Polttoaineen kulutuksen optimointi
Polttoaineen kulutuksen optimointi
Laitetaan nyt tännekin, kun kyse SS:stä...
Rupesin tässä taannoin miettimään sitä että mikä on optimaallisin tapa kiihdyttää autolla jossa on ahdin. Kumpi kuluttaa vähemmän, se että kiihdyttää rauhallisesti ns. ihan pintakaasulla, vai se että kiihdyttää vähän reippaammin jolloin moottori pääsee hyödyntämään ahtimen tuomaa lisää? Tietenkin mitä enemmän painaa kaasupoljinta, sitä enemmän polttoainetta kuluu, mutta nopeammassa kiihdytyksessä polttoainekulutuksen "kasvu" on ajallisesti lyhyempi...
Rupesin tässä taannoin miettimään sitä että mikä on optimaallisin tapa kiihdyttää autolla jossa on ahdin. Kumpi kuluttaa vähemmän, se että kiihdyttää rauhallisesti ns. ihan pintakaasulla, vai se että kiihdyttää vähän reippaammin jolloin moottori pääsee hyödyntämään ahtimen tuomaa lisää? Tietenkin mitä enemmän painaa kaasupoljinta, sitä enemmän polttoainetta kuluu, mutta nopeammassa kiihdytyksessä polttoainekulutuksen "kasvu" on ajallisesti lyhyempi...
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi
Nykyisinhän ne opettavat näissä säästöajo-ohjeissa että kiihdytetään nopeasti siihen vauhtiin mitä aiotaan jatkaa. Tiedä sitten kun en ajattele tällaisia ollenkaan . Vie mitä vie,näinhän se on.
Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi
Bensa-manuaaleja kiihdyttelin kaasu pohjassa 2000-2300 rpm asti ja uutta pykälää. Ahdolla ja väännöllä, sitten suurin vaihde päälle mitä kehtaa. 5v. SS menee 60km/h nätisti vitosella tasamaata.
En koskaan löytänyt taloudellista tapaa kiihdyttää FA57 automaatilla, pahaa pelkään että siinäkin pätee ripeän kiihdytyksen suositus. Ainakin siltä se vaikutti, kun annoin automaatille ehkä hieman enemmän löylyä ennen vaihtoa ja kulutus saattoi jopa pienentyä.
En koskaan löytänyt taloudellista tapaa kiihdyttää FA57 automaatilla, pahaa pelkään että siinäkin pätee ripeän kiihdytyksen suositus. Ainakin siltä se vaikutti, kun annoin automaatille ehkä hieman enemmän löylyä ennen vaihtoa ja kulutus saattoi jopa pienentyä.
Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi
Näin olen itsekin toiminut. Kulutus nyt 7,6 l / 100 km 1.8t SS:llä, keskinopeuden ollessa about 55 km/h ajettujen 350 km jälkeen. Yleensä kiihdytyksissä vetänyt sinne 3000rpm tienoille. Täytyykin kokeilla minkä vaikutuksen saa jos vaihtaisi aikaisemmin...
Ahdin tekee varmaan pienen eron tässä vapariin verrattuna...?
Ahdin tekee varmaan pienen eron tässä vapariin verrattuna...?
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
- Paikkakunta: Savo
Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi
Täällä 5-pykäläinen tomaatti ja kaupunkiajossa tuntuisi kevyt kaasunkäyttö olevan taloudellisin tapa ajella. Mutta kuka sitä jaksaa aina hissutella...Ristom kirjoitti: En koskaan löytänyt taloudellista tapaa kiihdyttää FA57 automaatilla, pahaa pelkään että siinäkin pätee ripeän kiihdytyksen suositus. Ainakin siltä se vaikutti, kun annoin automaatille ehkä hieman enemmän löylyä ennen vaihtoa ja kulutus saattoi jopa pienentyä.
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi
Oletko huomannut paljon eroa manuaalimoodin ja D:n välillä? Minusta manuaalimoodin käyttö nostaa kulutusta, vaikka kuinka yrittäisi ajaa kauniisti ja matalilla kierroksilla. Veikkaan, että momentinmuunnin on silloin enemmän auki kuin D:llä ajettaessa. Ero on minusta melko selvä. En käytä enää manuaalimoodia kuin moottorijarrutuksissa joskus. Jarrupalojahan D:llä ajo varmaan syö enemmän. Auto on lastuttamaton 2.0T.theMarcusso kirjoitti: Täällä 5-pykäläinen tomaatti ja kaupunkiajossa tuntuisi kevyt kaasunkäyttö olevan taloudellisin tapa ajella. Mutta kuka sitä jaksaa aina hissutella...
Tästä tomaatin kulutuksesta on taitettu peistä paljon. Veikkaan, että juuri tämä D/M:n käyttö voi olla se erottava tekijä eri kuskien välillä. Toinen tietysti on se, että automaattia tulee kiihdyteltyä selvästi reippaammin, koska siinä potku on tasaisempi.
Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi
Allekirjoitan myös tämän tuntuman, "manuaali"-valinnathan luistaa aika paljon kakkos-kolmos vaihteilla ennen momentinmuuntimen lukittumista. Huomaa hyvin kun tekee täyskiihdytystä pieniltä kierroksilta ja heti päälle moottorijarrua. Taisi olla jopa liki 1000rpm ero kierroksissa samalla nopeudella. Nyt puhutaan puhtaasti bensalaitteesta FA57:lla.karitammi kirjoitti: Oletko huomannut paljon eroa manuaalimoodin ja D:n välillä? Minusta manuaalimoodin käyttö nostaa kulutusta, vaikka kuinka yrittäisi ajaa kauniisti ja matalilla kierroksilla. Veikkaan, että momentinmuunnin on silloin enemmän auki kuin D:llä ajettaessa. Ero on minusta melko selvä. En käytä enää manuaalimoodia kuin moottorijarrutuksissa joskus. Jarrupalojahan D:llä ajo varmaan syö enemmän. Auto on lastuttamaton 2.0T.
Mistään tietolähteestä en ole löytänyt momentinmuuntimen toimintaeroa D:n ja M:n välillä.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
- Paikkakunta: Savo
Re: Polttoaineen kulutuksen optimointi
Tuleepi ajeltua 99% D-asennossa, meikä kun tykkää automaatin mukavuudesta. Kaupungissa en ole manuaalimoodia käyttänyt lainkaan.karitammi kirjoitti:Oletko huomannut paljon eroa manuaalimoodin ja D:n välillä?
Meikällä manumoodi on lähinnä joskus ohituskäytössä, harvoin sittenkään. Moottorijarrutuksissahan sillä pystynee hieman polttoainetta/jarrupaloja säästämään, mutta eipä tule juurikaan käytettyä.
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -