Immobilizer failure - Akku rikki

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Immobilizer failure - Akku rikki

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Dodii... on se yhtä juhlaa. Auto oli jo pidemmän aikaa toiminut niinkuin auton kuuluukin toimia. Ei yhtään mitään vikaa kunnes lauantaina piti kauppareissulle lähteä. Avaimet virtalukkoon ja normaalisti startaten... naks naks ääni kojetaulusta ja merkkivalot vilkkuu naksun tahdissa. Starttimoottori ei pyöri. Uus yritys pari kertaa ja sama homma. Ajotietokoneen näyttöön tulee teksti "Immobilizer failure". No morjens! Ei vituta juuri yhtään. Hain toiset avaimet ja kokeilin... sama vika. Tämän ongelman yhteydessä havaitsin myös että kun avaimen laittaa virtalukkoon niin normaalisti siitä kuuluu sellainen naksahdus (rele tai jotain?). Nyt kun tämä vika tuli päälle niin naksua ei kuulunut. No auto lähti hinauspalvelun mukana kohti pajaa. Saa nähdä mitä sieltä löytyy.

EDIT: Otsikko muutettu kuvaamaan paremmin varsinaista ongelmaa.
Viimeksi muokannut Mscrnt, Ti Tammi 08, 2008 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Mscrnt-
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Immobilizer failure (SS 2003)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Satuitko kokeilemaan akun irroitusta?

Siellä rattiakselilla on sähköinen rattilukko, joka avataan avainta virtalukkoon laitettaessa. Sieltä kuuluu solenoidin ("rele") naksahdus. Rattilukko avataan, jos avaimen koodin luku onnistuu ja se hyväksytään. Samalla "avataan" moottorinohjainlaitteen ajonesto.

Virtalukossa on pelkkä lukijalaite, mutta varsinainen hallinta tapahtuu rattiakselin ohjainlaitteessa (nk. CIM-yksikkö). Toimintahäiriö avaimesta voidaan poissulkea, koska ei toimi millään avaimella. Vika jää siis autoon. Elektroniikkalaitteiden tilapäinen häiriö voidaan poistaa resetoimalla ne. Helpoiten se tapahtuu irroittamalla akku hetkeksi. Myös alijännite saa elektroniikan toimimaan sattumanvaraisesti.

Onko siis akku kunnollinen ja riittävässä varauksessa? Nythän on ollut pakkasia ja tässä vaiheessa nämä ongelmat viimeistään alkavat, mikäli akussa on vikaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: Immobilizer failure (SS 2003)

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Joo unohtui mainita... kokeilin tuota ctrl+alt+del menetelmää eli akkukaapelin tuuletus hetkeksi. Ei auttanut. Pakkasta tuolla hetkellä oli noin -7 astetta. Oletan, että akun varaus on ok kun auto kävi juuri ennen joulua 120tkm huollossa ja olivat jonkin koodin akusta lukeneet ja kirjanneet huoltokirjaan. Mistä lie tuo koodi sitten tuleekin ja miten se muotoutuu....? Akun kanssa ei ole aikaisemmin ollut minkäänlaisia murheita eikä se ole oireillut. Matka-ajoa joulun aikoihin tuli noin 1500km joten luulisi, että hyvin on latautunut. Onneksi teki temput kotipihaan eikä tuonne lappiin.
-Mscrnt-
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Immobilizer failure (SS 2003)

Viesti Kirjoittaja Bob »

Mscrnt kirjoitti:Joo unohtui mainita... kokeilin tuota ctrl+alt+del menetelmää eli akkukaapelin tuuletus hetkeksi. Ei auttanut. Pakkasta tuolla hetkellä oli noin -7 astetta. Oletan, että akun varaus on ok kun auto kävi juuri ennen joulua 120tkm huollossa ja olivat jonkin koodin akusta lukeneet ja kirjanneet huoltokirjaan. Mistä lie tuo koodi sitten tuleekin ja miten se muotoutuu....? Akun kanssa ei ole aikaisemmin ollut minkäänlaisia murheita eikä se ole oireillut. Matka-ajoa joulun aikoihin tuli noin 1500km joten luulisi, että hyvin on latautunut. Onneksi teki temput kotipihaan eikä tuonne lappiin.
About battery from net: There is a sensor which detects battery voltage. 12.6V is 100% charge. 12.4V is 75%, 12.2V is 50%, 12V is 25%. 11.9 is discharged.

So maybe the old software cut out at 12.4 and the new version goes down to 12.2. I think you have old version.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Immobilizer failure (SS 2003)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Se on se lappi...


Ei vaan.. Tulin siihen tulokseen, että kun akku tulee rajoille alkaa nuita sähköhäröjä esiintyyn. Ne häröt voikin olla sitten ihan mitä vain. Vaihteistosta katalysaattoriin. Laturi kontissa mukana jos kovin pahimmoilleen jäisi. Saa ainakin työpaikan tolpasta ladattua. Kuten täällä moni on sanonut uusi akku ensin, jos alkaa häröilyt. Itse koitan hillitä eeberin huudattelua liiaksi ja jos ensi talveksi ostaisi uuden akun varmuudeksi. Ovathan ne niin käsittämättömissä hinnoissakin..
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: Immobilizer failure (SS 2003)

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Valveutuneet Saabistin pitäisi näköjään seurata tarkemmin jokaista keskusteluaihetta tällä foorumilla niin säästyisi harmailta hiuksilta ja vitutukselta. :wink: Onhan täällä foorumilla erikoisista vikailmoituksista ollut juttua ja syyksi on osoittautunut akku.

Soittelin huoltoon ja siellä olivat todenneet saman asian... akku vetelee viimeisiään. Uusi akku pitäisi tulla autoon tänään.

Kiitokset SS/SC spesialisteille jälleen kerran! Ei tätä turhaan kehuta suomen parhaaksi tietylle automerkille omistetuksi foorumiksi. :)
-Mscrnt-
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Immobilizer failure (SS 2003)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hyvä, että vika löytyi. Tästä lähdetään.
Ja pahimmalta välttyy, kun vika on "vain" akussa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Immobilizer failure - Akku rikki

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Akun keskimääräinen käyttöikä taitaa olla 4-5 vuotta, joskus vain 3v tai jopa 6v. Itsellä kesti tasan 4 vuotta, nykyautoissa on niin paljon sähköä syövää tekniikkaa, että se näkyy akun vähentyneessä käyttöiässä. Nykyään tehdään omia malleja ns. paljon virtaa vaativiin nykyautoihin ja akuissa on myös paljon laatuheittoja eikä hintakaan kerro kaikkea.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Immobilizer failure - Akku rikki

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Akku se itsellänikin alkanut oireilemaan. Aina kun eeberi laulanut pitempää tulee jotain random valituksia. Tänä aamuna gearbox malfunction - limited performance. Pihalla sammutin ja starttasin pari kertaa ei mennyt pois. Ajoin 5km että lataa hiukan ja starttasin uusiksi - vika hävisi. Täytyy alkaa tilailemaan uutta akkua tuohon. Edellis kerralla check engine - ja koodin mukaan katalysaattorin vajaa toiminta. Uskottava se on, että akku vaihtoon kun alkaa oireet.
Henri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 11:16

Re: Immobilizer failure - Akku rikki

Viesti Kirjoittaja Henri »

Itselläni oli sama ongelma, joten laitan tähän yhden ratkaisun siihen, jos muilla tulee vika eteen. Heti vaihdoin akun, ei auttanut, joten auto huoltoon missä vaihtoivat avainten kuoret ja johan toimii...ainakin toistaiseksi :)
Vastaa Viestiin