9-3 akku tyhjäksi
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
9-3 akku tyhjäksi
Etsin haulla, mutten löytänyt oikein mitään vastaavaa...
Autoni akku oli tyhjentynyt vuorokaudessa. Ajovalokytkin oli käännettynä oikeanpuoleisimpaan asentoon, eli silloinhan mikään valo ei pitäisi palaa. Ajovalokatkaisin on yleensä keskellä, jolloin valo sammuvat automaattisesti, kun avaimen kääntää asetoon off ja ottaa sen vielä pois virtalukosta. Nyt se kuitenkin oli unohtunut oikean puloleisimpaan asentoon.
Onkohan jokin muu mahdollisuus, mikä olisi voinut kuluttaa akun varauksen loppuun. Tosin kaikki virtalaitteethan ovat pois, kun avain on pois virtalukosta. Ennen ei ole ollut tälläistä ongelmaa.
Apuvirralla ja kaapeleilla saatiin auto käyntiin ja muutaman kymmenen kilometrin ajelu riitti lataaman akun niin, että sen sai taas omin avuin käyntiin. Toivottavasti ei ole taas aamulla akku tyhjä...
Autoni akku oli tyhjentynyt vuorokaudessa. Ajovalokytkin oli käännettynä oikeanpuoleisimpaan asentoon, eli silloinhan mikään valo ei pitäisi palaa. Ajovalokatkaisin on yleensä keskellä, jolloin valo sammuvat automaattisesti, kun avaimen kääntää asetoon off ja ottaa sen vielä pois virtalukosta. Nyt se kuitenkin oli unohtunut oikean puloleisimpaan asentoon.
Onkohan jokin muu mahdollisuus, mikä olisi voinut kuluttaa akun varauksen loppuun. Tosin kaikki virtalaitteethan ovat pois, kun avain on pois virtalukosta. Ennen ei ole ollut tälläistä ongelmaa.
Apuvirralla ja kaapeleilla saatiin auto käyntiin ja muutaman kymmenen kilometrin ajelu riitti lataaman akun niin, että sen sai taas omin avuin käyntiin. Toivottavasti ei ole taas aamulla akku tyhjä...
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
Re: 9-3 akku tyhjäksi
onks esimerkiks aurinkolippojen peilien viereiset valot päällä tai ovi jäänyt raolleen tai jotain sellaista? niin tyhmää kuin se onkin, oli itsellä kerran jäänyt lukuvalo jostain syystä päälle ja oli akku tyhjänä.Okram kirjoitti:Etsin haulla, mutten löytänyt oikein mitään vastaavaa...
Onkohan jokin muu mahdollisuus, mikä olisi voinut kuluttaa akun varauksen loppuun. Tosin kaikki virtalaitteethan ovat pois, kun avain on pois virtalukosta. Ennen ei ole ollut tälläistä ongelmaa.
Saab 9-3 1.8t '2004 - MYYNNISSÄ!
Land Rover Series1 2.0L '1955 - MYYNNISSÄ!
Land Rover Series1 2.0L '1955 - MYYNNISSÄ!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Pistitkö tosiaan apuvirralla käyntiin??Okram kirjoitti:
Apuvirralla ja kaapeleilla saatiin auto käyntiin ja muutaman kymmenen kilometrin ajelu riitti lataaman akun niin, että sen sai taas omin avuin käyntiin. Toivottavasti ei ole taas aamulla akku tyhjä...
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Kyllä. Pakkohan se oli, kun akku oli tyhjä. Akkukaapeleilla siis toisen auton kanssa. Vähän aikaa annettiin ladata ja hyvin lähti käyntiin.apu,apupoika kirjoitti:Pistitkö tosiaan apuvirralla käyntiin??Okram kirjoitti:
Apuvirralla ja kaapeleilla saatiin auto käyntiin ja muutaman kymmenen kilometrin ajelu riitti lataaman akun niin, että sen sai taas omin avuin käyntiin. Toivottavasti ei ole taas aamulla akku tyhjä...
Mikä siinä oli niin kummallista??
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Ei nykyautoja pitäis käynnistää toisen auton akulla jos toinenn auto on käynnissä.
Pitäis olla irto akku tai sitten virtaa antavan auton akkukaapelit pitäis olla irti akusta
Pitäis olla irto akku tai sitten virtaa antavan auton akkukaapelit pitäis olla irti akusta
Okram kirjoitti:Kyllä. Pakkohan se oli, kun akku oli tyhjä. Akkukaapeleilla siis toisen auton kanssa. Vähän aikaa annettiin ladata ja hyvin lähti käyntiin.apu,apupoika kirjoitti:Pistitkö tosiaan apuvirralla käyntiin??Okram kirjoitti:
Apuvirralla ja kaapeleilla saatiin auto käyntiin ja muutaman kymmenen kilometrin ajelu riitti lataaman akun niin, että sen sai taas omin avuin käyntiin. Toivottavasti ei ole taas aamulla akku tyhjä...
Mikä siinä oli niin kummallista??
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Niinhän se on. Toivottavasti ei mitään hajonnut. Onhan ne aika herkkiä sähköpuoleltaan nuo nykyautot.
Täytynee ostaa sellainen akkulaturi, missä on suoja häiriöiltä.
Kuinkahan kaua akku muuten kestää? Onkohan 5 vuotta jo aika uusia akku?
Täytynee ostaa sellainen akkulaturi, missä on suoja häiriöiltä.
Kuinkahan kaua akku muuten kestää? Onkohan 5 vuotta jo aika uusia akku?
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Nyky akuthan voi mennä vaikka parissa vuodessa jos huono tuuri käy.Okram kirjoitti:Niinhän se on. Toivottavasti ei mitään hajonnut. Onhan ne aika herkkiä sähköpuoleltaan nuo nykyautot.
Täytynee ostaa sellainen akkulaturi, missä on suoja häiriöiltä.
Kuinkahan kaua akku muuten kestää? Onkohan 5 vuotta jo aika uusia akku?
On sen verran sähköstä riippuvainen auto, että melkein kannattaa hankkia pikimmiten uusi akku.
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Oman SS:ni (vm. 2004) akku meni vaihtoon jo toista vuotta sitten.Okram kirjoitti:Niinhän se on. Toivottavasti ei mitään hajonnut. Onhan ne aika herkkiä sähköpuoleltaan nuo nykyautot.
Täytynee ostaa sellainen akkulaturi, missä on suoja häiriöiltä.
Kuinkahan kaua akku muuten kestää? Onkohan 5 vuotta jo aika uusia akku?
Yli kolmivuotiaalla akulla mennään riskillä.
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Omassani ainakin automatiikka sammuttaa sisä yms. valot 20 minuutin jälkeen eli niillä ei toimivaa akkua tyhjäksi saa, vaikka yrittäisi.kani kirjoitti:onks esimerkiks aurinkolippojen peilien viereiset valot päällä tai ovi jäänyt raolleen tai jotain sellaista? niin tyhmää kuin se onkin, oli itsellä kerran jäänyt lukuvalo jostain syystä päälle ja oli akku tyhjänä.Okram kirjoitti:Etsin haulla, mutten löytänyt oikein mitään vastaavaa...
Onkohan jokin muu mahdollisuus, mikä olisi voinut kuluttaa akun varauksen loppuun. Tosin kaikki virtalaitteethan ovat pois, kun avain on pois virtalukosta. Ennen ei ole ollut tälläistä ongelmaa.
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Mulla kesti edellisessä "autossa" akku 8vuotta
Sen jälkeen usko petti ja vaihdoin akun.
Kyllä akkuliikkeessäkin ihmeteltiin miten kesti noin kauan
Saabas nähdä kauan nykyautossa akku kestää
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Kyllä akkuliikkeessäkin ihmeteltiin miten kesti noin kauan
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Saabas nähdä kauan nykyautossa akku kestää
Okram kirjoitti:Niinhän se on. Toivottavasti ei mitään hajonnut. Onhan ne aika herkkiä sähköpuoleltaan nuo nykyautot.
Täytynee ostaa sellainen akkulaturi, missä on suoja häiriöiltä.
Kuinkahan kaua akku muuten kestää? Onkohan 5 vuotta jo aika uusia akku?
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Kevättalvesta minun Vectorin akku sanoi sopparin irti... vm 03. En edes tajunnut akkuviaksi. Auto antoi virheilmoituksen (immobilizer failure) eikä suostunut edes starttaamaan.
-Mscrnt-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Mulla on 9-3SS:ssa lähes neljä vuotta vanha akku ja "so far, so good". NG900:n orkkisakku kesti muistaakseni 6 vuotta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Uudelleen ei ole enää ollut ongelmia... kumma juttuBob kirjoitti:Omassani ainakin automatiikka sammuttaa sisä yms. valot 20 minuutin jälkeen eli niillä ei toimivaa akkua tyhjäksi saa, vaikka yrittäisi.kani kirjoitti:onks esimerkiks aurinkolippojen peilien viereiset valot päällä tai ovi jäänyt raolleen tai jotain sellaista? niin tyhmää kuin se onkin, oli itsellä kerran jäänyt lukuvalo jostain syystä päälle ja oli akku tyhjänä.Okram kirjoitti:Etsin haulla, mutten löytänyt oikein mitään vastaavaa...
Onkohan jokin muu mahdollisuus, mikä olisi voinut kuluttaa akun varauksen loppuun. Tosin kaikki virtalaitteethan ovat pois, kun avain on pois virtalukosta. Ennen ei ole ollut tälläistä ongelmaa.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Onko kellään tietoa kuluttaako akkua, jos valonkatkaisin on äärimmäisenä oikealla, eli rattiinpäin vaikka vrk ajan. Se taitaa olla se 'follow me' toiminta. Joskus vaan käännän sinne, kun pitää autossa olla virta pitkään päällä paikoillaan ollessa, ettei valot suotta loimota ja sitten se unohtuu. Mun järki sanoo, että jos ei valo pala, se ei myöskään vie virtasta.
Toinen asia mikä tuli mieleen, on autoon joskus uutena asennettu Nokia 3510 teline. Siinä on kiinni lähes aina vaimon vanha luuri. Viekohän se virtaa, muutenkin kuin puhelimen latautuessa? Nykyään olen senkin nostanut irti liittimistä.
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Reilun 5 vuotta näkyi akku kestävän tätä rääkkiä ja eilen kun käänsin virtaavainta, niin mittarit vaan väpätti hetken ja startti ei edes inahtanut. Aamulla ajoin ihan normaalisti töihin ja iltapäivällä takaisin kotiin. 3 tuntia sen jälkeen aioin lähteä tankille, niin ei tarttenut liikahtaa mihinkään
No, eikun yhteyttä vaan huoltoon, josko sais iltapäivälle aikoja. Siinä taas eurot vaihtaa omistajaa aika vilkkaasti.![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
No, eikun yhteyttä vaan huoltoon, josko sais iltapäivälle aikoja. Siinä taas eurot vaihtaa omistajaa aika vilkkaasti.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: 9-3 akku tyhjäksi
Isä osti kesällä Saab 9-3 ss tid 2.2 vm.03. Akku ei ole alkuperäinen, joten se on vaihdettu jossain vaiheessa. Loppukesästä se teki tempun, että tyhjäsi akun paikalla ollessaan ihan tyhjäksi, eikä inahtanutkaan. Auton ilmaistointilaite tutkittiin, sillä edellisessä, nykyään minun ajossa og 9-3 tid, ilmeisesti ilmastoinnin magneettikytkin tms. tyhjäsi akun. Kesällä akku ladattiin ja auto on toiminut hyvin koko syksyn. Ei tosin jyrähdä yhtä terhakkaasti käyntiin kuin og tid.
Nyt viikonloppuna auto ajettiin päivällä talliin kuivumaan illan vahausta varten. Lähti normaalisti käyntiin, mutta mielestäni kuulin käynnistettäessä jonkun oudon äänen, voi olla harhaluulokini. Kun autoa sitten illalla olin käynnistämässä, niin jäi vain yritykseksi kun startti pyörähti vain vähän ja sid kertoin jotain immobilizer-juttuja. Tosiasia oli kuitenkin se, että akku oli aivan tyhjä. Auto oli kuivumassa sisävalot poiskytkettyinä, avain pois virtalukosta. Takaluukku oli auki, mutta tuskin se valo niin paljoa syö virtaa että akun tyhjäisi alle 8 tunnissa (ainakin Citroën Xantiassa valo sammuu itsestään jos luukku on pitkään auki, tässä en seurannut).
Akku laitettiin latautumaan, mutta latausvirta ei millään laskenut alle 3,5 A:n. Akunkenkä irroitettiin akusta ja annettiin akun latautua yksistään täyteen. Kun akku oli täysi, kiinnitettiin auto akkuun. Kiinnityksen aikana laturi oli akussa myös kiinni ja alkoi lataamaan heti yli 3 A kun akku oli kiinnitetty. Akun kenää irroitettiin ja kiinnitettiin muutamaan kertaan, minkä jälkeen virrankulutus lakkasi. Siis joku vehje autossa imaisi huomattavan määrän virtaa.
Autossa on aikanaan ollut "tarvikevahvistin" takakontissa, mihin on vedetty virtakaapeli suoraan akunnavasta. Laitteisto on poistettu ja virtakaapelikin on ollut meidän aikana akusta irroitettuna. Nyt siinä on ainoastaan Nokian HF, mutta sekin vaikuttaa olevan ammattilaisen asentama, eikä varmasti syö noin paljon virtaa edes päällä ollessaan.
Mystisiä juttuja!
Nyt viikonloppuna auto ajettiin päivällä talliin kuivumaan illan vahausta varten. Lähti normaalisti käyntiin, mutta mielestäni kuulin käynnistettäessä jonkun oudon äänen, voi olla harhaluulokini. Kun autoa sitten illalla olin käynnistämässä, niin jäi vain yritykseksi kun startti pyörähti vain vähän ja sid kertoin jotain immobilizer-juttuja. Tosiasia oli kuitenkin se, että akku oli aivan tyhjä. Auto oli kuivumassa sisävalot poiskytkettyinä, avain pois virtalukosta. Takaluukku oli auki, mutta tuskin se valo niin paljoa syö virtaa että akun tyhjäisi alle 8 tunnissa (ainakin Citroën Xantiassa valo sammuu itsestään jos luukku on pitkään auki, tässä en seurannut).
Akku laitettiin latautumaan, mutta latausvirta ei millään laskenut alle 3,5 A:n. Akunkenkä irroitettiin akusta ja annettiin akun latautua yksistään täyteen. Kun akku oli täysi, kiinnitettiin auto akkuun. Kiinnityksen aikana laturi oli akussa myös kiinni ja alkoi lataamaan heti yli 3 A kun akku oli kiinnitetty. Akun kenää irroitettiin ja kiinnitettiin muutamaan kertaan, minkä jälkeen virrankulutus lakkasi. Siis joku vehje autossa imaisi huomattavan määrän virtaa.
Autossa on aikanaan ollut "tarvikevahvistin" takakontissa, mihin on vedetty virtakaapeli suoraan akunnavasta. Laitteisto on poistettu ja virtakaapelikin on ollut meidän aikana akusta irroitettuna. Nyt siinä on ainoastaan Nokian HF, mutta sekin vaikuttaa olevan ammattilaisen asentama, eikä varmasti syö noin paljon virtaa edes päällä ollessaan.
Mystisiä juttuja!