Brake failure, ABS failure....

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Eipäs vaan: "Ohjausyksikkö, sisäinen vika. Ohjausyksikkö havaitsee nopeuspoikkeaman eri pyöräntunnistimien välillä."
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja -pete »

Pakkasta -22, joten tapahtui se, mitä arvelinkin. Noin 1,5 kilometrin ajon jälkeen ekassa risteyksessä jarrutettaessa se kilkatus ja valoshow alkoi taas.

Onhan tähän toisaalta ehtinyt jo tottua, mutta kyllä se silti pännii.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
v4super
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 08:41

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja v4super »

Jahas! kiitos vastauksesta jusahh ! Mielenkiintoista ja uutta tietoa :o
none
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näin kai se on ihan pohtimalla, että pyörän antureiden tai boksin vika aiheuttaa koko abs/tcs/esp-järjestelmän vian. Nämä kun vaikuttavat näihin kaikkiin, joten mikään niistä ei voi toimia ja niiden vikavalot syttyvät tauluun.
Sitten taas esp:llä varustetuissa autoissa pelkkä esp vika täytynee johtua kiihtyvyys- tai kääntökulma-antureista, koska ne eivät vaikuta tavallisen abs-jarrujärjestelmän toimintaan vaan vain esp on pois pelistä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja core2 »

petrisa kirjoitti:Sitten taas esp:llä varustetuissa autoissa pelkkä esp vika täytynee johtua kiihtyvyys- tai kääntökulma-antureista, koska ne eivät vaikuta tavallisen abs-jarrujärjestelmän toimintaan vaan vain esp on pois pelistä.
Jokseenkin näinhän se on, mutta on tapauksia joissa ESP ja ABS liittyvät toisiinsa siis aiheuttavat vian, mutta tosiaan tämä ei vaikuta ABS-jarrujen futaamiseen ajon aikana. Yleensä se antaa vain vikavaloa kun ylitetään 60kilsan nopeus.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Aihetta sivuten taisin tänään nähdä edellä ajavan farmari TTID saabin kokevan blimblom efektin. :D
Heti liikennevalojen jälkeen auto kurvasi tien sivuun ja peilistä seuraillen näin kun ajovalot sammui ja syttyi jonka jälkeen auto oli seuraavissa liikennevaloissa jo kannassa kiinni.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja AZP »

Liityn kerhoon. Auto on normaalisti yöt tallissa, viime yön kuitenkin ulkona. Lämpötila yöllä -11 asteen paikkeilla. Aamulla auto puolen tunnin eberöinnin jälkeen käyntiin kuin palmun alta, ja ennen kuin ehti senttiäkään liikkua, niin johan syttyi valoja tauluun. Kolme ilmoitusta SIDissä, taisi olla ABS, Stability Control ja TCS, jos en väärin muista. Make a safe stop ja contact service.

Testasin jarrut ja totesin ne toimiviksi, niin uskalsin lähteä varovaisesti liikkeelle. Samalla SIDin keskikulutus, distance ja keskinopeus näyttivät "---", eivätkä tuosta muuttuneet ajon aikana. Nopeusmittarin toimintaa en huomannut katsoa. Ajoin alle kilsan öljypumpulle, tankkasin täyteen ja käynnistyksen jälkeen ei merkkiäkään vikakoodeista. SIDin lukematkin palautuivat, ja näyttivät samoja oikeita lukemia kuin ennen viallista starttausta.

En nyt ajatellut tehdä asialle mitään ellei ala vaivaamaan usein. OP-Com pitäisi olla tulossa postissa, niin sillä varmaan katsotaan koodit sitten. Onneksi täällä lounaisrannikolla on harvemmin kovia pakkasia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eipä ollut tuota Esp-yksikön koodia vikalistassa. Siellä oli:
P0500(71) vehicle speed signal range/performance
P0380(08) Glow device general error
P0500(70) <unknown DTC>

Kaikki oli not present.

Tuo ekahan aiheuttaa ainakin ABS-valon kai?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Jahas, -10c ja valot tauluun. Toivotaan, että menee ohi akku irroittamalla.
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tuossa em. tapauksessa tuli tämä vikakoodi C0121-04 "Venttiilirele ei sulkeudu"

Onko tuttua kenellekään ESP-ongelmissa? WIS:n mukaan pitää vaihtaa TCS/ESP ohjainyksikkö, jos vikaa ei ole sähköliittimissä.

Mitä tämmönen maksaa? Onko se tuo keskus, johon/josta tulee / lähtee kaikki jarruputket?
EX: 9³SS BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jäikö vika pysyväksi vai onko pysynyt poissa?
Tuo "boksihan" se on, joka sisältää sekä sähkö- että hydrauliikka osan.

Jotkuthan (muutamat erikoisyritykset) näistä on sähköosaa (pystynee kohtuudella irroittamaan) korjanneet, mutta onnistuuko sitten juuri tässä ko. tapauksessa voi olla epävarmaa.

Mikäli vika on pysynyt poissa, niin tuskin kannattaa vielä ottaa tästä sen kummempaa painetta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Vika ei ole uusinut kelin lauhduttua nollan tuntumaan. Jäädään odottelemaan uusia ilmotuksia.
EX: 9³SS BioPower
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Rouvan kolkki löi valot tauluun ja C0252 löytyi. Taidanpa koittaa päivittää tuon ESP:n ohjelmiston, koska tuolle vikakoodille on olemassa GlobalTISsin mukaan korjaus. Toki mielessä pyörii myös ne pari tapausta, joissa boksi on saatu pimeäksi ohjelmoinnilla. Katsotaan nyt jatkuuko jouluvalot mittaristossa ja kokeillaan sitten tuota päivitystä. Kyseessä -09 vuosimallin Tid farkku manuaali, joka ajettu 130tkm.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Edeliseen kulkineeseen 9-3 sc 1.8t my 07 tehtiin tuo päivitys. Hieman auttoi, mutta ei vienyt vikaa kokonaan pois.

Saas nähdä milloin nelikko lyö errorit tauluun. Otolliset kelit olis täällä päin:)
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko kyseessä sama päivitys kuin C0131-08 -vikakoodille?

Omaan autooni tehtiin tuo päivitys sunnuntaina. Tuo C0131-08 on vaivannut enenevässä määrin syksysta asti. Nyt on ajeltu kaksi päivää ilman koodeja, vielä en ole valmis sanomaan että päivitys auttoi, koska aikaisemminkin on voinut mennä yli viikko ilman plingplongia ruudussa. Mutta hyvältä näyttää, kun sekalaista ajoa on kuitenkin tullut varmaan yli 100 km tuon päivityksen jälkeen, eikä mitään näy.

Päivitys kestää sitten luokkaa 1,5 tuntia, ja jostain syystä TECH2 käski varmistaa ennen päivitystä, että autoon ei ole kytkettynä mitään ulkopuolista virtalähdettä. En itse ymmärrä mitä haittaa siitä olisi, ja softahommissahan auto pitäisi aina pitää piuhassa kiinni, koska akun kyykkääminen kesken homman voi saada tuhoja aikaan. No, meillä oli käytössä onneksi tehokas laturi erillisellä latauskytkimellä. Laturi pidettiin kiinni autossa, mutta lataus pois päältä, ja laturin näytöstä pystyi lukemaan koko ajan akun jännitteen. Aloitettiin 12,5 voltilla ja päädyttiin 12,1 volttiin, kun päivitys tuli valmiiksi. Jos olisi laskenut alle 12 voltin, olisin napsaissut kyllä virrat päälle.

Edit: jaa, olihan se tuolla aikaisemmin käsitelty tässä ketjussa, että tuo kyseinen päivitys ei liity C0252-vikakoodiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin