"Limited performance" -> kaasupolkimen anturi?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

"Limited performance" -> kaasupolkimen anturi?

Viesti Kirjoittaja ptme »

Tuntuu olevan tuo Lappi vaarallista aluetta 9-3:lle (vrt poikarukan kokemukset).
Minulla matkaa kotiin yli tuhat kilometriä, kun SC hyytyi tielle!
Mittaristoon ilmestyi "limited performance"-teksti ja samalla kierrokset tipahtivat tyhjäkäynnin tuntumaan. Kun sattui juuri olemaan tunturinrinne kiivettävänä, ei automaattivaihteinen auto liikkunut minnekään. Kaasupolkimen painaminen ei vaikuttanut moottorin kierroksiin eikä esim imuääneen.

Häiriö kesti päällä sammuttamiseen saakka, jonka jälkeen auto toimi normaalisti (tuntui tehottomalta, mutta syynä todennäköisesti jyrkkä rinne ja vian pelko ?).

Ajelin auton kotiin ilman ongelmia. Nyt on kuitenkin edessä 60 tkm huolto ja samalla pelko vian uusiutumisesta (esim rekkajonoa ohittaessa...). En luota paikallisen huollon ammattitaitoon, joten kysynkin teiltä, onko oletusta mahdollisesta häiriön syystä ja korjaustoimista (että voisi vinkata huoltoa tilatessa). Itse epäilen kaasupolkimen anturia (onko autossa edes sellaista?) tai sen "vastakappaletta" kaasuläpän säädössä.

Onko kokemuksia vastaavasta häiriöstä?
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: "Limited performance" -> kaasupolkimen anturi?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Näemmä parempi pysyä pois niiltä alueilta. Varmaan tottunut valohoitoon, niin kaamos liikaa näille. Limited perfomancehan tulee silloin kun joku kriittisempi vika on päällä. Mikä voi tehdä tuhoa, esim syttö pätkii--> rajoittaa ettei katti hajoa, laatikko lämpenee liikaa (tosin siitä vaihteiston kuva sid) jne. eli vika vain ilmenee rajoitettuna tehona, tällöin auto ei vain anna polkimen käskyä koneelle jottei se hajoa. Polkimen asennollahan ei ole suoraa vaikutusta läppään. Aina ohjausyksikkö muuttaa arvoja. Luistonestokin toimii tehoa rajoittamalla tietyn nopeuden ylityttyä.

Vika on luultavasti jossain muualla kuin polkimessa tai läpässä ja vika vain aiheuttaa tehon rajoittamisen varotoimena, ja se ilmenee siinä ettei poljin reagoi suoraan kuten olet tottunut.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: "Limited performance" -> kaasupolkimen anturi?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tuntuu olevan tuo Lappi vaarallista aluetta 9-3:lle (vrt poikarukan kokemukset).
Ei mitään apua aiheeseen, sori!

Mutta valitettavasti joutuu yhtymään edellisiin puhujiin. Tuo, viimetalvena kertaalleen kokemani tilanne toistui viikolla lapissa. Aamulla (pakkasta -13 astetta) startin jälkeen liikkeelle lähdettyä tuli herjaa ABS, TCS jne malfunctionit sun muut ja Contact service. No, eihän siinä mitään. Virrat pois ja uutta starttia - kommentit häipyi ja kaikki toimi oikein. Viime talvena tuli samat oireet vastaavassa tilanteessa, nollakelistä pakkaselle yön aikana ja eka liikkeellelähdöllä valot syttyy.. Ei kestä Lappia ja Pakkasta nykySaab... :|
Tonnari tuskaili samoin aina lapissa- ogSatkut ei koskaan (vaikka oli jo absitkin).

Tämä em juttu tuksin vakavaa, mutta silti todella ärsyttävää. Pitäis käydä luetuttaan viat, vaikka tulos lienee sama kuin viimeksikin - pyörinnäntunnistinanturi, väärä toiminta tai jotain. Meneekö ne huuruun vai mikä on?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: "Limited performance" -> kaasupolkimen anturi?

Viesti Kirjoittaja Bob »

Marko A kirjoitti:
Tuntuu olevan tuo Lappi vaarallista aluetta 9-3:lle (vrt poikarukan kokemukset).
Ei mitään apua aiheeseen, sori!

Mutta valitettavasti joutuu yhtymään edellisiin puhujiin. Tuo, viimetalvena kertaalleen kokemani tilanne toistui viikolla lapissa. Aamulla (pakkasta -13 astetta) startin jälkeen liikkeelle lähdettyä tuli herjaa ABS, TCS jne malfunctionit sun muut ja Contact service. No, eihän siinä mitään. Virrat pois ja uutta starttia - kommentit häipyi ja kaikki toimi oikein. Viime talvena tuli samat oireet vastaavassa tilanteessa, nollakelistä pakkaselle yön aikana ja eka liikkeellelähdöllä valot syttyy.. Ei kestä Lappia ja Pakkasta nykySaab... :|
Tonnari tuskaili samoin aina lapissa- ogSatkut ei koskaan (vaikka oli jo absitkin).

Tämä em juttu tuksin vakavaa, mutta silti todella ärsyttävää. Pitäis käydä luetuttaan viat, vaikka tulos lienee sama kuin viimeksikin - pyörinnäntunnistinanturi, väärä toiminta tai jotain. Meneekö ne huuruun vai mikä on?
Oma autoni on viettänyt vuosien saatossa useammankin viikon jopa yli 30 asteen pakkasissa, eikä mitään vikavaloja ole syttynyt 8O .
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: "Limited performance" -> kaasupolkimen anturi?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Eipä nuo normaalia ole tai pidä olla. Itse ainakin huolestuin omani oikusta, mutta minkäs sillekin teet. Vaihdat kaikki mahdolliset osat ja toivot ettei tule toiste? Eipä huollossakaan sen kummempia osanneet sanoa. Mainita asiasta, kun seuraavan kerran huolletaan, jos jotain näkyisi tai tietäisivät jonkun aiheuttavan juuri sitä. Kosteus ja heti perään pakkanen voi olla rasite, ei saisi olla.. Voi olla että naaras yksilö ja tunteet herkässä.
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Re: "Limited performance" -> kaasupolkimen anturi?

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Se on tuota Bill Gates'iä, lisää kakkua Billin naamaan! Vaikkei nyt Windowsia suoranaisesti olekaan, mutta monessa näkyy samat oireet. Vaimon V50:ssä(suosittelin sitä, kun työsuhde valinnassa olivat 407SW,GolfVariant ja V50) s-ikkunat aukeavat tai sitten ei. Kaukosäädin toimii ehkä toisella avaimella tai vain säätimen metalliavaimella. Vilkut meni meikän 93SS:ssä konekiväärinopeudelle, kun venekärry oli perässä ja jokin muistin resetointi saabi-liikkeessä auttoi. Sama koskee TV:tä, ostin SONY 40-tuumaa, sisäinen ant/kaap. digiviritin. Pari kk:tta TV:n käynnistys oli virta päälle/pois/päälle... kunnes suostui käynnistymään. Nyt meni ohi autojen, mutta kerron silti: SONYn supporti vastasi, että vie huoltoon. Kokeilin vielä yhtä resettiä: töpseli irti seinästä ja takaisin->
awot nyt käynnistyy aina heti toi telkkari...
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Re: "Limited performance" -> kaasupolkimen anturi?

Viesti Kirjoittaja ptme »

Eipä löytynyt huollossakaan selitystä ongelmaan, ei ollut jäänyt mitään vikakoodia.
Tuolla "yleisissä" on menossa keskustelu tiisseli-tojotan hyytymisestä, kun turbon paineet kasvaa liian korkeiksi.
Tuli mieleen, olisiko se mahdollinen syy tuohon minunkin auton häiriöön. Auto nimittäin hyytyi pitkän täyskaasukiihdytyksen lopussa, on tuo BSR Steg1 asennettuna ja ilman lämpötila oli otollinen maksimiahdoille.
Eli onko tietoa, miten Saabi reagoi, jos ahtopaineet karkaa liian ylös eikä hukkis jostain syystä aukea?
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: "Limited performance" -> kaasupolkimen anturi?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

ptme kirjoitti:Eli onko tietoa, miten Saabi reagoi, jos ahtopaineet karkaa liian ylös eikä hukkis jostain syystä aukea?
Ainakin vanhemmat reagoi aikalailla kuten kierroslukurajoitin, eli yhtäkkiä tehot tippuu. Mutta vain hetkeksi, ei tarvetta boottaamiseen yms.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin