dpf olla vaan jo tuhkaa täynnä. Imuputket olis kunnossa, imusarja vaihdetaan, ja egr tukitaan.
Saab 9-3 Sport Sedan aut. Ttid 180hp. Vm. 2008 Tämmöinen
keskinen84 (a) gmail.com

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2911
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Ma Marras 25, 2019 23:03

Taisin jo aiemminkin mainita, mutta mullakin polttoväli yleensä luokkaa 300...400km. Pääasiallinen ajomatka on 12km työmatkasiivu ja kaasujalka raskaahko. En usko että tuossa mitään vikaa on, ajotapa ja matka vaikuttaa. Puhtaassa maantieajossa menee sitten paljon pidemmälle. Samanlailla on käyttäytynyt 64...140tkm välin ainakin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5528
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Marras 26, 2019 08:34

Jep, omien kokemusten mukaan dpf:n polttovälit vaihtelevat ajotyylin mukaan. Tietenkin pönttö tukkeutuu nopeammin, jos löpöä poltetaan reilummin pätkäajossa, kuin rauhallisessa maantieajossa. Omassa käytössä arkiajot ovat noin 7l/100km tasolla, jolloin dpf-poltto toteutuu noin 500km välein. Maantieajossa noin 6 litran kulutuksella polttoväli pitenee selvästi... Muistaakseni uudemmissa ttid-softissa on alunperin jotain eroa näissä dpf-poltoissa, jonka pitäisi vaikuttaa polttojen ajoitukseen. Uudemmissa poltto siis pitäisi tapahtua harvemmin. Jcarlsonin muistan maininneen asiasta aikanaan, kun meidän ttidiin tehtiin egr-off -virisofta.

Eski

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com » Ti Marras 26, 2019 18:22

No mukava kuulla, että kyse on ominaisuudesta. Olen yleensä tarkoituksella antanut vähän happea, kun on 70% sootissa, niin kerkeää polttamaan työmatkalla, joka on 50km suuntaansa. Imusarja vaihdetaan uuteen ensiviikolla ja seuraavana päivänä JC.n softa egr offilla. Olen kyllä tykännyt autosta kaikin puolin. Olisinko sillä nyt n.10tkm ajellut. Koeajolla kävin bemareilla ja Volvolla, mutta huollettu 9-3 pesi kyllä maamiehensä ja saksalaisen kilpailijansa ihan täysin. Eilen hylly sai uudet 6*9 midit, koska original vahvistin tuskin kestää 2tie sarjojen ohmi lisäystä.

Nyt sitten olis sitten tarve egr tulpalle ttid malliin. Kenellä olisi lainata?
Saab 9-3 Sport Sedan aut. Ttid 180hp. Vm. 2008 Tämmöinen
keskinen84 (a) gmail.com

manuLe
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe » Ke Marras 27, 2019 16:06

Tsekkasin tuosta äskettäin hankkimastani 9-3X:stä sen ECUn, ei ollu johto hangannu oikeastaan ollenkaan boksin kylkeä, mutta ohjasin johtonipun kuitenkin kulkemaan hieman etäämpää boksin kyljestä.

Mistäs ton muuten tietää että milloin/kuinka usein dpf-poltto tapahtuu?

Mulla on tuo 6-lovinen manuaalivaihteisto ja ajattelin vaihtaa siihen öljytj ja laittaa samalla RVS:t sinne, jos alkais toimimaan vähän jouheammin. Mistä tyhjennys- ja täyttöproput löytyy, ovatko ihan selkeillä paikoilla?

Jakopääremppa olis myös tehtävä piakkoin, mut sehän ei tohon tittidiihin oo pahakaan homma.

Sellainen kysymys vielä että ku tuo orkkis äänentoisto on tossa melko onneton, niin millaiset kaiuttimet menee bolt-on -tyyppisesti orkkispaikoille? En viittis alkaa purkamaan vaan sen tsekkaamista varten. Entäs soittimen päivitys, onko tehtävissä niin että rattinapit toimii? Entä saako jostain asennuskehystä 2din-soittimelle?

EDIT: Lisäys viestiin. En löytänyt imusarjasta osanumeroa millään, vaikka kuinka tiirailin joka puolelta... Kaikista muista osista kyllä löytyi etsimättäkin mutta ei imusarjasta... 😛

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2911
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Ke Marras 27, 2019 18:47

Mistäs ton muuten tietää että milloin/kuinka usein dpf-poltto tapahtuu?
eSID2 palikalla tai vaikkapa liikennevaloissa seistessä tuon voi huomata hieman karkeammasta tyhjäkäynnistä.

Audiopuoleen liittyen kannattaa kahlata tämä läpi:
viewtopic.php?f=15&t=119087

Jakopää kannattaa rempata 100tkm välein niin ei tule ikäviä ylläreitä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1818
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja pjv » Ke Marras 27, 2019 20:50

manuLe kirjoitti:
Ke Marras 27, 2019 16:06
Mulla on tuo 6-lovinen manuaalivaihteisto ja ajattelin vaihtaa siihen öljytj ja laittaa samalla RVS:t sinne, jos alkais toimimaan vähän jouheammin. Mistä tyhjennys- ja täyttöproput löytyy, ovatko ihan selkeillä paikoilla?
Ihan oletetuista paikoista löytyvät, ylhäältä ja alhaalta. :) Täyttöproppu on vähän ikävästi piilossa ja neliökantakin siinä on muistaakseni(?). Redline MTL teki laatikosta hieman sujuvamman.
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

manuLe
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe » To Marras 28, 2019 12:37

Juu, jakopäällä on nyt se 100 tkm ajettu eli se on ajankohtainen.

Juurikin Redline MTL on tarkoitus laittaa, ja RVS-käsittely sille kaveriksi.
Eiköhän nuo proput sieltä löydy. 😊

Pitää kahlata tuo audiopuolen ketju läpi.

Vastaa Viestiin