93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla meni casterit (symmetrisesti) pieleen kun vaihdoin madallusjouset. Sitä edellisessä mittauksessa oli ok. Luulisin että etupään geometria on sellainen, että jousituksen painuessa caster muuttuu ja kun madalluksen myötä jousitus jää alemmaksi, niin muutoksesta tulee sitä myöten pysyvä. Ellei sitä sitten säädä kohdalleen sitä apurunkoa venkslaamalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Madallussarjan kanssa yleensä kulmat muuttuu. Joten se on ihan sitten oma lukunsa verrattuna normaaliin osien vaihtoon verrattuna.

Caster ja camber kulmat tosiaan madalluksen vuoksi muuttuu melkein aina. Kun molemmissa on kyse ala ja ylätukivarren kiinnitysten välisestä kulmasta toisiinsa nähden pyörännavassa. Alakiinnitys ei muutu, mutta yläpään kiinnityksen asento muuttuu jousen ja iskarin lyhentyessä.

Tuohon ylä eli olkavarren kiinnitykseen löytynee epäkeskosäätö lisätarvikkeena. Ainakin camberin saa säädettyä kohdilleen per puoli itsenäisesti. Casterin saa sitten jo apurunkoa liikuttamalla pituussuunnassa kohdilleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
3420
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 08:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja 3420 »

16-vuotias Saabini läpäisi katsastuksen, kuten aina ennenkin. Nyt kyllä rima heilahti, sillä lisäselvityksiä sarakkeeseen tuli huomautus, "pieni välys vakaajan pystytangossa". Tietää askartelua ennen seuraavaa katsastusta. Matkamittarissa 199400 km.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Eipä tullut hylsyä tai edes huomautuksia tälläkään kertaa, vaikka saabbi seisoa pihalla ajamatta yli kuukauden juuri ennen katsastusta. Pian katsastuksen jälkeen sitten ilmaantuikin uusi herja sidiin lisäjarruvalosta.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja patu »

Eilen tuli hylky vaimolle.. Takana oikea bumerangi väljä. Tarvikeosa kesti alle vuoden ja 7500km. Toinen mikä ihmetytti... jarruneste saostunut ja tummaa. 8O Tänään vilkaisin nesteitä niin ihan vastaavaa oli kuin suoraan purkista. (2vuotta sitten uusin nesteet, kun jarrusatulat vaihdoin). Ainut mikä oli niin nestepurkin reunoilla oli vähän jotain harmaata ja tummaa likaa oli ulkopuolella. En kyllä sulata tuota väriä. 8O
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuli juuri käytettyä ensi kertaa TTiD:tä katsastuksessa.

Totuttuun tapaan Saab menee läpi eikä tämäkään yksilö tehnyt poikkeusta :D . Ei kyllä mitään pitänyt ollakaan vikana.
Ainoa asia, joka tarkastettin samalla, oli syy takapään koputukseen hiljaa ajettaessa muhkuraisella alustalla. Arvaukseni oli kallistuksen vakaajan runkokumin välys ja näinhän se oli. Se ei ollut syy hylkyyn vaan ihan vain samalla tutkittiin. Tarkkaan tutki katsastus mies, ettei välystä ole ollenkaan vakaajan koiranluussa. Tämä kumihan se yleensä onkin näihin se ainoa syy.

Vielä ystävällisesti tarkisti pyynnöstäni vakaajan paksuuden. Sai mittaamalla 19 mm. Itse kyllä olisin olettanut sen olevan 18 mm. Sellainen muistikuva on että 19 mm on vain urheilualustalla varustetuissa kuten Aeroissa.
Onko kuitenkin niin, että TTiD:ssä (farkku) on tuo paksuin versio :?:

Auton alustakoodi, joista en oikein ikinä ole ottanut näissä selvää, on: -AM-4 - 3- -65-AB-BB-CB-DB-
Jotenkin nuo tyhjät välit tuossa koodissa 4 ja 65 merkintöjen välissä ja kun ne eivät ole vielä identtisiä vaan kun viiva ja välilyönnit vaihtavat paikkaa sekoittaa :(
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkan tuohon koodi asiaan.

Nuo viisi viimeistä ovat periaatteessa selviä. Takaiskarit ja jarrut.
Sitten kai tuo koodi 4 tarkoittaa etuvakaaja. Koodin 3 oletin tarkoittavan takavakaajaa mutta sillä koodilla ei EPC tunne takavakaajaa ollenkaan vaan koodi 2 pitäisi olla Z19DTR koneella eli 19 mm. Aivan kuten katsastusmies mittasi.
Sitten alkukoodi AM on kai takajousi :o
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla oli ihan perus linear-TiDS:ssä mummoalustalla takana 19 mm vakaaja. Tästä huolimatta alustakoodi vihjaisi 17 mm vakaajaan, joten se vakaaja kannattaa kyllä aina mitata ennen kuin ryhtyy hommiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
La Helmi 22, 2020 14:21
Mulla oli ihan perus linear-TiDS:ssä mummoalustalla takana 19 mm vakaaja. Tästä huolimatta alustakoodi vihjaisi 17 mm vakaajaan, joten se vakaaja kannattaa kyllä aina mitata ennen kuin ryhtyy hommiin.
Eipä siinä sen puoleen, että mitattu nyt on ja kaiken lisäksi minulla on jo ollut paketissa vuoden päivät kaikki 17, 18 ja 19 mm kumit Autodocista tilattuna.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Xwd kävi tänään konttorilla ja leima tulla tupsahti! Ei ollut mitään sanomista.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja SS »

Läpi meni myös viime viikolla huomautuksetta (kuten aina). Koiranluissa oli kuulemma hieman alkavaa välystä, täytyy varautua noiden vaihtoon jossain vaiheessa. Alustalle ei ole vielä tehty muuta remonttia kuin etujousien ja kääntölaakerien uusinta.

Harmittavasti ei näin korona-aikaan päässyt mukaan toimenpiteeseen, mutta hyvän yhteenvedon sain pihalla jälkikäteenkin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ttidin leimaus tälle vuodelle on tehty. Savutestin tulos 0,0. Jarruissa eroa 0%. Alustassa ei mitään huomauttamista. Mittarissa 303K.

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Cabbe reputti päästöissä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja jus »

Jo toiseen kertaan peräjälkeen, vai viittaatko nyt kuukauden takaiseen ekaan yritykseen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: 93 SS / SC onko tullut hylsyä katsastuksessa ?

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Ttid my.08 kaks kertaa peräkkäin ilman huomautuksia läpi. Takajarrut tehty tuossa välissä. Savutusarvot dpf vehkeelle ihmetytti, koska oli 0,6 luokkaa. Onkohan noin kovat arvot Ttid DPF laitteille ihan yleisiä? Eilen siis leimattu taas puhtain paperein. Autolla on ajettu 260tk. Edellinen leima tietysti vuosi sitten.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Vastaa Viestiin