aero kirjoitti:
NG9-3:n laturi on pienimmillään 120A. Ihanko tosissaan meinaat, ettei siitä riitä penkinlämppäreille ja (kylmälle) akulle samaan aikaan?
Tuo 120A laturi riittää vielä uusiinkin autoihin joissa on stop and start toiminnot ja kaikki. Niin kyllä siitä virta riittää saabbiin ja sen lasilämmitykselle ja perseenlämmitämiseen.... Älä huoli...
Minun sähköoppieni mukaan laturin koolla ei ole juurikaan merkitystä kylmän akun kanssa. Jos autossa on 120A laturi, ei se meinaa sitä että heti starttauksen jälkeen se rupeaisi "täysillä" lataamaan akkua. Kylmä akku EI ota virtaa juurikaan vastaan , lisäksi jos akku on vanha tilanne on vielä huonompi.
Joten KYLLÄ olen sitä mieltä että virta loppuu ennemmin tai myhemmin jos ajo on vain 1-3 km suuntaansa ja jatkuvasti kylmänä. Tästä syystä turhat virran kuluttajat pois
Osittain tästä syystä Start/Stop autot on ohjelmoitu pysymään käynnissä, kun pakkasraja ylittää tietyn pisteen (olisko viimeisimmissä versioissa -5 tai -10°C). Lisäksi näissä autoissa käytetään AGM-tyyppisiä akkuja, jotka käyttäytyvät hieman erilailla.
engmch1 kirjoitti:Minun sähköoppieni mukaan laturin koolla ei ole juurikaan merkitystä kylmän akun kanssa. Jos autossa on 120A laturi, ei se meinaa sitä että heti starttauksen jälkeen se rupeaisi "täysillä" lataamaan akkua. Kylmä akku EI ota virtaa juurikaan vastaan , lisäksi jos akku on vanha tilanne on vielä huonompi.
Nimenomaan. Akku ottaa kylmänä vähemmän virtaa vastaan, laturi on lähempänä "tyhjäkäyntiä".
engmch1 kirjoitti:
Joten KYLLÄ olen sitä mieltä että virta loppuu ennemmin tai myhemmin jos ajo on vain 1-3 km suuntaansa ja jatkuvasti kylmänä. Tästä syystä turhat virran kuluttajat pois
Joo, niin se loppuukin. Ne persgrillit ei vaan vaikuta siihen käytännössä pätkän vertaa. Jos yliammutaan lukemia niin että valoille menisi jopa 30A (ei oikeasti mene), moottorinohjaukselle 10A (en usko että oikeasti menee), lämppärinflektille 20A (tuskin...) persgrilleille vaikka 120W/kpl yht. 20A ja takalasille kanssa 120W eli 10A, on kasassa 90A ja akulle jää tarjolle vielä 30A, jota se - kuten totesit - tuskin kylmänä ottaa vastaan. Vasta siinä vaiheessa, kun sähkölaitteet ja latautuva akku yhdessä saavat laturin maksimivirran kulutettua, alkaa tuo persgrillien sammuttelu auttamaan akun latautumista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Latasin akkua tässä yön yli. Alkuunsa akku näytti irtikytkettynä jännitteeksi 11.90. 10h jälkeen laturissa kiinni olevana jännite oli 15.3 ja irtikytkettynä 12,74. Löin autoon kiinni ja auto käyntiin niin jännite 11.77. Tästä tulkitsisin ettei tuo lataa ollenkaan?
Latasin akkua tässä yön yli. Alkuunsa akku näytti irtikytkettynä jännitteeksi 11.90. 10h jälkeen laturissa kiinni olevana jännite oli 15.3 ja irtikytkettynä 12,74. Löin autoon kiinni ja auto käyntiin niin jännite 11.77. Tästä tulkitsisin ettei tuo lataa ollenkaan?
Ei semmosta apulaitetta/tms löydy näistä autoista, etteikö se jossain vaiheessa olis ennenaikaisesti paskana. Laturi, ilmastointikompura, ohjaustehostin, imusarja/egr, jäähdytysjärjestelmän termostaatti, jäähdytyskenno, abs/esp-boksit, eberi, turbo, vesipumppu... ja nämä kaikki vasta konehuoneessa
Kyllä nämä vaan semmosia romuja on nämä nykyautot (sori vaan tämä pessimistisyyteni). Kyllä laturinki pitäis kestää se 300 tkm.
Rusakko__ kirjoitti:
Kyllä nämä vaan semmosia romuja on nämä nykyautot (sori vaan tämä pessimistisyyteni). Kyllä laturinki pitäis kestää se 300 tkm.
Samanlaiset on fiilarit. On se hauska kun pari vuotta sitten osti olevinaan vähän paremman luokan auton josta hajoaa koko ajan jotain vaikka kilometrejä on vasta 150tkm. Alkaa kyllä vituttaa rankemmanpuoleisesti siinä vaiheessa kun ei saa enää yöllä unta kun miettii, että miten hoitaa seuraavan viikon kulkemiset ja mitähän tosta romusta seuraavaks hajoaa. Luultavasti kaksoismassavauhtipyörä tai jotain muuta kallista.
Pystytkö kokeilemaan vielä toisella akulla? Mulla oli vähän saman tyylisiä oireita ja vika olikin akun kennon oikosulussa. Hölmöyksissäni hinautin auton liikkeeseen, kun epäilin muuta sähkövikaa.
Akkuni oli sen verran pahasti oikosulussa, ettei se lähtenyt käyntiin boosterillakaan akun ollessa kiinni (ilam akkua ois kuulemma startannut). Startti pyöri minun mielestä tarpeeksi, mutta kone ei saanut bensaa ja ajonestokaan ei mennyt aina pois päältä. Takakontistakaan ei meinannut joka kerta saada työkaluja... En huomannut akun oikosulkua ladatessani akkua yön yli lämpimässä, mielestäni akku latautu ihan ok ja akku (alkuperäinen gm) oli värikoodinkin mukaan kunnossa.
Ei taida muita akkuja olla nyt millä kokeilla. Mutta akku ottaa verkkovirtalaturista virtaa ihan ok sisään. Ajoin tuolla siis tänään 20km töihinkin. Kaikki virtaa vievä pois päältä kytkettynä, paitsi toki ajovalot. Jos ei olisi lämmin hallit myös toisessa päässä niin en olisi uskaltanut.
Eberistä ei syty edes valmiusvalo. Täytyypä katsoa mitä op-com tulkkaa tilanteeksi.
No nyt menee mielenkiintoiseksi. Töistä lähtiessä tarkistin jännitteen vielä tyhjäkäynnillä 11.70 (=ei lataa). Sitten kesken kotimatkan syttyi yht'äkkiä eberin valmiusvalo. Kotona sitten mittasin jännitteen tyhjäkäynnillä 13.88 (=lataa??).
Eli häh? Mikä mun autoa vaivaa? Vai voiko rikkinäinen laturi käyttäytyä näin? Onko jotain tapaa nyt oikeasti rajata onko vika laturissa?
Voisiko joku TiDS kuski tarkistaa mitä jännitettä akun navat näyttävät tyhjäkäynnillä? Kiitos.
lataa välillä kun hiilet taas yhdistää hiukan, mutta noin se tuskin kestää enään montaa reissua. sillä kipinöivät ja huonosti yhdistävät hiilet saa aikaan sen, että kollektori lämpiää ja "palaa".
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Saappi sai tänään uuden akun ja kehrää tyytyväisenä. Mbat 75Ah mahtui juuri sisään ja kaikki oireilu häipyi. Takaluukun lukkokin alkoi toimia kun naksutteli muutaman kerran autoa lukkoon ja auki kaukosäätimellä.
Minäkin jo aloin epäillä jotain omituista sähkövikaa, mutta näköjään sähkön puute vaan aiheuttaa tosi omituisia juttuja.
Kiitos vaan kaikille kommenteista.
Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Eikös tuo op-com näytä reaaliaikaisen jännitteen?
Meinaan sillä sitä sais hiukan näkemystä laturin hengenelämästä. Repsikka mukaan, tietämyskone kiinni autoon ja ajolenkille. Jänniteen pitäis olla aika vakaa jo pikkukierroksista ylöspäin. Sähkölaitteiden päälle/pois leikillä saattaa pientä heilahtelua tulla mutta muuten hyvin tasaista pitäis olla jännitepuolella jos kaikki on kunnossa. Mikäli jännite heittelee useita Voltteja esim. 11,5-14,5V tasaisessa ajossa, niin pikku kaupankäynti laturikauppiaan kanssa on varmasti paikallaan.
Jos jännitteet on kunnossa, niin akkukenkien liitoksia kannattaa silmäillä ja tarkistella varsin kriittisesti.
Mikäli laturi on kypsymässä, niin jos kaveripiirissä on kätevä autosähköasentaja niin aina kannattaa kysäistä häneltä laturin ehjäystalkoita ennen uuden ostoa, mutta meillä ainakin emon dieselin laturin kanssa tuli suora määritelmä "ROMU" ja tuo metallimöykky lensi kaaressa kierrätyslavalle, kun kysäisin mahdollista hiilisillan vaihtoa.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
akkukauppaanhan tästä pitäis itekki lähtee ku 30 asteen pakkanen oli näköjään 6 vuotta vanhalle akulle liikaa ja se meni tyhjäks! viime talvena teki jo sitä että piti vaa naksauksen ku kääns avaimesta työpäivän päätteeks mut avainta ku piti vaan rohkeesti starttiasennossa pari sekuntia ni lähti ain kuitenki pyörittää.. kesällä taas toimi ihan moitteettomasti ni eihän sitä raaskinu sillo viel vaihtaa! lohkarin (defa) ajastinkello näyttää aina käynnistäessä kivasti latausvirran ni tietää et laturiki toimii niiku pitää..
9-5 aero -00 MapTun stage3E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
aero kirjoitti:Joo, niin se loppuukin. Ne persgrillit ei vaan vaikuta siihen käytännössä pätkän vertaa. Jos yliammutaan lukemia niin että valoille menisi jopa 30A (ei oikeasti mene), moottorinohjaukselle 10A (en usko että oikeasti menee), lämppärinflektille 20A (tuskin...) persgrilleille vaikka 120W/kpl yht. 20A ja takalasille kanssa 120W eli 10A, on kasassa 90A ja akulle jää tarjolle vielä 30A, jota se - kuten totesit - tuskin kylmänä ottaa vastaan. Vasta siinä vaiheessa, kun sähkölaitteet ja latautuva akku yhdessä saavat laturin maksimivirran kulutettua, alkaa tuo persgrillien sammuttelu auttamaan akun latautumista.
Paljonko mahtaa olla maksimivirta, jolla autoissa akkua ladataan? Meneekö kaikille laitteille virta akun kautta vai saako joku laitteista virtaa akun ohi suoraan laturista/jännitteensäätäjästä?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Kun laturin jännite on akkua korkeampi, on akun virtasuunta akulle päin. Eli kun laturi pyörii, minkään laitteen sähkö ei "kierrä" akun kautta vaan laturilta tuleva virta jakautuu laitteille ja akulle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Jutussa oli päädytty 7A virran kulutukseen ja sen saamiseen "takaisin" akkuun.
Lämpötila 0C. Akun kyky ottaa_virtaa_vastaan n 15A. Vastaava_aika n.30 min.
Lämpötila -18C. Akun kyky ottaa_virtaa_vastaan n 3,5A. Vastaava_aika n.2h.
Lämpötila -25C. Akun kyky ottaa_virtaa_vastaan n 2A. Vastaava_aika n.3,3h.
Harva huomaa että näin akku tyhjenee hiljalleen. Harvemmin se kuolee kerrasta.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406