Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Viime jouluna alkanut lappi-ilmiö tuntuu vaivaavan taas. Jouluna vika valo syttyi kahdesti. Silloin viaksi tuli katalysaattorin vajaatoiminta / vika molemmilla kerroilla. Koodia en muista tarkasti. Syyksi ajateltiin akkua ja se vaihdettiin. Vika on pysynyt poissa, mutta nyt se on tullut takaisin. 3 kertaa on syttynyt vika valo ja se häviää 5 startin jälkeen. Eli tilapäinen häiriö.

Olen huomannut että valo syttyy pitemmän ajon jälkeen tyhjäkäynnillä. En oikein jaksa uskoa katin hajoamiseen, mutta lambda vian auto kai osaa erottaa. Mikähän tuon aiheuttaa. Uusi katti maksaa 960e ja ei hirveästi kiinnostaisi sijoittaa siihen rahaa penniäkään. Voiko jokin muu aiheuttaa moisen diagnoosin? Kattihan on turbon perässä kiinni ja lambdat ovat molemmat katissa kiinni. En oikein usko vuotoonkaan (lambdojen välille ei liitoksia).

Toisaalta...Pakoputkea olivat kyllä käyttäneet syksyllä auki jostain liitoksesta webaston asennuksen yhteydessä ja tiiviste oli samalla vaihdettu uuteen. Ilmeisesti katalysaattorin jälkeinen liitos. Voisiko sen vuoto häiritä lambdaa, joka on lähellä liitosta katin puolella? Ilmeisesti pitäisi vaihtaa kokeeksi sen tiiviste uudestaan. Se voisi olla siinä kyllä vika.. Jos miettii että tyhjäkäynnillä virtauspieni ja ylimääräistä happea pääsee vuotamaan lambdalle--> vajaatoiminta? Voiko näin?
Viimeksi muokannut Poikarukka, Ti Maalis 04, 2008 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Katalysaattori vika?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itse ajattelin juuri myös tuota, että ylimääräistä happea menee putkeen huonosta liitoskohdasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Katalysaattori vika?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Piti ihan ostaa vikakoodin lukija omaksi. Ei tarvi pelätä, mitäpä jos onkin "oikea" vika. Katalysaattorista nakkaan vähät. Toivoa vain ettei oire isommasta. Sama vikahan siellä kummittelee. Seuravaa huolto tulossa piakkoin ja siellä tuo tiiviste vaihdetaan varmuudeksi. Luovia ideoita tai kenties omia kokemuksia vastaavasta kaivataan.

Tosiaan nyt on hyvä vikakoodin lukija käytössä, Jos joku tarvii vikakoodin luvun tai nollauksen niin onnistuu pullakahveja tai nimellistä vaivanpalkkaa vastaan porvoon alueella ja lähiseudulla... En nyt kenenkään leipää syö, edelleen viat korjataan liikkeessä ja paras apu vian syyn löytymiseen löytyy varmasti sieltä. Tämä kooderi lukee viat ja ilmoittaa ne selväkielisenä, joten ei tarvi arpoa minkään listan kanssa. Juuri kokeilin sitä ja on joka pennin väärti.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kerrotko minkä lukijan ostit ja pajonko maksoi?
Toimii ilmeisesti vain moottorin kanssa. Muihin auton järjestelmiin ei taida kommunikointia saada.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

http://www.elekma.com/product_info.php?products_id=871
Ei se techII:lle anna vastusta, mutta saa sillä vikakoodin selville ja pois. Lukee myös happianturit yms dataa mitä auton käynnissä on. Lähinnä kai se moottorin ohjausta seuraa. En vielä ole kunnolla leikkinyt sillä. Koodin luin ja poistin. Ja kun tiedän koodin olevan sama kuin mikä liikkeessä pari kertaa (kallista!) luettu, niin tiedän että aivan oikea tuli. Eipä nuo juuri erehdy.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tiedän laitteen. Ei ole kyllä omakohtaista kokemusta.
Ostan ko. laitteen, jos tarvista tulee.
Olen enemmänkin odottanut, että markkinoille ilmestyy OpelScannerin CAN-versio.
Se saattasi antaa jo TECH:lle vastusta.

Aikaisemmasta "elämästä" onkin kokemusta kunnon diagnostiikkalaitteesta.
VAG-konsernin autoihin sopivasta RossTech:n adapterista ja ohjelmasta.
Se onkin ainoa asia, jota olen siitä konsernista jäänyt kaipaamaan, heh heh.
Sille olikin muutaman kerran toisissaan käyttöä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

http://www.elekma.com/product_info.php?products_id=863
Tuon kanssa pystyy myös hyvin toimimaan, tarvii vaan sen läppärin ja sopivan softan mukaan.
Ei ainakaan vielä ole tarvinnut nollailla mitään.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Poikarukan versiosta näytti olevan myös hieman riisutumpi malli mutta sisältäen saman mokkulan ja kaapelin ysiysillä. Tämä puhuu pelkkää suomea, mutta ei luulisi olevan iso ongelma tämän foorumin käyttäjille. :)
http://www.elekma.com/product_info.php? ... cts_id=870
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Se viimeinen kommentti CAN-väylästä kallisti mieleni siihen kalliimpaan malliin. Jos kerran ostaa tuommoisen, niin sama sitten ottaa kaikilla varusteilla. Ei hirveästi kuitenkaan tarjontaa näissä laitteissa. Ja taas nuo tietokoneeseen liitettävät voi olla ohjelmallisesti mielenkiintoisempia (ja sitä kautta laajempia toiminnoiltaan), mutta minulle taas sopii simppeli toimiva työkalu. Enkä omista kannettavaa tai omaa kiinnostusta mihinkään elektroniikka rakenteluun. Varmuus siinä hommassa oltava. Pelottaa, että käräytän auton laitteet omilla virityksillä. Tosin ei nuissa valmiissakaan laatu nyt mitenkään loista. Muovisia lasten lelujen oloisia laitteita.. Todella pieni kokoinen tuo laite on ja fiksu kotelo. Helppo käyttää, Ongelmien tullessa tien päällä saa ainakin mielenrauhan ja vähän apua selvittelyyn. Ennen kaikkea ei tarvi maksaa riisto hintaa liikkeelle pelkästä luvusta.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näillä laitteilla ei pääse muualle käsiksi kuin moottoriin, ei ilmeisesti apu,apupojan tietokoneeseen liitetyllä laitteellakaan, vai kuinka?

Tai periaatteessa näillä CAN-väylä-tuetuilla laitteilla pääsee kaikkiin auton ohjainlaitteisiin kommunikoimaan kunhan laitteessa tai tietokoneessa on oikea softa.
Tämän oikean (tai täydellisen) softan saaminen markkinoille on ilmeisen vaikeaa.
Johtunee siitä, että muut ohjainlaitteet, paitsi moottorin, eivät käytä liikennöintiin väylällä mitään yleistä standardia. Tuo moottorinohjainlaitteen liikennöinti on pakotettu standardiin, muutoin esim. vuosikatsastuksessa OBD-testaus olisi kovin työlästä kun kaikkiin automerkkeihin pitäisi olla oma laitteensa.

Fyysinen "kuljetustie" on standardi eli tämä CAN-väylä, mutta siellä olevaa viestin sanomaa ei ymmärretä. Viestejä voi lukea heksakielisenä ottamalla ko. tietokoneeseen liitetyllä laitteella terminaali yhteyden autoon. Pitäisi vain tietää oikeat heksakomennot ja viestit. No, jos näin olisi, siitäkös äkkiä sen "täydellisen " softankin sitten joku vääntäisi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kyllähän, kun kiinan pojat aikanaan saa kopioitua nuo softat oikeista merkkiliikkeen laitteista niin johan pisnis aukeaa. Niissä vain voi olla jotain laki juttuja mitkä haittaa... Olisihan se kiva päästä muuttamaan nuita softa toimintoja. Niistä olisi oikeasti hyötyä. Tuosta minun ostamasta mallista oli VAG-malli jolla pystyi aktivoimaan toimintoja tms. Harmi ettei ollut vastaavaa GM-mallia.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Aivan mielenkiinnon vuoksi voisi joskus jotain katsella ja ehkäpä jotain asetuksia kokeilla muuttaakin.
Vikakoodin lukemiset on sitten asia erikseen, jos niitä nyt ylipäätänsä tulee :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Uusinta bilteman lehteä lukiessa huomasin:
tuotenro:151385, CR-101 OBDII-VIRHEKOODIEN LUKU

Tekeeköhän tuolla mitään ja jos tekee niin mitä?
Hintaa 79,90 €.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja oju »

petrisa kirjoitti:Uusinta bilteman lehteä lukiessa huomasin:
tuotenro:151385, CR-101 OBDII-VIRHEKOODIEN LUKU

Tekeeköhän tuolla mitään ja jos tekee niin mitä?
Hintaa 79,90 €.
Ostin ja kokeilin (9-5 vm.00). Luki koodin ja sai sen nollattua. CE-valo sammui samalla, kuten pitikin. Teki siis mitä toivoin, en ole vielä tutkinut mitä hyötyä USB-liitännästä ja PC-softasta olisi. Laite teki tarvittavan suoraan paketista, ilman PC:tä.
mmyllari
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 19:03

Re: Katalysaattori vika? / Vikakoodin lukua

Viesti Kirjoittaja mmyllari »

Myös minä vahvistan että Bilteman vikakoodin lukija osaa lukea ja nollata koodit. Oma autoni on 9-3 Aero -03.
Vastaa Viestiin