Neliveto vetelee
Neliveto vetelee
Onko muut huomannut, että neliveto reagoisi varsin voimakkaast teiden uriin taikka -kallistuksiin?
Välillä rattia pitää pitää varsin lujasti kurissa ihan normaalissa ajossa.
Mikähän mahtaa olla renkaiden osuus.
Alla on ensiasennus Pirelli 235/45 ZR18.
En tiedä mahtaako se johtua näistä kumeista.
Aikaisempi kokemus esim. Audin quatroissa oli se että kun käytin miseliiniä niin autot kulki kuin juna.
Minulla on vahva muisto tuolta -90 luvun alusta kun ajelin 900:lla niin se myös kulki miseliineillä kuin kiskoilla.
PK.
Välillä rattia pitää pitää varsin lujasti kurissa ihan normaalissa ajossa.
Mikähän mahtaa olla renkaiden osuus.
Alla on ensiasennus Pirelli 235/45 ZR18.
En tiedä mahtaako se johtua näistä kumeista.
Aikaisempi kokemus esim. Audin quatroissa oli se että kun käytin miseliiniä niin autot kulki kuin juna.
Minulla on vahva muisto tuolta -90 luvun alusta kun ajelin 900:lla niin se myös kulki miseliineillä kuin kiskoilla.
PK.
Re: Neliveto vetelee
Eipä ole nelivedosta kokemusta (paitsi volkkarin caravelleista), mutta voisin kuvitella, että noin leveä/matala kumi vetelee vähän urien mukaan autossa kuin autossa, merkistä riippumatta..
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Neliveto vetelee
Sori vain kun ei (Saabin) nelivedosta ole kokemuksia vetelyn muodossa. Koeajolla en muista asiaa havainnoineeni erityisesti. Mutta kahden (TTiD ja 1.8tBSR) 9-3 SportCombin (etuvetoinen) ja n.70tkm kokemuksella väitän, että syyllinen on aivan liian leveä rengastus. Olen kirjoittanut aiheesta foorumille muutamia kertoja jo aiemminkin. Eli kesärenkaat oli 225/45/17 ja talvirenkaat 205/55/16, turha lienee edes kertoa kummalla rengastuksella SC meni "kuin kiskoilla"...karkkari kirjoitti:Onko muut huomannut, että neliveto reagoisi varsin voimakkaast teiden uriin taikka -kallistuksiin?
PK.
Kävin koeajamassa TTiD manuaalia vuosi takaperin 235 rengastuksella ja se on todella räikeä ylilyönti leveydessä. Aiheuttaa samalla turhaa kovuutta eikä näinollen istu suomen tielle, ei sitten pätkääkään.
Jos nelivetoisen alusta toimii suurinpiirtein kuten etuvetoisessa niin se on erityisen herkkä rengastukselle. Jotkut tykkää tuollaisesta ajettavuudesta, mutta suurin osa varmaan ei.
Suosittelen kapeampaa (ja pienempää) - vaikka siitä varmaan Turbo X:n ulkonäkö ei tietysti hirveästi tykkää, mutta paljon inhimillisempi se ois. Huomaat kyllä, jos sulla on talvirenkaiksi jotain sopivampaa kokoa.
Hieno auto btw. Tulee aina säännöllisesti bongattua tuossa kylillä. Hopeanharmaasta diesel Subarusta kyttäilen aina ohimennen..
Edit: niin ja mulla tuossa Subarun Outbackissä on 215/55/17" rengastus (Yokohama Geolanderit -> p*skat muuten..) eikä vetele yhtään missään ikinä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1406
- Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Neliveto vetelee
Itse huomasin että rengas paineissa saa olla myös tarkkana. etu renkaitten paineina pidän 2.8... oikean puoleista renkaasta oli pudonnut painetta"-0.3" niin sen kyllä ajo heittelyssä urissa huomaa.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Re: Neliveto vetelee
On muuten kiinni ihan rengasmallistakin, Conti Sport contact 2 koossa 225/45R17 veteli ihan hulluna, nyt Michelin pilot sport SP2 235 leveänä ei vetele käytännössä yhtään.
Tuohon sporttialustaan istuu korkeampi kumi mielestäni huonosti, tuntee kun kaksi paikkaa alustassa joustaa jouston eri vaiheissa ja aiheuttaa ärsyttävän "2 kerran" nypytyksen esim hidastetöyssyissä. Näin ainakin talvirenkailla koossa 215/55R16.
Mitkä jarrut Turbo X:ssa on? Pyöriikö edes 16" vanne? TTiD:ssäkin piti vanteen valinnassa olla tarkkana että mahtuu jarrusatula sisään.
Tuohon sporttialustaan istuu korkeampi kumi mielestäni huonosti, tuntee kun kaksi paikkaa alustassa joustaa jouston eri vaiheissa ja aiheuttaa ärsyttävän "2 kerran" nypytyksen esim hidastetöyssyissä. Näin ainakin talvirenkailla koossa 215/55R16.
Mitkä jarrut Turbo X:ssa on? Pyöriikö edes 16" vanne? TTiD:ssäkin piti vanteen valinnassa olla tarkkana että mahtuu jarrusatula sisään.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Neliveto vetelee
Saabeissa on ainakin 9000 9-5 ja nyt SC kokemuksella aina ajettavuus parantunut varsinkin takarenkaiden pienellä ylipaineella. Jotakin tyhjän ja täyden kuorman väliltä kannattaa kokeilla, mikäli siis tyhjällä autolla päästelee.Thorhammer kirjoitti:Itse huomasin että rengas paineissa saa olla myös tarkkana. etu renkaitten paineina pidän 2.8... oikean puoleista renkaasta oli pudonnut painetta"-0.3" niin sen kyllä ajo heittelyssä urissa huomaa.
Itse laitoin 2.8 ympäri auton ja hyvältä tuntuu, tosin michelin suosittelee noihin kumeihin muutenkin 0.2-0.3bar kovempaa painetta kuin valmistaja ilmoittaa. Tiedä sitten mikä tuohon mahtaa olla syynä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Neliveto vetelee
Tuossa Contissa taitaa olla terävämpi olkakulma kuin Michelinissä.
Eipä alle 2.5 paineita kannata käyttää ainakaan noissa 17" ja isommissa, ihan jo vanteita ajatellen jos sattuu vaikka ajamaan terävään kuoppaan tms.
Eipä alle 2.5 paineita kannata käyttää ainakaan noissa 17" ja isommissa, ihan jo vanteita ajatellen jos sattuu vaikka ajamaan terävään kuoppaan tms.
Re: Neliveto vetelee
9-3:n alla on 235/40/19¨ Pirellin Zero kumeilla, painetta vähintään 3.0.
Ensitöiksi nelipyörä säädöt uusiksi, toleransi rajoja hyväksi käyttäen.
Auto on tosi hyvä ajaa, tietenkin vetelee vieläkin urissa, mutta ei haittaavasti.
Olen kokeillut myös muilla automerkeillä, useilla vanteilla ja renkailla ei suurempia eroja, kaikki tosi leveät tahtoo vedellä urissa.
Ensitöiksi nelipyörä säädöt uusiksi, toleransi rajoja hyväksi käyttäen.
Auto on tosi hyvä ajaa, tietenkin vetelee vieläkin urissa, mutta ei haittaavasti.
Olen kokeillut myös muilla automerkeillä, useilla vanteilla ja renkailla ei suurempia eroja, kaikki tosi leveät tahtoo vedellä urissa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Neliveto vetelee
Mietin että kun minulla oli audissa ihan saman kokoiset kumit, mutta ne oli ne miseliinit.
Audi oli merkittävästi vakaampi.
En usko että näissä kahdessa autossa olisi niin merkittäviä teknisiä eroja.
Pitänee varmaan vaihtaa ensi kesäksi eri merkin kummit.
Jopa vaimokin on sen huomannut.
PK.
Audi oli merkittävästi vakaampi.
En usko että näissä kahdessa autossa olisi niin merkittäviä teknisiä eroja.
Pitänee varmaan vaihtaa ensi kesäksi eri merkin kummit.
Jopa vaimokin on sen huomannut.
PK.
Re: Neliveto vetelee
Matalat ja leveät renkaat Sportin alla: miinusta tulee lievästä uravetelystä, mutta vastaavasti plussaa vakaasta ja näppärästä kaarreajosta. Rampit, kiertoliittymät ja kiperämmät mutkat menevät reippaasti ja turvallisesti kun auto on vakaasti tiessä kiinni. Toki alusta ja neliveto ym vaikuttaa myös. Olisin sitä mieltä, että tällaisissa renkaissa on enemmän plussaa kuin miinusta ja urissahan ei ole pakko ajaa. Sadekelillä on oltava varovainen kaikilla renkailla.
Re: Neliveto vetelee
Ainakin etuvetu Saabit on tosiaan tunnettuja vetelystään pikkuisenkin leveämällä rengastuksella. Aiemmin oman '08 SS:än alla oli 235/45-17 nakit, ja voi herranjumala sitä vetelyä. Nyt alla 205/50-17 renkaat, ja päivääkään en ole katunut! Auto on kuin toiselta planeetalta.
Re: Neliveto vetelee
Oikeanlaiset kumit vaan käyttöön niin ei 17" vetele mainittavissa määrin. Kannattaa kiinnittää huomiota ainakin riittävään kantavuusluokitukseen. Valmistajien välillä on tosiaan myös isoja eroja käyttäytymisessä, kuten aikaisemminkin on jo tässä threadissa todettu.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Neliveto vetelee
Näinpä. Omassa '04 SS:ssä on 225/45/17 Pilot Sportit, enkä ole tuota pientä vetelyä koskaan kokenut mitenkään häiritseväksi. Varsinkaan kun sen suhteuttaa renkaan tarjoamiin muihin ajo-ominaisuuksiin. Mielestäni aika sopiva rengaskoko ko. autoon.fatal kirjoitti:Oikeanlaiset kumit vaan käyttöön niin ei 17" vetele mainittavissa määrin
Myös 9-5:ssa olleet 235/45/17 Contin Sport Contacteina (alla autoa ostettaessa) vetelivätkin huomattavasti enemmän kuin tilalle vaihdetut samamkokoiset PS2:et, eivätkä olleet muiltakaan ominaisuuksiltaan läheskään samaa luokkaa.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson