Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jasso
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 18:29

Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja jasso »

Uudessa vm. 2008 9-3 saabissani on vaivannut uudesta asti muistin resetoituminen yön aikana. Kaikkiin muistipaikkoihin tallentuu sen hetkinen asetus itsestään.

Takuuseen vaihdettu ohjainkortti mutta vika ei poistunut.

Huolto soitellut Saksaa myöten, mutta samanlaista vikaa ei kuulema ole kellään muilla (Meille kaikille tuttu selitys vaikka kyseessä olisi tyyppivika). Nostavat kädet pystyyn, minun pitäisi vain varmaankin hyväksyä ettei tuollainen tuhannen € hintaluokassa oleva lisävaruste toimikkaan.

Onko muilla temppuilua samalaisen vian kanssa?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

jasso kirjoitti: Kaikkiin muistipaikkoihin tallentuu sen hetkinen asetus itsestään.
Voisko penkissä oleva M painike häiriköidä? Kosteutta katkaisijassa tai jotain vastaavaa? Aika epätodennäköistä, mutta mistäs sitä tietää. Mitä tapahtuu peilien asetukselle (siirrä illalla sivuun ja aamulla koeta palauttaa numerolla takaisin) ?
jasso kirjoitti: Huolto soitellut Saksaa myöten, mutta samanlaista vikaa ei kuulema ole kellään muilla (Meille kaikille tuttu selitys vaikka kyseessä olisi tyyppivika). Nostavat kädet pystyyn, minun pitäisi vain varmaankin hyväksyä ettei tuollainen tuhannen € hintaluokassa oleva lisävaruste toimikkaan.
Onko muilla temppuilua samalaisen vian kanssa?
Ei ole (vielä, kop kop) ollut vastaavaa ongelmaa. Ei ne käsiä voi pystyyn nostaa uuden auton kanssa. Meillä on onneksi kuluttajansuoja pitämässä asiakkaan puolia, jos vaikeaksi menee. Saavat vaihtaa vaikka koko istuimen jos tarvis vaatii. Se kuskin jakkarahan sisältää lähes kaiken mitä tuo systeemi sisältää.

Mutta se on joskus semmosta noiden sähkövikojen kanssa. Löytäminen voi olla vaikeaa. nim. 12v Kokemuksella teollisuuden sähkökunnossapidosta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja moose »

Täältä löytyy toinen samanlainen tapaus! Autona myös '08 9-3 SS.

Pariin kertaan olen Delta-Auton huollossa maininnut asiasta ja asiaa on luvattu selvitellä, ja juurikin puhuttu tuosta ohjainkortin vaihdosta, mutta tuon pidemmälle homma ei ole minun kohdallani edennyt. Päätellen siitä että noiden muistipaikkojen käyttäminen on minulle liikkeessä jo innostuttu ohjeistamaan pariin otteeseen jäin vähän sellaiseen käsitykseen että homma meni liikkeessä mappi Ö:hön käyttäjävirheenä. Itse en tosin kyllä ihan heti keksi että mitä käyttäjä voisi tehdä väärin niin että kaikki muistipaikat ovat nollaantuneet aamulla - asetusten tallentaminen vahingossa "vääriin" muistipaikkoihin kun autoa käyttää useampi ihminen olisi toki mahdollista...

Laitan privaviestinä yhteystietoni tulemaan niin keskustellaan hieman siitä miten saisimme hieman "painoa" tuolle ei niin kohtuuttomalle vaatelle siitä että varusteiden pitäisi toimia.


EDIT: Kuinka usein muuten muistipaikat ovat nollaantuneet? Itselläni muistipaikat ovat tässä puolen vuoden aikana nollaantuneet ehkä noin 5-6 kertaa, joten mistään jokaamuisesta ongelmasta ei ole kyse.
SnowLord
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 17:34
Paikkakunta: Lieto

Re: Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja SnowLord »

Ilmeisesti meidänkin Saabbi -07 93SC (faceliftattu) muistipenkillä unohtaa muistinsa toisinaan. Auto oli vaihteeksi vaimolla käytössä ja yllättäen penkin kaikki säädöt olivat nollautuneet. Vaimo ei ollut koskenutkaan muistinappeihin kun ei sellaisia siinä tiennyt olevankaan... Kerran aikaisemminkin olen huomannut tuon nollaantumisen mutta kuvitellut itseni räveltäneeni jotain väärin.
Tässä Saabissahan se kuskin puoleinen peili valuu alas ainakin yön aikana ja välillä riittää lyhytaikainenkin autosta poistuminen. Sitä vikaahan on raportoitu olevan useammassa autossa, tosin tehtaalla ei tiedetä korjaustapaa tuolle.
_________________
#3668
1.8t 9-3SC MY08 BSR Steg1
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja moose »

SnowLord kirjoitti:Tässä Saabissahan se kuskin puoleinen peili valuu alas ainakin yön aikana ja välillä riittää lyhytaikainenkin autosta poistuminen. Sitä vikaahan on raportoitu olevan useammassa autossa, tosin tehtaalla ei tiedetä korjaustapaa tuolle.
Itse en ole huomannut onneksi huomannut mitään ongelmaa tuo kuskinpuoleisen peilin kanssa, mutta näyttää siltä että tuo muistipaikkojen tyhjeneminen on mallivika.

Eikös se kuluttajansuojalaki mene muuten niin että jos tuotteessa on virhe niin ensin pyritään se korjaamaan, ja jos korjaaminen ei onnistu niin hyvitetään osa kauppahinnasta. Viimeisenä keinoa voidaan joka koko kauppa purkaa. Toisinsanoen jos tehdas ei osaa myymäänsä tuotetta korjata niin seuraavaksi lähtisin itse laskeskelemaan sitä että minkäkokoisen hinnanalennuksen arvoinen tuo peilin temppuilu on :)
jasso
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 18:29

Re: Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja jasso »

EDIT: Kuinka usein muuten muistipaikat ovat nollaantuneet? Itselläni muistipaikat ovat tässä puolen vuoden aikana nollaantuneet ehkä noin 5-6 kertaa, joten mistään jokaamuisesta ongelmasta ei ole kyse.
Nollautuminen on pari kertaa viikossa, tai ehken joka kolmas yö keskimäärin (hanska-arvio).

Tänään päivällä peilejä ja penkkejä edestakaisin ajellessa, sain nollautumisen tapahtumaan "keskellä päivää". Aika skitsoa jos nuo nollautumiset olisivat olleet vain yöilmiöitä. Tuo Marko A:n idea seurata myös peilien toimintaa menee nyt myös tarkkailuun. En ole aiemmin hoksannut seurata menetetäänkö peilisäädöt samassa rytäkässä.

Deltalla tänään pohdittiin ilmiötä. Kyselyjä vian tiimoilta maahantuojalle ja sovittiin korjausaika. Pistän tiedotetta tänne, jos homma löytyy ratkaisu Huuhtikuun huollossa. Tai sitten taas vaihdellaan sokkona uusia osia.
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja moose »

Hieman olen saanut tuota ongelmaa taas selviteltyä, ja tässä vaiheessa voi sanoa 100% varmuudella että kyseessä ei ole käyttäjän moka, vaan ongelma on tekniikassa.

Autossa on käytössä kaksi muistipaikka (1 & 2), toinen minulle, toinen avopuolisolleni. Autolla oli viimeeksi ajanut avopuolisoni (joka oli säätänyt penkin ongelmitta oikealla paikalle omaa muistipaikkaa käyttäen). Tänään aamulla lähdin liikenteeseen ja painoin oman muistipaikkani (muistipaikka 1) nappia - penkki ei liikkunut muistipaikkaan tallennettuun asentoon, vaan säädin penkin manuaalisesti paikalleen. Tämän jälkeen painoin jälleen muistipaikkani nappia, jolloin penkki liikkui avopuolisoni muistipaikassa (muistipaikka 2) määriteltyyn asentoon. Toisinsanoen molemmissa muistipaikassa 1 ja 2 oli tallennettuna täsmälleen sama avopuolisoni penkin asento.

Tänään töistä tullessani kokeilin muistipaikkoja uudelleen, ja nyt ensimmäisessä muistipaikassa oli tallennettuna se penkin asento jonka olin aamulla manuaalisesti asettanut (mutta jota en ollut tallentanut!), ja muistipaikassa 2 oli edelleen avopuolisoni penkin asento. Jotenkin mystisesti penkki oli tallentanut asentonsa ensimmäiseen muistipaikkaan itsekseen. Kävin juuri kokeilemassa penkin toimintaa pihalla, ja tällä kertaa niin muistipaikassa 1 ja 2 oli tallennettuna tuo minun ajoasento, jonka olin aamulla manuaalisesti asettanut, mutta jota en ole varmuudella kertaakaan tallentanut (tallentamisen huomaa jo piip-äänestä). On ehkä siis hieman väärin sanoa että sähköpenkki hukkaisi muistipaikkoja - ennemminkin penkki tallentelee muistipaikkoja jollain ihmeellisellä logiikalla sattumanvaraisille muistipaikoille.

Olen pyytänyt huollosta aikaa tuon korjaamiselle, joten katsotaan miten prosessi etenee...
gemini
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 22:09
Paikkakunta: Lohtaja

Re: Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja gemini »

Vähän samaa vikaa on 08-mallissa täälläkin. Alkaa kai näyttämään siltä, että tuo on aika yleinen vika. En ole vielä ehtinyt tuosta huoltoon ilmoitella, kun ei ole kovin kriittinen vika. Täytyy sitten ensihuoltoa varattaessa mainita myös tuosta...
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja moose »

Päivitystä asiaan... Auto kävi vuosihuollossa ja vihdoin ongelmaa yritettiin korjata (kepeät 9 kuukautta sen jälkeen kun ensimmäisen kerran asiasta mainitsin).

Olen melkolailla varma että että ongelma on sähköpenkin painikkeiden sijoittelussa joita tulee painettua reidellä kun penkille istahtaa. Olen nimittäin huomannut että joskus juuri sillä hetkellä kun takapuoli koskettaa penkkiä kuuluu "pip"-ääni joka kertoo että penkin asento on tallennettu muistipaikkaan. Tuo "pip"-ääni hukkui mielessäni pitkän aikaa kaikkiin muihin pimputuksiin joita auto päästelee, joten en aluksi osannut epäillä tätä vaihtoehtoa.

Kerroin tästä asiasta Delta-auton huollossa, josta todettiin että otetaan yhteyttä maahantuojaan ja kysytään maahantuojalta kommenttia. Maahantuoja oli kuitenkin kehoittanut vaihtamaan penkin ohjaimen tms., joten se myös huollossa vaihdettu. Valitettavasti ongelmaa tämä ei kuitenkaan vähemmän yllättävästi korjannut.

Onko kenelläkään muulla yritetty korjata tätä vikaa? Nimimerkki "Jasso" kertoili joskus että maahantuoja oli väläyttänyt mahdollisuutta vaihtaa penkin ohjaus painikkeiden paikkaa (ilmeisesti vain uusi penkin muoviosa), mutta onko tuota kenellekkään tehty?
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Tämmöistä viestiketjussa ihmeteltyä vikaa alkoi omassakin autossa olla. Eli penkin muistit nollautuu ja nyt uutena ominaisuutena tuli että apukuskin peili ei mene siihen peruutusasentoon oven näppäimestä eikä näköjään liiku myöskään penkin muistipaikoista sille tallennettuun asentoon. Säätö toimii normaalisti kyllä.

Mikähän mahtaisi syynä olla moiseen?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
-MARZCO-
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 26, 2019 14:25

Re: Sähköpenkin Kuljettajan muisti unohtaa asetuksensa

Viesti Kirjoittaja -MARZCO- »

Moro! Onko tähän tullut keltään lisää tietoutta?
Marko Hooo
Vastaa Viestiin