Diesel automaatti
Diesel automaatti
Olen katsellut automaattivaihteista autoa ja yksi kiinnostavimmista olisi Saab 9-3 SC TiDS A. Dieselistä tämän 150hv koneen ja automaatin kanssa on ihmeen vähän juttuja, en ainakaan lehtien testeihin ole törmännyt. Erityisesti kiinnostaa automaatin toiminta ja kommentit sellaisilta, jotka ovat vaihtaneet manuaalista. EU-kulutus on noin litra lisää manuaaliin verrattuna, toteutuuko myös käytännössä? Ajattaako automaatti liian isoilla tai liian pienillä kierroksilla - oppiiko se kuskin ajotyylin (ainakin vähän)?
Re: Diesel automaatti
Minulla on täsmälleen tuollainen, mutta kokemusta vähän eli auto on alle vuoden vanha ja kilometrejäkin alle 15 t. Mitään moittimista ei ole ollut (eikä kait näin uudessa saisi ollakaan). Mielestäni tämä kuluttaa automaatillakin vähän: minulla se on ollut noin 6,5 litraa sadalla. Asun pääkaupunkiseudulla, joten kaupunkiajoakin riittää, vaikken juuri Hgin keskustassa kurvailekaan. Ajotapani on mielestäni rauhallinen, vaikka kyllä tällä yksöisturbollakin lähtee. Automaatti on mielestäni erittäin hyvä (vertailukohtana aiemmat Volvo, C 5 ja Opel Omega). Manuaalia ei ole ollut 15 vuoteen. Ylikierroksilla loota ei ainakaan moottoria käytä kuten kulutuksesta näkyy, muttei mielestäni alikierroksillakaan: kuutonen tulee silmään vasta kun mittarissa on noin 105 km/h. Tuosta automaatin oppimiskyvystä en osaa sanoa mitään. Ainakin tähän asti ensimmäinen Saabini on ollut odotuksiakin parempi. Autohan ei ole suuri, mutta tilankäyttö on tosi hyvää, erityisesti SC:n tavaratilassa kuten toisessakin ketjussa todetaan.
Re: Diesel automaatti
Keskustelu on keskittynyt kahden T:n moottoriin, mutta kyllä tästäkin jotain juttua löytyy haulla. Nyt on 18t km takana ja hyvin tyytyväinen olen ollut. Ärhäkkäämpään vaihtamiseen on kojelaudassa sport-nappi, jolla laatikko käyttää pienempiä vaihteita. Lisäksi on manuaalivalinta kepissä ja ratissa napeilla. Niitä käytän joskus ruuhkaliikenteessä moottorijarrutukseen. Automaatin "oppimisesta" on tainnut olla täällä keskustelua joskus. Muistaakseni aika hyvin perusteltiin että kyseessä on urbaani legenda, tiedä sitten.
Kulustuskäyrää alla. Keskustassa pyöriessä kulutus tietysti nousee, mutta siellä automaatti säästää hermojakin eniten.
Edit - linkki korjattuna:
http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.php?car=25946
Kulustuskäyrää alla. Keskustassa pyöriessä kulutus tietysti nousee, mutta siellä automaatti säästää hermojakin eniten.
Edit - linkki korjattuna:
http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.php?car=25946
Viimeksi muokannut Mepis, La Tammi 31, 2009 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Re: Diesel automaatti
Hyvältä vaikuttaa, mun farkku Golf 2.0TDI vie "vastaavanlaisessa" ajossa 6-6,5l/100km. Toisena autona on 9-3 vm98. Pitäisi vielä kääntää vaimon pää, se kun pitää saabia liian äijämäisenä. Kesti vuosia, että sain sen ajamaan tuota 9-3:a. Kyllä se sitten siitä piti, itse asiassa melkein enemmän kuin silloisesta Octaviastaan. Parasta 9-3 SC:ssä on hyvät ominaisuudet ja sopiva koko, muut vastaavien ominaisuuksien autot ovat liian isoja, kuten Passat. Ne on jo ikäviä ahtailla parkkipaikoilla. Olen katsellut noin 1v vanhaa, jokatapauksessa tätä tuoreinta faceliftiä. Niitä on automaattina useita sopuhintaan tarjolla, käytännössä automaatista ei tarvitse maksaa juuri ollenkaan enempää kuin manuaalista, vaikka uudessa hintaero on iso.nurvape kirjoitti: Mielestäni tämä kuluttaa automaatillakin vähän: minulla se on ollut noin 6,5 litraa sadalla. Asun pääkaupunkiseudulla, joten kaupunkiajoakin riittää, vaikken juuri Hgin keskustassa kurvailekaan.
Re: Diesel automaatti
Saabin automaattiloorat oppivat käsittääkseni vain kytkemään eri vaihteita mahdollisimman pehmeästi. Ominaisuus tasaa mahdollisesta kulumisesta johtuvaa vaihtamistapahtuman muuttumista. Kuskilta loora ei valitettavasti opi niin mitään.
Molemmat AF40 (6v.) ja FA57 (5v.) toimivat samalla järjellä (?). AF40 toimii lyhyenkin koeajon perusteella paljon paremmin, kuin FA57.
Jos laatikon ohjelma jostain syystä jouduttaisiin nollaamaan huollossa tms. niin laatikolle pitää erityisellä jaksotetulla totutusajolla opettaa vaihdot.
Molemmat AF40 (6v.) ja FA57 (5v.) toimivat samalla järjellä (?). AF40 toimii lyhyenkin koeajon perusteella paljon paremmin, kuin FA57.
Jos laatikon ohjelma jostain syystä jouduttaisiin nollaamaan huollossa tms. niin laatikolle pitää erityisellä jaksotetulla totutusajolla opettaa vaihdot.
Re: Diesel automaatti
Täältä myös yksi + kommentti Diesel & Automaatti yhdistelmälle. Ajelin vajaat 20tkm TTiD Automaatilla ja tyytyväinen olin. Laatikko vaihtaa sievästi, osaa moottorijarrutukset eikä nosta kulutusta ihan älyttömästi. Mulla oli kokonaisuutena 7.3/100km (laskettu).
Ei ole esimerkiksi BMW:n laatikoiden veroinen, mutta siitä huolimatta todella hyvä ajaa. Sopinee juurikin TiDS pakettiin hyvin (kompensoi alakierrosvääntöä).
Huonoja puolia siis kulutus, ajoittain vaivaava reagoinnin hitaus sekä halu käyttää dieseliksi turhan suuria kierroksia tietyissä tilanteissa.
Suosittelen silti huolellista koeajoa diesel + automaatilla ennen hankintaa. Se ei ole kaikkien mieleen.
Ei ole esimerkiksi BMW:n laatikoiden veroinen, mutta siitä huolimatta todella hyvä ajaa. Sopinee juurikin TiDS pakettiin hyvin (kompensoi alakierrosvääntöä).
Huonoja puolia siis kulutus, ajoittain vaivaava reagoinnin hitaus sekä halu käyttää dieseliksi turhan suuria kierroksia tietyissä tilanteissa.
Suosittelen silti huolellista koeajoa diesel + automaatilla ennen hankintaa. Se ei ole kaikkien mieleen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Diesel automaatti
Kysyttävää automaatin toiminnasta: Eli minulla on tuo 6 vaihteinen loota dieselissä. Miten noiden "kiinteiden"/"lukittujen" vaihteiden kuuluisi toimia?
Omat havainnot ovat, että 1.-3. voi lähteä liikkeelle, 4:lle voi vaihtaa kun kierrokset eivät vaihdon jälkeen laske alle 1500 rpm:n . . . ja näin 5. ja 6. sama juttu. Laatikko vaihtaa 4.-6. vaihteilla pienemmälle aina, jos kierrokset laskee alle 1500...
Eniten ihmetyttää vaan D:llä ajo, kun lukitus 5.:lle tapahtuu mittarinopeuden ollessa n. 83 km/h, mutta jos annat valua D:llä esim. 100-0 km/h, niin nopeuden laskiessa n. 80 km/h:ssa laatikko pudottaa tyhjäkäynnille!? Kuuluuko olla näin? Mielestäni myös manuaalipuolella loota pudottaa tyhjäkäynnille melko helposti yli 60 vauhdissa... D:llä ei näytä olevan minkäänlaista moottorijarrutusta . . .
Ja mitkä vaihteet kuuluu lukittua ylipäätään? Toimiiko teillä lootat samalla tavalla.
Muutoin vaihdot kiihdyttäessä miten vaan toimii hienosti. Välillä jahkailee pienemmälle vaihdon kans, oppii nopeasti ajajan tyylin jne jne... Nopeuden laskiessa ja pienemmälle vaihtaessa rytkäyttää toisinaan, semmonen töksähtävä vaihto
Omat havainnot ovat, että 1.-3. voi lähteä liikkeelle, 4:lle voi vaihtaa kun kierrokset eivät vaihdon jälkeen laske alle 1500 rpm:n . . . ja näin 5. ja 6. sama juttu. Laatikko vaihtaa 4.-6. vaihteilla pienemmälle aina, jos kierrokset laskee alle 1500...
Eniten ihmetyttää vaan D:llä ajo, kun lukitus 5.:lle tapahtuu mittarinopeuden ollessa n. 83 km/h, mutta jos annat valua D:llä esim. 100-0 km/h, niin nopeuden laskiessa n. 80 km/h:ssa laatikko pudottaa tyhjäkäynnille!? Kuuluuko olla näin? Mielestäni myös manuaalipuolella loota pudottaa tyhjäkäynnille melko helposti yli 60 vauhdissa... D:llä ei näytä olevan minkäänlaista moottorijarrutusta . . .
Ja mitkä vaihteet kuuluu lukittua ylipäätään? Toimiiko teillä lootat samalla tavalla.
Muutoin vaihdot kiihdyttäessä miten vaan toimii hienosti. Välillä jahkailee pienemmälle vaihdon kans, oppii nopeasti ajajan tyylin jne jne... Nopeuden laskiessa ja pienemmälle vaihtaessa rytkäyttää toisinaan, semmonen töksähtävä vaihto