1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja mordai »

1.8t '04 kuullostaa tosaiaan ihan diseliltä lämpimänä tyhjäkäynnillä. Mites teillä muilla? Auto on uusi (siis mulle) jonka takia kaikkiin uusiin ääniin jne. kiinnittää huomiota.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Oma '03 1.8t ei kyllä lainkaan kuulosta lämpimänä tyhjäkäynnillä siltä, miltä vanha HDi-ranskanpulla kuulosti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Ehkä kylmänä on vähän nokivasaramaista ääntä havaittavissa, mutta lämpösenä on "normaali" ja sisälle ei kuulu yhtään mitään.Kyseessä siis sama malli ja vuosimalli.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

mordai kirjoitti:1.8t '04 kuullostaa tosaiaan ihan diseliltä lämpimänä tyhjäkäynnillä. Mites teillä muilla? Auto on uusi (siis mulle) jonka takia kaikkiin uusiin ääniin jne. kiinnittää huomiota.
Onhan siinä tietenkin vähän omalaatuinen käyntiääni, muttei se kyllä dieselille pitäisi kuulostaa, kylmänä ehkä etäisesti muistuttaa.. MY05
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kylmätyhjäkäynti onkin hieman karumpaa noissa uusissa 4-syl bensakoneissa, koska moottorinohjaus myöhäistää sytytystä jotta moottori lämpiäisi nopeammin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja mordai »

Täytynee tsekkauttaa homma kun vien auton pajalle seuraavan kerran.
Veikkaan (ja toivon) että oma korva vaan tekee tepposet uuden auton äänien kanssa... :roll:
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja Bob »

Varsin äänettömästi ja tasaisesti käy tyhjäkäyntiä - ero dieseliin on kyllä kuin yöllä ja päivällä.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Bob kirjoitti:Varsin äänettömästi ja tasaisesti käy tyhjäkäyntiä - ero dieseliin on kyllä kuin yöllä ja päivällä.
Täytyy "yhtyä edelliseen puhujaan", koska oikein ihmettelin alkuun siistiä käyntiääntä. On vaikea sanoa äänen perusteella onko kone kylmä vai jo normaalilämmössä.
BlackSaab
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: La Loka 13, 2007 15:02
Paikkakunta: SJK

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja BlackSaab »

Hep!
Minullakin tuli etäisesti mieleen 1.8t:ssä diesel-kone(kylmäkäynnistyksen jälkeen). Näin siis -08 mallissa. Lämpimänähän tuo hyrrää kuin kissa :lol:
Aero71
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 20:22

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja Aero71 »

Lainataas vanhaa ketjua,eli täälläkin ihmetelty 04 mallisen Aeron tyhjäkäynnin ääniä lämpöisenä.Kun pysähtyy autolla liikkeestä paikoilleen ja kun tyhjäkäynti hetken kuluttua laskee n900rpm stä n700rpm ään niin alkaa juurikin tuo ketjun aloittajan kuvaama ääni.Ihmeellisintä on,että ääni kuuluu auton sisälle selkeästi mutta konehuonessa sitä ei juurikaan pysty kuulemaan eikä ainakaan paikallistaan.Mistähän mahtaa johtua?
A3 1.8Tfsi quattro -15
latex
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Touko 06, 2009 10:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja latex »

Itsellä 93 SS -05 ja samalla tavalla lutkuttaa/klunksuttaa lämpimänä tyhjäkäynnillä kuin olis dieseliä takissa ja kuuluu paremmin sisälle kuin konehuoneessa. Ajettu 117 tkm ja huollot tehty 30 tkm:n välein. Auto ollut muutaman kuukauden ja ajanut itse 4 tkm, ei ainakaan näytä öljyä juuri ihmeemmin kuluvan, että ei kuvittelis olevan kulahtanut kone. Kun tuota ruuvimeisseli korvassa kuulosteli moottoria tuossa joku päivä, niin tuntui sen tyyppistä ääntä lähtevän keulan puoleisesta venttilikopasta ja jakopäästä eniten, mutta siihen jäi kuulostelu enempää en saanut selville, olen parista merkkihuollosta kysellyt asiaa, mutta ei ollut kuvauksen perusteella heillekään tuttu asia. Olen myös koeajanut paria vastaavaa ss:ää -05 ja -06 ja en ainakaan niissä kuullut ainakaan aivan selvästi vastaavaa ääntä.

Olisko jollakulla parempaa tietoa, kun on toi 120 tkm:n huoltokin tulossa pikapuoliin niin vois samalla teettää jos olis korjattavaa/issa. Olen muuten ottanut ruuvimeisselin jo pois korvasta - klunksutus kuuluu edelleen.
9-3 Sport Sedan
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Eiköhän tuo ääni ole ihan sitä hydraulisten nostimien normaalia rahinaa...

Mikäli haluaa koneen käyvän nätimmin, laittaa koneeseen hiukan paksumpaa öljyä, jolloin ö-paineet ovat kovemmat. 9-5:ssa castrolin TWS 10W-60 kesäkäytössä kehräsi kuin kissa. Jo mobilin 0W-40 vaihtaminen Castrol EDGE Sport 0W-40:een tuotti havaittavan eron. Castrol selvästi paksumpaa kylmänä että kuumana vaikka nimellisvisko on molemmissa 0W-40.

Sillä GM 5W-30:lla käynti oli aika lailla rumempaa.

Jos laitatte paksumpaa öljyä myllyyn, varautukaa siihen että se alkaa vuotaa öljyä herkemmin kuin ennen nousseiden ö-paineiden takia :lol:

EDIT: Niin, ja sen forte-käsittelyn voisi tehdä joka öljynvaihdossa ja ne vaihdot vaikka 10tkm välein, jottei nostimet pikeentyisi niin helposti.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Aero71
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 20:22

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja Aero71 »

Tuo lutkuttaa/klunksuttaa on juurikin osuva kuvaus äänelle.Tosin mä en kuule konehuoneessa mitään ylimääräistä,en tosin ole ruuvimeisseli korvaan kikkaa kokeillut.Mutta auton sisällä ääni on selkeä.Tuntuu ihmeelliseltä,mutta jo oven avaaminen saa äänen jotenkin hukkuun.Hydrauli nostajista ääni ei ainakaan mun autossa tule,koska ne yleensä pitää aikalailla erilaisen rapinan.
A3 1.8Tfsi quattro -15
Stade
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 18:02

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja Stade »

Mulla on vastaavanlaisia oireita 2.0t tekniikassa. Kun koneen ajaa kuumaksi ja antaa auton käydä tyhjäkäynnillä, niin sehän lonksuttaa kun vanha diesel. Sitten kun painan kytkimen puoleen väliin lonksutus voimistuu ja kun painaa pohjaan ääni lakkaa kokonaan. Kierroksia lisättäessä kone käy nätisti, ja kun kaasu löysätään kokonaan, kierrokset tippuu kone aloittaa kolinan, siis jo kierrosten tippuessa?!?!

Onkohan kyseessä sama kolina? Ja missähän mahtaa olla vika, Olisi kiva tietää kun ei viitsisi viedä valohoitoon??
Aero71
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 20:22

Re: 1.8t kuullostaa lämpimänä Diseliltä

Viesti Kirjoittaja Aero71 »

Kuullostaa kovin tutulta,paitsi mulla kytkimen käyttö ei vaikuta ääneen mitenkään.Jos sulla ääni lakkaa täysin kytkin pohjassa,niin vaikuttaisi että vaihdelaatikko saa sen äänen aikaiseksi.Kuuluuko ääni konehuoneen puolella vai pelkästään ohjaamossa? Itse huomasin jokin aika sitten,että kun painaa ilmastoinnin päälle,niin ääni vaimenee.Sama vaikutus,kun laittaa sähkölaitteita päälle esim takalasin lämppärin.
A3 1.8Tfsi quattro -15
Vastaa Viestiin