A5 automaatti vuodatus jatkuu.. (Otsikkoa korjattu)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

A5 automaatti vuodatus jatkuu.. (Otsikkoa korjattu)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

No niin tai näin..

Huomasin tossa talvirenkaat alle tunkattuani, että kulutushan putosi perstuntumalta litran/100km. Eli nyt yhdistetty on enää 9,5l/100km.

Velipoika huomasi saman ilmiön vanhemmalla 9-5:llä. Molemmissa vaihdettiin NRVi:t HPKL4:ään. Pitääkö tästä päätellä, että ao. kesäkumit sulatetaan keväällä mahdollisimman äkkiä pois ja otetaan paremmat tilalle? Rengaskoko ei muuttunut SC:n osalta, on 16"
Edellisiin SS:n Nokian Zetoihin olin kulutuksen puolesta erittäin tyytyväinen, matka-ajossa 1,8t Hirsch 5,4 l/100km parhaimmillaan.. Kaupungissakin pääsin halutessani alle 7l/100km.

Nyt pääsin yllättäen matka-ajoa noilla talvirenkailla jopa alle 7 l/100km! Ihmeiden aika ei siis ole ohi. Yhdistetty on toki edelleen 26% korkeampi (9,5) kuin manuaalilla (7,5l/100km)!!! Ja pelkän kaupunkiajon kulutus on edelleen rutkasti siellä kympin paremmalla puolella, kun on toi luistavaakin luistavampi automaatti.

1.) Oletteko muut huomanneet eroa kesä-talvirenkaiden välillä? Varmaan olette, mutta siis kulutusmielessä..
2.) Onko juuri kyseisellä kesärengasmallilla jonkinlainen maine asiassa?
3.) Notkistuuko toi automaatti ikinä? Tuntuu että voima hukkuu matkalle, eikä sitä tule tiehen kierrosluvun voimapotentiaalin mukaisesti. 2500rpm täydellä vääntö- ja tehopotentiaalilla pitäisi pikkuvaihteilla mennä jo vähän helvetisti.
4.) Oppisinkohan paremmin haistamaan automaatin aikeet, jos pulttaisin kojetauluun ahtopainemittarin, josta voisin (?) seurata potentiaalin ulosmittausta? Minulla on edelleen suuria vaikeuksia saada pikkuvälityksillä täyttä voimaa käyttöön alle 2000 kierroksen. Mitä tuumaatte?
5.) Meneekö muilla hermot automaatin kanssa? Käsivalintapuolikin on hyvin poliittinen - Ottaa kyllä ehdotuksen vastaan, mutta tekee niin kuin itse tykkää...
Viimeksi muokannut Ristom, Ma Helmi 18, 2008 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

No offence, mutta taidat olla "manuaali miehiä"? Ei muuta kuin vaihtoon vaan koko auto ja manuskaa tilalle. Tuskin se siitä muuksi muuttuu ajamalla. Tosin kannattaisko verrata toiseen vastaavaan (tai esim BSR päivitettyyn) kun kuulostaa todella, että suorituskyky ei ole kohdallaan.

Manuaali 1.8t:llä ei kulutuksessa hirveitä eroja ole 17" contien ja 16" Michelin nastallisten X-ice renkaiden välillä. Ajotapa ratkaisee huomattavasti enemmän. Toki pientä eroakin voi löytyä, mutta mun mielestä suurempi ero ajomukavuudessa 16" renkaiden eduksi (ei vetele urissa).
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Voiskos sitten autossa tosiaan olla jotain vikaa, kun kerran tuntuu ne tehot olevan hukassa??
Täälläkin kulutuksessa erot tulee kesä- ja talvirenkailla ihan ajotyylistä, 17"-->15".
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

MarkoA:lla on pointti, ei sovi oikein jalkaan toi automaatti. Mutta pikkuhiljaa olen toisaalta alkanut välillä osittain jopa tykätä siitä. Suurin purnauksen syy on kuitenkin siinä toiminnassa. Kierrosalue 1500-2400rpm on automaatin pikkuvaihteilla 3. mukaan lukien täysin käyttämättä. Loota vaan kiljuttaa vähintään 2500rpm. Ja sitä voimaa siellä olisi paaaaljon alempaa. Jos on aina ajanut automaatilla, niin eihän sitä osaa kaivata. Mutta ennen kuin kritisoi kritiikkiäni automaattia kohtaan, kannattaa käydä kokeilemassa n.200hv Saabia manuaalilla. Sitten voi tietää mistä puhuu. Manuaalilla pikkuvaihteiden käyttökelpoinen alue alkaa 1000rpm:stä. Vitosella pystyi ajamaan 60km/h noin 1250rpm ja kone veti.

Voi kun olisikin jotain vikaa autossa, mutta pahoin pelkään että ei ole. Tehoja ei ole hukassa, mutta automaatti on vaan täysin kyvytön hyödyntämään sitä pieniltä kierroksilta. Epäilen toki, että normaaliajossa ahdin ei tee juurikaan töitä kevyissä kiihdytyksissä. Miten sitä alavääntöä voisi saada käyttöön, jos automaatti nostaa heti kierrokset 2500 ennen kuin tekee mitään? Miten ahtimen voisi saada sitä tuottamaan, jos yhdistelmä alle 2000rpm ja täysi kaasu on mahdoton? Automaatti ei vaan "ota kiinni". Luistaaaaaaaa.

Eikö Saabin turbossa alun alkaen ollut kyse nimenomaan tasaisesta vääntökäyrästä ja edelleen nimenomaan alaväännöstä?!?!? Automaatin kanssa Saabin turbo on yhdistelmänä täysi vapaasti hengittävä OOPPELI! Paitsi kaasu pohjassa kickdownilla... Joka on turha ominaisuus, vai tarvitseeko joku moottoritiellä 120km/h nopeudesta kolmosen???
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nii-in. Automaatin ideahan on hyvin pitkälti "unohda koko juttu" tyylinen. Eli antaa sen siinä växlata sen kun ehtii ja ei kannata siitä välittää. Vaihto-ohjelman pitäisi olla optimoitu suorituskyky/jouhevuus/kulutus/päästöt mielessä. Napsauta siitä nightpanelista niin et näe kierroksia :wink: ja voit ajella ihan rauhassa nautiskellen. Eipä taida olla kuin nämä DSG versiot joissa kulutus ei pahemmin nouse (sekä BMW:n automaattien EU kulutuksissa - jotka on taas asia erikseen..).
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Heh, saiskohan sen Nightpanelin kustomoitua vakioasetukseksi..
Mulle on ihan sama millä kierroksilla kone työnsä tekee, mutta siitä päästään siihen seuraukseen - eli kulutukseen.
No ei mua oikeastaan sekään haittaa, mutta sais olla sitten sadan litran tankki!

Ja edelliseen viitaten oma tuntumani on nimenomaa, että paino on sanalla "pitäisi". Pitäisikö minun mennä opettamaan niitä suunnittelemaan näitä automaattien vaihto-ohjelmia? "Ruuvin" pitäisi kiristyä progressiivisemmin.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mulle on ihan sama millä kierroksilla kone työnsä tekee, mutta siitä päästään siihen seuraukseen - eli kulutukseen.
No ei mua oikeastaan sekään haittaa, mutta sais olla sitten sadan litran tankki!
..hmm.. tuota.. 9-3 SC TTiD Automaatti vois olla sopiva ratkaisu? EU yhdistetty arvolla pitäis tankilla mennä yli 800km ja maantieajossa jopa yli 1000km. On tehoa ja vääntöä sekä käyttää taatusti niitä alakierrosalueita (kun muuta ei ole :lol: )
Ja kulkupuoli vastaa suunnilleen 2.0T (210hp) automaattiversiota.

Hinnat alkaen:
9-3 2008 SPORT COMBI 1.9TTID PF DIESEL LINEAR BUSINESS A6 39 819€
Mikäli siis verouudistus toteutuu.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kyllä mulle TTiD kelpais todella maukkaasti, kaikille auton valinta ei ole kuitenkaan oma.

Tuli justiin firman bensalasku:
9-5 A 3 tankkausta 201 litraa
9-3 A 4 tankkausta 191 litraa.
teho
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 15:10

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja teho »

Alla aiemmin toisessa topicissa ollut osuuteni automaatti-vuodatukseen. Vaihdelaatikkosoftan päivitys olisi todellakin aiheellinen.

--------------------

"Ainoa edes vähän "outo" piirre on se, että noin kuudenkympin nopeudessa loota roikottaa pienemmällä vaihteella ja kierrokset ovat turhan korkeat (2000+). Tästä pääsee pienellä nopeuden nostolla (ei vaihda enää takaisin, vaikka nopeus palaa entiseen) tai manuaalilla. "

Tämä outo piirre esiintyy myös 80:n ja 100:n kohdalla. Esim. ajettaessa tasan 80 mittarinopeutta laatikko pitää väkisin 4-vaihteen päällä ja kierrokset noin 2100:ssa; manuaalisesti ylöspäin vaihtaessa vaihteiston ohjelma palauttaa neloselle. Näin tapahtuu kevyelläkin kuormalla tasaisella tiellä (ei ylämäkeä). Pienellä kaasun lisäyksellä päästään vitoselle ja kierrokset laskee 1500:een - näillä kierroksilla hyvin vääntävä kone pysyykin vaikka mentäisiin kohtalaiseen ylämäkeen, kunhan edessä ei ole tarkasti 80 mittarinopeutta pitävää kiitäjää.
Sama ilmiö toistuu 100km/h kohdalla 5- ja 6-vaihteen suhteen - edullisin matkanopeus on 105-108 mittarinopeus, jolloin kutonen pysyy päällä ja kone kiertää n. 1600 RPM. Kaasua vähän hellittäessä ja nopeuden pudotessa 100:aan, heittää ohjelma 5-vaihteelle ja kierrokset nousee päälle 2000:n - näin ajellaan sitten taas niin kauan että päästään ohi nopeusmerkkejä kirjaimellisesti seuraavan kiitäjän.

En oikein ymmärrä tällaista vaihteiston ohjelmiston logiikkaa - mikäli on pyritty estämään alhaisilla kierroksilla vedättäminen, on minusta menty hiukan liian varovaisella linjalle.

9-3 TiDS autom. -06
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja oju »

Ristom kirjoitti:MarkoA:lla on pointti, ei sovi oikein jalkaan toi automaatti. Mutta pikkuhiljaa olen toisaalta alkanut välillä osittain jopa tykätä siitä.
Jossain vaiheessa tarve järjestellä hammasrattaita jää pois, aivan kuten tarve säädellä sytytysennakkoa ajon aikana
:D
Suurin purnauksen syy on kuitenkin siinä toiminnassa. Kierrosalue 1500-2400rpm on automaatin pikkuvaihteilla 3. mukaan lukien täysin käyttämättä. Loota vaan kiljuttaa vähintään 2500rpm. Ja sitä voimaa siellä olisi paaaaljon alempaa. Jos on aina ajanut automaatilla, niin eihän sitä osaa kaivata. Mutta ennen kuin kritisoi kritiikkiäni automaattia kohtaan, kannattaa käydä kokeilemassa n.200hv Saabia manuaalilla. Sitten voi tietää mistä puhuu.
Ajelen arkiajoni mielummin automaatilla. Tässä pari yleisluontoista huomiota:

Automaatteja on hyviä ja huonoja. Olen verrannut kahta vapaastihengittävällä 1,6 litraisella moottorilla varustettua uudehkoa autoa. Toinen on täysin pitelemätön kaupunkinopeuksissa :roll: Toinen taas hukkasi tehonsa jonnekin, ja vastasi sitä painajaismaista ennakkokäsitystä mitä tuollaisesta yhdistelmästä voi saada. Tässä hyvyys ei tarkoita laatikon tekniikkaa vaan miten se on saatu toimimaan autossa.

Kun sanot ettei kierrosaluetta 1500-2400 rpm käytetä ollenkaan, tarkoittaako tämä ettei laatikko vaihda suuremmalle jos hellität kaasua esim 2200 rpm kohdalla? Tokihan ne kierrokset ovat liikennevaloissa alle 1000rpm?
Jos siis lähdet liikkeelle (varovasti)
-Päästät jarrun
-Painat kaasua, jolloin auton tulisi lähteä liikkeelle.
-Hellität kaasua 2200 rpm kohdalla (anna vaikka laskea 2100 rpm).
Vaihtaako laatiko suuremmalle?

Jos se ei tee niin, en voi kun ihmetellä säätöjä. Mielestäni tuon tulisi vaihtaa suuremmalla jo noin 1500rpm kohdalla tuollaisessa testissä, mutta ahdettu moottori voi toki muuttaa asiaa.

Jos laatikko vaihtaa suuremmalle ja pidät vauhdin vakiona, niin mitä tapahtuu kun painat hieman kaasua tuon kokeilun jälkeen? Ellet liiottele, niin kiihdytyksen tulisi sujua sillä suuremmalla vaihteella. Kickdown toki tapahtuu, jos käskee äkäisesti. Varovaisen (kuitenkin suhteellisen normaalin) kiihdytyksen tulisi onnistua ihan hyvin.

Joka tapauksessa jonkinlainen säätö (tai vaikkapa viritys) voisi olla paikallaan, yleisesti ottaen automaatteja saa jo hieman käskeä että suuremmat kierroluvut tulevat käyttöön. Aika hyvin nuo tuntuvat käyttävän suuria vaihteita ja pieniä kierroksia.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

oju kirjoitti:
Ristom kirjoitti:MarkoA:lla on pointti, ei sovi oikein jalkaan toi automaatti. Mutta pikkuhiljaa olen toisaalta alkanut välillä osittain jopa tykätä siitä.
Jossain vaiheessa tarve järjestellä hammasrattaita jää pois, aivan kuten tarve säädellä sytytysennakkoa ajon aikana
:D
Osui - ja upposi!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

4. ja 5. välityksellä (A5) saan jotensakin käytettyä tilanteissa isompaa välitystä matka-ajossa ja jatkettua isommalla, siinä ei ole ongelmaa. Se mistä alun alkaenkin koko valitusvirteni on lähtöisin on lähinnä 2-3-4 kaupunkinopeuksilla ja tai isolle tielle kiihdyttäessä. Ykköstä en laske olemassa olevankaan.

Mielestäni laatikko on hyvin haluton vaihtamaan isommalle. Toiminta-alue minun käytössäni on lähinnä 2500rpm - . Puhun siis koko ajan auton kiihdyttämisestä. Kyllä, tyhjäkäynti on alle 1000rpm. Kyllä, tasavauhdilla laatikko pudottaa kierrokset, joten ei viisastella niistä.

Liikkeellelähtö oju:n kuvaamalla tavalla tuottaa kiihtyvyyden, joka häviää polkupyörälle 40km/h asti. Ei oikein vastaa odotuksia.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja oju »

Ristom kirjoitti:Se mistä alun alkaenkin koko valitusvirteni on lähtöisin on lähinnä 2-3-4 kaupunkinopeuksilla ja tai isolle tielle kiihdyttäessä. Ykköstä en laske olemassa olevankaan. Mielestäni laatikko on hyvin haluton vaihtamaan isommalle. Toiminta-alue minun käytössäni on lähinnä 2500rpm - . Puhun siis koko ajan auton kiihdyttämisestä. Kyllä, tyhjäkäynti on alle 1000rpm.
Mielenkiintoista. Minulla kone pyörii 4000+ rpm kiihdytettäessä, enkä näe sitä ongelmana. Vaihto suuremmalle, kiihdytettäessä, tapahtuu kaasua hellittämällä. Muulloin kelataan koko kierrosalue tappiin asti, ennen vaihtamista. Tarkoituksenani ei ole piruilla, vaan varmistaa että kirjoitamme samoista ilmiöistä.

Nyt menee vaikeaksi, onko tämä vika vai yritetäänkö konetta pitää kiihdyttelyn kannalta optimaalisella kierrosalueella? Optimaalinen voi taas tarkoittaa montaa asiaa, kuten suurin kiihtyvyys, pienimmät päästöt tai pienin kulutus. Eli onko tässä kyse siitä että laatikossa on väärät säädöt vai kuljettajalla odotukset? Jos ajatellaan Saabia niin en ihmettelisi jos joistain malleista, ahtopaineista riippuen, on säädöt jääneet puolitiehen tai otettu suoraan jostain V6 vapari-ooppelista. Onko tuossa laatikossa muuten erilaisia ohjelmia? Näitä 'sport' ja 'economy' yms. on jo aika monessa ja ne vaikuttavat juuri vaihtamiseen. Ehkä noita voi rukata huollossa?

Yleensä automaatin ongelma kaupungissa on että se vaihtaa turhaan suuremmalle, esim. 1-2-3 hidastus 3-2-1 kun 1-2 ja 2-1 olisi parempi. Näinollen laatikoissa on mahdollisuus käyttää esimerkiksi pakkokakkosta (vaihteita 1 ja 2) kolmilovisessa laatikossa. Tällöin ongelmana on nimenomaan liian innokas vaihtaminen suuremmalle ja voiman puute tilanteen muuttuessa.

Vanhassa OG:ssa laatikko syö tehoa. Ensin vatkataan öljyjä ja sitten vasta lähdetään. Kuulostaa oudolta että modernissa, 5-6 vaihteisessa, automaatissa ei välitysten suhteen löytyisi sopivia vaihteita, siten että kaupungissa löytyisi tehoa ja järkevä kierrosalue.
Kyllä, tasavauhdilla laatikko pudottaa kierrokset, joten ei viisastella niistä.
Ylempänä Teho mainitasee ettei laatikko suostu vaihtamaan suuremmalle maantiellä, se kuulostaa mielestäni jo vialta.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mikä aiheuttaa sen, että käsivalintaa käytettäessä moottori&laatikko jurnuttaa/täristää nelosella ajettaessa n.1500 kierroksen tienoilla? Mikä automaattilaatikon ominaisuus estää matalien kierrosten käytön?
Kaasupolkimen lattiaan laittamisella ei ole oikein muuta seurausta, kuin 5 sekunnin jurnutus ja kolmoselle vaihtuminen itsestään. Jos on karvan päälle 60km/h ja hieman reilu 1500rpm niin lähdetään väännöstä nauttien.

Oletteko muut huomanneet, että esim. käsivalinnan nelosella ajaessa ja D:lle vaihtaessa joutuu lisäämään kaasua, ettei nopeus hidastu? Tuntuu, että vastus kasvaa. Ero tosin ei ole suuri.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ristom: onko Sinulla jo paljon kilsoja siinä tomaatissa? Vanhassa Saabissa (OG9-3) kulutus putosi jonkin verran 10 tkm jälkeen. Nyt olen ollut huomavinani samaa, mutta hieman pienemmässä mittakaavassa (kilsoja 16 tkm). Ainakin äänet ovat huomattavasti kaunistuneet. Tuon 16 tkm:n aikana kulutus on ollut 8.7 l/100 km, ajo on jotain 60/40 matkaa/kaupunkia, matka-ajossa nopeus yleensä yli 100 km/h (65-75 mph), ei paljon kymänä ajoa Suomeen verrattuna.

OG9-3:ssa mulla oli ensin nastattomat talvirenkaat. Tällöin minusta kulutus putosi aika selvästi (0.5 l/100 km). Huom. on vaikea sanoa minkä tekijän vaikutus on suurin: pelkät renkaat, talvinopeudet, vai ennakoivampi ajotapa talvella.

Kannattaisi käydä ajelemassa muita autoja ja kysellä vähän muiltakin kuin saabisteilta. Voi olla, että automaatti ei sovi vaan kaikille käteen. Ja sitten näyttämään autoa jonnekin, ei se tässä äänestämällä korjaannu :-)
Vastaa Viestiin