TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 2960
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

veini siekkinen kirjoitti:
Ke Joulu 11, 2019 07:13
Mobilin 0w öljyt ja max.10tkm öljyillä niin kestää sen 500tkm.eikä ala kuluttamaan.siinä se gm öljyt ja teboil lirut nähdään.
Nyt on kyllä pakko kysyä mikä vika TB:n öljyissä on? Nimimerkillä yli 400tkm "kotimaisilla" öljyillä ajanut...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 794
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

En sano että mitään vikaa tb öljyssä mutta samalla vaihtovälillä ainakin 9000 kerännyt karstaa ventiilikoppaan jota ei taas mobilin käytössä ei ole tullut.(vaihtoväli 10tkm)?

387
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 387 »

Turbo tilattu ja nyt tuli ilmoitus että voi hakea postista.
Hese

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3207
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

387 kirjoitti:
La Joulu 21, 2019 17:58
Turbo tilattu ja nyt tuli ilmoitus että voi hakea postista.
Onko sulla mennyt turbo rikki vai ostitko vain varalle?
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

387
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 387 »

Varalle ostin kun halvalla sai. Kävin hakenassa aikamoinen möykky on painoakin 16 kg
Hese

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2960
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
To Elo 29, 2019 16:27
Uusi Denso paikallaan.
Saa nähdä kauanko kestää. Ei siinä ulkoisesti tai mekaanisesti mitään vikaa tuntunut olevan. Joko säädin tai diodisilta täytynyt pettää. Ovat näissä kuulemma aivan liian alimitoitettuja.
Laturivika iski täälläkin, Denso levisi 140tkm kohdalla kunnon savujen kera. Viikkoa aiemmin uusittu akku saattoi olla viimeinen niitti, akunkengät ja liitokset on jo aiemmin korjattu. Tiedä sitten paljonko huonoilla liitoksilla on ollut vaikutusta kestoon, korjaamo kertoi että noita Densoja tuntuu menevän muistakin merkeistä...

Tilalle meni tehdaskorjattu samanlainen ihan vaan logistisista syistä. Jos tuo nyt toiset 140tkm kestää, niin nykyisillä ajoilla tuo tekee 10 vuotta. Ja jos ostaisi valmiiksi varalaturin hyllyyn niin ei varmasti hajoa :mrgreen:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

TTiD on tuntunut talven aikana hieman hengettömältä etenkin alakierroksilla (0-1500rpm) ja viisari nousee korkeintaan puoleenväliin valkoista turbomittarin asteikkoa kun lähtee kiihdyttämään 1 tai 2 vaihteella. Arviolta >2000rpm ahtaa täydet 2bar eli korkeammilla kierroksilla ja vaihteilla ei ongelmaa ilmene ja vetoja löytyy eikä turbon mittari seilaa. Ongelma ilmenee siis etenkin liikkeellelähdössä 1. vaihteella ja satunnaisesti myös 2.vaihteella kierroksista riippuen. Isommilla vaihteilla ahtaa siis normaalisti. Meno etenkin kaupunkiajossa on hieman kankeaa ja toivoisin tähän vinkkejä mistä vikaa voisi lähteä etsimään kun kyseinen laitos on itselle vielä aika uusi? OG-kolkin kanssa tuli ahto-ongelmien kanssa painittua tätä ennen..

eSID2 löytyy autosta ja sen mukaan matalilla kierroksilla ahtaa maksimissaan n. 1bar verran. Onko tässä rajoitettu ahtopainetta 1. vaihteella vai kuuluisiko paineiden olla tuolla 2barin tienoilla vaihteesta riippumatta kiihdyttäessä? Olen tutkinut konetilaa ja en ainakaan toistaiseksi ole löytänyt rikkinäisiä alipaineletkuja ja isompi ahtoputkikin näyttää ehjältä ja saippuavedellä testatessa ei kuplia tullut. Kaikki letkut yms. menee vaihtoon lähiaikoina jokatapauksessa. Huomasin myös että maksimitehot (vakiosoftalla) jäävät noin 166-170hp tienoille.

Ilmeisesti näissä on ollut ongelmia noiden kumpaakin turboa ohjaavien magneettiventtiilien kanssa ja mielestäni ne paikansinkin keulaan ja koneen etuosaan? Voiko näiden toimivuutta jotenkin testata tai vaihtaa suoraan päikseen jotta vikaa voisi diagnosoida? Vikakoodeja auto ei ole antanut, mutta toki Techillä tuokin selviäisi tarkemmin. Kumpi näistä magneettiventtiileistä muuten ohjaa pientä ja kumpi isompaa turboa?

Kiitokset jo etukäteen mahdollisista vastauksista :)

Autona tosiaan Saab 9-3 Aero TTiD vm. 2008 ja 6-vaihteisella manuaalilaatikolla.
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5327
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko mankut keskenään samanlaisia, vois kokeilla vaihtaa päittäin et muuttuuko käytös.

Edit. Mene juutuubiin
viewtopic.php?f=29&t=157120&p=1224328&h ... A#p1224328

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3207
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mahtaa olla pienemmän ahtimen magneettiventtiili rikki.

Voi tosiaan kokeilla vaihtaa niitä keskenään niin käy ahtamisen kanssa juuri päinvastoin. Pienillä kierroksilla ahtaa ja isomilla alkaa ongelmat.
Mikäli näin niin selvä vika.

Nuo magneettiventtiilit on siinä syylärin yläpuolisessa telineessä kiinni ja ovat samanlaisia, joten voi helposti vaihtaa ristiin.
Se magneettiventtiili, josta menee letku ylempään painekelloon, on pikkuturbon. Ja vastaavasti se mikä menee sinne koneen alaosaan on isomman turbon.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

Kiitokset vastauksistanne!

Kokeilen vaihtaa nuo magneettiventtiilit päikseen ja katsotaan miten auto käyttäytyy tämän jälkeen. Hyvä olisi saada taas TTiD:n kulkupuoli kuntoon. 8)

Mikäli vika paikantuu tuohon magneettiventtiiliin niin tämä lienee oikea osa vanhan tilalle?

https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... 9ttid.html
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3293
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Oikea osan mutta aika suolaisen hintainen.
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09, 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

Jonenii
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

9-3 -99 RE85
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

manuLe
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Neobrothersin alipaineventtiilin tiedoissa lukee näin:

Vacuum valve, suitable for the following:
Saab 9-3 05-12 - All 1.9 8v & 16v diesel models excluding twin turbo

Eli ei käy ttid:hin.

manuLe
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Mites muuten tuo NeoBrosin imusarja, onko tuo se paranneltu malli?
https://www.neobrothers.co.uk/intake-in ... 4694-p.asp

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

manuLe kirjoitti:
Ti Tammi 21, 2020 18:48
Mites muuten tuo NeoBrosin imusarja, onko tuo se paranneltu malli?
https://www.neobrothers.co.uk/intake-in ... 4694-p.asp
Minulle vastasivat sähköpostilla sen olevan parannettu malli. Itselläni on tuo omassani kiinni.
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
eskinen84 (a) gmail.com

Vastaa Viestiin