Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Onkos minkälaisia kokemuksia Sport-sedanin alla Nokian kesärenkaista?
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

16" vanteissa on NRHi:t ja on ihan hyvät. koko 215-55-16.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja Limu »

Itselläni oli hetken aikaa alla Nokian Hakka H:t, rengaskoko 215/55 R16 97H. TYKKÄSIN! Tosi hiljaiset alla ja mukavat ajaa. Ostaisin uudestaan, sääli kun rengaskoko vaihtui viimekeväällä 17" ja alle tuli mukana z-luokan nokiankumit. Ne nyt on jo matalaprofiiliset, äänekkäät ja liian läskit. Eli ajo-ominaisuudet on tosi huonot noilla Nokialaisilla.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja Limu »

Nuo 16" hyvät kumit on vielä MYYNNISSÄ! Eli käytän tämänkin markkinointimahdollisuuden 8)

Muok. VARATTU/MYYTY!
Viimeksi muokannut Limu, Ti Maalis 17, 2009 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

225 levyset Nokia Z 17" vanteella tais olla mullakin suvikumeina. Kyllähän ne urat haistaa ja vois olla hiljaisemmatkin.
-Mscrnt-
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minulla on 205/55 R16 Hakka H:t alla ja olen ollut tyytyväinen. Luultavasti pistän sellaiset alle vastakin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Alkuperäisten 17" Michelin Pilottejen tilalle tuli Nokian Z-mallit yhteen yksilöön. Nokialaiset pyyhkii Piloteilla lattiaa, ei lähellekään yhtä uraherkät. Tottakai 225/45 R17 on SS malliin aina hieman uraherkkä, mutta Pilotit oli jo ihan arvaamattomat..

Nykyisten Continentalejen jälkeen seuraavat on saletisti Zetat. Suosittelen. En saa provisiota.
Bensamallilla ajoin myös pienimmät kulutukset 17" Zetoilla. Vaadi, että kumeissa lukee Made in Finland. Kaikkia malleja kuulemma tehdään myös itänaapurissa.

Parit NRVi:t on myös ajettu 16" koossa, tahmaiset ja lötköt renkaat 215/55 R16. Mukavuusrenkaat, tuntui että vei myös bensaa. En tiedä paljonko on yhteistä nykyisillä Hakka-V:llä.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja AC »

Nokian Hakka Z on myös kesäksi ja sillä vähäisellä kokemuksella mitä ehdin ajamaan, niin on hyvät renkaat. Joskin sanoivat rengasliikkeessä että tuppaa kulumaan keskivertoa nopeammin.

Jokatapauksessa miellyttävä kompromissi tuo rengas tuntuu olevan. Pidossa kyllä Contin SC2 tuntu olevan parempi.
BMW 320dA Coupe LCI
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja eljass »

Edellisessä kulkineessa (ei Saab) oli Nokian Z 215/50-17 ja olivat kyllä mielettömän hyvät ajaa. Luulenpa, että kokeilen samoja SS:ään kun tulee vaihto eteen ellei jostain muusta renkaasta saa älyttömän hyvää tarjousta... Tuolla leveydellä ja profiilillahan on pirusti vaikutusta vetelyyn, mutta yllättävän paljon myös hintaan!
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja agios »

Minulla on tullut sellainen käsitys kun sen minkä olen vaihtanut renkaita niin aina olen ostanut niin kesä kuin talvirenkaatkin Nokialaiset. Olen ajatellut sen niin että ne on testeissä kuitenkin pärjänneet kohtuullisen hyvin. Kerran lähdin lomalle ja sanoin että sillä aikaa laittakaa Nokialaiset alle. Ensiksi oli hävinnyt aluvanteet rengasliikkeeseen ja kun autoliike oli huomannut sen niin saivat kyllä vanteet takaisin mutta oli laittaneet Hankookit alle. Minä lähtiessä sanoin että sitten ei missään nimessä Hankookia. V...i niin paljon että lähdin Hankookien kanssa ja ei ikinä enää alle. Pitoahan niissä ei ollut ollenkaan. No sen liikkeen palvelukset loppui siihen. Hyvittivät siitä 100mk mutta ei se vastannut sitä mitä mitä halusin.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Uusimmassa Huulilasissa näkyy olevan juurikin Nokialaiset Hakka V:t 196/65/15, 205/55/16 ja 225/45/17 vertailussa ja ei ainakaan tuon testin perusteella voi sanoa leveyden lisäävän automaattisesti kulutusta. 16" vei vähiten ja 15" eniten, yllätys, yllätys.
Tietysti suoraan verrannollinen vierintävastukseen, joka oli 17" pienin.
Testissä toteavat, että ei voi yleistää kaikkia rengasmerkkejä koskevaksi ja lienee itsestään selvä asia. Testiautona A3 Audi.
Myös tuo melu oli ylläri, kun 17" oli hiljaisin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onko noissa vertailuissa ollut kulutuskestävyydestä mitään? Ainakaan TM:n viimeisimmässä ei tätä asiaa käsiltelty.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Jahas, tänään uutta rengassatsia niin kesä- kuin talvivanteisiin alle, kesäksi Michelin Pilot Sport PS2, porschen referenssirenkaana mainostavat, katsotaan miten pehmoinen ja kulutusta kestävä(mätön) tuollainen on. Kokona 235/45/17.

Talveksi tulee sitten jo TM:n vertailussakin keskikastiin sijoittuneet contin matalan nopeusluokan kitkat koossa 225/45/17. Tällaiset olikin jo edellisessä 9-5:ssä ja olin enemmän kuin tyytyväinen.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Meillä on vielä originaali-Contit alla. Edellisessäkin oli samanlaiset joten ei oo paljoa vertailupohjaa :) 45tkm takana kuitenkin ja vielä näkyy ne reunimmaiset kapeat urat - ilmeisesti kulutuskestävyys on ihan OK.

Talvirenkaina meillä on Blizzak Nordicit (225-45/17) ja viime talven perusteella olin kyllä varsin tyytyväinen. Me ollaan ajeltu kitkoilla vuodesta -01 ja nyt tulee eka lipeäminen kun Mersuun tilasin piikkipyörät.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Nokian kesärenkaat ja Sport-Sedan

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

saab93f kirjoitti:Meillä on vielä originaali-Contit alla. Edellisessäkin oli samanlaiset joten ei oo paljoa vertailupohjaa :) 45tkm takana kuitenkin ja vielä näkyy ne reunimmaiset kapeat urat - ilmeisesti kulutuskestävyys on ihan OK.

Talvirenkaina meillä on Blizzak Nordicit (225-45/17) ja viime talven perusteella olin kyllä varsin tyytyväinen. Me ollaan ajeltu kitkoilla vuodesta -01 ja nyt tulee eka lipeäminen kun Mersuun tilasin piikkipyörät.

Mulla ei nuo contit kestäneet kuin 25tkm, suurimmaksi osaksi kysymys on varmaankin siitä että kaupunkiajoa on tuosta noin 90%. Kait kaikissa on ollut ensiasennuksina nuo Sport Contact 2:t? Oma sarja näytti syystä tai toisesta olevan Y-nopeusluokkaa (300km/h) joka varmaan selittää osaltaan nopeaa kulumista.

Kokemuksesta voin kertoa, että takatuuppariin ykköshankinta talveksi on lukkoperä, noin uusissa mersuissa ei muistaakseni enää ole minkäänlaista vakiona. Pääsee liikkeelle ja käyttäytyminen on loogisempaa. :wink:

EDIT: Eka koeajo paljasti, että tuo misukka on 235 leveänä huomattavasti vähemmän uraherkkä kuin kulunut conti SP2 225 leveänä ja leveämpi näyttääkin 7.5" orkkisvanteella paremmalle.

Pito ja ohjaustunto tuntui ihan uskomattomalle verrattuna niihin kuluneisiin conteihin, pitää vielä hienosäätää rengaspaineet. Yleensä saabeissa takapään lisäpaine on tuntunut paremmalle tyhjänäkin ajettaessa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin