Laakerit
Re: Laakerit
Jos melu helpottaa selvästi kääntäessä autoa reilusti viallisen laakerin puolelle, syyllinen on todennäköisesti pyörän laakeri.
Vaihto ei periaatteessa ole mitenkään vaikea tehtävä, mutta ainakin itsellä viallisen laakerin esille ottaminen oli kovan työn takana. Käytännössä melkein jokainen vaihe oli täyttä tuskaa. Jarrusatulan pultit oli niin tehokkaasti ruuvilukittu, että puolen metrin hylsyn varrella sain juuri ja juuri pultit auki hirveän suostuttelun jälkeen (lämpöä ja muuta shokkikäsittelyä). Onneksi oli torx-pultit. Jarrulevy oli jämähtänyt napaan todella lahjakkaasti. Onneksi sain sen puolen tunnin suostuttelun jälkeen irti suorana. Vetoakseli oli niin kireällä navassa, että hajotin yhden medium-kokoisen laadukkaan ulosvetäjän. Ja kaikki tämä 3 vuotta vanhassa autossa
Merkkiliikkeessä laakerisarja olisi maksanut reilu 400 euroa ja tarvikeliikkeessä noin 150 euroa. Tarvikeliikkeen laakerisarja oli alkuperäinen ja anturilla varustettu (= sama laakerisarja). Onneksi kyselin. Jos vaihdattaa liikkeessä, niin ei pitäisi mennä laskutettavaa työtä tuntia enempää. Toisaalta voihan heilläkin olla irrotusvaikeuksia.
Vaihto ei periaatteessa ole mitenkään vaikea tehtävä, mutta ainakin itsellä viallisen laakerin esille ottaminen oli kovan työn takana. Käytännössä melkein jokainen vaihe oli täyttä tuskaa. Jarrusatulan pultit oli niin tehokkaasti ruuvilukittu, että puolen metrin hylsyn varrella sain juuri ja juuri pultit auki hirveän suostuttelun jälkeen (lämpöä ja muuta shokkikäsittelyä). Onneksi oli torx-pultit. Jarrulevy oli jämähtänyt napaan todella lahjakkaasti. Onneksi sain sen puolen tunnin suostuttelun jälkeen irti suorana. Vetoakseli oli niin kireällä navassa, että hajotin yhden medium-kokoisen laadukkaan ulosvetäjän. Ja kaikki tämä 3 vuotta vanhassa autossa
Merkkiliikkeessä laakerisarja olisi maksanut reilu 400 euroa ja tarvikeliikkeessä noin 150 euroa. Tarvikeliikkeen laakerisarja oli alkuperäinen ja anturilla varustettu (= sama laakerisarja). Onneksi kyselin. Jos vaihdattaa liikkeessä, niin ei pitäisi mennä laskutettavaa työtä tuntia enempää. Toisaalta voihan heilläkin olla irrotusvaikeuksia.
Re: Laakerit
itse kanssa aloin eilen kuunnella jotta ei helkatti nyt huutaa joku laakeri. Syykin selvisi muutaman kilometrin jälkeen. edellä meni kuorma-auto jonka perä vähän "sirkkasi". No ei muuta kuin nelonen pesään ja ohi niin häipyi samalla äänetkin.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Laakerit
Muistelen että Pro-car Servicella maksoi tuo homma jonkun karvan yli 200 euroa osineen. Eli vasen etulaakeri vaihdettiin. Taisi olla viime vuoden loppupuolella..
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Re: Laakerit
repsikan puoleinen etulaakeri hajos aikalailla vuosi takaperin ja vaihto maksoi töineen ~300 € osa on saabilta mutta muualla vaihdettiin !
Saab 9-3 1.9 tids vector -06
Volvo S40 2.4i -06
Volvo S40 2.4i -06
Re: Laakerit
Osaisiko kukaan kertoa mikä olisi repsikan puolelle vetarin tukilaakerin varaosanumero tuohon 08 TTiD:n?