TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9143
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Laippatiivisteet ovat oikeanlaiset. Mutta tilaamani pakoputken etuosa on ahtimen pään laipan alkukohtaa lukuunottamatta alkuperäistä putkea ohuempaa (noin 50mm vs. 55mm), onkohan tuolla mitään käytännön merkitystä vakiokuntoisessa TTiD:ssä?
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

ng900aero kirjoitti:
La Tammi 25, 2020 13:25
Laippatiivisteet ovat oikeanlaiset. Mutta tilaamani pakoputken etuosa on ahtimen pään laipan alkukohtaa lukuunottamatta alkuperäistä putkea ohuempaa (noin 50mm vs. 55mm), onkohan tuolla mitään käytännön merkitystä vakiokuntoisessa TTiD:ssä?
Tilasin omani maptunista ja sama homma oli putkessa, eikä omani ole edes vakiotehoinen. Tuskin tuo paljon kuristaa, pitää katsoa jos jaksaisi tuosta vanhasta putkesta ottaa kesällä laipat irti ja taitella uusi putki siihen välille vähän isommasta, mutta hyvinhän tuo on toiminut ja ohitustilanteetkin sujuu hyvin vaivattomasti.

Kun putki oli irtipoikki, niin otti kyllä hätäisesti jenkaa verrattuna ehjään putkeen dpf paikallaan.

Anyway, putki kiinni vaan ja kovaa ajoa. Ei nämä käyttöautot ole nuukia mitä putkea sielä on, kunhan on.

Joku tulee seuraavaksi pitämään luennon pakovastuksesta dieselissä. 8)

Edittiä: eli jos autossa tosiaan on dpf paikoillaan, niin ei mitään merkitystä alkuputkella, vaikka on vähän kapeampi. Dpffän pakovastus on suuri joka tapauksessa.
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
eskinen84 (a) gmail.com

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9143
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Tammi 26, 2020 10:38

Tilasin omani maptunista ja sama homma oli putkessa, eikä omani ole edes vakiotehoinen. Tuskin tuo paljon kuristaa, pitää katsoa jos jaksaisi tuosta vanhasta putkesta ottaa kesällä laipat irti ja taitella uusi putki siihen välille vähän isommasta, mutta hyvinhän tuo on toiminut ja ohitustilanteetkin sujuu hyvin vaivattomasti.

Kun putki oli irtipoikki, niin otti kyllä hätäisesti jenkaa verrattuna ehjään putkeen dpf paikallaan.

Anyway, putki kiinni vaan ja kovaa ajoa. Ei nämä käyttöautot ole nuukia mitä putkea sielä on, kunhan on.

Joku tulee seuraavaksi pitämään luennon pakovastuksesta dieselissä. 8)

Edittiä: eli jos autossa tosiaan on dpf paikoillaan, niin ei mitään merkitystä alkuputkella, vaikka on vähän kapeampi. Dpffän pakovastus on suuri joka tapauksessa.
Joo kait aika samalla lailla tuntuu kulkevan kuin orkkisputkella, varmaan jotain pientä eroa voi olla pakolämpötiloissa tms. Orkkisputki näytti yllättävän hyväkuntoiselta, ehkä tulee hitsattua siihen jossain vaiheessa uusi jousto-osa, Biltemassa näyttäisi olevan 57mm:n halkaisijalla olevia joustoja, sellainen kait kävisi aika hyvin 55mm:n putkeen.

Juu on DPF paikoillaan, ja auto muutenkin vakiokuntoinen, poislukien EGR johon asensin kuristimeksi levyn jossa taisi olla keskellä 10mm:n reikä.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2691
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Onko heitellyt herjaa tuosta reikälevystä? Itsellä olisi samanmoinen levy hankittuna. En vain sitä ole asentanut paikalleen.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9143
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tsaarela kirjoitti:
Ke Tammi 29, 2020 15:59
^Onko heitellyt herjaa tuosta reikälevystä? Itsellä olisi samanmoinen levy hankittuna. En vain sitä ole asentanut paikalleen.
Ei ole kyllä mitään herjoja tullut, kolkki on pelannut kuten aiemminkin vaikka EGR:n ilmansaantia onkin rajoitettu. Katsastinkin auton jo kertaalleen tuolla reikälevyasennuksella, eikä ollut muistissa mitään vikakoodeja.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

xhenkkax
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 09:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja xhenkkax »

Tänään tuli heitettyä n. 700km lenkki -09 ttid aerolla ja kulutus oli laskettuna 6.8l/100km. Matka-ajoa rajoitusten mukaan n. 680km ja kaupunkia loput. Onkohan autossa joku vialla, kun kulutus noin kova? Vähän kovalta tuntuu kulutus, kun aikaisemmin päässyt saman matkan huomattavasti vähemmällä polttoainemäärällä. Toki tulomatkalla oli paljon loskaa tiellä ja menomatkalla eber ei sammunut ollenkaan. Koneen lämmöt oli 81-82°C
Saab 9-3 Aero 1.9 TTID -09
Ex. 9-5 Aero -00, 9-5 2.0t wagon vector -02, 9-3 2.0t sport -00

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5599
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onko kyseessä automaatti vai manuaali? Tarkoitatko että eberin valo ei sammunut vai kävikö lämmitin oikeasti tuntikaupalla..? Jotain on vialla jos lämppäri oikeasti käy, eikä kone saavuta peruslämpöjä. Sohjossa talvella kulutus nousee väkisin.

Meidän 200hv/egr off automaatin kulutus pyörii talvella seiskan pinnassa seka-ajossa. Yleensä maantiellä menee 6,5 litran nurkille. Esdin mukaan kulutus on alle 6, mutta ikinä ei ole oikeasti toteutunut. Lämmöt yleensä esidin mukaan 85C, joten tuo 81-82 kuulostaa aika matalalta, mutta eberi kyllä sammuu jo alle 80 asteen...

Eski

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Mulla lämmöt huitelee 78-82 ja kulutus on tällä hetkellä Sidin mukaan 6,3. Ajelen pääasiassa 90km päivässä matkaa, jossa ei yli 80km/h pääse juurikaan. Muutama lenkki kylällä siihen päälle.

Kuulostaa kovalta kulutukselta matka-ajoon. Kaupungissa pääsee helposti isoihinkin lukemiin.

Niin ja täällä on automaatti.

Muistan joskus tankilla laskeneeni, että jopa puoli litraa menee yli Sidin todellinen kulutus.
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
eskinen84 (a) gmail.com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3266
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On tuo (6,8) väkisinkin kova kulutus matka-ajoon 8O
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

manuLe
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Mites tuo eberin valo, ku mulla se palaa aina kun autolla ajaa? Ostin ton 93X:n siis marraskuun alussa, eli kesäkeleistä ei oo kokemusta vielä.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9675
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen kuuluu palaa käytännössä aina kun ulkolämpötila on +8 astetta tai kylmempää. Ja tällöin Eberin pitäisi myös käydä jos koneen lämpötila ei ole 75 astetta tai enemmän.

manuLe
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Kiitos, sitten toimii just niinku pitääkin.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5599
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kulutukseen vaikuttavia tekijöitä on kuitenkin useita. Tuollainen pitkä maantieajo on normaalisti aika staattinen suoritus, mutta talvikelillä on selvä vaikutus, kuten sohjoinen tie. Se voinee vaikuttaa vaikkapa 0,5 litraa satasella. Tuollaiseen 700km lenkkiin voi hyvinkin osua kaksi dpf-polttoa, jolloin sekin tietenkin vaikuttaa kulutukseen. Lienee hyvinkin puoli litraa/poltto. Jos tankkaukset tapahtuvat eri pumpulla, niin niissäkin on usein selvä ero milloin pumppu katkaisee tankkauksen. Itse en ainakaan viitsi yrittää naksutella täyttöputkea täyteen, kun yleensä jo toisella naksulla löpöt valuu pitkin auton kylkeä...

Eli jos nämä seikat otetaan huomioon; kelin vaikutus noin 3 litraa, 2xpoltto noin litran ja tankkauksen katkaisussa vaikkapa litran ero, niin sehän tekisi jo yhteensä viisi litraa 700km matkalle. Eli nyt tankkiin mahtui noin 48 litraa, jolloin kulutus on 6,8, mutta jos siitä vähennetään tuo 5 litraa, niin kulutus olisikin ollut noin 6,1 liltraa satasella... Jo parin litran ero tankkauksessa vaikuttaa tuohon kulutuslaskelmaan selvästi, joten nämä kannattaa huomoida, ennen kuin alkaa rasvaamaan köyttä tämän takia :twisted:

Eski

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3266
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On ihan totta mitä Eski tuossa edellä kertoi, mutta vielä siltikin tuo karvan päälle 6 litraa sataselle kuulostaa hivenen korkealta. Ottaen huomioon, että ajo oli lähes puhtaasti matka-ajoa ja käsittääkseni yhtäjaksoisesti. Ajotapa tietenkin vaikuttaa.

Itselläni kulutus on ollut talvikelillä, mitä sitä nyt tuossa tätä kulunutta viikkoa lukuunottamatta on ollut, melko tasan 5,7. Ajo on ollut päivittäistä työmatkaa ja käytännössä maantieajoa (viikossa reilut 800 km). Nyt tapahtui tällä viikolla muutos eri työpisteeseen ja päivittäinen matka tipahti alle puoleen entisestä (alle 400 km). Tämän seurauksena kulutus nousi nyt 6,1 litraan. Lumisateita oli viikolla oikein kunnolla, mutta ne olivat kuivaa pakkaslunta, joten ne tuskin lisäsivät lähellekään vierintävastusta siinä määrin kuin sohjo.

Silti.....edelleen pidän liki 7 litran kulutusta liki 700 km maantiematkalle korkeahkona, eri muuttujista huolimatta :roll:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

xhenkkax
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 09:44
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja xhenkkax »

Auto on manuaali. Yksi dpf poltto tapahtui matkan aikana ja eber oli käynnissä koko ajan, koska eberin hurina kuului koko menomatkan. Paloilmapuhallin taitaa olla tiensä päässä, kun hurina kuuluu autoon sisälle.
Saab 9-3 Aero 1.9 TTID -09
Ex. 9-5 Aero -00, 9-5 2.0t wagon vector -02, 9-3 2.0t sport -00

Vastaa Viestiin