Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Miten olette menetelleet 9-3:sen (bensakone) huolto-ohjelman kanssa? Oletteko käyttäneet auton huollossa vain ajotietokoneen ohjelman mukaisesti (max. 2 vuoden välein), vai oletteko tehneet öljynvaihtoja noiden huolto-ohjelman mukaisten huoltojen välillä?

Omassani tulee kohta vuosi edellisestä huollosta ja öljyn laatu on ajotietokoneen mukaan 50 %:sta, eli tasaisella vauhdilla noilla öljyillä ajaisi ajotietokoneen mukaan vielä vuoden, jolloin tuo kahden vuoden aikarajakin tulisi vastaan.

Tuntuu vaan vähän pitkältä ajaa 2 vuotta samoilla öljyillä, kun ajo on vielä pitkälti kylmäkäynnistyksiä sisältävää kaupunkiajoa. Toisaalta tuon ajotietokoneen öljynlaatunäytönhän pitäisi reagoida juuri ajon laatuun.
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

Se öljynlaatunäyttö on satunnaislukugeneraattori mitä myös Veikkaus käyttää jokeri-numeroiden arvontaan. Vaihda ajokilometrien mukaan...
-Mscrnt-
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja agios »

Saab on muuttanut niitä öljynvaihtosuosituksia vuosittain. Nykyisin on vuosi tai 30th km. Vaihda vain vuosittain vaikka se turhalta tuntuukin. Mulla tulee jo pätkä ajossa huoltoväli täyteen alle 10th. Kallista on. Ja jos takuuta ei ole jälellä niin vaihdata jossain muualla kuin merkkiliikkeessä. Outoa koko Saabin huolto kun kolmessa eri vuosimallissa mullakin oli eri suositukset. Tietenkin jos olisin parin vuoden kuluttua vaihtamassa niin ajaisin kilometrit täyteen. Se leima riittää kaupanteossa jos sitä edes kukaan katsookaan.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ei taida nyrkkipaja osata nollata tuota satunnaislukugeneraattoria. No, itsekin kuitenkin vaihdatan kymppitonnin välein ihan jo perinteen vuoksi ja jos ei satu määräaikaishuolto samaan, niin vien nyrkkipajalle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

kilometrien mukaan vaihdot tulee tehtyä ja huoltovälin välissäkin öljynvaihtoja. 30tkm on aika pitkä väli samoille öljyille
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja mordai »

Eikös sen pitäisi ihan oikein näyttää öljyn laatua, sen satunnaislukugeneraattorin?
Miksi ei näyttäisi?

Mulle "Mr. Saab Huolto" kehotti vaihtoa kun laau on 50%.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

mordai kirjoitti:Eikös sen pitäisi ihan oikein näyttää öljyn laatua, sen satunnaislukugeneraattorin?
Miksi ei näyttäisi?

Mulle "Mr. Saab Huolto" kehotti vaihtoa kun laau on 50%.
Ilmeisesti tuon generaattorin toiminta perustuu vähän muuhun kuin öljyn laadun ja puhtauden mittaamiseen. Eniten siihen vaikuttaa käynnistämis kerrat, kait...
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Twarrior kirjoitti:
mordai kirjoitti:Eikös sen pitäisi ihan oikein näyttää öljyn laatua, sen satunnaislukugeneraattorin?
Miksi ei näyttäisi?

Mulle "Mr. Saab Huolto" kehotti vaihtoa kun laau on 50%.
Ilmeisesti tuon generaattorin toiminta perustuu vähän muuhun kuin öljyn laadun ja puhtauden mittaamiseen. Eniten siihen vaikuttaa käynnistämis kerrat, kait...
Kyllähän tuo käynnistysten lukumäärä korreloi varmaan jollain tasolla öljyn hapantumisen kanssa (jos paljon lyhyttä pätkäajoa kylmällä koneella, tulee käynnistyksiä enemmän).

Mua "MR. Saab Huolto" neuvoi noudattamaan ajotietokoneen huoltonäyttöä. Eiks ton ajotietokoneen pitäis kehottaa huoltoon, kun öljyn laatu laskee tarpeeksi alas (lähelle 0:aa)?
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja agios »

Näinhän se tekee että mittaa vain käynnistyskerrat ja ajomatkat. Ei se sen tarkempi ole. Ei mitään viskoja mittaa. Eivät vielä ole laittaneet "labraa" sinne.
En usko että kukaan on päässyt 30th km ilman öljynvaihtoja. Ainakaan minä en sellaista käytettynä ostaisi.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Edellinen omistaja oli rullannut 30tkm vaihtovälillä ja kone on kuin uusi.. Eli kyllä niitä joku ostaa... itselläni menee myös vaihtoväli laskurilla n.30tkm. itse pyrin vaihtamaan n.20tkm välein öljyt, jos mahdollista tai kevät-syksy kausittain. Öljyn tilavuus on aika suuri tuossa moottorissa. koneessa on myös öljyn jäähdytin termostaatilla.

Jos käyttö on paljon pitkää maantieajoa ei luulisi ongelmaa tulevan. Optimi oloissa näin. Ei ne nyt ihan huuhaata siellä suunnittelussa ole. Tottakai aina parempi jos vaihtaa useammin, mutta ei tuo 30tkm vaihto ongelmaa ole tuottanut. Kone ei syö öljyä ollenkaan. tikusta huomaa ihan loppumatkasta että max 1-2mm hävinnyt (vastaa desiä- kahta, mikä on minusta normaalia vähäisempää).
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

10tkm:n välein tulee öljyt vaihdettua.
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

apu,apupoika kirjoitti:10tkm:n välein tulee öljyt vaihdettua.
Mä olen tehnyt välivaihdon puolessavälissä huolto-ohjelmaa eli 15 tkm välein.

PS. "Mielenkiintoinen" paikkakunta sulla, a.a
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Jyrki73 kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:10tkm:n välein tulee öljyt vaihdettua.
Mä olen tehnyt välivaihdon puolessavälissä huolto-ohjelmaa eli 15 tkm välein.

PS. "Mielenkiintoinen" paikkakunta sulla, a.a
Kaikki puhuu täällä 30 tkm huoltovälistä. Liittyykö se jonkun aiemman mallin huolto-ohjelmaan, vai ihan viimeisimpään? Mulla on vuosimallin -06 auto ja siinä "isojen" huoltojen väli on kilometrimääräinen 60 tkm. "Pikkuhuollot" tulee thedä kahden vuoden välein tai sitten kun öljynlaatu laskee niin alas, että tietokone kehottaa huoltoon.

Tämän mukaan minä elän (joskin noita väliöljynvaihtoja harkitsen).

Jos huolto-ohjelmaan on -06 jälkeen tullut muutoksia, jotka koskevat myös aiempia malleja, eikö maahnatuojalla ole velvollisuutta ilmoittaa siitä kyseisten kapineiden omistajille? Vielä vuoden vaihteessa Saab-huoltokin neuvoi vaan noudattamaan ajotietokoneen ohjeita huoltojen suhteen.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

tk60382 kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:10tkm:n välein tulee öljyt vaihdettua.
Mä olen tehnyt välivaihdon puolessavälissä huolto-ohjelmaa eli 15 tkm välein.

PS. "Mielenkiintoinen" paikkakunta sulla, a.a
Kaikki puhuu täällä 30 tkm huoltovälistä. Liittyykö se jonkun aiemman mallin huolto-ohjelmaan, vai ihan viimeisimpään? Mulla on vuosimallin -06 auto ja siinä "isojen" huoltojen väli on kilometrimääräinen 60 tkm. "Pikkuhuollot" tulee thedä kahden vuoden välein tai sitten kun öljynlaatu laskee niin alas, että tietokone kehottaa huoltoon.

Tämän mukaan minä elän (joskin noita väliöljynvaihtoja harkitsen).

Jos huolto-ohjelmaan on -06 jälkeen tullut muutoksia, jotka koskevat myös aiempia malleja, eikö maahnatuojalla ole velvollisuutta ilmoittaa siitä kyseisten kapineiden omistajille? Vielä vuoden vaihteessa Saab-huoltokin neuvoi vaan noudattamaan ajotietokoneen ohjeita huoltojen suhteen.

Täytyy muistaa nuo ajo-olosuhteet, eli missä ajaa ja miten ajaa (rasittaa konetta)
Onetwo3d
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 15:08
Paikkakunta: Sipoo

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja Onetwo3d »

Mites jengillä noi öljynvaihdot yleensä - viettekö pajalle vai vaihdatteko itse?

Mulla tulee 20k kilsaa täyteen kohta puoleen ja se maintenance mittari näyttää 16%. Huolto olisi vasta toukokuussa, joten mietin pitäisköhän vaihtaa öljyt itse. Tarviiko tuo mitään magiaa vai saako öljyt ulos normaalilla laatikko-alle -tekniikalla?
#3642
1.8t 9-3SS -07 Jet Black, BSR Steg1
Vastaa Viestiin