9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
eino_mies1000
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Touko 20, 2008 20:38

9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja eino_mies1000 »

Onkos kukaan ks. setin omistajista kurkannut hattuhyllyn alle taka-kaiuttimien vaihto mielessä? Siellähän on nätisti reiät valmiina 6x9 puhujille. Mietin itse, että otan liittimet pois niistä kahdesta pihisijästä ja laitan signaalit kulkemaan kohti 6x9 kaiuttimia. Kuinkahan paljon watteja on allokoitu vahvistemasta takakanaville? Ja toki vahvistimen kytkentäkaavio olisi muutenkin kova sana. Mahtaako maahantuoja luovuttaa kyseistä dokumenttiä ihan tuosta vaan.

Eino1k
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Et paljoa saa paranemaan ääntä 6x9.. itse tein moisen lisäyksen.. vanhoista johdot niihin.. Järjestelmä rajaa alle 100hz bassot pois ja muutenkin takana aika heikosti potkua.. Laitat balanssia taakse niin sepä vain vaimentaa edestä.. Ei paranna käytännössä yhtään. Itse huomasin että aivan turha homma oli.. Rahan haaskausta..Toki jos jaksat rassata vahvistinta ja sen sisääntulon otat edestä niin että saat bassotkin mukaan, niin jotain toivoa on. Kytkentä ohjeita on ollut täälläkin kuvineen ja kaaviot saa hakemalla jostain WIS. Kokeile merirosvo hommia.
eino_mies1000
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Touko 20, 2008 20:38

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja eino_mies1000 »

Eikös tuo 100Hz rajaus ollut "vanhan mallin" juttuja? Tää mun nakuttaja on vm 08.

Eino1K
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Jaa a.. toivotaan että on.. muuttukko se nyt sen korporaatio mankan myötä pois.. tiedä taas tuostakin..
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Aaaivan.. Muuten melkein olisikin jo huudettu käyttämään etsiä, mutta ihan hyvä pointti toi konserniradioon vaihtuminen.

Onkikaa joku äkkiä esille 08 mallin tilanne takahertsien osalta!
Nimim. Uutta projektia tuloillaan... :D
eino_mies1000
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Touko 20, 2008 20:38

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja eino_mies1000 »

Onkohan tuo "100Hz" mysteeri ynnä vahvistimen kaapeloinnin dokumentointi jotain sellaista minkä voisi saada huollosta selville?

6x9" eivät toki ole kovin kalliita joten voisi tuota melkein kokeillakkin. Eli tilipäivää odotellessa...

Eino1K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itselläni on ilmeisesti nuo ovien paikat tyhjänä, kun on 70-sarjaa. Olen miettinyt, josko laittaisi noihin jotkin ämyrit. Tuleeko sinne piuhat valmiiksi ja joutuuko irrottamaan koko ovipahvin asennusta varten? En ole vielä WISistä ehtinyt katsoa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja mordai »

Suosittelen hakusanojen ES1-4 yms käyttämistä. Aiheesta paljon keskustelua foorumilla. Jos kiesi on -03, kulkee äänisignaalit vahvarin ja soittimen välillä valokuidulla. Itse päädyin orkkis päivitykseen (AMP1 kuskin penkin alle, keskikajari ja 2 x ovikajaria) koska alunperin huonoa signaalia on vaikea lähteä parantamaan 3. osapuolen vahvarilla ja kikkailuilla. AMP1 kehiin niin ei bassot leikkaannu.

Käsittääkseni tuosta valokuidusta on uusimmissa jo luovuttu...
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja moose »

mordai kirjoitti:Suosittelen hakusanojen ES1-4 yms käyttämistä. Aiheesta paljon keskustelua foorumilla. Jos kiesi on -03, kulkee äänisignaalit vahvarin ja soittimen välillä valokuidulla.
Kyseessä siis '08 auto, jossa äänentoisto on tunnetusti toteutettu täysin (?) eri tavalla kuin noissa pre-'07 9-3:ssa.

Itsekkin olen yrittänyt löytää tietoa (mm. tuota haku-toimintoa käyttämällä :)) kyseisen äänentoiston piristämisestä, mutta käytännössä kaikki tieto mitä löytyy liittyy tuohon vanhaan äänentoistoon. Jos jollakin olisi siis juttua asiasta niin täälläkin otettäisiin tieto vastaan mielenkiinnolla...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Onko 2008 mallissa etuovissa tuplakelaiset kartiot??? Faderin käytös viittaisi tähän aika vahvasti, soi sekä asennossa eteen/taakse ja mielestäni sointi kovenee asennossa keskellä.

???

Pitää vielä makustella audion sointia, että onkohan ollenkaan tarvetta päivittää ES1-SS2:a.. Muistuttaa melko läheisesti 9-5 tupla-kela-kartiosysteemiä alapäiden osalta.
GReddy
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 22:32

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja GReddy »

Olen ostamassa 9-3 saabbia jossa kyseinen premium audio, niin mitenkäs onnistuuko subbarin asentaminen vakio soitinkeskukseen ? 8O
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Mulla oli -03 SS:ässä takana Autostudion 6X9 coaxiaalit + vahvistin jonka signaalin otin takapuhujista, muunsin signaalin matalaksi ja otin vahvisitmen RCA lähdöstä sitten myös aktiivisubbarille. Kyllä sieltä mölyä lähti mutta eihän niitä bassoja kylläkään löytynyt. Äänentoisto kyllä parani aivan reilusti ja oli mielestäni ihan kannattava muutos.
Ja järjestelmähän oli se neljän puhujan 70W systeemi.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja Ristom »

GReddy kirjoitti:Olen ostamassa 9-3 saabbia jossa kyseinen premium audio, niin mitenkäs onnistuuko subbarin asentaminen vakio soitinkeskukseen ? 8O
Mitäs vuosimallia olet ostamassa?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä saa puhdasta bassoa ja tarvittaessa myös äänenpainetta.
Myös tasapainoinen bassotoisto onnistuu.

Näistä on tässä ko. automallin osiossa niin paljon juttua, että kannattaa niitä lueskella. Tarinaa on hyvin yksityiskohtaisesti ja teknisestikin. Ihan millä tahansa vermeillä lopputuloksesta ei tule hyvää. Tämä koskee oikeastaan kaikkia saabin audiojärjeselmiä.

Nimimerkillä Nuts oli mennyt ihan ilmiselvästi pieleen homma siinä, että järjeselmässä, jonka hän oli rakentanut, ei ollut sopivia ali/ylipäästösuotimia. Lopputuloksena on silloin valtavasti yläbassoa, joka peittää alleen alimmat bassot. Se kuulostaa ihan :evil: :twisted: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
GReddy
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 22:32

Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto

Viesti Kirjoittaja GReddy »

Ristom kirjoitti:
GReddy kirjoitti:Olen ostamassa 9-3 saabbia jossa kyseinen premium audio, niin mitenkäs onnistuuko subbarin asentaminen vakio soitinkeskukseen ? 8O
Mitäs vuosimallia olet ostamassa?

en tarkkaan vielä osaa sanoa, koska ruotsista mennään hakemaan et 03-05 väliltä...
Vastaa Viestiin