Hei vaan kaikille.
Olisi hieman tiedusteltavaa tuosta Sentronic-vaihteistosta, kun luultavasti aiheen mukaista autoa olen katselemassa.
1. Onko tuo laatikko oikeasti niin hidas, etta 209hv 9-3 suorittaa 0-100km/h 8.8s?
2. Onko mahdollista saada jotain upgradea tuohon vaihtamisnopeuteen? (Hirsch tai vast. softa / rauta upgrade?)
Kiitos jo etukateen vastauksista.
Saab 9-3 Aero 2.0t sentronic - vaihdelaatikkokysymys
Re: Saab 9-3 Aero 2.0t sentronic - vaihdelaatikkokysymys
1. Saab perinteisesti ilmoittaa kiihtyvyydet melko maltillisesti, mutta voi pitää paikkansakin. Vaihteet 1-3 luistavat, lopuissa lukitus. Käytännön ajossa 0-100 tulos ei haittaa. Tykkään napeilla valita nelosen jo ohitettavan takana, kaasu pohjaan ja rinnalla näpytellä kutosen päälle. Näin pääsee turvallisesti (vauhdilla) ohi. Suomessa ripeä ohitus toki aiheuttaa kaistalle paluun jälkeen valojen räpsyttelyä ohitettavan taholta, mutta onneksi on Saab lasit ja taustapeili himmennyksellä
2. Moottorin softaus (Hirsch, BSR, Maptun..) aiheuttaa sen, että laatikko haistaa nousseen tehon ja mukauttaa toimintaansa käyttäjän kannalta selkeästi parempaan suuntaan. Automaattilaatikkoa ei toistaiseksi? voi ohjelmoida. Vaatisi suojakoodit, joita pienillä pajoilla ei ole ja valtuutettu huolto ei innostune edes maksusta.
2. Moottorin softaus (Hirsch, BSR, Maptun..) aiheuttaa sen, että laatikko haistaa nousseen tehon ja mukauttaa toimintaansa käyttäjän kannalta selkeästi parempaan suuntaan. Automaattilaatikkoa ei toistaiseksi? voi ohjelmoida. Vaatisi suojakoodit, joita pienillä pajoilla ei ole ja valtuutettu huolto ei innostune edes maksusta.
BMW f11 535xd -13
Re: Saab 9-3 Aero 2.0t sentronic - vaihdelaatikkokysymys
Ei varmasti ole noin "hidas".
Oma vakio 2.0t sentronic (175 hv) kiihtyy 8,5 sekuntiin.
Se on mitattu useammalla vedolla G-TECH-kiihtyvyysmittarilla.
Aina sama tulos. Tämä paras tulos D-asennolla.
Itse manuaaliasennolla vaihtamalla tähän ei pääse.
Olen myös kokeillut kännykän Gtx:llä ja taas tuloksena oli 8,5 s.
Oma vakio 2.0t sentronic (175 hv) kiihtyy 8,5 sekuntiin.
Se on mitattu useammalla vedolla G-TECH-kiihtyvyysmittarilla.
Aina sama tulos. Tämä paras tulos D-asennolla.
Itse manuaaliasennolla vaihtamalla tähän ei pääse.
Olen myös kokeillut kännykän Gtx:llä ja taas tuloksena oli 8,5 s.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 Aero 2.0t sentronic - vaihdelaatikkokysymys
Tehtaan lupaukset automaateille (0 -100 km/h):
- 2.0t (175hp/265Nm) = 9,7s
- 2.0T (209hp/300Nm) = 8.8s
En tiedä sitten mikä pointti tehtaalla olisi ilmoittaa ko. luvut huonommiksi - tuskin se ainakaan myyntiä edistäisi ?!?
- 2.0t (175hp/265Nm) = 9,7s
- 2.0T (209hp/300Nm) = 8.8s
En tiedä sitten mikä pointti tehtaalla olisi ilmoittaa ko. luvut huonommiksi - tuskin se ainakaan myyntiä edistäisi ?!?
Re: Saab 9-3 Aero 2.0t sentronic - vaihdelaatikkokysymys
Saab ilmoittanee arvot niin, että ajanotto lähtee kaasusta ja autoa ei "pidätetä" jarrulla. Jälkimmäinen tapa on huomattavasti nopeampi, vaikka kaasua ei antaisi kuin millin. Auto ilmeisesti "poistuu tyhjäkäynniltä" ja lähdöstä tulee huomattavasti nopeampi.
Verratkaapa saman laatikon arvoja Volvoissa, taitavat osua järjestään vain alle puoli sekunttia hitammiksi kuin manuaalit, saabeissa taidetaan olla lähempänä 1.5 sekuntia...
Verratkaapa saman laatikon arvoja Volvoissa, taitavat osua järjestään vain alle puoli sekunttia hitammiksi kuin manuaalit, saabeissa taidetaan olla lähempänä 1.5 sekuntia...
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Saab 9-3 Aero 2.0t sentronic - vaihdelaatikkokysymys
Alkaako sillä 2,0t:llä myös tulla pitoa vasta siinä kolmosella?petrisa kirjoitti:Ei varmasti ole noin "hidas".
Oma vakio 2.0t sentronic (175 hv) kiihtyy 8,5 sekuntiin.
Se on mitattu useammalla vedolla G-TECH-kiihtyvyysmittarilla.
Aina sama tulos. Tämä paras tulos D-asennolla.
Itse manuaaliasennolla vaihtamalla tähän ei pääse.
Olen myös kokeillut kännykän Gtx:llä ja taas tuloksena oli 8,5 s.
Ne vaihteiden välityksethän lienee siinä yhtä naurettavat kun tässä 2,8kin yhdistettynä vielä kevyempään keulaan?
Tarkoitan siis sitä, että oletko kokeillut lähteä suoraan kakkosella, tai jopa kolmosella ja millaisia aikoja sitten tulee?
Alkuperäisen kysymyksen esittäjälle tiedoksi, että painava etuvetoinen ei nyt vaan ole ihan oikea valinta drag stripille...
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 9-3 Aero 2.0t sentronic - vaihdelaatikkokysymys
Kysymykseen tuosta 0-100 (8,8) voi suuntaa antaa Hirschin sarjalla (175 hp -> 200 hp) olevan luvut: SS:lle automaattina 8,0. Oman kokemuksen mukaan tuon pajan antamat luvut saa vielä parilla kymmenyksellä alitettua. Eli saattaisi mahdollisest todellisuudessa kahdeksan sekkaa alittua tuolla 209 -versiolla.
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972