90tkm huolto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
aatovua
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 10:53
Paikkakunta: vantaa

90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja aatovua »

Heippa,

osaakohan joku kertoa mitä kuuluu 90 000km huoltoon, onko pelkkää filsujen ja
suodattimien vaihtoa?

t jar
:saab: 93 sc 1.8t vm.2oo6

ps. ohajaustehostimen pumppu (stefa) oireili, rupesi roiskimaan säiliön korkista yli, maksoin töistä ja osista 10% = 60€, myyjäliike hoisi pumpun ja työt :D (mäkelä Jrvpää) Ei ollut enää takuu voimassa.
sc 1.8t -o6
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

90tkm huolto on ns. välihuolto eli siihen sisältyy ainoastaan öljynsuodattimen, öljyn ja raitisilmansuodattimen vaihdot. Tietysti myös iso nippu tarkastuksia yms. 1.8i:ssä vaihdetaan hammashihna 90 kympin kohdalla, mutta se ei koske turboautoja.
Mobster
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:57

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Mobster »

Vilkaisin juuri eilen tuon sisältöä kun menee oma ensi perjantaina myös 90 000 huoltoon. En muista ihan tarkasti, mutta käytännössä vaihdellaan filttereitä, suodattimia, öljyt jne. Ja tarkistellaan paikkoja. Mutta on huolto pienemmästä päästä.
9-3SS Aero 2005
Mscrnt
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 11:15

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

90000km Välihuolto:

-Moottoriöljy ja öljynsuodatin, vaihto
-Öljyvuodot, tarkastus
-Jarrunesteen laatu, tarkastus
-Polttoainesuodatin, vaihto (Vain dieselmoottori)
-Akku, tarkastus
-Käyttöhihnan kunto ja kireys, ml. automaattinen hihnankiristin, tarkastus
-Jarrujen kitkapinnat, tarkastus
-Rengaspaineet ja kuluneisuus, tarkastus
-Hiukkassuodatin, matkustamoilma, vaihto
-Huuhtelu- ja pyyhinjärjestelmä, tarkastus/säätö
-Huoltoilmoituksen uudelleenohjelmointi
-Koeajo

...sattu olemaan tuo huoltokirja vieressä.
-Mscrnt-
aatovua
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 10:53
Paikkakunta: vantaa

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja aatovua »

Kiitoksia vastanneille!

Taidan ropeltaa nuo suodattimet öljyt ja filtterit ym. itse, pitäisi onnistua vaikka en
mitään tajuakaan autoista :oops: Vien sitten 120k huoltoon, varmaan silloin jo
tarvettä enemmän.. -kiitos
sc 1.8t -o6
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja A.L. »

90 tkm huoltoa alkoi TTiD kaipailla. Mittarissa toki on vasta 80 tkm.
Ajattelin josko tuon tekisi itse, kun saan laitettua leiman työpaikalla huoltokirjaan koristeeksi.
Ainut mikä epäillyttää on pa-suotimen vaihto. Tuleeko sieltä linja tyhjäksi kun patruunan ruuvaa irti? Ainakin viime vuonna Kikkijoupilta lähtiessä autoa sai veivata käyntiin niin että starttia vi..tti.
Mutta muutenhan tuolle ei kai tehdä muuta kuin moottoriöljyt+ suodatin, muut filtterit ja takajarrupalat alkaa olla vaihtokunnossa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Hetkinen eikös 90tkm ole päähuolto ainakin dieseleissä? Logiikalla 15tkm väli ja 30tkm välein päähuolto.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

saabillua kirjoitti:Hetkinen eikös 90tkm ole päähuolto ainakin dieseleissä? Logiikalla 15tkm väli ja 30tkm välein päähuolto.
Itsellä ainakaan ei ole 15tkm välein ollut huolto. 24tkm on huolettu ekan kerran ja sen jälkeen 52tkm kohdilla "iso huolto"

Itse ostin auton 58tkm kohdilla ja 72tm kohdalla ilmotteli intermediate huollosta. Nollasin itse mittarin ja nyt 85tkm kohdilla ilmottaa, että olisi jäljellä 38% seuraavaan huoltoon joka myös intermediate service...

Nollaituikohan toi kunnolla, kun itse käsittäsin, että seuraava huolto olisi jo "iso huolto"
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Se huoltoilmaisin elää omaa elämäänsä, ne prosentit. Huoltoilmaisin seuraa ajoneuvon käyttöä ja pyytää sen mukaan huoltoon riippumatta (välttämättä) ajetuista kilometreistä tai kuluneesta ajasta edellisen huoltoilmaisimen nollauksesta. Käyttöön vaikuttavat mm. kylmäkäynnistykset, ajonopeudet ym. seikat.

Minä vaihdattaisin 90tkm huollossa vaihdelaatikkoöljyt. Vaikka vaihteistoöljyn vaihto ei manuaalin kohdalla kuulukkaan huolto-ohjelmaan, mutta niin pienestä kustannuslisästä on kyse että on väärä paikka säästää.. Öljyä menee 1,9 litraa ja GM vaihteistoöljy maksaa n. 10e/litra.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

saabillua kirjoitti:Hetkinen eikös 90tkm ole päähuolto ainakin dieseleissä? Logiikalla 15tkm väli ja 30tkm välein päähuolto.
Väärän tiedon levittäminen on säännöissä kielletty:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=50&t=110893
#4481
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Vaihteisto ölppiä en vaihda tai vaihdata, kun koko loota on vaihddettu muutama kymppi sitten.
Ja ehkä tuon vien kuitenkin liikkeeseen, kun motonetistä ei löytynyt oikeaa pa-suodinta eikä aktiivihiili suodatinta. Eipä tarvitse itse olla hiat naftassa. :lol:
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja saabillua »

m.k.a. kirjoitti:
saabillua kirjoitti:Hetkinen eikös 90tkm ole päähuolto ainakin dieseleissä? Logiikalla 15tkm väli ja 30tkm välein päähuolto.
Väärän tiedon levittäminen on säännöissä kielletty:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=50&t=110893
no nyt en ihan ymmärtänyt.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

saabillua kirjoitti:
m.k.a. kirjoitti:
saabillua kirjoitti:Hetkinen eikös 90tkm ole päähuolto ainakin dieseleissä? Logiikalla 15tkm väli ja 30tkm välein päähuolto.
Väärän tiedon levittäminen on säännöissä kielletty:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=50&t=110893
no nyt en ihan ymmärtänyt.
Kannattaisi tarkistaa asian oikea tila ennenkuin levittää säännöissä kiellettyä väärää tietoa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=50&t=110893
#4481
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja saabillua »

no nyt en ihan ymmärtänyt.[/quote]
Kannattaisi tarkistaa asian oikea tila ennenkuin levittää säännöissä kiellettyä väärää tietoa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=50&t=110893[/quote]

no voi hellanlettas.

Asiaan: näinhän se onkin että päähuolto 60tkm tai 2.v välein. Itsellä hämäsi tuo oman saabin main huolloin prosentit jotka on nyt 10% ja kilsoja 86tkm. Ilmeisesti ei ole 60 tkm:ssä nollattu tuota main ilmaisinta.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: 90tkm huolto

Viesti Kirjoittaja 773E »

m.k.a. kirjoitti:
saabillua kirjoitti:Hetkinen eikös 90tkm ole päähuolto ainakin dieseleissä? Logiikalla 15tkm väli ja 30tkm välein päähuolto.
Väärän tiedon levittäminen on säännöissä kielletty:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=50&t=110893
Harmi, ettei noista hymiöistä löydy naamapalmua. Sille ois nyt tarvetta.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Vastaa Viestiin