Brake failure, ABS failure....

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Mulla on ollut jo hetken ESP C0050 06 Oikean takapyörän nopeusanturipiiri, katkos/oikosulku maahan. Lisäksi on ESP C0131 08 Paineanturipiiri, signaali ei uskottava.

Aluksi luulin tuon C0131 tulevan jumittavasta jarrusatulasta. Sen vaihdoin ja poistin techillä koodit. Tämä koodi lähti, mutta toinen jäi. Olen joskus korjannut takapyörien johtosarjan kummallakin puolella, mutta jumittavan jarrusatulan takia oikea takapyörä lämpeni vannetta myöden ja ajattelin, että johtosarja on saanut myös lämpöä. Kaiken hutiloimisen päätteeksi vaihdoin koko johtosarjan uuteen. C0050 ei poistunut.

Seuraava ajatus oli, että josko sitten navan kuumenemisen myötä abs-kehä tai anturi on vaurioitunut. Tänään iskin uuden navan (SKF) vain johdosta kiinni ja poistin taas vikakoodit techillä. Ja taas herjat tauluun kun kääntää virrat päälle.

Voikohan nyt siis olla, että johdoissa olisi kuitenkin vikaa ABS-ohjausyksikön ja oikean takarenkaan etupuolen jakolaatikon välillä... Ei oo oikein välineitä mittailla. WISsiä tulkiten ohjausyksikön nastat 9 ja 10 ovat oikealle takarenkaalle menevät kaapelit.

Ajatuksia mitä mä huomenna ton kanssa pystyn tekemään? Katselin jo, että Schwedenteilesta ohjausyksikkö maksaa 255e, mutta voikohan tuo olla boksin sisältä johtuva vika?

Niin tilanne oli sellainen, että oltiin Lapin-reissulla ja siihen asti kaikki on toiminut hyvin. Tokavikana päivänä sitten yhtäkkiä putosi ABS/ESP/TCS pois päältä. Talven aikana muutaman kerran tosin iski jonkun ESP-herjan (silloin en lukenut koodia), mutta näin jälkeenpäin olen ajatellut, että olikohan se tuosta jumittavasta jarrusatulasta jos/kun liukkaalla hitaasti pakittaen takarengas on saattanut liukua jäällä muiden renkaiden pyöriessä...
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Kyllä se vaan niin on, että oikean takarenkaan edessä olevan rasian sisällä keulan puoleisen johtosarjan liittimen juuresta kaapeli poikki. Harmi etten tuota aiemmin huomannut. Nyt hiukan vahingossa kun käänsin liitintä enemmän. Kantapään kautta taas tämä oppimiskäyrä.

En millään saanut pinniä pois sieltä liittimen sisältä, että olisin voinut korjata uudella pinnillä ja tiivisteellä. Täytyy kysyä saako tuota liitintä heti varaosana, osanumero 12788956. Saabin numerot pinneille ja tiivisteille ovat 12789792 ja 12798372. Mulla on tuo 2006 vuosimallinen 1.8t SC.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Liitintä ei ainakaan Länsiauton mukaan enää saa. No, ajattelin kokeilla vielä kerran ja runnomalla se pinni tuli kuin tulikin sieltä liittimestä ulos. Olin ostanut Motonetista jonkun random liittimen, jossa tuli mukana oikeanlaiset pinnit ja tiivisteet. Oikeita krimppauspihtejä mulla ei ole, joten kun sain pinnin johtimeen kiinni niin tein vielä 4 hyppykaapelia liittimien puoliskojen väliin ennen kuin uskalsin painaa uuden pinnin tuonne liittimeen. Ja kuinkas ollakaan herjat lähti pois taulusta eli liitos oli ainakin sen verran hyvä, että uskalsin laittaa kaiken kokoon.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Vastaa Viestiin