TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3350
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 08:38
Ei kai se uskon asia ole, fysiikkaa lähinnä. Jos se vähäinen palamaan pääsevä öljy palaa karkeaksi tuhkaksi, niin kyllähän se väistämättäkin ajan mittaan filtteripurkkia tukkii. Tukkeutumisnopeus on toki sitten eri asia ja vaikeammin ennustettavissakin, kun riippuu siitä paljonko sitä öljyä pääsee palamaan.
Se on juuri noin.

Se, että öljyä palaa ja tuhkaa syntyy, ei tarkoita mitään sellaista määrää, että öljyä varsinaisesti kuluisi näkyvästi ja siten huomaisi öljynkulusta tapahtuvan. Määrä on vähäinen, mutta huono asia DPF:lle. Siksi suositus on käyttää tiettyä juuri DPF:lle soveltuvaa moottoriöljyä eli nk. vähätuhkaista.

Tuolla aiemmin mainitsemani ja linkittämäni Mobil ESP täyttää tämän vähätukaisen vaatimuksen, mutta on "vain" 5W-30.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9156
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No eikös sen karstan / noen kuuluisi kadota sieltä poltolla, vai mitä virkaa koko DPF:llä sitten on? On jokin taruolento koko DPF-ystävällinen öljy :) .
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3350
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ng900aero kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 12:04
No eikös sen karstan / noen kuuluisi kadota sieltä poltolla, vai mitä virkaa koko DPF:llä sitten on? On jokin taruolento koko DPF-ystävällinen öljy :) .
Luitko huolella mitä aiemmin kirjoitettiin
Eli tässä:
aero kirjoitti:
Ti Touko 12, 2020 08:38
Ei kai se uskon asia ole, fysiikkaa lähinnä. Jos se vähäinen palamaan pääsevä öljy palaa karkeaksi tuhkaksi, niin kyllähän se väistämättäkin ajan mittaan filtteripurkkia tukkii. Tukkeutumisnopeus on toki sitten eri asia ja vaikeammin ennustettavissakin, kun riippuu siitä paljonko sitä öljyä pääsee palamaan.
Öljy siis muodostaa aivan erilaisesta "tavaraa" kuin diesel polttoaine DPF-loukkuun. Johan nyt maalaisjärkikin sanoo, että ovat aivan erilaisia voiteluöljy ja dieselöjy ja niiden polttamisesta tulevat savut, noet ym sitä myöten. Ei ole mitään tarua tämä tietty öljy. Öljynlaatu on tarkoituksella suunniteltu siten, että se olisi mahdollismman vähän tuhkaa aiheuttava, koska se tekee pahaa DPF-loukulle.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

aero
-
Viestit: 6324
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja aero »

Bnii, siksi siis DPF-dieseliin sellaista öljyä, jonka palamistuote palaa samalla tapaa kuin dieselistä pönttöön kertyvä noki. Jos normiöljyn palamistuote palaisi niin, ei erillistä DPF-vähätuhkaöljyä olisi tarvinnut lainkaan kehittää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Vastaa Viestiin