Herranjestas sentään!!!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

9-3:seni alkoi eilen huomautella, että vasen puolivalo on pimeänä. No ajattelin vaihtaa sen kotiin päästyäni saman tien, mutta iltaohjelmani menikin aivan uusiksi!!!

Miten polttimonvaihdosta onkin saatu noin hankalaa: "moottorista" piti purkaa puolet ja kaiken lisäksi ohjekirja oli puutteellinen mm. säkörasian irroittamisen suhteen (viitattiin sivulle, jossa rasian irrottamisesta ei mainittu sanaakaan)?!?

Kun sitten vihdoin pääsin kokoamaan pakettia, ei pesunestesäiliön täyttöputki tahtonut asettua millään tukevasti paikoilleen. Lisäksi akun suojamuovin kiinnittäminen tukevasti osoittautui mahdottomaksi...

Seuraavan kerran taidan ajaa polttimonvaihtoon korjaamolle...
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja H&M »

Minä vaihdoin itselle palaneen xenonin, tai itse asiassa molemmat. Ei se ollut loppujen lopuksi kummanen homma, noin puolitoistatuntia meni, ja siitä suurin osa ensimmäistä vaihtaessa. Kun tekniikan oppi, se kävi käden käänteessä..
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja Bob »

tk60382 kirjoitti:9-3:seni alkoi eilen huomautella, että vasen puolivalo on pimeänä. No ajattelin vaihtaa sen kotiin päästyäni saman tien, mutta iltaohjelmani menikin aivan uusiksi!!!

Miten polttimonvaihdosta onkin saatu noin hankalaa: "moottorista" piti purkaa puolet ja kaiken lisäksi ohjekirja oli puutteellinen mm. säkörasian irroittamisen suhteen (viitattiin sivulle, jossa rasian irrottamisesta ei mainittu sanaakaan)?!?

Kun sitten vihdoin pääsin kokoamaan pakettia, ei pesunestesäiliön täyttöputki tahtonut asettua millään tukevasti paikoilleen. Lisäksi akun suojamuovin kiinnittäminen tukevasti osoittautui mahdottomaksi...

Seuraavan kerran taidan ajaa polttimonvaihtoon korjaamolle...
Täh? Ja Sport Sedanista tai Combista oli kysymys? Itsellä on aivan päinvastaisia kokemuksia - voisikohan tuo enää paljon helpompaa olla - reilusti alle 10 minuutin pitää mennä molemmat puolet yhteensä tai sitten pitää keksiä muuta oheisohjelmaa...

Moneen muuhun autoon verrattuna Saabissa on poikkeuksellisen hyvin tilaa lamppujen vaihdolle.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Bob kirjoitti:
tk60382 kirjoitti:9-3:seni alkoi eilen huomautella, että vasen puolivalo on pimeänä. No ajattelin vaihtaa sen kotiin päästyäni saman tien, mutta iltaohjelmani menikin aivan uusiksi!!!

Miten polttimonvaihdosta onkin saatu noin hankalaa: "moottorista" piti purkaa puolet ja kaiken lisäksi ohjekirja oli puutteellinen mm. säkörasian irroittamisen suhteen (viitattiin sivulle, jossa rasian irrottamisesta ei mainittu sanaakaan)?!?

Kun sitten vihdoin pääsin kokoamaan pakettia, ei pesunestesäiliön täyttöputki tahtonut asettua millään tukevasti paikoilleen. Lisäksi akun suojamuovin kiinnittäminen tukevasti osoittautui mahdottomaksi...

Seuraavan kerran taidan ajaa polttimonvaihtoon korjaamolle...
Täh? Ja Sport Sedanista tai Combista oli kysymys? Itsellä on aivan päinvastaisia kokemuksia - voisikohan tuo enää paljon helpompaa olla - reilusti alle 10 minuutin pitää mennä molemmat puolet yhteensä tai sitten pitää keksiä muuta oheisohjelmaa...

Moneen muuhun autoon verrattuna Saabissa on poikkeuksellisen hyvin tilaa lamppujen vaihdolle.
Juu, tilaa on, kun purkaa ensin puoli autoa! Kyseessä on Sedan. Kyllä tuokin asia oli paljon paremmin edellisen polven 9-3:ssa.

Eniten ärsyttää vajavaiset ohjeet ohjekirjassa: autoa purkaessa ei oikein tiennyt pitäisikö käyttää älyä vai voimaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja Bob »

tk60382 kirjoitti:
Bob kirjoitti:
tk60382 kirjoitti:9-3:seni alkoi eilen huomautella, että vasen puolivalo on pimeänä. No ajattelin vaihtaa sen kotiin päästyäni saman tien, mutta iltaohjelmani menikin aivan uusiksi!!!

Miten polttimonvaihdosta onkin saatu noin hankalaa: "moottorista" piti purkaa puolet ja kaiken lisäksi ohjekirja oli puutteellinen mm. säkörasian irroittamisen suhteen (viitattiin sivulle, jossa rasian irrottamisesta ei mainittu sanaakaan)?!?

Kun sitten vihdoin pääsin kokoamaan pakettia, ei pesunestesäiliön täyttöputki tahtonut asettua millään tukevasti paikoilleen. Lisäksi akun suojamuovin kiinnittäminen tukevasti osoittautui mahdottomaksi...

Seuraavan kerran taidan ajaa polttimonvaihtoon korjaamolle...
Täh? Ja Sport Sedanista tai Combista oli kysymys? Itsellä on aivan päinvastaisia kokemuksia - voisikohan tuo enää paljon helpompaa olla - reilusti alle 10 minuutin pitää mennä molemmat puolet yhteensä tai sitten pitää keksiä muuta oheisohjelmaa...

Moneen muuhun autoon verrattuna Saabissa on poikkeuksellisen hyvin tilaa lamppujen vaihdolle.
Juu, tilaa on, kun purkaa ensin puoli autoa! Kyseessä on Sedan. Kyllä tuokin asia oli paljon paremmin edellisen polven 9-3:ssa.

Eniten ärsyttää vajavaiset ohjeet ohjekirjassa: autoa purkaessa ei oikein tiennyt pitäisikö käyttää älyä vai voimaa.
Matkustajan puolelta ei tarvitse purkaa mitään. Kuskin puolelta kahta muovinastaa hieman kääntämällä akun kansi ylös, pesurin täyttöputken nosto ja sitten vielä relerasian kääntö sivuun, jos niin haluaa.

Mielestäni puolen auton purkaminen on hieman liioiteltua, mutta kaikki on tietysti suhteellista.

Ohjekirjaa en voi kommentoida, en ole lukenut.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Täyttöputken irrottaminen oli sellainen operaatio polttimon vaihdossa, että jos ei olis ollut tietoa niin en ehkä olis uskaltanut repiä tarpeeksi lujaa........... :D
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Bob kirjoitti:
tk60382 kirjoitti: Seuraavan kerran taidan ajaa polttimonvaihtoon korjaamolle...
Moneen muuhun autoon verrattuna Saabissa on poikkeuksellisen hyvin tilaa lamppujen vaihdolle.
Edellä mainittu väittämä pitää ainakin Toyotan ollessa kyseessä (Avensis -06). Appiukko kyseli lampunvaihtoon kaveria, no minä reippaana katsomaan ja vaihtamaan, helppo hommahan tuo on.. !!! 8O Juu ei, soitin huoltoon ja sanoivat ettei sitä voi itse vaihtaa? Lampun vaihdossa pitää irroittaa etu-umpio ja se vaatii erikoistyökaluja? Ompa tehty hankalaksi.. Saabiin tuon nyt kuitenkin voi itse tehdä suht helposti vaikka pimeällä tien pätkällä... turvallisuus ajattelua tämäkin.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Muistaakseni tuohon on tullut/tulossa EU:n direktiivi. Direktiivi vaatii, että polttimot yms. pitää pystyä vaihtamaan ns. kotikonstein.

Ovelaa autonvalmistajilta tehdä yksinkertainenkin huolto niin vaikeaksi, että joutuu lähtemään liikkeeseen laskutettavaksi. Toyota lienee kuuleuisa polttimoistaan, lisäksi niitä ilmeisesti kuluu paljon.
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Vähän tuo lampunvaihto sorminäppäryyttä vaatii. :wink:
Itse vaihdoin tuon vasemman polttimon samantien huoltamon pihassa.
Ohjekirjaa täytyi kyllä vilkaista, sitähän varten autossa
sellainen on :idea:
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ei se nyt mikään mahdoton rasti ole kun sen kerran on suorittanut. Pitäisi nuo sen verran yksinkertaiseksi rakenteeltaan tehdä että näkee selvästi tai on estetty väärin käyttäminen rakenteellisesti. Nuo umpioiden sisuskalut oli hyvin piilotettu ettei nähnyt ja jos ei tasan tiedä mihin asentoon ja minne suuntaan vääntelet, niin palasia lentää. On sen verta hepposet vehkeet. varsinkin ne lampun kannat. voi kiesus mitä pilipalia ja johdotukset umpion sisällä...
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja mordai »

Helppoa se munkin sedanissa oli. Ehkä sulla oli joku Toyotan tuunaama sedani :mrgreen:
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

mordai kirjoitti:Helppoa se munkin sedanissa oli. Ehkä sulla oli joku Toyotan tuunaama sedani :mrgreen:
Nyt kun sen on kerran harjoitellut, homma onnistunee jatkossa huomattavasti helpommin.

Mutta väitän, että ensimmäinen vaihto pimeällä maantiellä pakkasella jäisi kyllä tekemättä - tai ainakin vaurioita umpioon yms. olisi takuulla syntynyt!

Sen verran on tullut kantapään kautta vatsaavia hommia harjoiteltua, että nykyään luottaa enemmän järkeen kuin voimaan, mistä syystä paikat säilyivät tällä kertaa ehjinä - ohjekirjan kelvottomista ohjeista huolimatta.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Saabiin on ollut kyllä aina helppo vaihtaa, alkuperäinen viesti taisi olla pikkusen provokatiivinen..

Koitappa vaihtaa 307 Söpöön lamppu...

Jos joskus sattuisi menemään autokaupoille jostain vieraasta mallista, niin myyjä pitäisi laittaa ottamaan polttimo käteensä ja laittamaan takaisin..
Molli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 15:33
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja Molli »

Piti ihan käydä kokeilemassa omassa että onko se muka noin hankala homma. Ei ollut minun mielestäni kyllä kovin vaikea operaatio. Kymmenisen minuuttia meni kun otin molemmilta puolilta lampun irti ja laitoin takaisin.
Suurin osa ajasta meni sitä akun puolta ihmetellessä. Ihan pikkupikku kätöset mulla ei ole mutta tilaa oli silti ihan riittävästi.
Lopuksi sitten tarkistus ohjekirjasta menikö oikein. Meni. :)
#3830
9³ 2.0t Sentronic
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

Re: Herranjestas sentään!!!

Viesti Kirjoittaja tommyww »

koittakaa vaihtaa dodge caliberiin ;) se vasta mukavaa puhaa on
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Vastaa Viestiin