Avaimesta...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tomtom
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Täällä on näistä fobeista ollut enemmänkin juttua jo, mutta oma ongelma ei sen varsinaiseen toimintaan liity. Rakenteeseen ehkä enemmänkin...

Eli onko auton mukana tulevien molempien fobien sisältä tarkoitus paljastua tuo tavallinen avain millä pääsee sitten ovesta hätätapauksessa sisään? Kun omasta autosta vain toisesta tuo ilmestyy ja toinen ei jakaudu lainkaan. Myyntiliikkeen jannu (ei Saab-liike) lupasi kyllä selvittää. Mutta sanoi, että joissain merkeissä vain yhdestä kakesta saattaa tuo oikea avain paljastua.
EX-9-3 SS 1,8t BSR Stage 2 + OEM Isot Jarrut
orkkisjarrut myytävänä!!
Onetwo3d
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 15:08
Paikkakunta: Sipoo

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja Onetwo3d »

Kyllä mulla ainakin molemmista löytyy avain sisältä.
#3642
1.8t 9-3SS -07 Jet Black, BSR Steg1
tomtom
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Kiitos. Näin mä kuvittelinki. Pitää varmaan käydä näyttämässä Laakkosella...
EX-9-3 SS 1,8t BSR Stage 2 + OEM Isot Jarrut
orkkisjarrut myytävänä!!
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Eli toisessa avaimessa ei tuota lenkkiä ole ollenkaan? Ja jos on niin ehkä on sitten vain jumissa? Saabin logoa painamalla se avain tulee helpommin sieltä ulos.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

uusi93 kirjoitti:Eli toisessa avaimessa ei tuota lenkkiä ole ollenkaan? Ja jos on niin ehkä on sitten vain jumissa? Saabin logoa painamalla se avain tulee helpommin sieltä ulos.
Itselläni ainakin tuossa "käyttö-avaimessa" on aika tiukka se sisäosa. Toki molemmissa avaimissa sama rakenne ja auton saa kuin saakin käyntiin vaikka ilman paristoja :D
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
tomtom
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja tomtom »

uusi93 kirjoitti:Eli toisessa avaimessa ei tuota lenkkiä ole ollenkaan? Ja jos on niin ehkä on sitten vain jumissa? Saabin logoa painamalla se avain tulee helpommin sieltä ulos.
Siis molemmat avaimet, tai fobit ovat samanlaiset. Mutta toinen on jumissa niin, ettei logoa painamalla "vara-avain" tule ulos. Ei saanut Laakkosellakaan jannu sitä ulos. Jotenkin tuntuu olevan jumissa. Rikkomalla lähtis, mutta sitten tarvisi uuden kake-osan ja koodauksen. Noin 60-70€ maksaisi kuulema. Ikävä sinänsä kun tämä jumittava avain kertaallen juuri jätti auton ulkopuolelle. Ei kakella ovet auennu vaikka käyntiin kyllä lähti, kun sitten haettiin toinen avain millä päästiin sisään. Onneksi en ollut kaukana kotoa.

Tiedä sitten mitä tekis. Voisi kai tuota koittaa vielä saada vaikka auton myyneen liikkeen maksettavaksi. Kai autossa 2 toimivaa avainta pitää olla..?
EX-9-3 SS 1,8t BSR Stage 2 + OEM Isot Jarrut
orkkisjarrut myytävänä!!
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

tomtom kirjoitti:
uusi93 kirjoitti:Eli toisessa avaimessa ei tuota lenkkiä ole ollenkaan? Ja jos on niin ehkä on sitten vain jumissa? Saabin logoa painamalla se avain tulee helpommin sieltä ulos.
Siis molemmat avaimet, tai fobit ovat samanlaiset. Mutta toinen on jumissa niin, ettei logoa painamalla "vara-avain" tule ulos.
Aika nihkeä tuo on vielä minullakin. Sinne on varmaan päässyt jotenkin likaa ja eihän noita juurikaan käytetä. Sitä vois kokeilla varovasti kammeta jollakin. Nyt kun pari kertaa käytin omaani irti, alkoi taas toimimaan hyvin. Mikäli tuota avain-osaa ei saa pois, on pariston vaihtokin nihkeä eli kyllä se kannattaa koittaa saada kuntoon tai saada vaihdettua uuteen. Ebay myy noita kohtuu hintaan. Tarviiko avaimen koodaus tehdä muutoin kuin virtalukossa käyttämällä, näin ainakin akun irroituksen yhteydessä alkaa toimimaan? Viisaammat kertokoon? :D
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

tomtom kirjoitti:Tarviiko avaimen koodaus tehdä muutoin kuin virtalukossa käyttämällä, näin ainakin akun irroituksen yhteydessä alkaa toimimaan?
Viisaammista en tiedä, mutta. Avain pitää koodata Tech2:lla autoon ja kaikkien autoon sopivien avaimien pitää olla paikalla, jos avaimia lisätään Tech2:lla (muuten nämä poissa olevat ei enää ko autoon toimi). Jos patteri on loppu niin avaimen koodaus autoon säilyy, siksi se pitää silloin vain laittaa virtalukkoon. Eli jos Ebay:stä ostaa avaimen niin se pitää Saab-huollossa käydä koodauttamassa autoon. Jos Ebay:stä tilaa noita avaimia kannattaa varautua että voi toimia heikosti, näissähän oli ensimmäisten vuosimallien kohdalla takuukampanja missä kaikki avaimet vaihdettiin ilmeisesti kosteusongelmien vuoksi ja näitähän on voinut vuotaa Ebay:hin myyntiin...

Ensimmäisillä kerroilla tuo metalliavain on aika tiukasti kiinni, mutta kyllä se siitä löystyy, oikea menetelmä ottaa se pois on painaa Saabin logoa avaimen kyljessä ja samaan aikaan vetää lenkistä.
tomtom
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 12:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Tässä tapauksessa tuntuu siltä, ettei avain ole vain nihkeä. Vaan se tuntuisi olevan jotenkin mekaanisesti jumissa. Ihan kuin jotain olisi hajonnut sisällä ja kampeasi vastaan kun yrittää ottaa sitä avainta ulos.

Laakkosella sanoivat, että siellä pitää koodata kake, jos siis joudun uuden ostamaan. Eli olikohan nyt n. 35€ se kake-osa ja suurinpiirtein saman verran se koodaus. Eli sen n.70€ yhteensä.

Hyvä pointti toikin, että eihän siitä saa paristoa vaihdettua, jos ei auki saa. Eli pakkohan se on korjata.
EX-9-3 SS 1,8t BSR Stage 2 + OEM Isot Jarrut
orkkisjarrut myytävänä!!
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja maverick »

Kuis muuten teillä on avaimien paristot kestäneet? Omassa SC piti ekassa huollossa (n. 11kk auton saamisesta) vaihtaa toiseen avaimeen paristo kun se oli reilu kuukausi aikaisemmin lopettanut toimintansa kaukosäätimenä. Sen jälkeen on toiminut taas ok, mutta aikas nopeasti meni paristo tyhjäksi.

Muissa merkeissä mulla on sama paristo kestänyt 3 vuotta (koko leasing ajan).

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

maverick kirjoitti:Kuis muuten teillä on avaimien paristot kestäneet? Omassa SC piti ekassa huollossa (n. 11kk auton saamisesta) vaihtaa toiseen avaimeen paristo kun se oli reilu kuukausi aikaisemmin lopettanut toimintansa kaukosäätimenä. Muissa merkeissä mulla on sama paristo kestänyt 3 vuotta (koko leasing ajan).-Tommi
Mulla auto on -05 eikä paristoa ole vielä vaihdettu ja käytännössä vain toista avainta on käytetty, rouva nimittäin pääsee nauttimaan saabista kuskin paikalta melko harvoin. Isin silmäterä :lol:
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
jwallin
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: To Syys 23, 2004 11:24
Paikkakunta: Hki

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja jwallin »

Onko joku ostanut Ebaysta noita FOB:ja?
Sisältääkö avaimen vai onko vain pelkkää elektroniikkaa?
Toiminta?
Jäsennro: 2164
SAAB 90 1985, 5-speed
Menneet: SAAB 9-3 TID 2.2, 2003 Saab 99 Turbo, 1978
Kiinnostuksen kohteena: 90-malli
3420
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 08:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja 3420 »

Minulla alkuperäiset paristot ja autolla ikää 5,5 vuotta. Vara-avain löytyy molemmista avaimista.
Ainoa haittapuoli johtuu avaimen muotoilusta. Touhutessa avaimen vaikutusetäisyydellä avain taskussa, useasti auton ovet avautuu "omia aikojaan".
Avain on muotoiltu niin että painonapit ovat hyvin ulkopinnassa ja taskussa ollessa ne saa liian voimakkaan kosketuksen ja näin tahtomattani ovet avautuvat jne. Onkin tullut tavaksi ennen nukkumaanmenoa käydä tarkistamassa että auton ovet ovat lukittuna.
jwallin
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: To Syys 23, 2004 11:24
Paikkakunta: Hki

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja jwallin »

jwallin kirjoitti:Onko joku ostanut Ebaysta noita FOB:ja?
Sisältääkö avaimen vai onko vain pelkkää elektroniikkaa?
Toiminta?
Itse itselleni vastaten ja muillekin tiedoksi, ostin ebaysta kaksi FOB:a
ja ovat lähteneet tänään valumaan minulle päin. Hinta aika siedettävä
50$ postituksineen. Myyjänä autonavaimiin erikoistunut yritys.
Raportoin lisää kunhan saapuvat.
Jäsennro: 2164
SAAB 90 1985, 5-speed
Menneet: SAAB 9-3 TID 2.2, 2003 Saab 99 Turbo, 1978
Kiinnostuksen kohteena: 90-malli
PanuO
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Elo 05, 2009 10:48
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Avaimesta...

Viesti Kirjoittaja PanuO »

jwallin kirjoitti:
jwallin kirjoitti:Onko joku ostanut Ebaysta noita FOB:ja?
Sisältääkö avaimen vai onko vain pelkkää elektroniikkaa?
Toiminta?
Itse itselleni vastaten ja muillekin tiedoksi, ostin ebaysta kaksi FOB:a
ja ovat lähteneet tänään valumaan minulle päin. Hinta aika siedettävä
50$ postituksineen. Myyjänä autonavaimiin erikoistunut yritys.
Raportoin lisää kunhan saapuvat.
Saitko nuo avaimet ohjelmoitua normaalisti?

Pitäis minunkin hankkia kaksi lisäavainta.
Vastaa Viestiin