Bensasta --> Dieseliin??

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

ezku kirjoitti:Nostetaas vähän tätä ketjua, kun autonvaihto mietinnässä.

Tuolla puhuttu dieselien kulutuksesta ja kuluista jne, mutta mites nyt joitain vuosia tämän aiheen aloittamisen jälkeen, miten dieselien viat? Uskaltaako käytettyä 1.9TiD tai TTiD:tä ostaa? Niitä tuntuu olevan tarjolla ainakin...

Ahtoletkuja niihin kuulostaa olevan vaihdettu ainakin...

Kaikki näkemykset tervetulleita... :D
Hyvä ja vahva moottori kunhan muistaa jakohihnan ja vesipumpun vaihdon max.100tkm välein tehdä.
Ei sivistynein käyntiääni mutta kulutus ja suorituskyky kohdallaan
Saab 9-3 SS 1.9TTiD Linear MY11
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja ezku »

Aaa, eivät ole ketjukoneita?
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
387
"Hirsch"
Viestit: 845
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja 387 »

Vesipumppu se taitaa olla heikoin lenkki mistä syystä vaihto 100tkm välein. TTID on kyllä ,maukas ajettava ainakin automaattina.
Hese
mttm
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja mttm »

Mullakin on harkinnassa kolkki dieselinä, reilusti alle kympin järestään hinnat tällä hetkellä ja paljon tarjontaa.
Dieseleissä lienee dieselien viat (niin kuin muissakin merkeissä) eli suodattimet ja mitä ihmeellisimmät asiat leviää. Mutta silti tekis mieli kokeilla vielä tuollaista. Bensakolkeissa näköjään jakopäät on monessa levinnyt 200tkm jälkeen, aika outoa tosin tuokin.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3193
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja SS »

99 GL kirjoitti:Ei sivistynein käyntiääni mutta kulutus ja suorituskyky kohdallaan
Mielestäni ainakin TTiD käy kyllä aika sivistyneesti matalan puristussuhteensa takia, ei ajossa juuri dieseliksi tunnista.

Hyviä koneita nämä on, kunhan:
- Jakopääremppa ja vesipumppu 100tkm välein
- 2011 vanhempiin imusarja vaihtoon 200tk kohdalla niin ei mene läpät koneeseen
- Ahtoputkia halkeilee (softattuna 2,2bar), kannattaa vaihtaa se akun viereinen putki silikoniseksi, se noista yleensä menee
- EGR nokeaa imusarjaa, kannattaa disabloida ja tukkia
- Hiukkassuodatin voi päästä pätkäajossa tukkoon ja epäonnistuneiden polttoyritysten takia polttoaine laimentaa ja lisää moottoriöljyn määrää

Ainakin automaattina on mukava ajettava, etenkin tuo vääntö aina vaan jaksaa hymyilyttää, etenkin softattuna. Vaikkei ainakaan 180hp versiota nyt laiskaksi voi vakionakaan haukkua. 4v on dieselillä takana eikä valinta ainakaan vielä kauheasti harmita :)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja ezku »

Mites, vaikuttiko tuo EGR:n disablointi katsastusasioihin mitenkään...?

Onko jakopään ja vesipumpun vaihto miten työläs, meneekö itse?

Tuohon imusarjan vaihtoon liittyen tarkempaa ajatusta, mitä siellä tapahtuu oikein? Mitkä läpät? (sori, ei niin konetekniikka hallussa) :D
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja ezku »

FAQ-osastolla olikin hyvää tietoa asiasta... :)
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10772
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja AZP »

EGRn kun disabloi sekä tulpalla että ohjelmallisesti, niin ei vaikutusta katsastukseen ja savupäästöt korkeintaan vähenee.

Jakohihnan ja vesipumpun vaihto on monelta onnistunut itse. Ei pitäisi olla vaikeaa, mutta ehkä ahdasta. Minulla ei toki omakohtaisia kokemuksia. Merkkiliikkeessä ollut jakopääremonttitarjouskampanjoita muistaakseni 399 euroa sis. osat ja työn, että ei se sikakallis ole teetettynäkään.

Imusarjassa on kääntyvät läpät parantamassa imuilman kierrevirtauksia. Hyvin pieni vaikutus koneen ominaisuuksiin. Irtoilevat läpät olleet TTiD:ssä jonkinasteisena murheena, mutta ei TiD:ssä. Molemmissa koneissa ne läppäakselit voi alkaa vuotaa tai läpät jumittua, kun EGR on liannut imusarjaa.

Käytännössä kai kaikki fataalit vähänkään yleiset ongelmat taitaa jo olla mainittuina edellisissä viesteissä. Kestäviä nämä ovat, missä tahansa koneessa on vähintään sama määrä potentiaalisia ongelmakohtia (paitsi kai Hiacen diiselissä :mrgreen:).

Omassani on mittarissa 325 tkm.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3193
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja SS »

Merkkiliikkeessä ollut jakopääremonttitarjouskampanjoita muistaakseni 399 euroa sis. osat ja työn, että ei se sikakallis ole teetettynäkään.
Vuosi sitten TTiD jakopää maksoi 529e ja TiD 499e, viimeisin tarjous molempiin 499e.

Omani on kestänyt läjässä jo huimat 117tkm :D

Nämähän ovat Fiat-GM-yhteistyötä, samaa sarjaa Fiatin/Alfan JTD-koneiden kanssa. Aika yleinen kone eri variaatioina.

Ehkä eberin voisi mainita myös dieselien yhteydessä. Mukava varuste, mutta kaipaa välillä huolenpitoa. Tuostakin löytyy haulla hyvin asiaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10772
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja AZP »

^joo noin ne hinnat tosiaan tais olla. Hyvin toimii toi ysi-ysi-hinnoittelu kun viissataa muuttuu mielessä neljäksisadaksi :mrgreen:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5795
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Bensasta --> Dieseliin??

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, TTID on omasta mielestäni paras 9-3 käyttöautoksi. Erityisesti 180hv versio hieman piristettynä, niin sillä pysyy jo aika mukavasti liikenteen virrassa mukana. Erityisesti TTID, koska siinä et tiedä ajavasi nakulla, koska mitään raksutusta ei kuulu kabiiniin. Polttoainekulut ovat mielestäni ihan kohtuulliset, meidän arkiajossa löpöä palaa noin 7l/100km ja meidän TTID on automaagi 200hv virillä. Nykyisellä polttoaineen hinnoilla tuo seiskan kulutus maksaa noin 10snt/km. Itse vaihdoin Flexfuel 9-5:n aikanaan TTIDiin juurikin polttoainekulujen takia. Automaagi 250hv 9-5 vei viinaa vastaavassa arkiajossa 13-15l/100km (13-15snt/km) ja 98E-bensaa vähintään kympin (17snt/km), joten säästö oli aika selvä.

Tyyppivaivat on jo varsin hyvin esitelty aikaisemmin. Meidän TTIDillä on nyt ajettu noin 250K, josta itse 100->250K ja toistaiseksi on pärjätty varsin mukavasti. Muutama tyyppivika on osunut kohdalle, kuten viimeksi löpösuodattimen vesianturin hajoaminen, joka aiheutti melkoisen sotkun, kun löpöä valui pitkin tietä reilusti. Suosittelen uusimaan tuon noin 30e vesianturin ainakin 200K välein. Jos hankkii tuollaisen yli 200K ajetun käytetyn TTIDin, jossa EGR on yhä toiminnassa, niin tarkistaisin imusarjan tukkeutumistilanteen ja puhdistaisin imusarjan. Pahasti paskaantunut imari on purettava irti ja käytännössä vaihdettava uuteen. Uusi imari maksaa noin 250e. Lyhyeen pätkäajoon en suosittele mitään DPF-nakua, koska DPF:n puhdistuspolttojen kanssa tulee helposti ongelmia, kun löpöä kertyy moottoriöljyn sekaan...

Eski
Vastaa Viestiin