93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Pakari kirjoitti:NG9-3 takajarrusatuloista menee se kerintä mekanismi rikki, ei johdu käyttämättömyydestä. Käytän joka kerta käsijarrua mutta 174tkm ja hajosi toiselta puolen tuo mekanismi jarrusatulasta. Toisen satulan hajoamista odotellessa.
Sama täällä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Siis se kerintä mekanismi rikkoutuu ilman käyttöäkin? Aikas heikko sitten on kyseinen aparaatti. Missä tämä mekanismi satulassa on?

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Hylky tuli leimalla: etujouset poikki ja takajarrut liian kuluneet.
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja bkt »

jmaatta kirjoitti:
Pakari kirjoitti:NG9-3 takajarrusatuloista menee se kerintä mekanismi rikki, ei johdu käyttämättömyydestä. Käytän joka kerta käsijarrua mutta 174tkm ja hajosi toiselta puolen tuo mekanismi jarrusatulasta. Toisen satulan hajoamista odotellessa.
Sama täällä.
Ja jarrusatula vaihdettiin minunkin tapauksessa. Oli jäänyt jokin jumiin ja jäännyt ns "lukkoon". Jarrupala hieman enemmän kulunut tältä puolelta.

Ja sitten...älkää edes kysykö mitä muuta siinä oli (siis jumittuneen jarrusatulan kanssa liittyen). Liittyy kummiskiskin siihen itsesäätyvään xenonvaloon, ja vielä odotelessa koska taas pohksahtaa. SID alkoi rempan jälkeen vielä kertomaan vinkiksi että "Headlight levelling malfunction. Contact dealer"...dealershipissä.....no se on eri tarina.....

Mukavaa perjantaita :)
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

SA9000AB kirjoitti:Siis se kerintä mekanismi rikkoutuu ilman käyttöäkin? Aikas heikko sitten on kyseinen aparaatti. Missä tämä mekanismi satulassa on?

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Niin, tarkotin sitä että sillä ei ole merkitystä kun yleensä sanotaan että käsijarru menee rikki/jumiin jos sitä ei käytä. Mutta tässä tapauksessa sillä että sitä käyttää kokoajan ei ole vaikutusta tuon osan hajoamiseen. Se mekanismi on siellä satulan sisällä. Itellä meni ensin takajarru jumiin jäi pala laahaamaan kun sitten irtosi niin eipä enää ottanut käppäri kuin toispuoleisesti.

Tuskin tuo mekanismi siitäkään pitää jos ei sitä koskaan käytä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Kyllä, eli yhtälailla käyttämättömyys jumittaa mekanismin (rikkoo sen) ja on syynä jos ei kässäriä käytä kuin katsastus setä :) Normaalissa käytössä, eli pysäköintijarruna käytettynä se on mekanismina heikko ja rikkoutuu myös (tulee kilometrit täyteen). Niin tai näin, molempien rikkoutumisien isoin syy lienee kuran ja suolan pääsy takasatuloiden mekaniikkaan, sitä kun roiskuu käytti kässäriä tai ei :)

Mutta siis joo, itselläni myös oikean puolen satula vaihdettu kun jumitti ja käytän säännöllisesti käsijarrua.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja NG900T »

2006 SS ja 200tkm. Korjattavaksi tuli "ylätukivarren pyörän puoleiset helat, takana vas ja oik"

En oo näitä ng-kolmosia rassaillu viellä yhtään. Meneekö käytännössä koko tukivarsi vaihtoon vai onko tuo vaan harhaanjohtava tieto pyörän puoleisista heloista, ikäänkuin ne olisi erikseen vaihdettavissa. Saako esim motonetista tähän kohtaan laatuosat vai onko luotettava alkuperäiosaan?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Koko ylätukivarsi vaihtoon. Muotonsa vuoksi kutsutaan bumerangiksi.
Ei ole kallis osa ja mm. Motonetista löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Saapikas katsastettu tänään huomautuksitta :D Vielä ei ole näillä kilsoilla tullut haasteita auton kanssa. Muistelen, että aikoinaan vuonna yx ja kax silloinen kuplavolkkarini jäi konttorin pihaan. Sieltä sen sitten myin suoraan seuraavalle omistajalle - recycling 8)
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja A.L. »

TTiD katsastettu tänään. Matkalla pyörähti 90tkm mittariin. Nyt saa taas ajella melkein 2,5 vuotta ennen seuraavaa kertaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Oli nyt tänään 7. kerta, kun katsastin.
Ei hylkyä, eikä edes huomautustakaan ole koskaan tullut. Ei tänäänkään.

Tiesin sen kyllä jo etukäteen, mutta lain mukaan se vain on käytävä "näyttämässä".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Recon »

Eka hylsy tänään. Oikealta edestä jousi poikki. Kilsoja 177tkm ja kyseessä -08 Vector Active. Kannattanee vaihtaa molemmin puolin. Onko hän tossa activen jousessa eroa normijouseen, ilmeisesti hiukan matalempi. Mitä hän kustantaa ja mistä kannattaa hankkia?
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Varmaan ihan marmorilta saa parhaimpaan hintaan. Samalla mahdollisesti ylätukilaakerit vaihtoon.
http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... art-offer/
ex: 9-3 1.8t Vector
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Tänään käytin tuon kolkin konttorilla, eikä tullut hylsyä (147tkm mittarissa). Tämä Saab lähtee nyt minulta vaihtoon ja tilalle tulee 9-5 wagon 1,9TiD. Voi olla että V6 konetta tulee vielä ikävä, paitsi ei ehkä tankkamassa käydessä...
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Katsastus lähenee, ja edestä taitaa olla jousi/et poikki koska paukkuu kun kääntelee rattia. Uusiksi siis menevät laakerit ja jouset.

Autolla on ajettu 170tkm joten missähän kunnossa iskarit ovat, veikkaisin että ehtoopuolella, joten kannattaisi järkevintä varmaan ostella alustasarja kokonaisuudessaan? KW1 taitaa lähteä asennettuna samaan hintaan kuin Saabin alkuperäinen iskarit ja jouset kierros...
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Vastaa Viestiin