ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Laittakaahan viestiä jos olette päivittäneet onnetonta ES1-4 järjestelmää omalla vahvarilla ja kajareilla sekä liikutte täällä PKS alueella! Haluaisin erittäin mielelläni kuulla livenä minkälainen tulos on...
-Petsku-
-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Eikös noista päivityksistä saa jo melko hyvän yleiskuvan, kun kahlaa läpi noita viestiketjuja.....mordai kirjoitti:Laittakaahan viestiä jos olette päivittäneet onnetonta ES1-4 järjestelmää omalla vahvarilla ja kajareilla sekä liikutte täällä PKS alueella! Haluaisin erittäin mielelläni kuulla livenä minkälainen tulos on...
-Petsku-
Taitaa niitä olla jokunen....
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Vielä ei ole aiheesta kokemusta, mutta maanantaina tulee Pioneerin ak.subi (Pioneer TS-WX11A) joten kun saan asennettua niin tietää paremmin. Lisävahvistinta ei siis erikseen ole tulossa. Päivitykseen on lisäksi menossa ainakin takakaiuttimet, mahdollisesti myös edestä, jos löytyy sopivat.
Pitäisi tuolla subilla saada edes hieman matalalle puolelle parannusta. Hintaa tuolle ei tullut kuin reilu 150E Saksasta tilattuna...
Pitäisi tuolla subilla saada edes hieman matalalle puolelle parannusta. Hintaa tuolle ei tullut kuin reilu 150E Saksasta tilattuna...
-08 9-3 SC VECTOR BUSINESS
Ex. -04 E270cdi TA MB, -02 TDI PD Passat var. + iso liuta bemareita...
Ex. -04 E270cdi TA MB, -02 TDI PD Passat var. + iso liuta bemareita...
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Juu, mutta kun joku kuullostaa yhden mielestä hyvältä ja toisen mielestä moskalle. Ei mulla mikään hifistin korva ole, mutta haluaisin kuulla livenä minkälaisia laatua tuosta ES1-4:stä saa. Pelottaa pikkaisen tuo 110hz leikkaus (tai voimakas tason laskeminen siitä matalemmissa).apu,apupoika kirjoitti:Eikös noista päivityksistä saa jo melko hyvän yleiskuvan, kun kahlaa läpi noita viestiketjuja.....mordai kirjoitti:Laittakaahan viestiä jos olette päivittäneet onnetonta ES1-4 järjestelmää omalla vahvarilla ja kajareilla sekä liikutte täällä PKS alueella! Haluaisin erittäin mielelläni kuulla livenä minkälainen tulos on...
-Petsku-
Taitaa niitä olla jokunen....
Eli, kahvit tarjoan kuuntelukokemusta vastaan
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Niin, minä ainakin ymmärsin viestin aloittajan (mordai) viestistä, että hän haluaisi kuunnella oikeasti itse omalla korvallaan parannettua versiota.
Kirjoitetut jutut ja kommentit antavat varmaankin osviittaa, mutta parasta on aina kuunnella itse. Mieltymyksiä on niin monenlaisia.
Omalla kohdallani "rakentelu" on vielä pahasti kesken. Litteä aktiivisubbari on ostettu sekä nippu johtoja, kaapeleita ja liitimiä. Asennus vain tekemättä.
Tuossa subbarissa on säädettävä alipäästösuodin sekä tasonsäätö. Teoriassa näillä eväillä olisi mahdollista parantaa bassotoistoa. Nimittäin, testiCD:llä olen kokeillut ja 40...50 Hz kuuluu kyllä, mutta rajusti vaimennettuna. Sitä vastoin korkeat taajuudet kuuluvat paremmin, mutta musiikilla niiden "laatu" on heikko.
Tähän olen suunnitellut seuraavaa: vaihto 2-tie erillissarjaan tai lisädiskanttien asennus (jakosuotimen kanssa).
Kunhan vain saisi aikaiseksi. Viimeistään kesäksi homma on tehtävä, koska takakonttiin on asennettava jatkuvalla virransyötöllä oleva 12 V:n ulostulo kylmälaukkua varten ja tässä samalla tuo audiohommakin tulee tehtyä.
Kirjoitetut jutut ja kommentit antavat varmaankin osviittaa, mutta parasta on aina kuunnella itse. Mieltymyksiä on niin monenlaisia.
Omalla kohdallani "rakentelu" on vielä pahasti kesken. Litteä aktiivisubbari on ostettu sekä nippu johtoja, kaapeleita ja liitimiä. Asennus vain tekemättä.
Tuossa subbarissa on säädettävä alipäästösuodin sekä tasonsäätö. Teoriassa näillä eväillä olisi mahdollista parantaa bassotoistoa. Nimittäin, testiCD:llä olen kokeillut ja 40...50 Hz kuuluu kyllä, mutta rajusti vaimennettuna. Sitä vastoin korkeat taajuudet kuuluvat paremmin, mutta musiikilla niiden "laatu" on heikko.
Tähän olen suunnitellut seuraavaa: vaihto 2-tie erillissarjaan tai lisädiskanttien asennus (jakosuotimen kanssa).
Kunhan vain saisi aikaiseksi. Viimeistään kesäksi homma on tehtävä, koska takakonttiin on asennettava jatkuvalla virransyötöllä oleva 12 V:n ulostulo kylmälaukkua varten ja tässä samalla tuo audiohommakin tulee tehtyä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Niin, olikos joku päivittänyt? Haluaisin ihan oikeesti kuulla minkälainen sointi lähtee...???
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Nooh...
Jos sulla on asiaa Nummelan suuntaan, niin poikkea pihassa vaan.
Kuten 'raportissani' tuola taaempana totesin, peräpää on mielestäni OK, mutta ei saa tasapainoon etupään kanssa ilman ovikaiuttimien lisäämistä.
Eli nelikanavainen vahvari vaaditaan ja hienosäätöä tarvitaan reippaanlaisesti.
Vahvarissa on oltava jakotaajuus/alipäästö portaattomasti säädettävissä.
Siis nimen omaan jakotaajuuden paikka, ei bassovahvistus.
Joissakin vahvareissa virheellisesti annetaan ymmärtää, että jakotaajuus on säädettävissä, vaikka oikeasti ko säätö on vain basson vahvistus sekin, ja jakotaajuus on tasan sama riippumatta ko namiskan asennosta.
Alipäästön jyrkkyys pitää olla vahvarissa 18dB/oktaavi, jos ei ole, pieleen menee...
Eli vahvari, jossa alipäästö tasan 110Hz, tai siihen säädettävissä, ja jyrkkyys tasan 18dB/oktaavi, niin hyvä tulee.
Erityisen huolissaan ei tarvitse olla alle 50Hz taajuisista äänistä, koska niitä ei ajossa kuule muutenkaan.
Erityisen huolissaan tarvitsee kuitenkin olla siitä jakotaajuudesta 110Hz:n ympäristössä.
Siinä kohdassa pitää toistokäppyrä saada ehdottoman tasaiseksi.
Jos saa, hyvä.
Jos ei saa, huono.
Jos sulla on asiaa Nummelan suuntaan, niin poikkea pihassa vaan.
Kuten 'raportissani' tuola taaempana totesin, peräpää on mielestäni OK, mutta ei saa tasapainoon etupään kanssa ilman ovikaiuttimien lisäämistä.
Eli nelikanavainen vahvari vaaditaan ja hienosäätöä tarvitaan reippaanlaisesti.
Vahvarissa on oltava jakotaajuus/alipäästö portaattomasti säädettävissä.
Siis nimen omaan jakotaajuuden paikka, ei bassovahvistus.
Joissakin vahvareissa virheellisesti annetaan ymmärtää, että jakotaajuus on säädettävissä, vaikka oikeasti ko säätö on vain basson vahvistus sekin, ja jakotaajuus on tasan sama riippumatta ko namiskan asennosta.
Alipäästön jyrkkyys pitää olla vahvarissa 18dB/oktaavi, jos ei ole, pieleen menee...
Eli vahvari, jossa alipäästö tasan 110Hz, tai siihen säädettävissä, ja jyrkkyys tasan 18dB/oktaavi, niin hyvä tulee.
Erityisen huolissaan ei tarvitse olla alle 50Hz taajuisista äänistä, koska niitä ei ajossa kuule muutenkaan.
Erityisen huolissaan tarvitsee kuitenkin olla siitä jakotaajuudesta 110Hz:n ympäristössä.
Siinä kohdassa pitää toistokäppyrä saada ehdottoman tasaiseksi.
Jos saa, hyvä.
Jos ei saa, huono.
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Tämä kysely onkin sitten out-of-date. Tilasin tänään orkkispäivityksen tuohon ES1-7:ään. Eikä ollut kuin 670€ Metrolla
Paketin ovikajareita en tule asentamaan, vaan tilalle laitan tuon DLS:n UP36 sarjan. Siinä tulee sitten tweeterit ja keskiäänetkin ko. sarjalla kuntoon. Kun saan nämä (toivottavasti ensi viikolla) asennettua, pääsee sarjaa vastavuoroisesti kuntelemaan pääkaupunkiseudulla jos siihen on tarvetta.
Kuunnellaan miltä tämä versio sitten vaikuttaa ja ehkä taakse tulee päivitettyä tuolla ch:n yllä mainitsemalla konstilla sitten myöhemmin.
Kiitoksia tiedoista, ehdotuksista ja jeesistä!
Paketin ovikajareita en tule asentamaan, vaan tilalle laitan tuon DLS:n UP36 sarjan. Siinä tulee sitten tweeterit ja keskiäänetkin ko. sarjalla kuntoon. Kun saan nämä (toivottavasti ensi viikolla) asennettua, pääsee sarjaa vastavuoroisesti kuntelemaan pääkaupunkiseudulla jos siihen on tarvetta.
Kuunnellaan miltä tämä versio sitten vaikuttaa ja ehkä taakse tulee päivitettyä tuolla ch:n yllä mainitsemalla konstilla sitten myöhemmin.
Kiitoksia tiedoista, ehdotuksista ja jeesistä!
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Olethan ottanut huomioon, että Saabin alkuperäiset ovikaiuttimet on 2 ohmin? Äkkiseltään en netistä bongannut noiden DLS:ien ohmimäärää, mutta suurin osa autokaiuttimistahan on 4 ohmin. Vaimeneeko ääni liikaa, jos vaihtaa 4 ohmin kaiuttimet 2 ohmin kaiuttimien tilalle suoraan?mordai kirjoitti:Tilasin tänään orkkispäivityksen tuohon ES1-7:ään. Eikä ollut kuin 670€ Metrolla
Paketin ovikajareita en tule asentamaan, vaan tilalle laitan tuon DLS:n UP36 sarjan. Siinä tulee sitten tweeterit ja keskiäänetkin ko. sarjalla kuntoon. Kun saan nämä (toivottavasti ensi viikolla) asennettua, pääsee sarjaa vastavuoroisesti kuntelemaan pääkaupunkiseudulla jos siihen on tarvetta.
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Teoriassa puolet pienemmällä impedanssilla (kuormitus kaksinkertainen) teho tuplaantuu. Näin siinä tapauksessa, että vahvistimen virranantokyky on suuri.
Kääntäen, impedanssin nostaminen kaksinkertaiseksi tiputtaa tehon puoleen.
Äänenpaineessa se merkitsee 3 dB:n eroa (pienenee).
Merkitys ei ole kovin suuri, vaan enemmän kannattaa kiinnittää huomiota kaiuttimien herkkyyteen. Niissä voi olla eroja melko paljonkin.
Siinä tapauksessa, että tässä suurempiohmisessa kaiutinsarjassa on herkkyys huonompi alkuperäisiin verrattuna, alkaa merkitystä jo tulla.
Kääntäen, impedanssin nostaminen kaksinkertaiseksi tiputtaa tehon puoleen.
Äänenpaineessa se merkitsee 3 dB:n eroa (pienenee).
Merkitys ei ole kovin suuri, vaan enemmän kannattaa kiinnittää huomiota kaiuttimien herkkyyteen. Niissä voi olla eroja melko paljonkin.
Siinä tapauksessa, että tässä suurempiohmisessa kaiutinsarjassa on herkkyys huonompi alkuperäisiin verrattuna, alkaa merkitystä jo tulla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Uskon että asiaa tasapainottaa kuitenkin se että myös ylös tulee ko. sarjan keskiääni ja diskantti ja ko. paketti on tehty kokonaisuudeksi.
Tässä kuitenkin speksejä:
Toimintaperiaate: 3-tie erillissarja
Basso: 6,5" (165mm)
Domekeskiääni: 2,5" (63mm)
Diskantti: UP1C (28mm) kangaskalotti
Tehonkesto: 150W RMS / 180W Max
Herkkyys: 88dB
Taajuusvaste bassolla 55-3500hz
Onko tietoja noista orkkiksen spekseistä?
Tässä kuitenkin speksejä:
Toimintaperiaate: 3-tie erillissarja
Basso: 6,5" (165mm)
Domekeskiääni: 2,5" (63mm)
Diskantti: UP1C (28mm) kangaskalotti
Tehonkesto: 150W RMS / 180W Max
Herkkyys: 88dB
Taajuusvaste bassolla 55-3500hz
Onko tietoja noista orkkiksen spekseistä?
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Löytyisköhän samaa sarjaa niitä 3puolikkaita sinne kojelautaan?
Meinaan, että aika hiljaset on nuo uudet ovikaiuttimesi.
Kojelaudan pioneerit taitaa piipittää voimakkaammin, joka luonnollisesti särähtää heti audiofiilin korvaan.
Taisin heittää kojelaudan vakipiipparit jätehuoltopalveluun heti kun Rainbowt oli toimiviksi todettu... Harmi. Ei pysty enää tarkistamaan.
Kojelautaset lienee vakiona 4ohmiset, eli sinne sun pitäisi löytää 85dB:n piipparit tilalle.
Meinaan, että aika hiljaset on nuo uudet ovikaiuttimesi.
Kojelaudan pioneerit taitaa piipittää voimakkaammin, joka luonnollisesti särähtää heti audiofiilin korvaan.
Taisin heittää kojelaudan vakipiipparit jätehuoltopalveluun heti kun Rainbowt oli toimiviksi todettu... Harmi. Ei pysty enää tarkistamaan.
Kojelautaset lienee vakiona 4ohmiset, eli sinne sun pitäisi löytää 85dB:n piipparit tilalle.
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Juujuu... Kuten yllä kirjoitinkin, ylös tulee ko. sarjan muut kajarit, eli midit (2,5" itse asiassa UP36:ssa) ja tweeterit. Keskiääni jää eteen ainoaksi orkkiskajariksi. Kun saan noi DLS:t asennettua ja kuulen miltä se keskiääni vaikuttaa, päätän sen vaihtamisesta erikseen...
Midin herkkyys onkin sitten 91db ja tweeterin 93db. Nämä tulevat sarjan mukana tulevan jakosuotimen taakse. Näille syöttö on suoraan mankasta (kuten alkuperäisessäkin ES1-4 kytkennässä) ja kun midin toistoalue on 400Hz - 8kHz, ei tuolla 110Hz ole merkitystä. Vahvarin kautta tulee matalammat äänet oviin, kuten orkkis ES1-7 kytkennässä. Nämä DLS:n 6,5" UP6:t toistavatkin sitten 55Hz-3500Hz.
Sääli kun ei ole WIS:iä tässä duunikoneella. Olisin voinut katsoa noi alkuperäisten speksit tarkemmin...
En tiedä minkälainen tästä järjestelmästä tulee, mutta 1-2 viikon päästä kuullaan
Midin herkkyys onkin sitten 91db ja tweeterin 93db. Nämä tulevat sarjan mukana tulevan jakosuotimen taakse. Näille syöttö on suoraan mankasta (kuten alkuperäisessäkin ES1-4 kytkennässä) ja kun midin toistoalue on 400Hz - 8kHz, ei tuolla 110Hz ole merkitystä. Vahvarin kautta tulee matalammat äänet oviin, kuten orkkis ES1-7 kytkennässä. Nämä DLS:n 6,5" UP6:t toistavatkin sitten 55Hz-3500Hz.
Sääli kun ei ole WIS:iä tässä duunikoneella. Olisin voinut katsoa noi alkuperäisten speksit tarkemmin...
En tiedä minkälainen tästä järjestelmästä tulee, mutta 1-2 viikon päästä kuullaan
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Äkkiseltään ajateltuna sulla tulis tolla kytkennällä jo +6dB sinne kojelaudalle...
Aika paljon?
Mutta kokeilemallahan toi ainostaan selviää.
Ja yksi iso plussa tossa(-kin) systeemissä tulee joka tapauksessa:
Klarionissa alkaa ton jälkeen BASSOSÄÄTÖ pelaamaan! Ji-huu!!!!!!
Aika paljon?
Mutta kokeilemallahan toi ainostaan selviää.
Ja yksi iso plussa tossa(-kin) systeemissä tulee joka tapauksessa:
Klarionissa alkaa ton jälkeen BASSOSÄÄTÖ pelaamaan! Ji-huu!!!!!!
Re: ES1-4 päivitetty EI-orkkis vahvarilla pääkaupunkiseudulla
Miten lasket ton +6db? Muutenkin, ko. paketti on luotu soimaan yhdessä... ? En kyllä ymmärrä kauheasti noista herkkyyksien desibeleistä, mutta ehkä osaat selventää?
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04