TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Täällä vaihtuu huomenna uusi imusarja 250tkm ajettuun Ttid my. 08. Ei oireita, ennakoiva huolto. Eilen tuli yllärinä katkennut pakoputki moottorin alta joustopätkästä suoraa siitä kiinnikkeen vierestä. Väliäikainen sisäputki ja ympärihitsaus, mutta uusi putki heti maptunilta tilaukseen. Tuohon etuputken kiinnitykseen pitää suunnitella, joku joustava kiinnike, koska putki oli väsynyt kiinnikkeen vierestä ja lopulta murtunut moottorin vääntövoimasta. Putki oli siis aivan irti poikki.

Kirjoittelin johonkin aikaisemmin siitä, kun dpf jää polton jälkeen heti 16-20soot arvoon, mutta se johtui useamman millin katkoksesta putken välillä, kun naftat oli pitkin auton pohjaa. No mukavasti siinä ilta ja vähän yötä vierähti, että pääsi aamulla töihin. Vaimolle taas jo manailin, että haluan uuden auton, jossa on uuden auton takuu jne...

Hauska lukea tätä Ttid ketjua, kun aluksi keskustelu alkaa uusista autoista, mutta kirjoittelun edetessä kääntyy pikkuhiljaa näihin loppuun ajettujen "ikävikoihin". No kestihän tuo minunkin putki tosiaan n. 250tkm melkein 12 vuotta. Että jos sillä uudella etuputkella menis puoletkin tuosta, niin olis aivan jees!

Otan vanhan imusarjan analyysiin vaihdon jälkeen, niin katotaan miltä se näyttää. Jos joku haluaan putsata ja tulpata vanhan mallin imusarjan, niin ota yhteyttä.
Saab 9-3 Sport Sedan aut. Ttid +200hp. Vm. 2008 Tämmöinen
keskinen84 (a) gmail.com

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5803
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ke Joulu 04, 2019 23:14
Eilen tuli yllärinä katkennut pakoputki moottorin alta joustopätkästä suoraa siitä kiinnikkeen vierestä. Väliäikainen sisäputki ja ympärihitsaus, mutta uusi putki heti maptunilta tilaukseen. Tuohon etuputken kiinnitykseen pitää suunnitella, joku joustava kiinnike, koska putki oli väsynyt kiinnikkeen vierestä ja lopulta murtunut moottorin vääntövoimasta. Putki oli siis aivan irti poikki.
Pakoputken ikään näyttäisi vaikuttavan melko paljon se, missä auto on ollut suurimman osan "elämästään".

Tuo meidän cabbe on tuotu Ranskasta Viroon, josta toin sen itse Suomeen.

Ranskassa ei ilmeisestikään suolata teitä, sillä auton pohja oli todella hyvässä kunnossa ja pakoputkikin suht hyvässä kunnossa, vaikka olikin tummentunut.

Suomessa tuo talvinen "suolavesi" mädännyttää autot :evil: Eräs Saabisti tuli reilu vuosi sitten katsomaan minulla myynnissä ollutta VM. 1997 NG900:sta, koska hänen oma VM. 2002 OG9-3 oli pohjasta aivan mätä. Edellinen omistaja kun oli pitänyt sitä lämpimässä autotallissa, jossa suolavesi sai muhia rauhassa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1198
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja anv »

petrisa kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 14:09
anv kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 12:26
Minä olen tilannut tätä https://www.motormarket.fi/mobil-1-esp- ... 7-103.html . Tosin toimittavat samaan hintaa 5L:n kannun, mutta enköhän sen kestä :lol: . Viimeksi tilasin viime keskiviikko-aamuna ja torstai-iltapäivästä oli haettavissa lähimarketin tiskiltä.
Kallista on öljy, ja kaiken lisäksi onhan se nyt ihme, jos moottoriöljyä pitää tilata verkkokaupasta :o . Kyllä se on sellainen tuote, joka on löydyttävä liikkeiden hyllystä.

Mikäli tämä Teboil poistuu, niin minä ainakin ostan sitten sitä "hyllystä" löytyvää Mobilin ESP:tä (5W-30). Se saa kelvata. Tärkeintä mielestäni on tuo hyvä soveltuvuus DPF:lle. Tuo viskositeetti on sitten tuo mikä on ja, jos sen vuoksi kone tai turbo leipoo, niin sitten se tapahtukoon, mitä vahvasti epäilen.
No, en osaa kalliina pitää 64,41eur/5l ml. toimituskulut = vajaa 13eur/l. Muuten olen kyllä samaa mieltä että onhan se kumma ettei enää saa öljyä suoraan kaupan hyllyltä. Mulla näkyy lisäksi olevan aika samanlainen "öljyprofiili" Petrisan kanssa. Kaikissa autoissani ja pienkoneissa olen käyttänyt jostain -80 luvulta asti tuota ralliformulaa, ja käytän edelleenkin ruohonleikkureissa ja lumilingossa. Nykyisessä pidän kyllä tuosta viskositeetista kiinni, joten vaihtoehdot ovat aika vähissä.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Imusarja vaihdettu. Yksi läppä oli kahdessa osassa ja osat löytyi imusarjasta. No yksi läppä oli ainoastaan puolikas ja toinen puoli missä lieneekään? matkaa tosiaan se 250tkm. Auton kulku parani kyllä kovasti, vaikka en tiennyt mitään rikki olevankaan, niin väittäisin, että auto kiihtyy ja kulkee tasaisemmin. Olihan se suolaisen hintanen proggis(720e :cry: ), mutta toivottavasti kannatti. Yksi hehkukin oli mutkalla? Keskimmäiset läpät olivat tiukasti kiinni ja kovasti ne vaikutti samanlaisilta, kuin uudenkin imusarjan läpät, mutta eiköhän se sen 200tkm ainakin sitten mene, jos muut paikat kestää. Tämä yksilö on tullut pitämistä ja käyttöä varten. :saab:
Saab 9-3 Sport Sedan aut. Ttid +200hp. Vm. 2008 Tämmöinen
keskinen84 (a) gmail.com

387
"Hirsch"
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 387 »

Itsellä myös mielessä teettää toiseen jolla ajettu vaja 200 tkm. Keväällä olisi ajankohtaista. Tuo hinta ei ole kyllä paha jos kuuluu kaikki osineen ja töineen. Siis jakopää mukana.
Hese

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

387 kirjoitti:
To Joulu 05, 2019 18:18
Itsellä myös mielessä teettää toiseen jolla ajettu vaja 200 tkm. Keväällä olisi ajankohtaista. Tuo hinta ei ole kyllä paha jos kuuluu kaikki osineen ja töineen. Siis jakopää mukana.
Jakopäätä ei tehty, koska edellinen omistaja on sen teettänyt viime vuonna eikä kilometriä ole nimeksikään tullut.
Imusarja 270€, jos oikein muistan ja 450työ ja yksi hehku.
Saab 9-3 Sport Sedan aut. Ttid +200hp. Vm. 2008 Tämmöinen
keskinen84 (a) gmail.com

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5543
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, imarin taitaa saada halvimmalla neobrossilta. PCS:llä ttidin jakopääsarjan osat vesipumppuineen oli tällä viikolla 222e setti. Jos ei halua kokeilla miten pitkään käyttöhihna ja sen hihnapyörät ja kiristin kestää, niin nekin kannattaa vaihtaa välillä. Sehän on oma asia vaihtaako ne jakopäärempan yhteydessä, mutta itse olen aina vaihtanut ainakin sen 30e käyttöremmin. Nyt meidän autoon vaihdettiin kaikki käyttöremmiin littyvät hilut ja niiden hinta oli noin 250e tuon hihnan lisäksi... Meillä on jakopäärempan yhteydessä vaihdettu myös öljyt, joten sekin temppu maksaa muutaman kympin. Että jos tuollaisen jakopäärempan uudella imarilla höystettynä saa töineen 700ekellä, niin halapahan se on :twisted:

Pelkkään jakopääremppaan on merkkihuolloissa voimassa 499e tarjoushinta, joka sisältää tuon 222e setin ja työt (ei käyttöremmiä tai imusarjan vaihtoa).

Eski

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5803
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
To Joulu 05, 2019 19:40
Meillä on jakopäärempan yhteydessä vaihdettu myös öljyt, joten sekin temppu maksaa muutaman kympin. Että jos tuollaisen jakopäärempan uudella imarilla höystettynä saa töineen 700ekellä, niin halapahan se on :twisted:

Pelkkään jakopääremppaan on merkkihuolloissa voimassa 499e tarjoushinta, joka sisältää tuon 222e setin ja työt (ei käyttöremmiä tai imusarjan vaihtoa).

Eski
Meillä vaihdettiin myös öljyt jakopäärempan yhteydessä (cabbeen). Jakopäärempan hinta olisi ollut 450 €, mutta kun öljyt + suodatin vaihdettiin, niin hinta oli vähän yli 600 €. Tyhjennysproppu oli kuulemma ollut tosi tiukassa, ja oli tarvittu kahta miestä irroittamaan sitä 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1839
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja pjv »

AZP kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 16:19
Ja vaikka DPF menisikin umpeen, niin sen vaihto-operaatio tai totaalipoisto on pienemmän vaivan ja valuutan tie kuin ahtimen vaihto.
Vaiva on tosiaan eri luokkaa, mutta käsittämättömän vähällä valuutalla TTID:n ahtimen saa edelleen: https://www.neobrothers.co.uk/twin-turb ... 4702-p.asp

Ostin kesällä varuiksi yhden. Saa nähdä tarvitseeko koskaan, mutta käyn kuitenkin välillä pahvilaatikkoa availemassa. On se niin kaunis katsoa. :lol:
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5543
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minä vaihdatin jo tuollaisen halvan ahtimen meidän ttidiin, mutta minulla on jo muutaman vuoden olllut tallissa uusi dpf siltä varalta, että orkkis hajoaa. Sen sain muistaakseni satasella :twisted:

Eski

387
"Hirsch"
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 387 »

Pitäisiköhän tuollainen tilata varuiksi kun taloudessa kaksin kappaletta noita.
Hese

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5543
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, omaan talliin kulkeutui aikanaan yhden (noin 100k ajettuna) hajonneen ttid-koneen rojut, jossa oli mukana ahdinpaketti. Koneesta oli siis alakerta tuhoutunut, mutta yläkerta ahtimineen vaikuttivat ehjiltä. Kun oma ttid alkoi noin 250K ajettuna syömään öljyä hieman, niin päätin vaihtaa ahtimen. Kuitenkin tupla-ahtimen vaihto on melko iso rojekti, joten käytin neobrossin tarjousta hyväkseni ja uusi ahtipaketti vaihdettiin paikalleen.

Sikäli nyt voin olla aika varma, että ahtimet pitäisi olla kunnossa, vaikka öljynsyönti on jatkunut edelleen (sikäli kun siitä prkleen öljytikusta ei saa mitään selvää). Jos käytetty ahti olisi laitettu paikalleen, niin sehän olisi vaihdettava uuteen seuraavaksi... Jos joku on kiinnostunut tuollaisesta käytetystä ahtimesta, jonka pitäisi olla ehjä, niin voisin luopua siitä halavalla.

Sitä en tiedä miten tuon brittiläisen neobrossin käy jos/kun brexitti lopulta toteutuu. Spedellä ahtipaketin hinta on ollut rapiat 600e ja marmoritiskillä aikanaan noin 4000e, joten jos ttidillä aikoo ajella vielä tulevaisuudessa, niin ehkä tuota neobrossin tarjousta kannattaa harkita. Itseäni jo harmittaa, kun aikanaan ei tullut ostettua ttidin täydellistä konepakettia, kun sen olisi saanut spedeltä noin 2500e, nyt pelkkä kansi ilman nokkia maksaa oriolla saman verrran :twisted:

Eski

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 793
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Mobilin 0w öljyt ja max.10tkm öljyillä niin kestää sen 500tkm.eikä ala kuluttamaan.siinä se gm öljyt ja teboil lirut nähdään.
siksi niihin en sotkeudu.juuri 9000 aeron vetiilikopan alle kurkkasin millä ajettu teboilin öljyllä 10tkm vaihtovälillä niin ei todellakaan puhas ja mitsu mennyt jo 200tkm,kun normaalisti pääsee 400tkm.
mobilin 0w öljyllä ei pikeä moottoria jos 10tkm max vaihtoväli.eikä tarvii jakotjuja vaihdella eikä ala öljyä viemään ennen 400tkm.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5543
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meidän ttidillä ajettiin noin 250K saakka vain ja ainoastaan mobliin 0W-40 new lifellä (josta 100-250K 10K vaihtovälillä), mutta sitten moblin halpa 0W-40-öljy muutettiin tähän nykyiseen muotoon, jota ei enää suositella DPF-dieseliin... Sattumalta samalla alkoi tuo lievä öljynkulutus, kun koneeseen laitettiin selvästi arvokkaammat mobilin 0W-40 ESP-rasvat, jotka aluksi täyttivät Saabin suositukset. Että sikäli meidän vehkeellä ei päästy 500K mobilin öljyllä :evil:

Eski

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 793
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

jossain oli lukevani että teboilia käytit ja viimeksi olivat pro carilla laittaneet kaverin auton valvolinet jotka vaihdettiin pois kun 9-5 saab kerätä taas kuohua korkkiin.mobililla eitä tätä ole tullut.
toivottavasti ei enteile kansi vikaa kolkissasi.

Vastaa Viestiin