2.0 Aero vai 2.8 ?
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Tos Maptunin 325hv-setissä en ainakaan huomannut olevan mainintaa anturien vaihdoista:
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=82
Toi mäntien tehorajotus on kyllä tylsä.
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=82
Toi mäntien tehorajotus on kyllä tylsä.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Joo, sattumoisin nuo Maptunin lukemat on vedetty juuri siihen mihin anturit antaa pienellä kikkailulla myöten.
Eli tottahan sitä voi ottaa hieman enemmän tehoa kuin mihin anturin mittausalue riittää, signaali sitten vain saturoituu ja mennään silmät ummessa viimeiset hepat ihan niinkuin 80-luvun LH-Jetronicissa tehtiin. Kikka on siis se, että ne viimeiset kuormapisteet säädetään himpun liian rikkaalle. Ilmavirtauksen edelleen kasvaessa suuttimien ruiskutusaika pysyy samana joten seos alkaa laiheta. Esim. 290hv vs. 325hv, säädetään kohta jossa mittari saturoituu AFR 10,8:1 joka on vielä ok, ehkä pari nyyttonia menettää ylirikkaudesta. Ilmavirtaus kasvaa 325/290 = 12%. Seos laihenee 1,12*10,8 = 12,1:1. Tämä on vielä oikein hyvä seos tehon kannalta eikä nakutus/pakolämmöt muodostu ongelmaksi.
Samalla tavalla menee etanolitehot, lisäennakon vuoksi samalla ilmamassalla saadaan suurempi teho, ja etanoli sallii vielä laajemman vaihtelun seossuhteessa niin että teho pysyy hyvänä eikä pakolämmöt tai nakutus aiheuta ongelmia.
Vetäähän tuo T7 ilmamassamittarikin tappiin 330g/s kieppeilä, eli reilun 400 bensahepan jälkeen tapissa. Silti penkitettiin täällä sellaisesta etanolilla 580hv.
Vääntömomentti on niin ikään siellä hieman yli 400Nm kieppeillä, koska vakio MAP-anturin sallima ahtopaine riittää kutakuinkin juuri sinne bensalla. Toki kyseinen koodissa oleva AD-muuntimen saturoitumisen estävä rajoitin on voitu poistaa, niin että päästään lähemmäs sitä täyttä 1,5 bar jossa se tapahtuu.
Custom-pakettiin taitaa mennä sielläkin jos halutaan ylittää nuo rajat.
Eli tottahan sitä voi ottaa hieman enemmän tehoa kuin mihin anturin mittausalue riittää, signaali sitten vain saturoituu ja mennään silmät ummessa viimeiset hepat ihan niinkuin 80-luvun LH-Jetronicissa tehtiin. Kikka on siis se, että ne viimeiset kuormapisteet säädetään himpun liian rikkaalle. Ilmavirtauksen edelleen kasvaessa suuttimien ruiskutusaika pysyy samana joten seos alkaa laiheta. Esim. 290hv vs. 325hv, säädetään kohta jossa mittari saturoituu AFR 10,8:1 joka on vielä ok, ehkä pari nyyttonia menettää ylirikkaudesta. Ilmavirtaus kasvaa 325/290 = 12%. Seos laihenee 1,12*10,8 = 12,1:1. Tämä on vielä oikein hyvä seos tehon kannalta eikä nakutus/pakolämmöt muodostu ongelmaksi.
Samalla tavalla menee etanolitehot, lisäennakon vuoksi samalla ilmamassalla saadaan suurempi teho, ja etanoli sallii vielä laajemman vaihtelun seossuhteessa niin että teho pysyy hyvänä eikä pakolämmöt tai nakutus aiheuta ongelmia.
Vetäähän tuo T7 ilmamassamittarikin tappiin 330g/s kieppeilä, eli reilun 400 bensahepan jälkeen tapissa. Silti penkitettiin täällä sellaisesta etanolilla 580hv.
Vääntömomentti on niin ikään siellä hieman yli 400Nm kieppeillä, koska vakio MAP-anturin sallima ahtopaine riittää kutakuinkin juuri sinne bensalla. Toki kyseinen koodissa oleva AD-muuntimen saturoitumisen estävä rajoitin on voitu poistaa, niin että päästään lähemmäs sitä täyttä 1,5 bar jossa se tapahtuu.
Custom-pakettiin taitaa mennä sielläkin jos halutaan ylittää nuo rajat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Mites paljon nuo nokat vaikuttaa, äkkiseltään muisteltuna B207R on eri?jcarlson kirjoitti:Laatikot on jopa kestävämpiä kuin vanhemmissa, kytkin kylläkin heikko. Vakio B207 moottori kestänee ainakin 300hv/450Nm asti ennen alakerran vahvistusta. Mutta vakioturbo ja -nokat ovat vielä matalammille kierroksille sovitettuja kuin vanhemmissa eli vaihtoon menee aika äkkiä. Samoin menee vaihtoon MAF-anturi ja MAP-anturi, joten T8-pohjaisia yli 300hv vehkeitä on hyvin vähän tehty.
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Tuskin kovin montaa heppaa tulee eroa B207R vs. B207E/L nokat, muistaakseni eroa duraatiossa/huuhtelussa oli vain muutama aste. Löysiä ovat molemmat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Paljonkohan vuotuinen valtion pakkovero on 2.8 koneella olevassa suurempi kun 2.0 koneella!!
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Luokkaa 100e.
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5856574 -> 309,52e/v
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5951998 -> 211,70e/v
Näppärä palvelu, josta noita voi luntata rekkarinumeron (niitä saa vakoiltua Nettiautosta) perusteella: http://services.netwheels.fi/ekotrafi_k ... fault.aspx
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5856574 -> 309,52e/v
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5951998 -> 211,70e/v
Näppärä palvelu, josta noita voi luntata rekkarinumeron (niitä saa vakoiltua Nettiautosta) perusteella: http://services.netwheels.fi/ekotrafi_k ... fault.aspx
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Aero kuumottelis js törmäsin nettiautossa tähän:
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5973016
Kaikinpuolin näyttäis ihan hyvältä ja aika vähän ajettukkin.
Mites nää saabin automaattilootat on toiminut/kestänyt?
Mitä muita asioita kannattaisi ottaa huomioon noiden kohdalla? Muutakin kuin isommat polttoainekulut...
E: niin ja auto on ahvenanmaalla, mutta siitäkään huolimatta tuohon ei pitäisi tulla mitään tulleja/veroja?
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5973016
Kaikinpuolin näyttäis ihan hyvältä ja aika vähän ajettukkin.
Mites nää saabin automaattilootat on toiminut/kestänyt?
Mitä muita asioita kannattaisi ottaa huomioon noiden kohdalla? Muutakin kuin isommat polttoainekulut...
E: niin ja auto on ahvenanmaalla, mutta siitäkään huolimatta tuohon ei pitäisi tulla mitään tulleja/veroja?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Ei kuiteskaan mikään älytön ero. Toki rahaahan se Satanenkin on, Kiitos tiedosta.aero kirjoitti:Luokkaa 100e.
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5856574 -> 309,52e/v
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5951998 -> 211,70e/v
Näppärä palvelu, josta noita voi luntata rekkarinumeron (niitä saa vakoiltua Nettiautosta) perusteella: http://services.netwheels.fi/ekotrafi_k ... fault.aspx
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Joo, vaikka rahaa onkin niin huntin veroero taitaa olla aika mitätön kulutuseron rinnalla, etenkin jos nelipyttyisen biopoweroi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
hmm....kulutusero. en tiedä tarkalleen mikä kulutus on nelipyttysellä, tuskin sekään ihan pienijanoisin ole.
Itse en koe että 2.8 olisi niinkään hirveä juoppo. SID ilmoittanut jatkuvasti n 12l/100km keskikulutukseksi. Suurin osa tätä ajoa on työpaikalle ja takaisin, noin 15 km suunta, mistä 5 km keskellä kaupunkia. Loput urbaania ajoa itäväylällä ja lähiöteitä.
Maantiellä mennään noin 7l/100km.
Automaatti vielä, ja en itke pahemmin kulutuksen tai verojen takia. Toki olisihan vaihtoehto joku riisikuppi joka kuluttaa 50% vähemmän ja verotus kolmasosa, eli muutama tankki vuodessa...mutta olisiko se nyt kivaa. mielestäni ei.
Itse en koe että 2.8 olisi niinkään hirveä juoppo. SID ilmoittanut jatkuvasti n 12l/100km keskikulutukseksi. Suurin osa tätä ajoa on työpaikalle ja takaisin, noin 15 km suunta, mistä 5 km keskellä kaupunkia. Loput urbaania ajoa itäväylällä ja lähiöteitä.
Maantiellä mennään noin 7l/100km.
Automaatti vielä, ja en itke pahemmin kulutuksen tai verojen takia. Toki olisihan vaihtoehto joku riisikuppi joka kuluttaa 50% vähemmän ja verotus kolmasosa, eli muutama tankki vuodessa...mutta olisiko se nyt kivaa. mielestäni ei.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Mulla on alla 1.8t ja siinä perus Stage1-softa. Maantiellä (n.105km/h) n. 6.5l/100km ja työmatka (7km suunta, josta puolet maantietä ja loput kaupunki/taajama) n.8.5l/100km. Kulutukset ihan todellisia, eikä SID:stä(näyttää muutaman desin liian vähän) katsottuja.bkt kirjoitti:hmm....kulutusero. en tiedä tarkalleen mikä kulutus on nelipyttysellä, tuskin sekään ihan pienijanoisin ole.
Itse en koe että 2.8 olisi niinkään hirveä juoppo. SID ilmoittanut jatkuvasti n 12l/100km keskikulutukseksi. Suurin osa tätä ajoa on työpaikalle ja takaisin, noin 15 km suunta, mistä 5 km keskellä kaupunkia. Loput urbaania ajoa itäväylällä ja lähiöteitä.
Maantiellä mennään noin 7l/100km.
1.8t 2005
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Ei mene nelipyttyinen automaatti-Aerokaan kovin vähällä, jos suhailee pelkästään kaupungissa. Jos käy semmosella pelkästään 2km päässä lähikaupassa, niin menee helposti 13-14L/100km. Työmatkoilla isoilla teillä menee alle 8L/100km, ellei osu pahoja ruuhkia matkalle. En kans hankkinu moista verojen määrä tai bensan kulutus mielessä.bkt kirjoitti:hmm....kulutusero. en tiedä tarkalleen mikä kulutus on nelipyttysellä, tuskin sekään ihan pienijanoisin ole.
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Samoilla linjoilla , kyllä :in omistaminen pitää kivaa olla , eikä mitään taloudellista tai järkevää. !bkt kirjoitti:Automaatti vielä, ja en itke pahemmin kulutuksen tai verojen takia. Toki olisihan vaihtoehto joku riisikuppi joka kuluttaa 50% vähemmän ja verotus kolmasosa, eli muutama tankki vuodessa...mutta olisiko se nyt kivaa. mielestäni ei.
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Juuri näin!!-JP- kirjoitti:Samoilla linjoilla , kyllä :in omistaminen pitää kivaa olla , eikä mitään taloudellista tai järkevää. !bkt kirjoitti:Automaatti vielä, ja en itke pahemmin kulutuksen tai verojen takia. Toki olisihan vaihtoehto joku riisikuppi joka kuluttaa 50% vähemmän ja verotus kolmasosa, eli muutama tankki vuodessa...mutta olisiko se nyt kivaa. mielestäni ei.
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?
Jaa että vinkkelikuutonen menee noinkin vähällä? Minä kun oon luullu että se maantielläkin tuppaa kasia tai yli kiskomaan. Litrankaan kulutuserolla nimittäin ei tartte ajaa kuin kymppitonni vuodessa, niin se tekee jo 1,5-kertaisen hintaeron veroeroon nähden. Mutta hyvä jos noin, se meinaa sitä että kakskasikin mahtuu vaihtoehtolistalle seuraavan autonvaihdon yhteydessä - viimeksi oli vähän kiikun kaakun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla