Dieselin lämmitys talvella

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Dieselin lämmitys talvella

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Moi
Olen hankkimassa diesel ( 120 hv ) Saabia vm.2009. Autossa vakiovarusteena jonkinlainen pysäköintilämmitin. Tarvitseeko autoon laittaa lohkolämmitintä vai pärjääkö talvella auton omalla ajastettavalla lämmittimellä?
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Dieselin lämmitys talvella

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ristoj kirjoitti:Moi
Olen hankkimassa diesel ( 120 hv ) Saabia vm.2009. Autossa vakiovarusteena jonkinlainen pysäköintilämmitin. Tarvitseeko autoon laittaa lohkolämmitintä vai pärjääkö talvella auton omalla ajastettavalla lämmittimellä?
Eberi lämmittää koneen käyntilämpimäksi noin 20 minuutissa, lohkolämppärit taitavat jäädä aika paljon tehottomammiksi. Kaupan päälle saat vielä sisätilat lämpöisiksi.

Mitä on tehokkaimpien lohkolämppäreiden teho, 1 kW? Vakio Eberihän on näissä 5kW.

Ennemmin pitäisi kysyä pärjääkö lohkolämppärillä kun tarjolla on 5 kertaa tehokkaampi jäähdytysnestettä myös kierrättävä polttoainekäyttöinen lämmitin, taitaa olla ajastinkin vakiona.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: Dieselin lämmitys talvella

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Laitoin molemmat kun tulee paljon lyhyttä ajoa. Polttoainelämmitin on tosiaan paljon tehokkaampi. Sähköllä on kivempi lämmittää jos ei ole ihan varmaa lähtöaikaa tiedossa (esim. kun odotetaan että naisväki valmistautuu). Ilmankin lohkolämmitintä pärjäisi, eka auto omalla lisälämmittimellä kun on, niin ei tiennyt miten tehokas se on. Ei ollut montaa kylmää lähtöä viime talvena.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Re: Dieselin lämmitys talvella

Viesti Kirjoittaja TST »

Kyllä Eberi mukava on niin kauan kuin toimii. Itsellä uudessa autossa, tosin eri merkissä, Eberi teki lakon parin kuukauden käytön jälkeen ja tämä on kuulemma erittäin yleistä. Hyvä on jos toimii ja mukava olikin toimiessaan, mutta pitemmän päälle ei mikään huoleton systeemi. Parempi laittaa varmuudeksi moottorilämmitin ja sisätilanlämmitin :D Itse vaihdoin takaisin bensa-Saabiin ja sisälämppäriin.
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dieselin lämmitys talvella

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Kiitoksia vastauksista. Olen päätymässä ratkaisuun että laitan myös lohkolämmittimen kun autoa kotona pidetään kylmässä tallissa niin ei tule pakokaasut talliin ja varsinkaan siirry naapureiden talliin kun lämmittää autoa Eberillä.
Vastaa Viestiin