9-3 ja 9-5 vm. 04-05
9-3 ja 9-5 vm. 04-05
Terve kaikille ja tasapuolisesti!
Olen vaihtamassa pikku ranskistani hieman isomapaan ja mukavampaan autoon ja pyytäisin ystävällisesti neuvoa ja faktoja muutamaan asiaan.
Eli kuten otsikossa näkyy, katselen 04-05 vuosimallin 9-3:sia.
Tässä pari mallikappaletta:
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/2796863
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/1771899
Noissa kahdessa on kummassakin täydelliset huoltokirjat. Se mitä ihmettelenkin on, että mitä saabin huolto-ohjelmaan kuuluu noilla kilometreillä? Onko kyseessä vain pelkkää öljynvaihtoa ja pissapojan täyttöä? Mihin huoltoihin kannattaa varautua?
Toinen juttu mihin toivoisin apua on, että mitä mahdollisia vikoja minun kannattaisi metsästää esim. kyseisistä yksilöistä kun käyn koeajolla. Tiedän, että tämä foorumi on täynnä 9-3 tyyppivikalistauksia, mutta jos olisitte ystävällisiä ja laittaisitte vielä kerran pienen referaatin.
Saabbikuumetta pukkaa. Parin viikon päästä semmoisella ajelen, eri asia on, että onko se kumpikaan edellä mainituista
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
- Pekka
Olen vaihtamassa pikku ranskistani hieman isomapaan ja mukavampaan autoon ja pyytäisin ystävällisesti neuvoa ja faktoja muutamaan asiaan.
Eli kuten otsikossa näkyy, katselen 04-05 vuosimallin 9-3:sia.
Tässä pari mallikappaletta:
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/2796863
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/1771899
Noissa kahdessa on kummassakin täydelliset huoltokirjat. Se mitä ihmettelenkin on, että mitä saabin huolto-ohjelmaan kuuluu noilla kilometreillä? Onko kyseessä vain pelkkää öljynvaihtoa ja pissapojan täyttöä? Mihin huoltoihin kannattaa varautua?
Toinen juttu mihin toivoisin apua on, että mitä mahdollisia vikoja minun kannattaisi metsästää esim. kyseisistä yksilöistä kun käyn koeajolla. Tiedän, että tämä foorumi on täynnä 9-3 tyyppivikalistauksia, mutta jos olisitte ystävällisiä ja laittaisitte vielä kerran pienen referaatin.
Saabbikuumetta pukkaa. Parin viikon päästä semmoisella ajelen, eri asia on, että onko se kumpikaan edellä mainituista
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
- Pekka
Re: 9-3 ja 9-5 vm. 04-05
Tervetuloa!
Vai kannattaisiko maksaa 5.000 Euroa enemmän niin saisi 2007 mallisen (voi olla rekisteröity jo 2006) 50-100 tkm vähemmän ajetun? Omasta kokemuksesta suosittelisin tätä vaihtoehtoa. En ole juuri minkäänlaisia vikatarinoita näistä täällä lukenut (kuten ei ole omassakaan ollut ainakaan toistaiseksi), vanhemmista kyllä löytyy kuuluisalla "etsi" nappulalla helposti tyyppiviat. Samaisesta Nettiautosta bongasin ainakin muutaman alle 20.000 Euron pyynnillä olevaa, ja taisi kilometrit parhaassa olla runsaat 40 tuhatta. 2007 tai uudemman erottaa sisäkuvista, niissä on päivitetty kojelauta eli helposti erottuva kiiltävä lista ja pyöreät ilmastoinnin säätimet.
Vai kannattaisiko maksaa 5.000 Euroa enemmän niin saisi 2007 mallisen (voi olla rekisteröity jo 2006) 50-100 tkm vähemmän ajetun? Omasta kokemuksesta suosittelisin tätä vaihtoehtoa. En ole juuri minkäänlaisia vikatarinoita näistä täällä lukenut (kuten ei ole omassakaan ollut ainakaan toistaiseksi), vanhemmista kyllä löytyy kuuluisalla "etsi" nappulalla helposti tyyppiviat. Samaisesta Nettiautosta bongasin ainakin muutaman alle 20.000 Euron pyynnillä olevaa, ja taisi kilometrit parhaassa olla runsaat 40 tuhatta. 2007 tai uudemman erottaa sisäkuvista, niissä on päivitetty kojelauta eli helposti erottuva kiiltävä lista ja pyöreät ilmastoinnin säätimet.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Olet aivan oikeassa! Kannattaisi ja kyllä maistuisikin vähän tuoreempi versio, mutta nykyisessä, sekä omassa että maailmantalouden tilanteessa en uskalla enkä voi laittaa n. 15000€ kalliimpaa saabbia.
Asiassa tietenkin sekin puoli, että vaihdossa pistän tosin uudehkon mutta pienen ranskiskuppini, mistä ei kovin paljon vaihdossa heru. En edes kehtaa sanoa merkkiä ja mallia
Persaukinenkin tahtoo ajaa saabilla
Asiassa tietenkin sekin puoli, että vaihdossa pistän tosin uudehkon mutta pienen ranskiskuppini, mistä ei kovin paljon vaihdossa heru. En edes kehtaa sanoa merkkiä ja mallia

Persaukinenkin tahtoo ajaa saabilla

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/2854905
Hyvää:
-automaattiilmastointi
-sentronic automaatti
-ok kilometrit
-saab
Tämä nopealla vilkaisulla ja noilla ehdoilla olisi minusta ok!
Itselläni saman vuotinen wagon, jossa ei ole vuodessa mitään vikoja ilmennyt. Suurimpia "puutteita" jotka nyt haluisin omaani jos valitsisin autoa, olisivat automaattivaihteisto ja uudemman version mankka 2007 ->.
Ps. kannattaa katsoa myös 9-5 mallit!
Hyvää:
-automaattiilmastointi
-sentronic automaatti
-ok kilometrit
-saab

Tämä nopealla vilkaisulla ja noilla ehdoilla olisi minusta ok!
Itselläni saman vuotinen wagon, jossa ei ole vuodessa mitään vikoja ilmennyt. Suurimpia "puutteita" jotka nyt haluisin omaani jos valitsisin autoa, olisivat automaattivaihteisto ja uudemman version mankka 2007 ->.
Ps. kannattaa katsoa myös 9-5 mallit!
Saab 9-3 SC 2006
Onhan se nätti. Pitää kyllä mennä paikan päälle kokeilemaan ja ihmettelemään, että miellyttääkö tuo valkoinen väri silmää vai ei.
Vielä jos viitsisitte ystävällisesti valaista tuosta huolto-ohjelmasta. Mitä siihen kuuluu? Taitaa olla huollot 30tkm välein? Ja ilmeisesti 120tkm kohdalla on isompi huolto? Kiinnostaa tietää ihan siinä mielessä, että uskallanko katsella saabbeja joissa ei ole merkkihuoltokirjaa...
Vielä jos viitsisitte ystävällisesti valaista tuosta huolto-ohjelmasta. Mitä siihen kuuluu? Taitaa olla huollot 30tkm välein? Ja ilmeisesti 120tkm kohdalla on isompi huolto? Kiinnostaa tietää ihan siinä mielessä, että uskallanko katsella saabbeja joissa ei ole merkkihuoltokirjaa...
Taitaapi olla besakoneella hakusessa.. (eli en ole nokikolarina ihan paras vastaamaan moottoripuolen asioihin)
Koeajolla rasita auton alustaa ja kuuntele koliseeko ja paukkuuko. Alusta tahtoo väsyä (puslat paskana) äkkiä. Eli mm. takaa tukivarret on melkein vaihdettva kerran katsastusvälillä, mitä olen kuullut muiden puhuvan
. Itse olen tuolta touhulta vielä välttynyt. Alkuperäiset iskarit tosin levisi käsiin 180 000 km:n kohdalla ja kääntöpään laakerit joskus aikaisemmin (n. 120 000).
Jos sattuis olee pakkaspäivä kun käyt koeajolla, niin jossain versioissa on ollut ovien lukkojen kaa häikkää. Pakkanenhan auttaa näiden vikojen löytymisessä.
Sisällä verhoilussa on käytetty jotain avaruusmuovia pinnotteissa, se lähtee herkästi pienestäkin kynnenviillosta purkaantumaan joten katoppa läpi mm. hanskaluukun nappi ja kojetaulun kehys. Verhoiluista löytyy myös muutama natinakohta jos on herkkä korva ja alkaa pienetkin ininät herkästi kyrpii. Sillon kannattaa stekata esim taustapeilin lasi, keskikonsoli virtalukon ympäriltä ja kojetaulun molempien laitojen puhaltimien ympäristö.
Sit nuo peikien kehysten maalipinnat on aika sekundaa. Eli jos on mahdollista maalauttaa ne kauppiaan laskuun, niin kannattaa yrittää.
Muuten auton huolto on sitä mitä huoltokirjassa sanotaan. Monet pitää öljynvaihtoväliä liian pitkänä eli jos kuitteja välivaihdoista löytyy niin ei varmaan ole pahitteeks.
Muuten esim. Hesarin vikalista on ihan kattava vikojen hakuun. Ja nämä oli vaan minulla kokemuksella kerrottu. Takaisinkutsuja näissä malleissa on ollut muutama, ne selviää rungon numeron mukaan katsastusaseman sivuilta muistaakseni. Omassa esim. kaukosäädinavaimen vaihto.
Koeajolla rasita auton alustaa ja kuuntele koliseeko ja paukkuuko. Alusta tahtoo väsyä (puslat paskana) äkkiä. Eli mm. takaa tukivarret on melkein vaihdettva kerran katsastusvälillä, mitä olen kuullut muiden puhuvan

Jos sattuis olee pakkaspäivä kun käyt koeajolla, niin jossain versioissa on ollut ovien lukkojen kaa häikkää. Pakkanenhan auttaa näiden vikojen löytymisessä.
Sisällä verhoilussa on käytetty jotain avaruusmuovia pinnotteissa, se lähtee herkästi pienestäkin kynnenviillosta purkaantumaan joten katoppa läpi mm. hanskaluukun nappi ja kojetaulun kehys. Verhoiluista löytyy myös muutama natinakohta jos on herkkä korva ja alkaa pienetkin ininät herkästi kyrpii. Sillon kannattaa stekata esim taustapeilin lasi, keskikonsoli virtalukon ympäriltä ja kojetaulun molempien laitojen puhaltimien ympäristö.
Sit nuo peikien kehysten maalipinnat on aika sekundaa. Eli jos on mahdollista maalauttaa ne kauppiaan laskuun, niin kannattaa yrittää.
Muuten auton huolto on sitä mitä huoltokirjassa sanotaan. Monet pitää öljynvaihtoväliä liian pitkänä eli jos kuitteja välivaihdoista löytyy niin ei varmaan ole pahitteeks.
Muuten esim. Hesarin vikalista on ihan kattava vikojen hakuun. Ja nämä oli vaan minulla kokemuksella kerrottu. Takaisinkutsuja näissä malleissa on ollut muutama, ne selviää rungon numeron mukaan katsastusaseman sivuilta muistaakseni. Omassa esim. kaukosäädinavaimen vaihto.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
No niin, kiiitos Limu tyhjentävästä vastauksesta! Siinä oli melko läjä hyviä vinkkejä. Tietääpähän ainakin mitä katsella kun kauppaan kävelee. Loppujen lopuksi suhteellisen vähän murehdittavaa. Taitaa olla autossa kuin autossa ne murheensa.
"Alusta tahtoo väsyä (puslat paskana) äkkiä. Eli mm. takaa tukivarret on melkein vaihdettva kerran katsastusvälillä, mitä olen kuullut muiden puhuvan"
Ok, mitä maksaa? Oisko tuohon heittää jonkinnäköistä hintahaarukkaa?
"Alusta tahtoo väsyä (puslat paskana) äkkiä. Eli mm. takaa tukivarret on melkein vaihdettva kerran katsastusvälillä, mitä olen kuullut muiden puhuvan"
Tarvikkeena 70€/kpl, marmoritiskiltä 140€/kpl.peuge kirjoitti:No niin, kiiitos Limu tyhjentävästä vastauksesta! Siinä oli melko läjä hyviä vinkkejä. Tietääpähän ainakin mitä katsella kun kauppaan kävelee. Loppujen lopuksi suhteellisen vähän murehdittavaa. Taitaa olla autossa kuin autossa ne murheensa.
Itse olen nuo kerran vaihtanut, kun oman pirssini ostin. Silloin oli mittarissa 72500. Sen jälkeen olen ajanut n. 30tkm (sinä aikana katsastettu kahdesti). Itse en ainakaan usko, että vielä tarvii vaihtaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
Limu kirjoitti:Taitaapi olla besakoneella hakusessa.. (eli en ole nokikolarina ihan paras vastaamaan moottoripuolen asioihin)
Koeajolla rasita auton alustaa ja kuuntele koliseeko ja paukkuuko. Alusta tahtoo väsyä (puslat paskana) äkkiä. Eli mm. takaa tukivarret on melkein vaihdettva kerran katsastusvälillä, mitä olen kuullut muiden puhuvan. Itse olen tuolta touhulta vielä välttynyt. Alkuperäiset iskarit tosin levisi käsiin 180 000 km:n kohdalla ja kääntöpään laakerit joskus aikaisemmin (n. 120 000).
Meillä kolisee -06 alle 60tkm ajettu 9-3 Saab melkoisesti, varsinkin kun lähtee pihasta ajamaan. Kun auton on ajanut "lämpimäksi" (lue: parista montusta) niin kolinaa ei enäää kuulu. Pitänee tarkastuttaa tuo kolina huollon yhteydessä ensi kerralla.
Tosiaan tuo avaruuspinnoite tuntuu olevan melko sekundaa. Monesta uudemmastakin Saab 9-3:sta oli pinnoitteet karissut pois hanskalokeron napista+ristalukon ympäriltä, kun kävin niitä koeajamassa ennen nykyistä autoa.
Meikäläisen autossa vielä orkkis alusta eikä vielä kolise.... etupäästä kyllä kuuluu pakkasella kallistuksenvakaajan puslien narina kun päivän ekalla kilometrillä ajaa töyssyyn, mutta se narina katoaa ku puslat "lämpiää"(onnistuisiko voitelu?). Oon tota takatukivarsien vaihtoa tässä jo odotellut ku tuli 153000 mittariin, mutta toistaiseksi pelaa hienosti, vaikka kohtuu paljon ajelua huonolla sora/mökkitiellä.
Takaoven lukko jäi pakkasella jumiin kun muut aukesivat, eikä toiminut vaikka ilmat lämpeni... otin oven sähköliittimen saranapuolelta irti pariksi minuutiksi ja siitä asti pelannut moitteettomasti parivuotta.
Toisioilmapuhallin joka sytyttää moottorivikavalon on ainut murhe autossani, mutta sekin korjaantuu omalla vikakoodin lukijalla/nollaajalla. En viitsi vaihdattaa kyseistä puhallinta koska käy niin paljon kukkaron päälle
Eli voisi todeta että kohtuu tyytyväinen olen autoon vaikka onkin sarjan ensimmäinen tekele... suuremmilta vioilta toistaiseksi vältytty...
Takaoven lukko jäi pakkasella jumiin kun muut aukesivat, eikä toiminut vaikka ilmat lämpeni... otin oven sähköliittimen saranapuolelta irti pariksi minuutiksi ja siitä asti pelannut moitteettomasti parivuotta.
Toisioilmapuhallin joka sytyttää moottorivikavalon on ainut murhe autossani, mutta sekin korjaantuu omalla vikakoodin lukijalla/nollaajalla. En viitsi vaihdattaa kyseistä puhallinta koska käy niin paljon kukkaron päälle

Eli voisi todeta että kohtuu tyytyväinen olen autoon vaikka onkin sarjan ensimmäinen tekele... suuremmilta vioilta toistaiseksi vältytty...
Viimeksi muokannut -=Jamo=-, Pe Loka 16, 2009 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Kyllä ne 2004:kin on kohtuullisen luotettavia ollut:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=63202
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=63202
9-3 SS 1.8t
Huonoa:-9-3- kirjoitti:http://www.nettiauto.com/saab/9-3/2854905
Hyvää:
-automaattiilmastointi
-sentronic automaatti
-ok kilometrit
-saab
-Sentronic automaatti!
-Mankka!
-Linear!
Osta mieluummin Vector. Tämä on mielipiteeni.