9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Elikkäs itselläni on tällänen vm 03 oleva 2.0t saab joka lastutettu. Kesän puolessa välissä alkoi ilmentyä ongelma että joskus kun pysähtyy vaikka liikennevaloihin ja auto tippuu tyhjäkäynti kierroksille niin kone käy epätasaisesti täristää ihan merkittävästi... kävin jo tulpat , ilmansuodattimet läpi, sekä öljytkin on vaihdettu 1tkm sitten. Kellään ollut vastaavaa...
-vm 03 9-3SS Vector "Look Aero"
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Onko auto manuaali vai automaatti? Tyhjäkäynnin kuuluukin laskea alas hetken päästä ja yhdessä lämpimän ilman ja ilmastoinnin kompuran + flektin aiheuttaman kuormituksen ansiosta saattaa joskus hetken aikaa mennä jo vähän liiankin pieneksi. Johtuuko tärinä siitä, että tyhjäkäynti laskee liian alas vai muutenko vain käy epätasaisesti? Yleisesti tämä 9-3 moottori käy kyllä tyhjäkäyntiä todella kauniisti ja hiljaa jos kunnossa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Eli auto on manuaali, eli tuo toimii hienosti kun pysähtyy ja kierrokset jäävät 1000-900 tienoille ensin ja sitten hetken päästä laskee 700 hujakoille... todella hiljanen silloin kun ei käy epätasaisesti ja täristäen. Kävin juuri töistä tullessani bosch liikkeessä laitattamassa tietokoneen kiinni "vian" ollessa päällä, ei yhtään vika koodia eikä kolmen asentajan joukkio keksinyt mitään. Sytytykset ok, paineet ok, ja jne... ainoastaan toinen lambda anturi oli näytöllä hitaampi kuin toinen mutta uskaltaako tämän perusteella lähteä kokeilemaan osien vaihtoa.
-vm 03 9-3SS Vector "Look Aero"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Ei täristä pätkääkään tyhjäkäynnillä jos kaikki on kunnossa.
Kireempi softa on vaihdettu vai?
Pystyykö laittamaan vakioksi ja kokeilemaan sitten?
Voi olla joku pieni ilmavuoto, mutta se softa kannattaa kokeilla jos mahdollista.
Kireempi softa on vaihdettu vai?
Pystyykö laittamaan vakioksi ja kokeilemaan sitten?
Voi olla joku pieni ilmavuoto, mutta se softa kannattaa kokeilla jos mahdollista.
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Outoa jos CE-valo ei ole syttynyt missään vaiheessa, vaikka vikaa ollut jo pari kuukautta. Yleensä valo syttyy jo aiemmin kuin edes kunnolla huomaa mitään erikoista moottorin käynnissä. Näin ainakin minulla kävi femmassa kun jarrutehostin vuosi ja sekoitti seosta. Valo syttyi useita kertoja ja vikaa haettiin kauan, tyhjäkäynnissä ei ollut juuri mitään havaittavaa eroa normaaliin vaikka valo aina sen aikana syttyikin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Joo... CE valo ei tosiaa ole syttynyt kyl ollenkaa... täytyy tulevalla viikolla vähän kysellä muun kaupungin merkkiliikkeistä, Kotkassa delta-autosta turha edes kysellä mitään ja sinne arvottavaksi tota en vie.tosu kirjoitti:Outoa jos CE-valo ei ole syttynyt missään vaiheessa, vaikka vikaa ollut jo pari kuukautta. Yleensä valo syttyy jo aiemmin kuin edes kunnolla huomaa mitään erikoista moottorin käynnissä. Näin ainakin minulla kävi femmassa kun jarrutehostin vuosi ja sekoitti seosta. Valo syttyi useita kertoja ja vikaa haettiin kauan, tyhjäkäynnissä ei ollut juuri mitään havaittavaa eroa normaaliin vaikka valo aina sen aikana syttyikin.
-vm 03 9-3SS Vector "Look Aero"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Suora lainaus WIS:stä.
jne.Vian oireet:
Ehdot
- Huono ajettavuus
Heikentynyt suorituskyky
Moottorin joutokäynti on epätasainen/matala
Nykäisy tai epäröintiä painettaessa kaasua
Autossa voi olla tiettyjä vian oireita vaikka vikakoodia ei ole syntynyt.
Tämä voi johtua imujärjestelmän ilmavuodosta.
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Hmm... toi vois olla iha varteen otettava ajatus täytyykin alkaa tutkiskella asiaa.apu,apupoika kirjoitti:Suora lainaus WIS:stä.
jne.Vian oireet:
Ehdot
- Huono ajettavuus
Heikentynyt suorituskyky
Moottorin joutokäynti on epätasainen/matala
Nykäisy tai epäröintiä painettaessa kaasua
Autossa voi olla tiettyjä vian oireita vaikka vikakoodia ei ole syntynyt.
Tämä voi johtua imujärjestelmän ilmavuodosta.
-vm 03 9-3SS Vector "Look Aero"
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Vanha threadi, mutta..
Itellä puskee samaa "ongelmaa". Eli ajossa ei huomaa mitään ja tyhjäkäynti alkaa seilaamaan noin 30s-1min jälkeen ku on pysähtynyt. Kierrokset 680-1050~ noin. Laskee ja nousee ja n. 10sec päästä uudestaan.
Apua?
Heikki
Itellä puskee samaa "ongelmaa". Eli ajossa ei huomaa mitään ja tyhjäkäynti alkaa seilaamaan noin 30s-1min jälkeen ku on pysähtynyt. Kierrokset 680-1050~ noin. Laskee ja nousee ja n. 10sec päästä uudestaan.
Apua?
Heikki
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Tarkastakaa ahtoputken kunto/mahd. vuodot. Löytyy akkukotelon ja moottorin suojamuovin välistä menee sinne alas. Aikaisempaa juttua ao. topicissa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=111002
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=111002
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Tyhjäkäynnin seilausta ilmenee mullakin, hyvin harvoin tosin. Oon hoksannut että tätä tapahtuu ainoastaan silloin kun automaatti-ilmastointi (eli siis ilmastoinnin kompura) on käynnissä. Ilmeisesti kompura kuluttaa sen verran virtaa että se painaa koneen kierrokset juuri ja juuri liian matalaksi, ja sen takia sitten ECU päättää nostaa kierroksia hetkeksi aikaa. Kierrokset tippuvat takaisin alas, taas käydään liian matalalla, ja sama ruljanssi alkaa uudestaan. Tokihan tässä voi olla taustalla joku hyvin pieni ilmavuotokin, mene ja tiedä.m3iss3li kirjoitti:Vanha threadi, mutta..
Itellä puskee samaa "ongelmaa". Eli ajossa ei huomaa mitään ja tyhjäkäynti alkaa seilaamaan noin 30s-1min jälkeen ku on pysähtynyt. Kierrokset 680-1050~ noin. Laskee ja nousee ja n. 10sec päästä uudestaan.
Apua?
Heikki
Tyhjäkäyntihän on toteutettu näissä autoissa portaittain, eli kylmällä koneella ollaan jossain 1000 rpm hujakoilla, samoin heti pysähdyttäessä kierrokset pysyvät hetken aikaa aavistuksen ylempänä (muistaakseni 800-900 rpm), ja normaali tyhjäkäyntinopeus ainakin näissä 1.8t/2.0t-koneissa on hieman yli 700 rpm (itselläni näyttää pyörivän siinä 720 rpm ympärillä).
Kokeilepa vaivaasi seuraavia: a) napsauta AC pois päältä, tai b) polkaise tyhjäkäynnillä kierrokset hetkeksi korkealle (5000-6000 rpm) ja anna laskea sitten takaisin alas. Jälkimmäinen auttaa ainakin itselläni.
PS. tällainen "seilaava" käytöshän on nyt käsittääkseni erilaista kuin "täristys", josta ketjun aloittaja puheli.
9³ SC 1.8t
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
En kyllä tuossa omassani ole vastaavaa huomannut, että ilmastoinnin kompuran päällekytkeytyminen/poiskytkeytyminen vaikuttaisi moottorin kierroksiin millään tavalla. Voiko esim. kylmäaineen vähyys aiheuttaa sen että kompura käynnistyy/sammuu turhan usein? Ja sitäkautta aiheuttaa seilaavaa tyhjäkäyntiä. Eräässä toisessa autossa, joka on työnalla(eri merkkiä) tiedän että kylmäaine on loppu, ja jos AC:n kytkee päälle nostaa se "tyhjäkäynti" kierrokset 1500 nurkalle eikä ne laske kunnes AC:n kytkee pois päältä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Eikö näissä ole jo säätyvätilavuuksinen tuo kompressori, joten magneettikytkin napsuttelee ajon aikana päälle/pois hyvin harvoin jos juuri ollenkaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Kiitos useista vastauksista. Tyhjäkäyntiongelma siis tulee aina välillä, ei joka pysähdyksen yhteydessä. Lisäksi seilaus on aika systemaattista. Pitää koittaa nostella kiekkoja ja tuota AC:ta, kiitos vinkeistä. Ilmavuoto vois myös kuullostaa loogiselta.
Olis se aika tyhmää jos ois tehty "tahallaan" seilaavaks tuo tyhjäkäynti. Itseäni häiritsee jonkin verran.
Olis se aika tyhmää jos ois tehty "tahallaan" seilaavaks tuo tyhjäkäynti. Itseäni häiritsee jonkin verran.
Re: 9-3 2.0t vm 03 tyhjäkäynti "täristää" joskus
Ei sen kuulu seilata. Rundimittarin neula on omassa ainakin ihan paikallaan ei pienintäkään värinää ole.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89