Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Näillä kovemmilla pakkasilla on aamukäynnistys tahtonut olla vähän tuskallista, vaikka auto on ollut roikan nokassa.

Kun starttaa, niin auto röpöttää ja humppaa kierroksia kymmenkunta sekuntia, kunnes sitten alkaa käydä normaalisti ja nostaa kierrokset normaalille kylmätyhjäkäyntikierroksille.

Mistäs tämä oikein oirehtii? Onko syytä huoleen?

90tkm huolto tehty kolmisentuhatta sitten. Vaihdetaanko tuossa tulpat?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja Limu »

no monessa suhteessa olen vähän huono kommentoimaan kun sulla on bensa alla, mutta vahva epäily olis et tarkasta startti.

Startinhan pitäisi pyöriä ton 10 sek. startin jälkeen ja LASKEA kierrokset sen jälkeen normi tyhjäkäyntiin. Ja monessa ketjussa on muutenki valiteltu SAAB:n startteja.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Limu kirjoitti:no monessa suhteessa olen vähän huono kommentoimaan kun sulla on bensa alla, mutta vahva epäily olis et tarkasta startti.

Startinhan pitäisi pyöriä ton 10 sek. startin jälkeen ja LASKEA kierrokset sen jälkeen normi tyhjäkäyntiin. Ja monessa ketjussa on muutenki valiteltu SAAB:n startteja.
Totanoin...kyllä se starttimoottori lähtee samoin tein pois vauhtipyörän hampailta kun avaimen päästää "start" asennosta. Kyllä se on moottorinohjauselektroniikka joka noita kylmäkäyntejä ohjailee, eikä starttimoottori.

Joskus muistan lukeneeni, että 9-3:ssa nimenomaan roikan päästä on ollut käynnistymis/käyntivaikeuksia kylmästarteissa. Lämmitin sotkee moottorin lämpötila-anturin luulemaan, että kone on lämpimämpi kuin se todellisuudessa onkaan. Ilman roikkaa lähtee noissa tapauksissa paremmin käymään, kun elektroniikka saa oikeaa tietoa koneen lämmöstä. En kyllä muista mikä tuohon oli korjaus, löytynee "etsi" toiminnolla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kuten edellinen sanoikin, niin hyvinkin tuo ohjelmien päivitys voisi tuohon auttaa kun vuosimalli on -03, ja ensimmäisissä malleissahan tuota lämpötila sekoilua oli. Tuskin mitään vaarallista ja jos käyntiin kuitenkin lähtee. Ei varmasti noin ole ajateltu toimivan...
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja Bob »

tsaarela kirjoitti:Näillä kovemmilla pakkasilla on aamukäynnistys tahtonut olla vähän tuskallista, vaikka auto on ollut roikan nokassa.

Kun starttaa, niin auto röpöttää ja humppaa kierroksia kymmenkunta sekuntia, kunnes sitten alkaa käydä normaalisti ja nostaa kierrokset normaalille kylmätyhjäkäyntikierroksille.

Mistäs tämä oikein oirehtii? Onko syytä huoleen?

90tkm huolto tehty kolmisentuhatta sitten. Vaihdetaanko tuossa tulpat?
- Röpötys johtuu sytytyksen myöhästyttämisestä, jotta katti lämpenisi nopeammin ja se on ominaisuus.

- Kierrosten heijaaminen edestakaisin hävisi omastani (vm. 2004) päivittämällä uusin moottorinohjaussofta (omassani päivitys tehtiin 2005).

- 2003:iin lisäksi olemassa nimenomaan tuohon "puolilämpimänä" ilmenevään käynnistysvaikeuteen oma softapäivityksensä

- Ei syytä huoleen.

- Tulpat vaihdetaan vasta 120tkm:n huollossa, tosin ainakin omassani olivat vielä silloinkin kuin "pakasta vedetyt".
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Bob kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Näillä kovemmilla pakkasilla on aamukäynnistys tahtonut olla vähän tuskallista, vaikka auto on ollut roikan nokassa.

Kun starttaa, niin auto röpöttää ja humppaa kierroksia kymmenkunta sekuntia, kunnes sitten alkaa käydä normaalisti ja nostaa kierrokset normaalille kylmätyhjäkäyntikierroksille.

Mistäs tämä oikein oirehtii? Onko syytä huoleen?

90tkm huolto tehty kolmisentuhatta sitten. Vaihdetaanko tuossa tulpat?
- Röpötys johtuu sytytyksen myöhästyttämisestä, jotta katti lämpenisi nopeammin ja se on ominaisuus.

- Kierrosten heijaaminen edestakaisin hävisi omastani (vm. 2004) päivittämällä uusin moottorinohjaussofta (omassani päivitys tehtiin 2005).

- 2003:iin lisäksi olemassa nimenomaan tuohon "puolilämpimänä" ilmenevään käynnistysvaikeuteen oma softapäivityksensä

- Ei syytä huoleen.

- Tulpat vaihdetaan vasta 120tkm:n huollossa, tosin ainakin omassani olivat vielä silloinkin kuin "pakasta vedetyt".

Täältäkin löytyy -03 auto ja hyvin pyörii kylmänä roikasta lähdettyäkin.
Ei juuri huomaa eroa käynnistyksissä.
Minäkin tuossa viime kesänä pistin uudet tulpat, vaikka ei ollut kuin 117tkm mittarissa. Eipä juuri huomannut kulumisia ja kärkivälikin oli säilynyt hyvin.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tänään tai siis jo eilen kokeilin 3h lämmitysaikaa -15 pakkasella ja nyt selkeesti röpötti pari sekuntia kun laitoin auton käymään.
Ei mitään tärinöitä eikä tutinoita epätasaisuudesta, vain sellainen röpöttävä käynti.
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja H&M »

Itellä on ollut myös outoja ääniä käynnistettäessä. Aina ei ole silläkään väliä onko lämmin vai kylmä. Ääntä on vaikea kuvailla, ihan kuin joku moottorissa resonoisi tai vuotas pakosarjan juuresta tms. Yleensä loppuu parissa sekunnissa, joskus jatkuu. Kun käynnistää uudelleen, ääni yleensä häviää. Jossakin ketjussa taisi olla juttua samasta, en muista löydettiinkö siihen selitystä. Itsellä kyseessä 1.8t.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eilen oli auto koko päivän ulkona ja tunnin lämmityksessä. Pakkasta oli 15 astetta. Sekin pysyi siinä samassa koko päivän.
Hyvin lähti käyntiin, mutta sitten alkoi kierrosten humppaaminen. Myös savupöläys tuli putkesta. Tasoittui aivan normaaliksi n 10 sekunnissa.

Auto on -03 2.0t. Uskoisin itse tuon ilmiön johtuvan juuri tuosta lohkolämmittimestä ja siitä, että se ei saa konetta tasaisen lämpimäksi. Siksi anturi ei anna täysin oikeaa kuvaa.
Tuntuisi kuin anturi luulisi konetta kylmemmäksi ja rikastaa liikaa.

Olikohan se niin, että tuo anturi on koneen yläosassa. Silloin voi olla, että siellä on kylmempi kohta kun neste ei kierrä. Ainakin niin sanottujen säteilylämmittimien eli paistinpannujen kanssa näitä ongelmia on. Käsittääkseni saabin lämmitin on oikea nesteessä ole lohkolämmitin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

En ole omassa kulkineessa huomannut mitään röpellystä kylmänä.
Tai ainakaan auton sisälle ei kuulu mitään ihmeellistä.
Ainoastaan kierrokset on vähän korkeamalla käynnistyksen jälkeen, mutta laskevat aika nopeasti normaalitasoon.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

kalle37 kirjoitti:En ole omassa kulkineessa huomannut mitään röpellystä kylmänä.
Tai ainakaan auton sisälle ei kuulu mitään ihmeellistä.
Ainoastaan kierrokset on vähän korkeamalla käynnistyksen jälkeen, mutta laskevat aika nopeasti normaalitasoon.
Ilmeisesti uudemmissa vuosimalleissa on softat jo kohillaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

petrisa kirjoitti: Auto on -03 2.0t. Uskoisin itse tuon ilmiön johtuvan juuri tuosta lohkolämmittimestä ja siitä, että se ei saa konetta tasaisen lämpimäksi. Siksi anturi ei anna täysin oikeaa kuvaa.
Tuntuisi kuin anturi luulisi konetta kylmemmäksi ja rikastaa liikaa.

Olikohan se niin, että tuo anturi on koneen yläosassa. Silloin voi olla, että siellä on kylmempi kohta kun neste ei kierrä. Ainakin niin sanottujen säteilylämmittimien eli paistinpannujen kanssa näitä ongelmia on. Käsittääkseni saabin lämmitin on oikea nesteessä ole lohkolämmitin.
Mulla on ainakin tässä -04:ssa säteilylämmitin, ihmettelin aluksi kun ei lohko tuntunut lämpiävän. Sanoivat liikkessä ettei ilmeisesti juuri noista anturiongelmista johtuen "saisi" normaalia lohkolämppäriä tähän.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaikea uskoa että Trionic 8 olisi niin typerä ettei osaisi toimia lohkolämmityksen jälkeen. Trionic 7 osaa nimittäin jo tunnistaa lohkolämmittimen käytön ja reagoida sen mukaan, vanhemmat eivät edes moista tunnistusta tarvitse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

jcarlson kirjoitti:Vaikea uskoa että Trionic 8 olisi niin typerä ettei osaisi toimia lohkolämmityksen jälkeen. Trionic 7 osaa nimittäin jo tunnistaa lohkolämmittimen käytön ja reagoida sen mukaan, vanhemmat eivät edes moista tunnistusta tarvitse.
Samaa ihmettelin minäkin. Kai se kehitys sitten menee huonompaan suuntaan tuossa(kin) asiassa. Tosin onhan toi öljypohjankin lämppääminen ihan hyödyllistä toki.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Kylmäkäynnistyksen jälkeen käy epätasaisesti

Viesti Kirjoittaja agios »

Minulla -03 SS mallissa oli myös käynnistys ongelma joka teki tuota silloin tällöin. Siihen löytyi silloin korjaus uudesta softasta. Muissa seuraavissa malleissa ei ole ollut ko. ongelmaa. Kaikkien merkkikorjaamoiden kyllä pitäisi tietää se ongelma.
Vastaa Viestiin