Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Onko 9-3:n omistajat (ja varsinkin 1.9 TiD/TTiD -omistajat) lukeneet Tuulilasi 7/2008 diesel -testin?

Testin lopuksi toimittaja väittää, että Saabin (tai siis oikeammin Fiatin) moottorissa on jakopään hihna. Muistaakseni 1.9 TiD:n moottorin esittelyn ohessa olleessa esitemateriaalissa mainittiin nimenomaan, että moottorissa on jakopää hoidettu ketjulla, eikä hihnalla.

Penkkejä ja ergonomiaa haukuttiin, enkä yhtään ihmettele. Reisituen puute ja ratin syvyyssäädön rajoitteisuus ovat ihan selvyyksiä. Mutta käsijarru on mielestäni suunniteltu erittäin yksilölliseksi, vaikkakin "konservatiiviset" toimittajat haukkuvat sitä, kun sitä ei voi käyttää traditionaalisesti peukalolla.

Mielipiteitä artikkelista?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Turbo Sensonic kirjoitti: Mielipiteitä artikkelista?
Hyvä artikkeli. Perusteet - Saab: Halvin, Turvallisin, Selkeäkäytöksisin, paras ajaa talvella. Ihan kuten aina ennenkin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Joo, luettu on ja moni virke jäi ihmetyttämään. Vectorissa on kuitenkin sähköpenkki ja minusta ainakin etu- ja takareunan korkeussäädöllä saa kyllä tukea juuri niinkuin pitääkin. Näillä pojilla ei ollut tukeva istua Vectorin penkeissä vaikka kaikki "oikeat" autotoimittajat ympäri maailman - jos jotakin erikseen kehuvat niin :saab: in penkkejä.

Audin ergonomiasta en viitsisi edes alkaa - entinen 9-3 kymmenine nappuloineen oli kuitenkin selkeä verrattuna tuohon mikroskooppisen pienillä napeilla ja MMI:llä kuorrutettuun sakuun. No, elämä on ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Turbo Sensonic kirjoitti:Saabin (tai siis oikeammin Fiatin) moottorissa on jakopään hihna.
Osanumero 93178812
9-5 Hirsch A 2007
pekkatyn
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 19:15
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja pekkatyn »

Turbo Sensonic kirjoitti: Penkkejä ja ergonomiaa haukuttiin, enkä yhtään ihmettele. Reisituen puute ja ratin syvyyssäädön rajoitteisuus ovat ihan selvyyksiä.
Omalle kropalleni tuo 9-3 Vectorin istuin on kyllä yksi parhaimmista missä olen istunut. No ok, eihän se haittaisi jos reisitukea olisi vähän reilumminkin. Jos tuossa Vectorin istuimessa olisi vaikkapa Audin sporttipenkkien kaltainen säädettävä reisituki niin istuin lähentelisi täydellisyyttä.
9-3 SportSedan Linear 1.9 TTiD -11
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

pekkatyn kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti: Penkkejä ja ergonomiaa haukuttiin, enkä yhtään ihmettele. Reisituen puute ja ratin syvyyssäädön rajoitteisuus ovat ihan selvyyksiä.
Omalle kropalleni tuo 9-3 Vectorin istuin on kyllä yksi parhaimmista missä olen istunut. No ok, eihän se haittaisi jos reisitukea olisi vähän reilumminkin. Jos tuossa Vectorin istuimessa olisi vaikkapa Audin sporttipenkkien kaltainen säädettävä reisituki niin istuin lähentelisi täydellisyyttä.
Täytyy kyllä myöntää, että Audissa saa paremman ajoasennon meikeläisen pituudella. Juuri tuo ratinsyvyyssäätö jää vajaaksi.
TTiD08
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 18:00

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja TTiD08 »

Kyllä lämmitti kuitenkin mieltä, että Saab oli testissä sijalla 2 kovien sakemannien joukossa. Olen yleensä tottunut siihen, että Saabia ei juuri suomalaisissa testeissä ole arvostettu (poikkeuksena talvitestit). Itse ajoin pari kuukautta sitten kaikki nuo samat autot ja laitoin ne samanlaiseen järjestykseen itsekin (BMW oli tosin 320d). Hinta/varustelu/arvio turvallisuudesta siirsi sitten Saabin listan ykköseksi ja nyt sillä on menty 683 km. Tyytyväinen olen.

Audissa mietitytti eniten tuo suuri värinäyttö, joka taitaa myös testeissä jakaa mielipiteitä, mutta useimmiten se vissiin arvioidaan kuitenkin tyylikkyytensä ja nykyaikaisuutensa vuoksi plussaksi Audin puntariin. Täytyy myöntää, että pidän itsekin kaikesta tuollaisesta kivalta näyttävästä tekniikasta ja säätövaihtoehtoja saa olla mielellään aivan mielettömästi. Eli kivalta tuo minustakin ensivaiheessa tuntui. Sitten mietin pimeitä sateisia syysiltoja ja pitkää ajoa jostain keskisuomesta kotiin, jotenkin tuo Saabin nightpanel muistui aikaisemmasta saabista mieleen ja muistelin kuinka silmille miellyttävää oli ajaa autolla, jossa ei pimeässä ollut tarpeettomia valoja. Mutta joku tykkää ja joku ei. Ehkäpä tämä Saabin käytännöllisyys on sitten vähän vanhahtavaa, mutta kyllä se tähän teknofriikkiin kuitenkin kolahti - taas.

Noista penkeistä: Vectorin penkit ovat mielestäni näistä penkeistä ylivoimaiset. Tasaisempi tilanne, kun hankkii esim. Audiin 1100e:n sporttipenkit, jotka sisältävät tuon säädettävän reisituen. Itse ainakin pidän aavistuksen pehmeämmästä penkkimateriaalista. Audin ja BMW:n sporttipenkit olivat mielestäni turhan kovia. Hanuri puutuisi ihan varmasti 500-600 km ajossa pariinkin otteeseen. Mutta edelleen, joku tykkää joku ei.

Hieman yllätti, että mittausten perusteella autojen melutasot ovat noinkin lähellä toisiansa. Tosin yhden dB:n ero voi vissiin olla aika selkeästikin kuultavissa. Pidin itse Saabia selvästi äänekkäimpänä.

Tuohon vetelyyn. Tälläkin palstalla siitä on kirjoitettu useasti. Viimeisin vertailukohtani oli sporttiseksi säädetty S60 ja ainakin siihen verrattuna Saabin meno urissa on tosi rauhallista. Itse asiassa en ole huomannut Vector Active varusteisen Saabini vielä kertaakaan vedelleen tien urissa ja olen ollut asiasta hämmästänyt (ja uria näillä pääkaupunkiseudun kehäteillä ja länsiväylällä riittää). Kunnollisia kiihdytyksiä en ole vielä kokeillut, joten vaikea kommentoida tuohon vetelyyn kiihdytettäessä.

Kaiken kaikkiaan mielestäni hyvä artikkeli, vaikka kaikkea en tuosta itse allekirjoittaisikaan.
´08 9-3 SC 1.9 TTiD A6 Vector Active
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Ei tarvi kuin ottaa oman merkin 9-5 sport istuimen vertailukohteeksi, huomaa että 9-3 istuin ei ole saabin istuimeksi ihan onnistunein, jämäkkyys puuttuu ja istuinosa todella lyhyt, vähänkin pitemmälle siirtovarakaan ei mitenkään iso verrattuna 9-5 tai sakemanneihin.9-5:kin olisi ratin pituussäädössä korjattavaa, saisi erikokoiset vieläkin paremman ajoasennon.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Bob »

Kommentteja:

-vetelyä urissa ei kannata ihmetellä vertailutestissä ennenkuin kaikissa muissakin olisi alla samanlaiset Suomen olosuhteisiin TODELLA "järkevät" 235 kumit kuin mitä Saabissa oli

-käsijarru on yksi parhaiten toimivia yksityiskohtia Saabissa, eikä siihen kohdistuvia kommentteja kannata noteerata, vaikka joku toimittaja ei sitä vieläkään osaa käyttää

-penkit ovat tosiaan hieman liian pehmeät, vaikka ovatkin Saabin ehdotonta parhaimistoa
Viimeksi muokannut Bob, To Touko 15, 2008 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Joo, onhan näitä tullut itsekin vertailtua ja Saabiin olen päätynyt. Saabin penkki on ainakin meille juuri oikea ratkaisu kun vaimo on 157cm pitkä niin niille reisille ei kovin paljon pidempää penkkiä kaipaa. Pitkästä hyvin reisiä tukevasta penkistä on jopa haittaa kun pitää yht'äkkiä survaista jarrupoljin pohjaan. Lisäksi saksalaisissa penkeissä on edelleen liian matalat selkänojat.

Kojelaudan uudenaikaisuudella on merkitystä jos autolla pääasiassa ajellaan kavereiden kanssa rinkiä ja ihastellaan valoja sekä mankkaa. Itselleni oleellisinta on toiminnallisuus ajon aikana. Tarvittavat näpelöinnit pitää pystyä tekemään ajon aikana ilman että katseen joutuu siirtämään sekunneiksi pois tieltä.

Melu on ainakin omassa nyky Saabissa pienempi kuin aikaisemmissa 9-3:ssa ja nitinät ja natinat pysyy poissa kun ei rupea kovin usein kojelautaa, hattuhyllyä yms. purkamaan hienojen GPS ja äänentoisto viritysten vuoksi. Täääl hetkellä suurin melun aihe ei suinkaan ole 225/45 renkaat vaan nippu CD koteloita sekä kolikot. Melua voi myös pienentää laittamalla ilmanpoistokanaviin äänieristettä mutta sen seurauksena auto huurtuu huomattavasti talvella, kuten esim. Mersu.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jouniaslak kirjoitti:Lisäksi saksalaisissa penkeissä on edelleen liian matalat selkänojat.
Joo, itsekin allekirjoitan tuon lauseen aivan täysin. Tosin muissakin autoissa tuntuu olevan liian matalat selkänojat. Volvokin on ilmeisesti madaltanut selkänojien korkeutta, koska ko. automerkin penkit eivät tunnu enää niin hyviltä kuin ennen.

Sport Sedanin penkissä minua sapettaa kaksi asiaa: reisituen puute ja se, että penkkiä ei saa säädettyä tarpeeksi alas (lue: matalalle).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Itse ihmettelen tuossa testissä sitä, miten vähän lisäpisteitä Saab sai sekunnin paremmalla kiihtyvyydellä, kun kulutus oli samaa luokkaa kun muilla..
Saab 900S Combicoupe
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei voi kuin ihmetellä miksi GM Finland laittaa johonkin Tuulilasin kaltaiseen "mummolehteen" auton tuollaisella rengastuksella. Lopputulos olisi varmasti ollut parempi, jos autossa olisi ollut jotkut 195/15" -kumipallot peltivanteilla ja ah niin mukavan leppoisaa ja äänetöntä kyytiä... Johtuikohan kommentti "ohjauksessa on myös paljon parantamista" myös noista renkaista...

Mitä nyt itse olen ajellut noita uusia 9-3:sia 225/17 ja 235/18 -renkailla, niin eipä ole ollut ajettavuudessa valittamista. Mielestäni olivat hiljaisempia kuin oma 9-5 225/17-renkailla.

Eski
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kyllähän tuolla paljon kehuakin oli, esim:

-Suoralla tiellä Saab kulkee aavistuksen Bemaria ja Mercedesta vakaammin mikäli tiessä ei ole uria.

-Tuuli muuttaa vähiten Saabin kulkusuuntaa."



Ja seuraava lainaus kertoo sen ohjauksen heikot kohdat joista olen itse tasan samaa mieltä:

" Saabin alustaviritys sopii muiden tavoin hyvin mutkiin. Teennäisen ja kuminauhamaisen tuntuinen ohjaus ei kuitenkaan tee ajosta yhtä nautittavaa. Ohjaus jää löysäksi, ja tehostus saattaa vaihdella kesken mutkan, mikä puolestaan aiheuttaa ratin sahausliikettä. Ohjauksen vaimennuskin on heikointa."

Tuossa ne ongelmat on. Mun mielestä edellisessä 1.8t:ssä ohjaus oli tarkempi. Oli kyllä sporttialustakin, mutta ohjaustunto on erilainen (painonjakauma? ). Toki vertailukohtina nyt on luokkansa parhaat - kuten juuri BMW. Ne joille asia ei ole ihan selvää niin käykääpä mielenkiinnosta ajamassa esim BMW:n 3srj, tai Subarun Legaa taikka uusi A4. Parhaiten ero tulee kun ajetaan reipasta vauhtia mutkaista tietä ja mutkista lähdetään reilulla kaasunkäytöllä.

Erot on toki marginaalisia, mutta niitä on ihan selvästi. Ei silti pidä väärin käsittää näitä mun ajatuksia. Mielestäni Saabissa on yksi parhaita alustoja etuvetoisista ja ohjauskin on selkeä ja rauhallinen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:" Saabin alustaviritys sopii muiden tavoin hyvin mutkiin. Teennäisen ja kuminauhamaisen tuntuinen ohjaus ei kuitenkaan tee ajosta yhtä nautittavaa. Ohjaus jää löysäksi, ja tehostus saattaa vaihdella kesken mutkan, mikä puolestaan aiheuttaa ratin sahausliikettä. Ohjauksen vaimennuskin on heikointa."

Tuossa ne ongelmat on. Mun mielestä edellisessä 1.8t:ssä ohjaus oli tarkempi. Oli kyllä sporttialustakin, mutta ohjaustunto on erilainen (painonjakauma? ).
Asia voi johtua siitä, että alkuperäisillä turbomoottoreilla (1.8t, 2.0t ja Aero/2.0T) varustetuissa 9-3:ssa on hydraulinen ohjaustehostus, kun 1.8i:ssä ja 1.9 TiD:ssä se on joko elektro-hydraulinen tai täysin sähköinen (en muista tähän hätään kumpi). Tuo jälkimmäisen tehostus on huomattavasti vahvempi kuin edellä mainitun tehostus.

On se muuten aika kumma, että väistötestissä autoa kehuttiin, mutta sitten muuten haukuttiin, että on liian jäykkä alusta. C'mon, se on vain valittava, molempia ei voi saada yhtäaikaa, ellei sitten ole säädettävää alustaa. Ehkäpä Tuulilasin testihenkilökunta pitäisi enemmän jostain Cadillac BLS:n tyylisestä alustasta, joka on muuten samanlainen kuin 9-3:ssa, mutta siinä on yritetty tuoda enemmän mukavuuspainotteisuutta esille (lue: alusta on lulla :wink: )jenkkityylin mukaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin