Jarrut
Jarrut
Olis tarkoitus vaihtaa kesällä uudet jarrulevyt ja palat autoon, koska entiset on kuluneet loppuun. Kertokaapa mielipiteitä eri vaihtoehdoista. Ebc levyt ja greenstuff palat 700€, mielestäni aikas kallis paketti, mutta ilmeisen hyvä. Vaihtoehtoisesti streetkitti (Speedparts) 490€, jossa peruslevyt(ei Ebc) ja greenstuff palat, onko kokemuksia?. National performance + greenstuff, hinta aika samoihin Ebc:n kanssa. Orggislevyt ja palat (PFS) 400€ kotiin toimitettuna? Vaihtoehtoja löytyy, mutta valinnan vaikeus missä hinta/laatusuhde olisi kohdillaan?
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Jarrut
Oletko ajatellut vaihtoehtoa: orkkislevyt+Ferodon palat? Edelliseen autoon laitoin ton yhdistelmän ja olin tyytyväinen. Samaa yhdistelmää meinasin nyt Saabiin heti kun tulee tarvetta vaihtaa jotain.
EX-9-3 SS 1,8t BSR Stage 2 + OEM Isot Jarrut
orkkisjarrut myytävänä!!
orkkisjarrut myytävänä!!
Re: Jarrut
Oikeastaan kaikki vaihtoehdot on avoinna. Trolli näyttäis myyvän Brembon levyjä kohtuu edullisesti, palat varmaan joutuis ostaan muualta.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Jarrut
Mielipiteitä kuinka paljon on merkitystä onko jarrulevyissä uritusta/reikiä, verrattuna normi levyihin? Erottaako tavallisessa ajossa jarrutehoissa?
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Jarrut
Urat puhdistaa paloja ja vähentää lasittumista. Se taitaa olla "normaalikäytössä" se isoin hyöty.lamar kirjoitti:Mielipiteitä kuinka paljon on merkitystä onko jarrulevyissä uritusta/reikiä, verrattuna normi levyihin? Erottaako tavallisessa ajossa jarrutehoissa?
(Harvalle taitaa tulla normiajossa lämpiämis/häipymisongelmia urittamattomilla/reiittämättömillä levyilläkään)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Jarrut
Urat ja reiät myös tekevät levyt herkemmäksi halkeilla. Periaatteessa myös vähenee kitkapinta ja jarrutus heikkenee.. aika marginaalista ja täys jarrutuksissa. etu on ulkonäössä ja kovassa rata-ajossa. Itse en ottaisi reitettyjä. Jos parantaa niin isompaa laikkaa sitten. vaikka hirschin sarjaa tms.. tietty jos halvalla haluaa ja tykkää näöstä niin kivathan ne on. Orgiksiin panostaisin ehkä itse.
Re: Jarrut
Omat kokemukset uritetusta levystä ovat positiiviset, erityisesti paniikki/täysjarrutuksessa sen hyödyn vasta havaitsee, kun jarru puree koko ajan häipymättä. Nuo urat/reiät poistavat sen kaasupatjan levyn ja palan välistä ja pito säilyy koko ajan. Läpireikäisellä oli taipumusta halkeiluun, uritetulla ei niinkään. Ja mihinkäs se kitkapinta sieltä häviää urien muodossa?
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Jarrut
Menee nyt siihen hiusten halkomiseen ja periaatteessa tason väittelyyn.. Ainahan siinä vähemmän on pintaa joka koskee palaa? Luulisi että kun tehtaalla jarruja suunnitellaan, että tehokkaissa malleissa näihin uriin päädyttäisiin? Tuohon kaasujuttuun en sano mitään. Jarrujen häviäminen minusta johtuu paloista ei juurikaan levyistä. Tietysti huonoille paloillekin voi saada sitten hyötyä levyjä vaihtamalla. Meinaan että on niitä paloja jotka tykkää lämpimästä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Jarrut
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta ja väittelyn hauskuudesta.. En väitä omia juttuja faktana.. tai kiellä vaikutusta.. Meinaatko ettei sivuille pääse kova paineinen kuumudesta suuttunut kaasu? Onko nyt ongelma kaasun tuoma lämpö vai sen luomasta paineesta pintaan? Koska luulen, että kaasua ehtii kuitenki syntyä sillä ajalla kun reikää ei ole kohdalla. ongelmaksihan ei tule paineen saaminen kitkapintoihin vaan se lämpö. Tottakai ne reiät ja urat jäähdyttää ja estää lämpö häviämisen (joka johtuu väärästä kitkamateriaalista), mutta siihen on parempiakin ratkaisuita? Ja entä silloin kun ei toistuvasti jarruteta täysillä, kun lämpö ei varmasti ihan heti tule ongelmaksi. Voihan ne kaikki keinot käyttää paranteluun. isommat kiekot, paremmat palat, reikää täyteen ja ehkä nesteet ja letkut.. Tottakai näillä on merkitystä. kilpakäytössähän näitä on, mutta.. No jaa.. olen ehkä siirtynyt rollaattori kerhoon kun en innostu. Menee taas ohi asiasta..
Re: Jarrut
Oma kokemus EBC:n Green Stuff-palalla vakiolevyllä ja Zimmermannin reikäsellä.
Vakiolevyllä tehokas jarrutus n 180km/t suljetulla alueella, seurauksena kuskin kauhunhetket, kun nopeus ei tahdo hidastua vaikka kuinka poljinta painaisi. Pala kelluu kaasupatjan päällä, eikä pure levyn pintaa laisinkaan. Polkimen vapautus helpottaa hetkeksi...
Sama testi joskus myöhemmin, kun eteen on vaihdettu Zimmermannin levyt. Jarru puree koko ajan ja vauhti hidastuu. Ei minkäänlaisia hyytymisen oireita koko jarrutuksen aikana, eikä tarvitse vapauttaa pedaalia.
Palat olivat sisäänajetut ennen ensimmäistä testiä ja lämmönkesto on hieman parempi, kuin vakiopalalla.
Tästä syystä ja yhdestä toisestakin tonnarissani on tällä hetkellä TarOxin uritetut joka nurkassa saman valmistajan paloilla. Yhden kerran on tullut testattua paniikkijarrutusta pienen kissan juostessa valtatien yli. Tuntumaa on ja pitoa riittää. Alunperinhän ajatus lähti siitä, että halusin tonnariin saman tuntuman jarruihin, kuin vanhassa satkussa(-88 tai uudempi). Tällä hetkellä tilanne on kääntynyt päinvastaiseksi, eli tonnarissa on selvästi paremmat jarrut. Autoillahan on painoeroa n. 300kg ja samankokoiset jarrut edessä ja takana.
No, nämä ovat toki vain omia kokemuksiani aiheesta ja varmasti löytyy toisenlaisiakin ajatuksia. Isän SS:llä useaan otteeseen ajaneena vakiojarrutkin ovat jo ison askeleen edellä tonnarin aikakauden tuotoksia. Varmasti helpoin ratkaisu, jos uusii levyt ja palat, on jonkun merkkivalmistajan levy(esim Brembo) ja niiden pariksi jarrupalat laadusta tinkimättä. Toki jos haluaa vielä pikkusen parempaa, niin sitten uritettua levyä, mutta eipä siinäkään kannata sitten säästellä, nimim köyhän ei kannata ostaa halpaa. Kukin valitsee kokemustensa mukaan.
Matti
Vakiolevyllä tehokas jarrutus n 180km/t suljetulla alueella, seurauksena kuskin kauhunhetket, kun nopeus ei tahdo hidastua vaikka kuinka poljinta painaisi. Pala kelluu kaasupatjan päällä, eikä pure levyn pintaa laisinkaan. Polkimen vapautus helpottaa hetkeksi...
Sama testi joskus myöhemmin, kun eteen on vaihdettu Zimmermannin levyt. Jarru puree koko ajan ja vauhti hidastuu. Ei minkäänlaisia hyytymisen oireita koko jarrutuksen aikana, eikä tarvitse vapauttaa pedaalia.
Palat olivat sisäänajetut ennen ensimmäistä testiä ja lämmönkesto on hieman parempi, kuin vakiopalalla.
Tästä syystä ja yhdestä toisestakin tonnarissani on tällä hetkellä TarOxin uritetut joka nurkassa saman valmistajan paloilla. Yhden kerran on tullut testattua paniikkijarrutusta pienen kissan juostessa valtatien yli. Tuntumaa on ja pitoa riittää. Alunperinhän ajatus lähti siitä, että halusin tonnariin saman tuntuman jarruihin, kuin vanhassa satkussa(-88 tai uudempi). Tällä hetkellä tilanne on kääntynyt päinvastaiseksi, eli tonnarissa on selvästi paremmat jarrut. Autoillahan on painoeroa n. 300kg ja samankokoiset jarrut edessä ja takana.
No, nämä ovat toki vain omia kokemuksiani aiheesta ja varmasti löytyy toisenlaisiakin ajatuksia. Isän SS:llä useaan otteeseen ajaneena vakiojarrutkin ovat jo ison askeleen edellä tonnarin aikakauden tuotoksia. Varmasti helpoin ratkaisu, jos uusii levyt ja palat, on jonkun merkkivalmistajan levy(esim Brembo) ja niiden pariksi jarrupalat laadusta tinkimättä. Toki jos haluaa vielä pikkusen parempaa, niin sitten uritettua levyä, mutta eipä siinäkään kannata sitten säästellä, nimim köyhän ei kannata ostaa halpaa. Kukin valitsee kokemustensa mukaan.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Jarrut
Täytyy kai se uskoa...
Laatuun, oli se sitten jälkiasennus tai oem, niin kyllä kannattaa panostaa jarruissa. Tarvike paloista on rumaa sanottavaa aiemmasta autosta. hävisi tehot ihan normaalissa äkkijarrutuksessa jo ja pinnat kulu uskomatonta vauhtia. Kannattaa kuitenki miettiä mihin käyttöön hankkii ja onko hyötyä todella. Laadukkaita päivitys paketteja on tarjolla.
Laatuun, oli se sitten jälkiasennus tai oem, niin kyllä kannattaa panostaa jarruissa. Tarvike paloista on rumaa sanottavaa aiemmasta autosta. hävisi tehot ihan normaalissa äkkijarrutuksessa jo ja pinnat kulu uskomatonta vauhtia. Kannattaa kuitenki miettiä mihin käyttöön hankkii ja onko hyötyä todella. Laadukkaita päivitys paketteja on tarjolla.
Re: Jarrut
Toi streetkitti (Speedparts) 490€ ei olis varmaan hullumpi ostos. Kenenkähän valmistamat noi levyt on?
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Jarrut
Minulla on myös tuo yhdistelmä.tomtom kirjoitti:Oletko ajatellut vaihtoehtoa: orkkislevyt+Ferodon palat? Edelliseen autoon laitoin ton yhdistelmän ja olin tyytyväinen. Samaa yhdistelmää meinasin nyt Saabiin heti kun tulee tarvetta vaihtaa jotain.
Re: Jarrut
Onks nää hyvät?
http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... ategori=75
Ainakin kuljettajan rahapussin keventyminen voi parantaa hidastuvuutta.
Omassa autossa on edessä keraamiset palat. Aika kiva kun vanteet säilyvät pitkään puhtaan näköisinä. Tuntuu tosin hölmöltä kun takavanteet likaantuvat ensin, koska siellä on Saabilla säästetty ja laitettu normipalat.
http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... ategori=75
Ainakin kuljettajan rahapussin keventyminen voi parantaa hidastuvuutta.
Omassa autossa on edessä keraamiset palat. Aika kiva kun vanteet säilyvät pitkään puhtaan näköisinä. Tuntuu tosin hölmöltä kun takavanteet likaantuvat ensin, koska siellä on Saabilla säästetty ja laitettu normipalat.
Re: Jarrut
Huh, mitä hintoja - oliko ne liiroja vai mitä .karitammi kirjoitti:Onks nää hyvät?
http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... ategori=75
Ainakin kuljettajan rahapussin keventyminen voi parantaa hidastuvuutta.
Omassa autossa on edessä keraamiset palat. Aika kiva kun vanteet säilyvät pitkään puhtaan näköisinä. Tuntuu tosin hölmöltä kun takavanteet likaantuvat ensin, koska siellä on Saabilla säästetty ja laitettu normipalat.
En ole kyllä törmännyt missään siihen, että keraamisia paloja olisi vakiona SS/SC:ssä - luulisin, että kaikissa pyörissä olisi edes samanlaiset, koska kitkakertoimissa on kuitenkin eroa. Oma käsitykseni on, että keraamiset palat kuluttavat jarrulevyjä enemmän kuin mitä "normaali" palat tekevät.