Kojelaudan viiva-nappula [-]

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja ch »

Niin,
siis se viiva-nappula siinä kojelaudassa?
Tekeekö se jotakin?
Meneekö siitä piuhat johonkin?
Saanko ottaa sen hallintaani??? ;-)

Jos siitä ei mene piuhat mihinkään, niin voiko siihen laittaa piuhat?
Onko siinä siis ihan aikuisten oikeasti joku kytkin, vai pitääkö käydä motonetissa tai piilteemassa?
Miten se lähtee irti?
Tai kyllähän mä sen sieltä irti saan, mutta kysymys on lähinnä, että miten sen saa irti siten, että voin laittaa saman nappulan vielä takaisin, eikä kukaan arvaa, että olen käynyt sitä sörkkimään...
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja hz81 »

ch kirjoitti:Niin,
siis se viiva-nappula siinä kojelaudassa?
Tekeekö se jotakin?
Meneekö siitä piuhat johonkin?
Saanko ottaa sen hallintaani??? ;-)

Jos siitä ei mene piuhat mihinkään, niin voiko siihen laittaa piuhat?
Onko siinä siis ihan aikuisten oikeasti joku kytkin, vai pitääkö käydä motonetissa tai piilteemassa?
Miten se lähtee irti?
Tai kyllähän mä sen sieltä irti saan, mutta kysymys on lähinnä, että miten sen saa irti siten, että voin laittaa saman nappulan vielä takaisin, eikä kukaan arvaa, että olen käynyt sitä sörkkimään...
Kyllä siinä näppäin on ja tarkoitettu että voit laittaa siihen esim. lisävalojen tai minkä tahansa "laitteen" ohjauksen.

Katkaisin paneeli A lähtee irti siten että irroitat keskimmäisen ilmasuuttimen, radion ja radion reiästä katkaisin paneelin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tuskin sitä namiskaa kannattaa irroittaa jos siihen jotain liittää. Ohjelmallisesti aktivoidaan ja johdon päät varmaan jossain konehuoneen rasiassa tms valmiissa paikassa helppoa liittoa varten. Ei ne nyt sentää pelkkää katkaisinta ole tauluun lyöneet vaan johdot valmiina. Veikkaan että saa ohjelmoitua moneen toimintoon erikseen. releen laittaa toiminnon edellyttämään paikkaan. (tulee lisävalo sarjan tms mukana) ja ohjelmoi sen toimimaan. useita liitostapoja? Korjatkaa jos horisen omiani.
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja ch »

OK,
mahtavaa!

Täytyypäs saada siihen sitten rele, joka menee päälle, kun tuosta kerran painaa...

Kiitoksii vaa oikke kamalan pal vastauksist!
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eli saisiko esim. Eberille releellä rakennettua tuon napin kautta on/off-ohjauksen tulevaa kevätkautta taas ajatellen..?

Kuulostaisi vaan tuo helposti hyödynnettävä nappi todella houkuttelevalta. Mahtaako järjestelmään ilmaantua vikakoodeja, jos Eberi ei lämmitä, vaikka pyyntö on päällä.. = :?:
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja aero »

Ristom kirjoitti:Eli saisiko esim. Eberille releellä rakennettua tuon napin kautta on/off-ohjauksen tulevaa kevätkautta taas ajatellen..?
Tuosta jos saisi ohjelmoitua eberille manual start -tiedon, voisi tuon painikkeen (siis ihan sen fyysisen painikkeen, siinä sentään vielä lie kontaktipinnat tms) rinnalle askarrella pienen releen, jota voisi kauko-ohjata. Saisi tuon eberin pahimman puutteen (=kapulan puute) korjattua vähän kiertotietä. :)

Vielä parempi olisi, jos kauko-ohjaimen takaluukkunapin saisi ohjelmoitua tuohon rooliin - ainakin mä löytäisin sille paljon enemmän virkaa kuin kontin etäaukomiselle - mutta se ainakin taitaa olla aivan turha toivo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Lähinnä ajattelin, että rele ohjaisi relettä, joka olisi defaulttina päällä, eikä katkaisisi Eberin virtaa.
Sitten kun haluaisin pätkäajossa alle 8 asteen plussakelillä estää Eberin käymisen painaisin nappia.

Mikä on viivanapin käyttäytyminen, olisiko ohjaus auton sammuttamisen jälkeen taas lähtötilanne?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

aero kirjoitti: Vielä parempi olisi, jos kauko-ohjaimen takaluukkunapin saisi ohjelmoitua tuohon rooliin - ainakin mä löytäisin sille paljon enemmän virkaa kuin kontin etäaukomiselle - mutta se ainakin taitaa olla aivan turha toivo.
Eikös se ole sama hommata se takaluukun avausnappi johtosarjoineen oveen?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja aero »

tsaarela kirjoitti:
aero kirjoitti: Vielä parempi olisi, jos kauko-ohjaimen takaluukkunapin saisi ohjelmoitua tuohon rooliin - ainakin mä löytäisin sille paljon enemmän virkaa kuin kontin etäaukomiselle - mutta se ainakin taitaa olla aivan turha toivo.
Eikös se ole sama hommata se takaluukun avausnappi johtosarjoineen oveen?
Ei, kun meinasin että jos kaukosäätimen takaluukkunapin saisi uudelleenohjelmoitua niin, ettei se auo takaluukkua vaan tämäyttää eberin laulamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja Ristom »

aero kirjoitti: Ei, kun meinasin että jos kaukosäätimen takaluukkunapin saisi uudelleenohjelmoitua niin, ettei se auo takaluukkua vaan tämäyttää eberin laulamaan.
Haluaisit siis kaukosäätimen vastaanotto-yksikön ohjaamaan väyläkäskyä manual start Eberille. Ei liity nappiin kai? Mimmii..
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja aero »

Ristom kirjoitti:
aero kirjoitti:Haluaisit siis kaukosäätimen vastaanotto-yksikön ohjaamaan väyläkäskyä manual start Eberille. Ei liity nappiin kai? Mimmii..
Niin, peräkontin avaamisen sijasta lämpöä tupaan. Veikkaan kuitenkin, että tuo on käytännössä mahdotonta ja päästin sen näppikseltäni vain sivujuonteena sille pohdinnalle, että jo viivanapin kouluttaminen tuohon käyttöön mahdollistaisi juttujuttuja.

Mimmiä odotellessa, hällä tiettävästi on hajua...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja aero »

Mimmi kirjoitti:Diesel haisee tänne asti :D
Käy laittamassa auton tankki kiinni :D
Mimmi kirjoitti: Valitettavasti joudun pudottamaan teidät maanpinnalle pilvilinnoistanne: ei onnistu, eberiä ei pysty tuolla(kaan)ohjaamaan. Ohjaaminen onnistuu ainoastaan SIDin kautta.
Tätä mää arvelinkin. Kaikki vaihtoehdot täytyy kuitenkin tutkia ;).
Mimmi kirjoitti: Ostakaa femma, siihen pystyy kytkemään esim. GSM modeemin eberin ohjaukseen. :wink:
E, sopivaa käytettyä ei löytynyt eikä uuteen riittänyt rahaa. Pelkällä kellolla ja manuaalikäytölläkin tuo eber tuntuu olevan pirusti mukavampi laite kuin sähkölelut. Kaukosäädin on ainoa mitä hiukan voisin vielä kaivata, vieraisilta lähtiessä ei tarvisi pomppia kylmässä ulkoilmassa kuin vasta lähtöhetkellä ;). Edeltävään olympiavolkkariin verrattuna tuo kulkine on joka tapauksessa luksusta tulvillaan ja ensimmäisten 600 kilometrin perusteella todellakin hintansa arvoinen :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mutta olisiko haaveilemani Eberin manuaali-pysäyttäminen mahdollista esittämälläni ohjauksella?
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mimmi kirjoitti:Ei. Kaikki ohjaukset ovat väyläkäskyjä.
Eli viivanapilta väyläkäskyohjaus tarvittavalle releelle (joka ohjaisi lisävarustetta), joka kytkee virran releelle, joka katkaisee virran Eberiltä.
Mikä siinä olisi ongelma?
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kojelaudan viiva-nappula [-]

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eli ajattelemani kytkentä olisi ilmeisemminkin ok? Sulkeutuva (kytkeytyvä) rele ohjaamaan aukeavaa (irti kytkevää) relettä. En tiedä onko oikeat termit, olen RI.

Entä Eberin toiminta? Tuleeko vikakoodeja, jos vien manuaalisesti Eberiltä virrat, kun väylässä on Eberille lämmityspyyntö olemassa?
Vastaa Viestiin