Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Päivitin vanhan 9-3 ss:ni uudempaan samanlaiseen -07 malliin. Nyt kun olen autolla kurvaillut, niin yksi ongelmakin on luonnollisesti tullut.
Tänään ajaessani 160km pätkän, niin lisälämmitin oli päällä koko ajan. Manuaalia lukiessani sain käsityksen, että lämmitin sammuu automaattisesti lämmön ollessa riittävä. Onko kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia?
Tänään ajaessani 160km pätkän, niin lisälämmitin oli päällä koko ajan. Manuaalia lukiessani sain käsityksen, että lämmitin sammuu automaattisesti lämmön ollessa riittävä. Onko kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia?
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Huomasin sitten itsekkin että aihetta on käsitelty jo aikaisemminkin.
Tuosta lisälämmittimestä vielä:
Manuaalissa kahdessa kohtaa sanotaan, että merkkivalo (kolme nuolta ylöspäin ja numero 2) palaa, kun lisälämmitin on päällä.
Tänään kävin varta vasten ajelulla asian takia, ja huomasin että lämmitin on tosiaan päällä koko ajan, vaikka moottori olisi jo lämmin. Sain lämmittimen pois siten, että sammutin auton ja laitoin manuaalisesti lämmittimen päälle jonka jälkeen sammutin lämmittimen. Tämän jälkeen symbolia ei ilmestynyt, ja äänistäkin sen pystyi päättelemään. Pitänee vissiin käydä taas Laakkosella.
Tuosta lisälämmittimestä vielä:
Manuaalissa kahdessa kohtaa sanotaan, että merkkivalo (kolme nuolta ylöspäin ja numero 2) palaa, kun lisälämmitin on päällä.
Tänään kävin varta vasten ajelulla asian takia, ja huomasin että lämmitin on tosiaan päällä koko ajan, vaikka moottori olisi jo lämmin. Sain lämmittimen pois siten, että sammutin auton ja laitoin manuaalisesti lämmittimen päälle jonka jälkeen sammutin lämmittimen. Tämän jälkeen symbolia ei ilmestynyt, ja äänistäkin sen pystyi päättelemään. Pitänee vissiin käydä taas Laakkosella.
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Tänään oli varattu huolto-aika koslalleni paikalliselta Laakkoselta. Tarkoituksena oli siellä selvittää techin avulla, että kuvittelenko vain eberin olevan päällä ajon aikana. Oli muuten ilmainen operaatio...
Ajoin kärryn sisälle huoltotilohin ja tech lykättiin autoon kiinni. Tiedot olivat: että jäähdytysnesteen lämpötila oli noin 82 astetta ja ulkolämpötila ajotietokoneen mukaan 4 astetta, ja kumma kyllä eberi rallatti koko ajan. Tässä vaiheessa huolto oli sitä mieltä että pitää techin kanssa käydä eri vaihtoehtoja läpi, että missä vika on. Olivat siinä vaiheessa sitä mieltä, että näin ei saisi olla.
Lähdin sitten liikkeen puolelle hörppimään kahvia ja potkimaan autojen renkaita. Jonkin ajan kuluttua palasin huoltotiloihin kyselemään väliaikatietoja. Sillä välin huolosta olivat selvittäneet, että lämmitin toimii kuitenkin ihan normaalisti. Eli eberi pyrkii aina päälle, ja pysyy päällä aina kun ulkolämpötila on alle 8 astetta, tai jäähdytysneste on alle 72 asteista. Mielestäni aika typerä systeemi bensakoneessa. Ehdottivat sitten huollosta, että poistaisin lisälämmittimen sulakkeen, jonka teinkin.
Lisäksi huolto oli sitä mieltä että 07 mallissa eberi on aina jälkiasennettu(bensa).Tämän takia eivät löytäneet eberin kytkentäkaaviota, että miten systeemiä voisi muuttaa. Bensavehkeissä toimisi mielestäni paremmin vain pelkkä jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella käyvä eberi. Jättivät sieltä kuitenkin pienen varauksen sille että olisiko eberin toiminnassa kuitenkin joku häiriö, ja pyysivät kääntymään paikallisen eber liikkeen puoleen.
No paikallisen eber asennusliikkeen kaveri oli kuitenkin sitä mieltä että vehje on tehdasasennettu ja jälkiasennettua ei saisi oikeastaan edes ajotietokoneeseen liitettyä siten että myös ulkolämpötila vaikuttaa käynnistymiseen. Pyysi kääntymään Laakkosen puoleen.
Jos jollain on hyviä vinkkejä jakaa, niin otetaan vastaan. Muuten taitaa tilanne olla se, että sulaketta revitään täällä Kouvolan suunnalla edestakaisin.
Että sellasta
Ajoin kärryn sisälle huoltotilohin ja tech lykättiin autoon kiinni. Tiedot olivat: että jäähdytysnesteen lämpötila oli noin 82 astetta ja ulkolämpötila ajotietokoneen mukaan 4 astetta, ja kumma kyllä eberi rallatti koko ajan. Tässä vaiheessa huolto oli sitä mieltä että pitää techin kanssa käydä eri vaihtoehtoja läpi, että missä vika on. Olivat siinä vaiheessa sitä mieltä, että näin ei saisi olla.
Lähdin sitten liikkeen puolelle hörppimään kahvia ja potkimaan autojen renkaita. Jonkin ajan kuluttua palasin huoltotiloihin kyselemään väliaikatietoja. Sillä välin huolosta olivat selvittäneet, että lämmitin toimii kuitenkin ihan normaalisti. Eli eberi pyrkii aina päälle, ja pysyy päällä aina kun ulkolämpötila on alle 8 astetta, tai jäähdytysneste on alle 72 asteista. Mielestäni aika typerä systeemi bensakoneessa. Ehdottivat sitten huollosta, että poistaisin lisälämmittimen sulakkeen, jonka teinkin.
Lisäksi huolto oli sitä mieltä että 07 mallissa eberi on aina jälkiasennettu(bensa).Tämän takia eivät löytäneet eberin kytkentäkaaviota, että miten systeemiä voisi muuttaa. Bensavehkeissä toimisi mielestäni paremmin vain pelkkä jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella käyvä eberi. Jättivät sieltä kuitenkin pienen varauksen sille että olisiko eberin toiminnassa kuitenkin joku häiriö, ja pyysivät kääntymään paikallisen eber liikkeen puoleen.
No paikallisen eber asennusliikkeen kaveri oli kuitenkin sitä mieltä että vehje on tehdasasennettu ja jälkiasennettua ei saisi oikeastaan edes ajotietokoneeseen liitettyä siten että myös ulkolämpötila vaikuttaa käynnistymiseen. Pyysi kääntymään Laakkosen puoleen.
Jos jollain on hyviä vinkkejä jakaa, niin otetaan vastaan. Muuten taitaa tilanne olla se, että sulaketta revitään täällä Kouvolan suunnalla edestakaisin.
Että sellasta
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
paljon kysyttävää eberistä ja sen ohjainlaitteesta.
Tuossa diesel 9-3ss lämmitin toimii muuten hyvin, mutta ei sammu vaikka koneen lämmöt ovat jo normaalilla ja ilmeisesti ohjainlaite vian johdosta sekoittaa myös ajotietokoneen ja mittariston.
kysymys kuuluukin, mistä uusi ohjainlaite edullisimmin ja vaatiiko ohjelmointia?
kuinkas sitten onnistuisi ehjän käytetyn koko lämmittimen tuohon laittaa samanlaisesta autosta? vaatiiko ohjelmointia tai poistoa alkuperäisestä autosta vai toimiiko suoraan ilman ohjelmointia.
nyt kun kelit on lämmenneet olen ottanut sulakkeen irti lämmittimeltä niin ei lämmitin tai mittaristo eivät enään sohlaa.
Tuossa diesel 9-3ss lämmitin toimii muuten hyvin, mutta ei sammu vaikka koneen lämmöt ovat jo normaalilla ja ilmeisesti ohjainlaite vian johdosta sekoittaa myös ajotietokoneen ja mittariston.
kysymys kuuluukin, mistä uusi ohjainlaite edullisimmin ja vaatiiko ohjelmointia?
kuinkas sitten onnistuisi ehjän käytetyn koko lämmittimen tuohon laittaa samanlaisesta autosta? vaatiiko ohjelmointia tai poistoa alkuperäisestä autosta vai toimiiko suoraan ilman ohjelmointia.
nyt kun kelit on lämmenneet olen ottanut sulakkeen irti lämmittimeltä niin ei lämmitin tai mittaristo eivät enään sohlaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Toimiikohan tuo 9-5:ssa (-06) sitten erilailla. Aamulla kun lähtee ajelemaan, niin lämmittimen valo kyllä sammuu, kun kone ja ulkoilma lämpeää tarpeeksi. Ja valo myös syttyy ajon aikana jos esim. ilma kylmeneeMimmi kirjoitti:Lämmittimen merkivalo ei kerro lämmittimen päälläoloa, vaan ainoastaan sen valmiustilan.
Esilämmityksessä valo kertoo päälläolon, toki sen kuulee myös suihkuun asti
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
autossani ei ole mitään lisälämmittimen valoa, vaan lämmitin palaa niin kauan kuin autokin käy oli moottorin lämpötila mikä tahansa.
mites on voisiko tuohon vaihtaa lämmittimen toisesta samanlaisesta saabista ilman ohjelmointeja?
mites on voisiko tuohon vaihtaa lämmittimen toisesta samanlaisesta saabista ilman ohjelmointeja?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
autossa ei pitäisi olla mitään virityksiä vain sulake on otettu pois lämmittimeltä.
ohjauksella tarkoitat ilmeisesti lämmittimen ohjainlaitetta? se tähän tarvitsisi vaihtaa jos laittaa kuntoon. ehjässä käytetyssä lämmittimessä tuo olis jo mukana ja tulisi halvemmaksi kuin uuden ohjain laitteen ostaminen.
ohjauksella tarkoitat ilmeisesti lämmittimen ohjainlaitetta? se tähän tarvitsisi vaihtaa jos laittaa kuntoon. ehjässä käytetyssä lämmittimessä tuo olis jo mukana ja tulisi halvemmaksi kuin uuden ohjain laitteen ostaminen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
tarkennuksena nyt vielä, että autossa on siis vain lisälämmitimenä toimiva eber eikä pysäköintilämmitintä.
täyty varmaan kaivaa eberin kytkentä kaavat jostain ja alkaa mittailla varmuudeksi nuo maat, virrat ja ohjaukset.
täyty varmaan kaivaa eberin kytkentä kaavat jostain ja alkaa mittailla varmuudeksi nuo maat, virrat ja ohjaukset.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
mites toimisiko tuo toisesta samanlaisesta saabista oleva lämmitin tuossa vai vaatiiko jotain ohjelmointia?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
kyselin saabin tiskiltä tuota lämmittimen ohjain laitetta, mutta väittivät että ei saa kuin koko lämmittimen ja ohjain laitetta ei bsaa erikseen. onko joku uusinut ohjainlaitteen lämmittimeen ja mistä olette ostaneet?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
En ole sen paremmin tutustunut webaston toimintaan, mutta kokeilin sitä Manual Start:lla tänä aamuna. Pidin sitä vähän aikaa päällä ja sammutin sen sitten SID:n kautta. Myös ne kolme "lämpövanaa" ja merkki "2" oranssilla hävisivät. Vaimoke jatkoi matkaansa töihin ja soitti että miksi tässä on tällainen oransi merkki. Noh, ilmeisesti webasto oli mennyt yksin päälle. Voiko olla näin? Varmistin vielä sammuttaessani webaston, että merkkivalo hävisi. Käskin ottamaan virrat autosta pois, ja sillä merkkivalo hävisi. Onko tällainen webaston toiminta ongelma vai ominaisuus, vaiko jopa käyttäjässä vika
Auto on -08 Sport Combi 1.9 TiDs.
Auto on -08 Sport Combi 1.9 TiDs.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Aamulla taisi olla viileä? Jos ulkolämpötila on alle 8C, pitää auto eberiä valmiudessa ja tarpeen vaatiessa lämmittää sillä moottoria (eli jos hukkalämpö ei riitä). Se valo on valmiuden merkkivalo, ei lämmityksen.vili1 kirjoitti:En ole sen paremmin tutustunut webaston toimintaan, mutta kokeilin sitä Manual Start:lla tänä aamuna. Pidin sitä vähän aikaa päällä ja sammutin sen sitten SID:n kautta. Myös ne kolme "lämpövanaa" ja merkki "2" oranssilla hävisivät. Vaimoke jatkoi matkaansa töihin ja soitti että miksi tässä on tällainen oransi merkki. Noh, ilmeisesti webasto oli mennyt yksin päälle. Voiko olla näin? Varmistin vielä sammuttaessani webaston, että merkkivalo hävisi. Käskin ottamaan virrat autosta pois, ja sillä merkkivalo hävisi. Onko tällainen webaston toiminta ongelma vai ominaisuus, vaiko jopa käyttäjässä vika
Auto on -08 Sport Combi 1.9 TiDs.
Neuvo seuraavalla kertaa vilkaisemaan hanskalokerosta käyttöohjekirjaa. Sivunumeroa en muista kertoa, mutta on siinä hakemisto, josta löytyy eberiäkin koskevien turinoiden sijainnit.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Ahaa, kiitos vastauksesta Kyllä se taidan minä olla jonka pitäisi sitä ohjekirjaa lukeaaero kirjoitti:Aamulla taisi olla viileä? Jos ulkolämpötila on alle 8C, pitää auto eberiä valmiudessa ja tarpeen vaatiessa lämmittää sillä moottoria (eli jos hukkalämpö ei riitä). Se valo on valmiuden merkkivalo, ei lämmityksen.vili1 kirjoitti:En ole sen paremmin tutustunut webaston toimintaan, mutta kokeilin sitä Manual Start:lla tänä aamuna. Pidin sitä vähän aikaa päällä ja sammutin sen sitten SID:n kautta. Myös ne kolme "lämpövanaa" ja merkki "2" oranssilla hävisivät. Vaimoke jatkoi matkaansa töihin ja soitti että miksi tässä on tällainen oransi merkki. Noh, ilmeisesti webasto oli mennyt yksin päälle. Voiko olla näin? Varmistin vielä sammuttaessani webaston, että merkkivalo hävisi. Käskin ottamaan virrat autosta pois, ja sillä merkkivalo hävisi. Onko tällainen webaston toiminta ongelma vai ominaisuus, vaiko jopa käyttäjässä vika
Auto on -08 Sport Combi 1.9 TiDs.
Neuvo seuraavalla kertaa vilkaisemaan hanskalokerosta käyttöohjekirjaa. Sivunumeroa en muista kertoa, mutta on siinä hakemisto, josta löytyy eberiäkin koskevien turinoiden sijainnit.
Joo, lämpöä oli sellaiset 5-8 astetta. Pitää ihan tosissaan lukea sitä ohjekirjaa!
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Saako merkkivalon sammutettua manuaalisesti vai palaako valo käytännössä syksystä kevääseen (alle +8c) ?