Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
nfs91
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 19:01
Paikkakunta: Loppi

Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja nfs91 »

Moro!

Mites näissä uusissa on tilaa verrattuna og93/ng900:n?
Lähinnä takatilat ja turvaistuinten mahtuminen, kun nyt hieman ahdasta kahden turvaistuimen kanssa ja ton vanhemman auton vaihto muutenkin mielessä...
Vai pitääkö katsella suoraan 9-5 malleja?
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

9-5:ssä ei ole käytännössä juurikaan paremmat tilat. Jos ei usko niin menee liikkeeseen mittailemaan. Hieman on parannusta og9-3:n verrattuna. Turvaistuimista en osaa sanoa. Ei muuta kuin combi liikkeestä koeajolle pariksi päivää niin sitten sen tietää.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5:ssa on varmasti leveämpi takapenkki kuin 9-3SS/SC:ssä. Meillä on 9-5:ssa yksi turvaistuin takapenkin keskellä selkä menosuuntaan ja sivupaikoilla korokeistuimet nenä menosuuntaan. Myös itse mahdun takapenkin sivupaikalle (ilman korokeistuinta). Enpä ole testannut tuota turvaistuinviritelmää 9-3:ssa, mutta kokemusten perusteella 9-3:n takapenkki tuntuu ahtaammalta ilman tuota turvaistuintakin... Myös tavaratila on 9-5:ssa selvästi isompi, vaikka hattuhyllyn alta mitatut VDA-litrat väittävät toisin...

http://www.saab.fi/main/FI/fi/model/95_ ... pecs.shtml
Tilavuus 416 dm3 VDA; 890 dm3 SAE. Irrotettava tavarahylly. Takaistuin taitettavissa alas kokonaan tai 60/40 %. Tilavuus koko takaistuin taitettuna 1490 dm3 VDA, 2067 dm3 SAE.

http://www.saab.fi/main/FI/fi/model/93_ ... pecs.shtml
421 dm3 VDA; 450 dm3 SAE. Takaistuin taitettavissa alas kokonaan tai 60/40 %

Eski
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eski kirjoitti:9-5:ssa on varmasti leveämpi takapenkki kuin 9-3SS/SC:ssä.
Ei ole. Istuinosan leveys (se joka ratkaisee turvaistuimessa) 9-5: 1435mm 9-3: 1458mm.
Eski kirjoitti:mutta kokemusten perusteella 9-3:n takapenkki tuntuu ahtaammalta ilman tuota turvaistuintakin...
Jalkatilaa (vaaka+pysty) on 9-3:ssa vähemmän (4cm). Korkeus-suunnassa 9-3 tilavampi (1cm).
Eski kirjoitti:Myös tavaratila on 9-5:ssa selvästi isompi, vaikka hattuhyllyn alta mitatut VDA-litrat väittävät toisin...
9-5:ssä syvyyttä 9cm enemmän ja leveyttä vajaa sentti. Miksi olen näin niuho näistä spekseistä? No, kun tuo nykyinen kulkine ostettiin niin mittanauhankanssa tutkailtiin tiloja - koira matkustaa aina takana kontissa. Selkänoja kaadettuna 9-3:ssa muutama milli enemmän pituutta. Tältä pohjalta on mielestäni perusteetonta väittää 9-5:ä selvästi tilavammaksi autoksi.

..ja pitäähän sitä aina omaansa puolustaa vai kui, Eski? :D
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Eski »

No pitääkin joskus ottaa 9-3SC perusteellisempaan testiiin. Jostain syystä olen itse olen kokenut 9-3:n takapenkin todella ahtaaksi, kun olen yrittänyt sinne ahtautua ja 9-5:een mahdun ihan hyvin (kunhan etupenkki ei ole liian takana). Eihän noissa kummassakaan liikaa tilaa takana ole varsinkaan noiden turvaistuinviritysten kanssa...

Eski
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eski kirjoitti:No pitääkin joskus ottaa 9-3SC perusteellisempaan testiiin. Jostain syystä olen itse olen kokenut 9-3:n takapenkin todella ahtaaksi, kun olen yrittänyt sinne ahtautua ja 9-5:een mahdun ihan hyvin (kunhan etupenkki ei ole liian takana). Eihän noissa kummassakaan liikaa tilaa takana ole varsinkaan noiden turvaistuinviritysten kanssa...

Eski
Joo. Näin se on. 9-3:ssa tosiaan jalkatila ja hartialinjan kapeus aiheuttaa ahtauden tunteen. Sekä pienemmän oloiset ikkunat. Tiedän kyllä mitä tarkoitat tuolla. Aikuiset istuu takana miuluiten 9-5:ssä, no doubt.

Etutiloistakin on täällä väännetty, ja niissäkään asia ei ole ihan yksioikoinen jos haluaa saivarrella. Käytännössä ainoa paikka joka on 9-3:ssa pienempi etuosassa, on huonompi jalkatila polkimien vieressä. Ei isokenkäisille :wink:
Verrattuna 9-3 on pari senttiä korkeampi, mutta jalkatilat (vaaka+pysty) 2cm pienempi. Leveyttä kolkissa 2cm enemmän.

Ulkomittat selvittää hieman. 9-3 on karvan leveämpi, ja korkeampi. 9-5 pidempi, mutta akseliväli vain 2,5cm pidempi, eli pituusero lähinnä etu ja takaylityksestä.

Ja aloittajalle, molemmat nyky mallit siis tilavampia entiseen verrattuna. Varsinkin käytännössä. Ja tässä käsittelin lähinnä farkkujen mittoja.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja agios »

Kyllä SS:n takapenkille turvaistuin sopii mutta ahdasta on varsinkin selkä menosuuntaan. Etuistuin pitää työntää eteen niin silloin mahtuu. Nenä menosuuntaan sopii parhaiten kun ottaa niskatuen pois. Mutta onhan se paljon kiinni istuimesta. Kannattaa sovittaa ensin. Ei nämä oikein perheautoja ole. Ainakaan sedanit.
nfs91
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 19:01
Paikkakunta: Loppi

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja nfs91 »

Kiitokset kaikilla vastanneille!

Meillä tosiaan toinen istuu selkä menosuuntaan ja toinen naama menosuuntaan.
Eteenpäin katselevakin istuu vielä ihan kunnon turvaistuimessa, kun ikääkin on vasta 2,5v.
Ahdasta meinaa olla. Selkä menosuuntaan olevaa ei pysty kuskin taakse laittamaan, tai sitten en pysty enää itse ajamaan vaikken mikään pitkä (173cm) olekkaan.
Naama eteenpäin istuva taas yltää potkimaan etupenkin selkänojaa...

Onko SS ja SC:n välillä takapenkin tiloissa suurta eroa?
Jotenkin vaan olen aina vieroksunut noita farkkuja 8) Eli 9-5 olisi myöskin mieluummin sedan...
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mimmi kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Ja aloittajalle, molemmat nyky mallit siis tilavampia entiseen verrattuna. Varsinkin käytännössä. Ja tässä käsittelin lähinnä farkkujen mittoja.
Ei pidä paikkaansa, tonttu on suurempi auto kuin 9-5 wagon.
Näin on! Joo, tuolla kommentilla tarkoitin ng900/og9-3 malleja, joista aloittajan viestissä on kyse. Tonnarihan on tosiaan tilavin Saabin malleista. Entinen pirssi oli CS joten tilat on tuttuja.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Eski »

nfs91 kirjoitti:Kiitokset kaikilla vastanneille!

Meillä tosiaan toinen istuu selkä menosuuntaan ja toinen naama menosuuntaan.
Eteenpäin katselevakin istuu vielä ihan kunnon turvaistuimessa, kun ikääkin on vasta 2,5v.
Ahdasta meinaa olla. Selkä menosuuntaan olevaa ei pysty kuskin taakse laittamaan, tai sitten en pysty enää itse ajamaan vaikken mikään pitkä (173cm) olekkaan.
Naama eteenpäin istuva taas yltää potkimaan etupenkin selkänojaa...
Kannattaa käydä kokeilemassa molempia malleja turvaistuinten kanssa. Veikkaanpa, että mahdutte parhaiten 9-5:een.
Onko SS ja SC:n välillä takapenkin tiloissa suurta eroa?
Jotenkin vaan olen aina vieroksunut noita farkkuja 8) Eli 9-5 olisi myöskin mieluummin sedan...
Takapenkkitilat on muuten samat sedanissa ja wagonissa, mutta aikuisella on pää katossa sedanissa, mutta wagonissa ei.

Eski
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Bob »

Eski kirjoitti:
nfs91 kirjoitti:Kiitokset kaikilla vastanneille!

Meillä tosiaan toinen istuu selkä menosuuntaan ja toinen naama menosuuntaan.
Eteenpäin katselevakin istuu vielä ihan kunnon turvaistuimessa, kun ikääkin on vasta 2,5v.
Ahdasta meinaa olla. Selkä menosuuntaan olevaa ei pysty kuskin taakse laittamaan, tai sitten en pysty enää itse ajamaan vaikken mikään pitkä (173cm) olekkaan.
Naama eteenpäin istuva taas yltää potkimaan etupenkin selkänojaa...
Kannattaa käydä kokeilemassa molempia malleja turvaistuinten kanssa. Veikkaanpa, että mahdutte parhaiten 9-5:een.
Onko SS ja SC:n välillä takapenkin tiloissa suurta eroa?
Jotenkin vaan olen aina vieroksunut noita farkkuja 8) Eli 9-5 olisi myöskin mieluummin sedan...
Takapenkkitilat on muuten samat sedanissa ja wagonissa, mutta aikuisella on pää katossa sedanissa, mutta wagonissa ei.

Eski
Olen siis vain yli 180 senttinen lapsi, kun en saa päätä kattoon 9-3 sedanin takapenkillä - tättäkuu....

Tietysti, meitä on moneksi ja esim. hyvin pitkäselkäinen voi tuntea olonsa vähemmän mukavaksi jo aiemmin. Jokatapauksessa itsellä jää ainakin noin 5 senttiä kattoon, jonka alin kohta SS:ssä on siis se "reunapahkura" juuri siinä mistä takalasi alkaa.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Mulla ainakin ottaa pää kattoon 9-3SS:n takapenkillä. Ja en mielestäni nyt mikään älyttömän pitkä, kun 182 senttiä pitäisi mittaa olla. Tämä jos istuu ryhdikkäästi, jos istuu "kasassa" niin ei pää ole edes lähellä kattoa. Yleensä vain tottunut istumaan ryhdikkäästi niin ei tule paikat kipeeksi. Mutta ongelmahan tuo ei ole kun yleensä omassa autossa istuu etupenkillä, takapenkille jos joutuu niin on humalassa niin mahtumiselle ei ole niin väliä :D

Tää nyt meni vähän OT, mutta oli mulla ihan asiaakin.
On mulla kerran ollut autossa kaksi lastenistuinta takapenkillä. Toinen ihan pientä varten oleva selkämenosuuntaan malli ja toinen nenä eteenpäin malli vähän isommalle ja hyvin mahtui tuo selkämenosuuntaan malli mun selän taakse kuskin paikalle. Riippuu varmaan eniten miten penkki on säädetty, kuten jo aiemmin sanoin tykkään istua ryhdikkäästi, enkä maata ainakaan kuskin penkillä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Bob »

uusi93 kirjoitti:Mulla ainakin ottaa pää kattoon 9-3SS:n takapenkillä. Ja en mielestäni nyt mikään älyttömän pitkä, kun 182 senttiä pitäisi mittaa olla. Tämä jos istuu ryhdikkäästi, jos istuu "kasassa" niin ei pää ole edes lähellä kattoa. Yleensä vain tottunut istumaan ryhdikkäästi niin ei tule paikat kipeeksi. Mutta ongelmahan tuo ei ole kun yleensä omassa autossa istuu etupenkillä, takapenkille jos joutuu niin on humalassa niin mahtumiselle ei ole niin väliä...
Joo - ryhdikkäästi istumista tarkoitin minäkin. Itseasiassa ryhdistäydyin jopa niin paljon, että kävin istumassa äsken takapenkillä, jotta en vahingossa puhu soopaa vanhalta muistilta. Ja en puhunutkaan - päätä ei saa kattoon, ellei koita pomppia penkillä... mistäpä erot johtuvat... ehkäpä Saabini (vm.-04) penkkien pehmusteet ovat jo painuneet kasaan ja tilaa on tullut lisää sitä kautta - eikös 9-5:issa esiinny samaa ilmiötä?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bob kirjoitti: Itseasiassa ryhdistäydyin jopa niin paljon, että kävin istumassa äsken takapenkillä, jotta en vahingossa puhu soopaa vanhalta muistilta. Ja en puhunutkaan - päätä ei saa kattoon, ellei koita pomppia penkillä...
Et kai vain jo koettanutkin pomppia per***llään siellä takapenkillä?! Toivottavasti naapurit ei vain näe näitä hommia. :mrgreen: Isäntä menee ja istuu hetken takapenkillä ja pomppii siellä hymyssä suin.. :roll:

Ettei ois kropassakin eroja? Meikäläinen on myös 180cm pitkä, mutta jalat on niin lyhyet että kynnyksellä jää tikku persauksiin, joten yleensä korkeus suunta tuottaa ongelmia (esim VAG autot). Ja siihen vielä, että istun kirkonpenkkityylillä niin johan loppuu päävarat. :oops:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Uuden kolkin tilat verrattuna og93/ng900:n?

Viesti Kirjoittaja Bob »

Marko A kirjoitti:
Bob kirjoitti: Itseasiassa ryhdistäydyin jopa niin paljon, että kävin istumassa äsken takapenkillä, jotta en vahingossa puhu soopaa vanhalta muistilta. Ja en puhunutkaan - päätä ei saa kattoon, ellei koita pomppia penkillä...
Et kai vain jo koettanutkin pomppia per***llään siellä takapenkillä?! Toivottavasti naapurit ei vain näe näitä hommia. :mrgreen: Isäntä menee ja istuu hetken takapenkillä ja pomppii siellä hymyssä suin.. :roll:

Ettei ois kropassakin eroja? Meikäläinen on myös 180cm pitkä, mutta jalat on niin lyhyet että kynnyksellä jää tikku persauksiin, joten yleensä korkeus suunta tuottaa ongelmia (esim VAG autot). Ja siihen vielä, että istun kirkonpenkkityylillä niin johan loppuu päävarat. :oops:
:lol: :lol: :lol:

Jonkunhan se pitää naapurin Toyota miestäkin ilahduttaa, kun ajamisen ilo puuttuu.
Vastaa Viestiin