TiDs vs 2,0t

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Auton vaihto tässä vähän kiikarissa joku -06 tai -07. Kumpi noista moottoreista on ongelmattomampi luotettavuuden suhteen. Suorituskyvyn puolesta tuo Diesel on kai selkeästi parempi vai kuinka? Mites vaihteisto? Onko saabin automaatti hyvä? Ei oo kokemusta. Mielipiteitä, kommentteja.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja moose »

Sanoisin että '06/'07 autot ovat vielä sen verran uusia että moottoripuolella tuskin tulee ihan heti ongelmaa riippumatta siitä että kumman koneen valitsee. Lisäksi kummassakaan koneessa ei ilmeisesti mitään suurempaakaan ole havaittu (Kyseessä kohtuullisen monen auton keulalta löytyvät GM:n (bensa) ja Fiat:in (diesel) myllyt).

TiDs:issä on paperilla vähemmän tehoja (150hv vs 175hv), ja 0-100 pitäisi bensakoneella mennä sekuntia nopeammin. Todellisuudessa suurin ero taitaa kuitenkin olla moottoreiden luonteessa. Osa tykkää bensasta, osa dieselistä...

Itse katselisin suoraan muuten '08-malleja. Facelift teki kummia jo hieman vanhentuneelle autolle.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Ristom »

lannoite kirjoitti:Auton vaihto tässä vähän kiikarissa joku -06 tai -07. Kumpi noista moottoreista on ongelmattomampi luotettavuuden suhteen. Suorituskyvyn puolesta tuo Diesel on kai selkeästi parempi vai kuinka? Mites vaihteisto? Onko saabin automaatti hyvä? Ei oo kokemusta. Mielipiteitä, kommentteja.
Epäilen bensakonetta ongelmattomammaksi, en tiedä tarkkaan. TiDS:n pyörreläppäjuttuja voit hakea etsi-toiminnolla. Suorituskyvyssä ollaan varmaan samoilla viivoilla. Molempiin saa myös helposti virisoftaa esim. Hirschiltä.
Ja se vaihteisto. Karta automaattia viimeiseen asti. On kokemusta. Voima hukkuu vieteriin ja vääntävän koneen luonne pilataan ihan täysin. Nimim. 200hv skootteria kuskannut, kiljuttaa mielellään, eikä käytä vääntäviä alakierroksia.. No 6v. AF40-automaatti on vähän parempi kuin 5 vaihteinen FA57. Dieselissä taitaa olla pelkästään 6 vaihteisia. Jos et ole ennestään automaattikuskeja, niin petyt melko varmasti. Pyysit mielipidettä, sait sellaisen.
Tätä et kysynytkään, mutta suosittelen että katselet vain Vector-varustettua mallia. Sisusta on niin paljon parempi kuin Lineareissa.
Katso myös http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=78795
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Toi "vanhempi kuin -08 vaiko uudempi" on kyllä makuasia. Vaikka itselläni onkin sellainen wanhempi (vaiko just siitä syystä :?: ) pidän sitä enempi Saabin kuin Hondan näköisenä :lol:

Kojetaulu on mennyt takapakkia vuosimallin -06 jälkeen, jollei ole enempi ihastunut GM:n yleismuotoiluun ja namikoihin.

Mulla on 2,0t M5 Vector SC ja pidän siitä todella kovasti, työpaikan TDI VAG- rintamassa on mukava olla ainoana kun voi sanoa ajavansa Autolla.

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

No, mielipiteitä on erilaisia, mielestäni uusi kojelauta, jos ei sitä kromikehystä lasketa, on lähempänä alkuperäistä 99/900 ilmettä. Edellinen lämmityshässäkkä oli kuin mistä tahansa japanilaisesta videopelistä. Uudessä ei tarvitse etsiä ajaessa joka nappulaa pitkällä katseella, eikä ottaa hanskoja pois painamisen ajaksi.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Samaa mieltä, kehitys on mennyt eteenpäin. Lisäksi materiaaliongelmat muovin päällystyksessä ovat 08 jälkeen olemattomia tai huomattavan vähäisiä.
Vrt. -06 (-07?) asti mm. radion painikkeista(-06), hanskaluukun napista, ilmastointilaitteen napeista lähtee kuori pois.... Ovenkahvat jäi, joissa tuota voi olla.

+ se konserniradio, joka on loistavaa kehitystä ainakin ES1-SS2 ja alemman sarjan kohdalla! Navista ei kokemusta.
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Mulla ei kyllä ole ollut ongelmia nappuloiden kanssa, toisaalta jo femman kanssa tottui niihin. Hanskalokeron nappi kesii, kiitos naisväen kynsien :?: Konsernirammarin paremmuudesta en osaa sanoa, kohtalainen muttei hyvä, on tuo 7 kajarin systeemikin, kun vaan soittaa tarpeeksi KOVAA 8)

Ihme ettette ole (vielä) kommentoineet tuota Hondan näköisyyttä :wink: Eilen tuli vastaan punainen SS -08 tai -09 ja ei kyllä ollut ihan paras mahdollinen yhdistelmä; ei näytä hassummalta joissain muissa väreissä mutta tuo näytti jotenkin huonolta... sori vaan omistajat :oops:

V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Kiitos vastauksista tähän asti, lisääkin saa kommentoida. Minua kiinnostaa eniten -07 mallinen SC. Siinä on jo uudempi kojelauta ja perä on mielestäni -08:ssa liian raskaan näköinen. SS:ssä -08 toimii paremmin. Vector on ykkösvaihtoehto ja vähän arvelluttaa tuo diesel kun jossain topicissa puhuttiin anturiongelmista vai mitä ne oli. Väännön suhteen diesel olis kyllä hyvä.
Onko tuo tomaatti tosiaan noin huono. Pitänee keskittyä suosista vain manuaaleihin.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja karitammi »

lannoite kirjoitti: Onko tuo tomaatti tosiaan noin huono. Pitänee keskittyä suosista vain manuaaleihin.
Ei ole, vaan automaatti on itse asiassa aika hyvä. Asia selviää eri merkkisiä tomaatteja ajamalla ja vertailemalla.

Se vaan on fakta, että kaasu pohjassa kiihdytykset automaatilla johtavat reippaaseen kierrosten käyttöön. Muuta infoa auto ei oikein saa kuin kaasupolkimen asennon (kaasu pohjaan = max kiihdytys). Samoin kaasun nostaminen ja heti perään pohjaan runttaaminen johtaa pieneen mietintään. Nämäkin asiat on Saabissa hoidettu hyvin. Auto on SC 2.0TS Aut. vm. -07.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Epäilemättä Saabin automaatti on kaikkien merkkien automaateista ehkä tasoltaan kohtuullinen, mutta kyse on mielipiteistä. Mielestäni se on silti huono.
Itse en pidä siitä, että bensakoneella jätettiin voimalla kiihdytettäessä täysin käyttämättä kierrokset alle 2500rpm. Toki on sporttisempiakin kuskeja, joille ei ole mikään ongelma käyttää konetta päivittäisessä ajossa siellä 5000rpm paremmalla puolella.
Ja se kickdown 120km/h vauhdista 5 vaihteelta kolmoselle.. Ei mitään järkeä.
Liukkaalla ylämäkeen saa kans ruopia.. Jos TCS leikkaakin voimaa, niin FA57 automaatti pitää huolen siitä että on pienin mahdollinen vaihde ja suditus jatkuu.
Alkuperäiselle kysyjälle suosittelen koeajoa molemmille koneille ja vaihteistoille.
PARAS ratkaisu on kullekin yksilöllinen.

Tossa on menneiden ajan vuodatustani automaatista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=63513
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

lannoite kirjoitti:Kiitos vastauksista tähän asti, lisääkin saa kommentoida. Minua kiinnostaa eniten -07 mallinen SC. Siinä on jo uudempi kojelauta ja perä on mielestäni -08:ssa liian raskaan näköinen. SS:ssä -08 toimii paremmin. Vector on ykkösvaihtoehto ja vähän arvelluttaa tuo diesel kun jossain topicissa puhuttiin anturiongelmista vai mitä ne oli. Väännön suhteen diesel olis kyllä hyvä.
Onko tuo tomaatti tosiaan noin huono. Pitänee keskittyä suosista vain manuaaleihin.
Kylkilistojen puuttuminen taitaa tehdä tuossa uudemmassa farkussa sellaisen "vankkuri-lookin". Perä näyttää raskaalta ja ylöspäin leviävältä.
Mutta edelleen eniten harmittaa nuo valot. Edessä sekä takana ja molemmissa korimalleissa nuo "kehykset" näyttää jälkeenpäin lisätyiltä. No makuasioista on turha edelleenkään alkaa kiistelemään. Onneksi ei menty niin pitkälle kuin 9-5:n "Dame Edna" lookissa.. :D
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ristom kirjoitti:....Itse en pidä siitä, että bensakoneella jätettiin voimalla kiihdytettäessä täysin käyttämättä kierrokset alle 2500rpm. Toki on sporttisempiakin kuskeja, joille ei ole mikään ongelma käyttää konetta päivittäisessä ajossa siellä 5000rpm paremmalla puolella. Ja se kickdown 120km/h vauhdista 5 vaihteelta kolmoselle.. Ei mitään järkeä....
Ajossa kierrokset on siinä 1700...2500 rpm. Todella harvoin menee yli 3500 rpm, tuolloin kiihtyy melkoisen reippaasti. Ohituksissa 80 km/h vauhdista saattaa laittaa kolmoselle, jos oikein survoo. Yli 100 km/h ei ole minulla heittänyt. Itseasissa en edes usko, että heittää 120 km/h vauhdista kolmoselle (ettei nyt vaan menisi mielipide ja faktat sekaisin?). Kulutus on 7.5-8.5 l/100 km maantiellä ja kaupungissa nurkka-ajossa on ollut 9.7 l/100 km.

Kannattaa miettiä haluaako automaattivaihteiston ja _pitää ymmärtää_, että automaattivaihteisto ei ole manuaalivaihteisto edes manuaalimoodissa.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Ristom »

karitammi kirjoitti:Itseasissa en edes usko, että heittää 120 km/h vauhdista kolmoselle (ettei nyt vaan menisi mielipide ja faktat sekaisin?).
Ei mennä uskonasioihin ja faktat eivät mene sekaisin, mikäli FA57 on toteutettu viidellä eri välityksellä, josta laatikko vaihtoi kickdownilla selvästi kaksi kertaa alemmas, mikä taas täsmäsi myös kierrosalueeltaan M-puolen kolmoseen.

Selailtuani tuota vanhaa vuodatus-ketjuani, tulin siihen tulokseen, että noita FA57:n softia on erilaisia. Aeron 2.0T softa on varmaan ainoa fiksumpi. Ja 6 vaihteinen AF40.

Onneksi ei ole enää talossa kuin yksi, 9-5:ssä ja onneksi ei tarvitse sillä usein ajaa. Se on nimittäin vielä onnettomampi tapaus.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Konsernimankkaan palatakseni:

siinä on kolme huonoa asiaa:

1. suunniteltu autoihin, joissa on oikeapuolinen ohjaus,
2. ei käynnistysäänenvoimakkuuden säätöä (vrt. vm. 2003-2006 ES:t),
3. CD -jukeboksin levyä ei enää pysty vaihtamaan ratin audiosäätimistä, eikä levyjä pysty enää kelaamaan kuten vm. 2003-2006 autoissa.

Muuten olen ollut tyytyväinen. CD -jukeboksikin on toiminut toistaiseksi aivan moitteetta pikkupakkasella. Vm. 2005 Sport Sedanin jukeboksi kun ei oikein toiminut moitteetta pakkasilmalla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: TiDs vs 2,0t

Viesti Kirjoittaja Bob »

Mielipiteeni:

Bensakone on todella pomminvarma ja ongelmaton, mutta sen kohdalla automaatin voi unohtaa - hukkaa suorituskyvyn ja lisää kulutusta kohtuuttomasti.

Dieselin yhteydessä on jonkin verran raportoitu noita "Ristom":n mainitsemia pyörreläppäongelmia, joista saattaa takuuajan jälkeen poikia ylimääräisiä kustannuksia. Dieselin yhteydessä automaattia kannattaisi ehkä harkita - ainakin ajaminen olisi miellyttävämpää kun ei tarvitsisi kapean vääntöalueen vuoksi vaihdekeppiä kokoajan hämmentää.
Vastaa Viestiin