Autoni oli 120 tkm:n huollossa ja autolla ei ehditty ajaa sen jälkeen kuin muutamia kymmeniä kilometrejä kun "check engine" -valo rupes palamaan. Mitään tehohukkaa, käyntihäiriöitä tms. ei silti tuntunut.
Vein auton samalle pajalle (ei merkkihuolto), jossa luettiin vikakoodit. Diagnoosi oli asentajan mukaan sytytyshäiriö 1. sylinterin puolassa. Vikakoodit nollattiin ja sitten autoa käynnistettiin uudelleen, jolloin varoitusvalo syttyi jälleen ja vikakoodi oli sama.
No vaihdettiin uusi puola, jonka jälkeen ehdin käyttää autoa 2 päivää kun valo syttyi jälleen. Taas auto tuntuu toimivan ok:sti. Irroitin akun kaapelit ja putsailin navat. Varoitusvalo tietysti nyt hävisi, mutta silti hieman arveluttaa koko homma.
Takaisin varmaan pajalle, mutta onko kenelläkään ko. ongelmasta tietoa. Selailin sivustoa ja törmäsin esim. siihen, että sähkövikoja rupeaa tulemaan jos akku on tiensä päässä. Autoni on 2,0t ss vm. 2003 ja siin on alkuperäinen akku. Toisaalta huollossahan asentajan olisi pitänyt tsekata akku, jos hän on tehnyt sen kaavion mukaan. Lisäksi kyselin asentajalta, että vaihdetut sytytystulpat on varmasti oikeanlaiset ja hänen mukaansa tulppien numerosarja oli oikea.
Moottorivika varoitusvalo/check engine
Re: Moottorivika varoitusvalo/check engine
Suosittelen lämpimästi akun uusimista, itselläni on 2.0t ss 2003 ja siitä meni alkuperäinen akku kolmessa vuodessa.
-- ML
Re: Moottorivika varoitusvalo/check engine
Jaaha vika check engine-merkkivaloon löytyi lopulta väärist sytytystulpista, jotka huollossa oli asennettu. Liike toimi kuitenkin asiallisesti ja vaihtoi kunnossa olevan alkuperäisen puolan paikalleen ja palautti rahat (190 euroa!) takaisin.
Re: Moottorivika varoitusvalo/check engine
Itellä toi valo kans syttynyt muutamaan otteeseen ja lähtenyt.
Kävin lukemassa vikakoodin ja sieltä tuli kaksi kohtaa:
1171 Lambda säätö liian laiha seos
0171 -Sovitus
- Sovitus laihalle
Tämä kuitenkaan ei korjaajan mielestä ollut vakavaa, sanoi kuluttavan enemmän ja että voi ajaa huoletta kunhan ei nyt vuoden päiviä ajele... Itse kyllä ihmettelen että eikö jos se rikkaalla kävisi niin söisi enemmän?
No pahin skenaario mitä voi olla niin Lamda anturin/anturien vaihto mikä maksaa reilu 100 e.
No vikavalo lähti kun se oli luettu mutta palasi kun kaverini körötteli autolla parisataa kilometriä, vaihdettin paikkaa ja poljin hieman enemmän kaasua niin valo lähti.. Nyt se tuli takaisin kun tankkasin 95 normaali 98:sin sijan ja lähti taas parin viikonpäästä. Ja pari viikkoa siitä taas syttyi!
Mitä mieltä te olette, korjaamoon heti ja kaikki kuntoon vai onko vain karstaa ja että antaa valon välillä palaa niin kauan kun ei jää pysyvästi?
Tai sitte jotain kikkaa millä saa pois? Esim koneen läpi jotain forte engine clean ainetta joka laitetaan öljyn sekaan tai ruiskujärjestelmän puhdistusainetta? Ilmansuodattimen puhdistus?
NIIN JA AUTO OLI VM.99 saab 9-3 2.0 (t) pienpaine turbo ja kans SE
Akku on uudehko,mutta tulpat saattavat kyllä kaivata vaihtoa hmm
Kiitosta taas etukäteen jos jollain kokemusta vastaavasta tai tietää asiasta tarkemmin! =)
Kävin lukemassa vikakoodin ja sieltä tuli kaksi kohtaa:
1171 Lambda säätö liian laiha seos
0171 -Sovitus
- Sovitus laihalle
Tämä kuitenkaan ei korjaajan mielestä ollut vakavaa, sanoi kuluttavan enemmän ja että voi ajaa huoletta kunhan ei nyt vuoden päiviä ajele... Itse kyllä ihmettelen että eikö jos se rikkaalla kävisi niin söisi enemmän?
No pahin skenaario mitä voi olla niin Lamda anturin/anturien vaihto mikä maksaa reilu 100 e.
No vikavalo lähti kun se oli luettu mutta palasi kun kaverini körötteli autolla parisataa kilometriä, vaihdettin paikkaa ja poljin hieman enemmän kaasua niin valo lähti.. Nyt se tuli takaisin kun tankkasin 95 normaali 98:sin sijan ja lähti taas parin viikonpäästä. Ja pari viikkoa siitä taas syttyi!
Mitä mieltä te olette, korjaamoon heti ja kaikki kuntoon vai onko vain karstaa ja että antaa valon välillä palaa niin kauan kun ei jää pysyvästi?
Tai sitte jotain kikkaa millä saa pois? Esim koneen läpi jotain forte engine clean ainetta joka laitetaan öljyn sekaan tai ruiskujärjestelmän puhdistusainetta? Ilmansuodattimen puhdistus?
NIIN JA AUTO OLI VM.99 saab 9-3 2.0 (t) pienpaine turbo ja kans SE
Akku on uudehko,mutta tulpat saattavat kyllä kaivata vaihtoa hmm
Kiitosta taas etukäteen jos jollain kokemusta vastaavasta tai tietää asiasta tarkemmin! =)
Re: Moottorivika varoitusvalo/check engine
Autosi on OG9-3, sitä koskevat viestit kuuluvat tuonne alueelle: http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=13
Samasta ongelmasta ei ole syytä keskustella kuin yhdessä viestiketjussa. Älä siis kopioi samaa viestiäsi joka viestiketjuun.
Samasta ongelmasta ei ole syytä keskustella kuin yhdessä viestiketjussa. Älä siis kopioi samaa viestiäsi joka viestiketjuun.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Moottorivika varoitusvalo/check engine
Eikä tätä samaa viestiä tarvii lähettää kahtena peräkkäisenä päivänä väärään osioon.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977