Stability control failure. Contact service

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Kiitos. 230 tkm on ajettu tuo rouvan auto. Pitäis ottaa irti ja tutkia tuo CIM kunhan sais sen verran inspiraatiota... Ei liene mahdoton tehtävä.
Käykö tuo pelkkä anturi ottaa ihan mistä NG9-3 vuosimallista vaan, vai onko noissa olemassa yhteensopivuusongelmia?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuossa on hyvä irrotusohje:
https://www.youtube.com/watch?v=ZksSoCv1ISA
Itse CIM taas on helppo purkaa, 3 ruuvia takana ja 3 edessä ja sen jälkeen osat voi nostella pois, piirilevy on painamalla kiinni kytkimien ja anturien pistokkeissa.

Toi anturin sielunelämä kyllä kiinnostaisi...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Sen verran päivitystä, että vaimon auto korjaantui ehjällä kääntökulma-anturilla ja vikakoodien nollaamisella. 8)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
myllymik
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Jatketaanpas tätä. Taas alkoi tulla Traction Control Failurea (ei ole muuta kuin tcs), kun kelit kostui. Vikakoodit viittaa kaasupolkimen asentoon.
Kierroksia ei ota, vaan vaihtelee itsekseen noin 1500-2500rpm.

Noilla kierroksilla, kun ajelee eteenpäin niin mutkaan tultaessa, kun vääntää rattia --> kaasupolin tottelee.
Ratin suoristuksen jälkeen taas ei ja mennään sitten 1500-2500rpm.

Onko tuo Cim vika vai se joku Yaw rate sensor?
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja petrisa »

myllymik kirjoitti:
Pe Syys 18, 2020 12:13
Jatketaanpas tätä. Taas alkoi tulla Traction Control Failurea (ei ole muuta kuin tcs), kun kelit kostui. Vikakoodit viittaa kaasupolkimen asentoon.
Kierroksia ei ota, vaan vaihtelee itsekseen noin 1500-2500rpm.

Noilla kierroksilla, kun ajelee eteenpäin niin mutkaan tultaessa, kun vääntää rattia --> kaasupolin tottelee.
Ratin suoristuksen jälkeen taas ei ja mennään sitten 1500-2500rpm.

Onko tuo Cim vika vai se joku Yaw rate sensor?
Jos on vain TCS, niin ei ole mitään kiihtyvyys tai kääntökulma-antureita. TCS:n toiminta perustuu ihan ABS-antureiden antamaan signaaliin. TCS on "vetoluistonesto" eikä ole varsinaisesti ajonvakautus ollenkaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja petromies »

Voisiko olla abs johdossa poikkivikaa joka parantuu rattaita kääntäessä. Abseilta livedataa kehiin.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja petrisa »

petromies kirjoitti:
Pe Syys 18, 2020 17:53
Voisiko olla abs johdossa poikkivikaa joka parantuu rattaita kääntäessä. Abseilta livedataa kehiin.
Tuo ei silti oikein sovi kuvaan, mitä on kerrottu.
ABS-anturin vika (johto poikki) aiheuttaa vian myös itse ABS-järjestelmään ja silloin syttyy "isompaa" vikavaloa mittaristoon kertoen koko ABS-systeemin olevan pois pelistä.

Tämä nykyinen TCS-vika kertoisi pikemminkin viasta, jossa anturin (antureiden) signaalit antavat erilaista nopeustietoa eli ovat selkeästi ristiriitaisia. Sitä ei sitten tiedä johtuuko se antureiden lähettämästä signaalista vai ABS-boksin sisäisestä viasta. Periaatteessa kai anturin signaalin hyvin lyhyet pätkimiset voisivat olla kuvaan sopivia anturivikoja.

Anturi on nk virtaviestityyppiä, jossa se lähetää koko ajan virtaa, mutta virran suuruus vaihtelee kahden arvon välillä. Vaihtelun nopeus eli taajuus kuvaa suoraan renkaan pyörimisnopeutta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja petromies »

Laakerivika, häiritsee anturia ? Kurvissa toimii.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja petrisa »

petromies kirjoitti:
La Syys 19, 2020 11:08
Laakerivika, häiritsee anturia ? Kurvissa toimii.
Kyllä.

Anturiahan tai laakeria ei voi edes erikseen vaihtaa kun on vaihdettava koko napa.

Nyt vain pitäisi saada selville mikä napa ... :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
myllymik
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 11:19

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja myllymik »

Kiitoksia näistä. Abs-Valo ei tosiaan pala. Tämä ongelma vain, kun sataa. Vaikka pitäs parkissa niin syttyy, kun starttaa ja odottaa.

Sen jälkeen ei kaasua tottele ennenkuin auto lämpeää. Ajo tai ei.

Tosiaan nyt, kun tietäisi mikä abs. Pelkän kehänkin voi vaihtaa, mutta samalla sen koko paketin vaihtaa.
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja petrisa »

myllymik kirjoitti:
La Syys 19, 2020 12:29
Kiitoksia näistä. Abs-Valo ei tosiaan pala. Tämä ongelma vain, kun sataa. Vaikka pitäs parkissa niin syttyy, kun starttaa ja odottaa.

Sen jälkeen ei kaasua tottele ennenkuin auto lämpeää. Ajo tai ei.

Tosiaan nyt, kun tietäisi mikä abs. Pelkän kehänkin voi vaihtaa, mutta samalla sen koko paketin vaihtaa.
Selvä.
Aika vahvasti viittaa laakeri/kehä vikaan kun kerran jo parkissa sytyttää. Jokin anturi ei anna tismalleen oikeaa signaalia (virtaviestiä). Anturin magneettitunnistin (MRE) saa joko liian voimakkaan tai liian pienen magneettivuon. Ilman kosteus vaikuttanee asiaan. Tästä seuraa väärän suuruinen virtaviesti. Muistaakseni virtaviesti sai olla jotain 5 tai 13 mA eikä mitään muuta.

Tech2 tai OpCom ratkaisee lähes varmasti mistä pyörästä kysymys.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tämä auto taitaa olla 1,9 tid.
Emännän autossa 1,9 samaa vikaa.
Pesuripesussa menee limpmodeen ja talvikeleillä nollan pinnassa kovassa kosteudessa eli räntäkeleillä. Lähtee käyntiin ja pelaa 100m, menee limppiin ja kun ajaa muutaman kilometrin ja sammuttaa pelaa loppupäivän.
Eli paljolti sama vika kuin tässä mutta ratilla ei merkitystä.
Ite epäilen ecun liittimiä tai jotson maadoituspisteen hapettumaa.
Ei ole viitsinyt ruveta penkomaan, vaikka joka kerta kun auto sippaa tulee tulikivenkatkuinen puhelu, että "tämä auto lähtee sitten huomena vaihtoon"
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin....

Onhan näissä ollut ECU (moottori) liittimissä vikaa, etenkin dieseleissä.
Voi se vika olla sielläkin eikä ABS-järjestelmässä ensinkään. Senpä vuoksi onkin parasta kytkeä Tech2 tai OpCom autoon ja katsoa mitä ja missä yksikössä niitä vikoja oikeasti on.

Se tuossa aiemmassa viesteissäkin hämmensi että auto ei tottele kaasua. Se taas ei oikein sovi ABS-vikaan vaan juurikin sinne moottoriosastolle. Moottorin vika taas vaikuttaa TCS puolelle ja siten ABS:iin kaasun annostelun kautta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja petromies »

Onko myllymik löytänyt vikaa. Alkoi tuo emännän autp jo näin alkusyksystä tuon juonittelun. Piti ajaa 20 km että lähti vikatila pois.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Stability control failure. Contact service

Viesti Kirjoittaja petromies »

Nyo o techillä katottu. P112252 p112052 kaasupolkimen asentoanturissa kohtuullisuusvika.
Pittääkö tuo nyt uskoa että vika on tuossa pettaalissa eikä pettaalin ja ecun välisessä yhteydessä.
130 marmorilla uusi.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Vastaa Viestiin