saab 9-3 kytkin luistaa -06

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jameztoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 21:21

saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja jameztoo »

kysyn tuttavan puolesta. auto on 2006 vm saab 9-3 1.8t koneella.
juuri tehty 60 tuhannen kilometrin huolto. ja muutama päivä huollon jälkeen
auton kytkin on alkanut luistamaan. kytkimestä ei kuulu mitään ylimääräistä.
pystyy kyllä ajamaan, mutta kytkin luistaa kun pedaalia vähänkään enemmän tarjoaa.
ajaja varmuudella ns normaalia ajaja tyyppiä, ei revittele autolla. kärryä vedetty
2 krt normaali kuorma,, eli ei missään rantasaunavedossa ollut auto.
huolto raporteissa ei mitään vikoja tai huomautuksia näkyvissä.
ja kuskin historiasta ainakin 5 edellistä saab autoa josta yhdestäkään ei ole kytkin luistanut.
kysymys kuuluu : onko huollossa ryssitty jotain ?, onko normaalia tuossa auto
tyypissä että kytkin on finaalissa noilla kilsoilla?

pikaisia vastauksia ,, lähinnä että onko vastaavia tapauksia ollut / kuullut
kiitos.
jameztoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 21:21

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja jameztoo »

saa nähä ,, auto ollut laitossa tänään. en tiedä vielä syytä. ilmottelen että mikä.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja mike »

Heitetäämpä villi veikkaus kehiin. Kytkimen työsylinteri jumittaa ja kytkin jää aavistuksen "painetuksi".
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja TA »

Samaa vuosimallia oleva SC itsellä ja meinasin juuri kirjoitella samasta asiasta.

Eli satunnaisesti vaihtamisen + polkaisun jälkeen luistaa. Välillä menee viikkoja ilman luistamista. Olen itsekin päätellyt, että kytkin jäisi jotenkin painetuksi. (Ajettu 95tkm.)

Kerro, jos löydät vian aiheuttajan ja saat selville mahdolliset korjauskustannukset.
Larksi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Syys 06, 2007 11:55

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja Larksi »

Löytykö vikaa?
93SS Aero - 05 manual Espresso Black
jameztoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 21:21

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja jameztoo »

jep,, eli eilen sain infot kytkin hommasta. joku " vika" joka ei nyt vielä het tarkkaan selvinny. kytkin remontti siihen tehtiin, eli levy + mitä sitten normaalisti menee, vaihdettiin.
osat oli tullut "firman" puolesta,(olikohan + 600 ainakin) työn joutui
maksamaan itse (noin 500) käsittääkseni koko päivän homma ja meni laittoon
ns pika nimikkeellä.
kerron jatkossa sen tarkan vika selvityksen jos sen saan kaivettua :)

alunperin kun vika oli päällä, kytkimestä ei ainakaan kuulunut mitään "ylimäärästä"
ääntä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja Bob »

TA kirjoitti:Samaa vuosimallia oleva SC itsellä ja meinasin juuri kirjoitella samasta asiasta.

Eli satunnaisesti vaihtamisen + polkaisun jälkeen luistaa. Välillä menee viikkoja ilman luistamista. Olen itsekin päätellyt, että kytkin jäisi jotenkin painetuksi. (Ajettu 95tkm.)

Kerro, jos löydät vian aiheuttajan ja saat selville mahdolliset korjauskustannukset.
Jep - itse olen epäillyt samaa kuin Mike tuossa edellä.

Riippuen nopeudesta 3/4/5 -vaihde päällä ja lähtee vedättämään painamalla kaasun pohjaan - 2500 kierroksen kohdalla vääntömomentti kasvaa huippuunsa ja kytkin tuntuisi luistavan (tuntuisi sanon, koska kierrokset eivät huomattavasti kuitenkaan nouse, se vain hurisee hetken "paikallaan" ja sitten lähtee kiihtymään normaalisti).
jameztoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 21:21

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja jameztoo »

koitij kaivaa lisää,,, mutta ei kerrottu tarkemmin viasta,, sanoilla,, asetelma rikki..
mitä sitten tarkoittaakaan.
ja luulen että kyseessä oli samantyylinen "hajoaminen"
ei luista koko ajan,, vaan välillä, mistä sitten johtukaan.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Bob kirjoitti:
TA kirjoitti:Samaa vuosimallia oleva SC itsellä ja meinasin juuri kirjoitella samasta asiasta.

Eli satunnaisesti vaihtamisen + polkaisun jälkeen luistaa. Välillä menee viikkoja ilman luistamista. Olen itsekin päätellyt, että kytkin jäisi jotenkin painetuksi. (Ajettu 95tkm.)

Kerro, jos löydät vian aiheuttajan ja saat selville mahdolliset korjauskustannukset.
Jep - itse olen epäillyt samaa kuin Mike tuossa edellä.

Riippuen nopeudesta 3/4/5 -vaihde päällä ja lähtee vedättämään painamalla kaasun pohjaan - 2500 kierroksen kohdalla vääntömomentti kasvaa huippuunsa ja kytkin tuntuisi luistavan (tuntuisi sanon, koska kierrokset eivät huomattavasti kuitenkaan nouse, se vain hurisee hetken "paikallaan" ja sitten lähtee kiihtymään normaalisti).
Lohdullista kuulla, että muilla on vastaavia havaintoja/tuntemuksia kuin itsellänikin. Mulla myös -06:sen SS:n kytkin tuntuu välillä luistavan 8O

Ihmettelin asiaa heti auton hankittuani, mutta olen ajatellut, että olen vain välillä itse "tiedostamattani" luistattanut kytkintä. Tuo pitkäliikkeinen ja ainakin mun yksilössä aika ylhäältä kiinni ottava kytkin kun vaati aluksi totuttelua.

Satunnaisesti olen kuitnekin huomannut, että esim. ohituksiin lähdettäessä (nopeati pienempää pesään ja kaasu pohjaan) kytkin tuntuisi luistavan juuri samalla tavalla, kun edellä kuvattiin: kierrokset eivät nouse, mutta auto tuntuu junnaavan kuin paikallaan. Vai oisko tämä sitä ns. "turboviivettä"?
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja TA »

Päivitetään taas kytkinkuulumisia...

Menomatka n. 80km vaihtelevalla nopeudella, useita kiihdytyksiä (myös moottoritielle kiihdytys pari kertaa), autossa pyykinpesukone+kolme aikuista+lapsi. Kytkin EI luistanut kertaakaan.

Auto parkissa mäessä, nokka ylöspäin n. 1,5h.

Paluumatka ilman pesukonetta, sama määrä ihmisiä. Kytkin luisti raivokaammin kuin ikinä ennen kolmos- ja nelosvaihteella, vaikka koitti ajaa varovasti. Vitosella ei luistanut. WTF?

Kertokaa nyt tekniikasta jotain tietävät, voiko pysäköinti vaikuttaa noin? Autosta ei näy vuotavan mitään. :roll:

Kytkinsetti näyttää maksavan ainakin PFS:llä n. 250-300e mallista/vuosimalista riippuen. Paraneekohan vaiva oikeasti sillä?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja Bob »

Joopa joo - kyllähän se kytkin luistaa, tänään oli taas paha päivä kytkimelle; 2500 kierrosta koneessa ja kohtuullinen kaasunpainallus -> kierrokset nousee hetkeksi 300-400, auto ei kiihdy -> kierrokset laskee takaisin ja auto alkaa nostamaan nopeutta.

Aiemmin ei ole noin selvä ollut tuo kierrosten nousu - toisaalta nyt sitä myös tarkemmin seurasinkin.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja mike »

Testaappa luistaako kytkin vielä senkin jälkeen jos vaikka polkaset sen luistamisen jälkeen pari kertaa pohjaan ja ylös. Mitenkäs sitten se sitten käyttäytyy kun yrität uudelleen kiihytellä?

Onkos noissa bensakoneisissa SS ja SC autoissa muuten kaksoismassavauhtipyörää?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Mulla kytkinluistokokemus: vedin tällöin n.900 kg vene+kärryä järvestä melko jyrkässä luiskassa. Kytkin alkoi pitää kun vain nosti kytkimen nopeasti...
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: saab 9-3 kytkin luistaa -06

Viesti Kirjoittaja Limu »

Onko tullut pajalta tuomioita?

Alko tossa puolvuotta sitten pitelee samoja oireita. Eli tuntuu et kytkin luistaa kun oikein vedättää.

Eli tarviiko viedä pajalle ja mitä on odotettavissa?

Auto -04 ss 2.2 kiisseli
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Vastaa Viestiin