Jarru ongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
belli
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:14
Paikkakunta: Vantaa

Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja belli »

Kävi mukavasti kun on käyttänyt autoa merkkiliikeessä määräaikaishuolossa :(

'Unohtivat ' tarkistaa etujarrupalat, joten 4kk:n jälkeen palat totaalisen loppu(osittain metalli metallia vasten).
Mutta oliha asentaja sentään muistanut täyttää jarruneste säiliön joten tänään kun vaihdettiin uudet palat ja männät työnettiin siälle niin nesteet tulivat räjähdysmäisesti tuolta säiliöstä levitin pitkin konehuonetta. Korkin löytyminen kesti jonkin tovin.

Tämän jälkeen tuo jarrupoljin menee panettaessa pikkuhiljaa pohjaan asti. Yhdellä pumppauksella poljin menee kovaksi hetkeksi mutta alkaa sitten taas vajoamaan pikkuhiljaa.

Mitään ei ainakaan vuoda järjestelmästä ulos.

Olsko kenelläkään hyvää arvausta mikä voisi olla rikki?

Belli
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

belli kirjoitti:Kävi mukavasti kun on käyttänyt autoa merkkiliikeessä määräaikaishuolossa :(

'Unohtivat ' tarkistaa etujarrupalat, joten 4kk:n jälkeen palat totaalisen loppu(osittain metalli metallia vasten).
Mutta oliha asentaja sentään muistanut täyttää jarruneste säiliön joten tänään kun vaihdettiin uudet palat ja männät työnettiin siälle niin nesteet tulivat räjähdysmäisesti tuolta säiliöstä levitin pitkin konehuonetta. Korkin löytyminen kesti jonkin tovin.

Tämän jälkeen tuo jarrupoljin menee panettaessa pikkuhiljaa pohjaan asti. Yhdellä pumppauksella poljin menee kovaksi hetkeksi mutta alkaa sitten taas vajoamaan pikkuhiljaa.

Mitään ei ainakaan vuoda järjestelmästä ulos.

Olsko kenelläkään hyvää arvausta mikä voisi olla rikki?

Belli
Ilmaa jarruissa.
Kai putsasivat yli tulvineet jarrunesteet.
Ainakin vanhemmat jarrunesteet söivät hyvin maalia.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

ilmaa jarrut.


vituttavaa tuollainen kun pitäisi tehdä. itsellä parin tonnin sisällä sama juttu. toivottavasti muistavat vaihtaa palat ja levytkin.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
-9-3-
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 17:22

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja -9-3- »

belli kirjoitti:Kävi mukavasti kun on käyttänyt autoa merkkiliikeessä määräaikaishuolossa :(

'Unohtivat ' tarkistaa etujarrupalat, joten 4kk:n jälkeen palat totaalisen loppu(osittain metalli metallia vasten).
Mutta oliha asentaja sentään muistanut täyttää jarruneste säiliön joten tänään kun vaihdettiin uudet palat ja männät työnettiin siälle niin nesteet tulivat räjähdysmäisesti tuolta säiliöstä levitin pitkin konehuonetta. Korkin löytyminen kesti jonkin tovin.

Tämän jälkeen tuo jarrupoljin menee panettaessa pikkuhiljaa pohjaan asti. Yhdellä pumppauksella poljin menee kovaksi hetkeksi mutta alkaa sitten taas vajoamaan pikkuhiljaa.

Mitään ei ainakaan vuoda järjestelmästä ulos.

Olsko kenelläkään hyvää arvausta mikä voisi olla rikki?

Belli
Tämä vahvistaa jälleen "merkkihuoltojen" valohoidon tehokkuuden. Ei voi sinänsä yleistää, mutta tuntuu vain olevan enemmän sääntö kun poikkeus että merkkihuollot ei ota muuta kuin rahat pois asiakkailtaan! Tiedän monta pienempää nyrkkipajaa jotka hoitavat asiat huomattavasti mallikkaammin! Minusta tämmöisissä asioissa merkkihuolto pitäisi kantaa vastuu ja vähintään kattaa asiakkaalle koituvat kustannukset ja hoitaa huomioimatta jäänyt huoltokohde kuntoon (huoltoliikkeen piikkiin).
Saab 9-3 SC 2006
belli
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja belli »

Pitää tuossa perjantaina käydä tuolla metro autossa hieman "juttelemassa" asian tiimoilta.

Tuo ongelma tuossa hieman parani ajettaessa. Tuota ilmausta mietin itsekin mutta mietin mistä tuo ilma olisi järjestelmään pääsyt.
Toinen mikä tuli ideana oli tuo pääsylenterin tiivisteen osittainen pettäminen.

Mutta tuo ilmaus on niin helppo että voisi huomenna yrittää ehtiä kokeilemaan.

Onneksi oli konepelti kiinni, muuten olisi oppilaat saaneet jarrunesteet silmille. Moottoritilaa tuli kyllä putsattua aika hyvinkin mutta pitää vielä huomenna pestä kertaaleen.

Eipä taida mulla enää mennä merkkiliikeseen määräaikaishuoltoon, luotan huomattavasti enemmän noihin amattikoulukakaroihin(kun itse on opettajana :)
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

heidän luulisi sentään muistaa kaikki mitä piti OPETTAJAN autoon tehdä :lol: :mrgreen:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
belli
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja belli »

Vika korjaantui itsestään :)

Kävin myös metro autossa juttelemassa heidän huoltomokasta ja päästin hyvään lopputulokseen.
Oli asiakaspalvelu tuolla airportissa erittäin hyvää ja ei tarvinnut alkaa väntämään kättä mistään ja kaikki selvisi.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

noniin hyvä sitten :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Nostellaas tätä.

Eli vaihtelin tuossa pari kk sitten uuden takajarrusatulan ja ilmasin jarrut ihan normaalisti. Tuon operaation jälkeen jarruissa on kuitenkin ollut sellainen ominaisuus, että poljin painuu hiljalleen pohjaan kun käyttää voimaa hieman enemmän. Muuten jarrut pelaa kuitenkin niin kuin pitää ja tuntuma polkimessa on täysin normaali. Poljin ei tunnu pehmeältä, niin kuin yleensä kun jarrupiirissä on ilmaa...

Jarrut on ilmattu useaan kertaan, mutta pitänee vielä koittaa jos sieltä sitä ilmaa löytyis. Onko näissä mitään erikoista tuon ilmauksen suhteen, eli onko oltava virrat päällä/moottori käynnissä absien takia tms.?

Saattaa olla että tuo ominaisuus oli jarruissa jo ennen tuota jarrusatulan vaihtoakin, mutta tuon vaihdon jälkeen sen huomasin jarruja ilmatessa, kun "koeponnistin" jarrupiirin, ettei varmasti vuoda mistään...
1.8t 2005
pullakuski
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja pullakuski »

Sama vika sanoi rahikainen
Viime vuonna uusittiin vasen takajarrusylinteri (*2 sama). Tuon jälkeen huomasin k.o. ominaisuuden..
`Vikaa` korjattuna nyt: 2*ilmaus
uusi jarrupääsylinteri

Talvella vaihdatin uudet jarruletkut ja samalla tietysti ilmaus, mutta ominaisuus on vieläkin..
9-3 ss Aero FF -03
#5802
varzii
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Elo 10, 2016 21:48

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja varzii »

Nostellaas vanha aihe ylös, samantyylistä ongelmaa myös täällä. Vasemmalta takaa jumitti jarrut ja siellä oli mäntä ja tiivistekumi aikansa eläneet. Satulan putsaus, männän hionta, uudet tiivisteet ja sain satulan pelittämään hyvin. Samalla taakse molemmille puolille levyjen ja palojen vaihto, jonka jälkeen ilmaus WIS:in mukaan VE, OT, OE ja viimeisenä VT kulma ja ekoilla polkaisuilla tuli vähän ilmaa, mutta joka nurkassa viimeset polkasut pelkkää nestettä. Ohjeen mukaan mentiin eli n. 100ml nestettä pihalle joka kulmasta ja mentiin ns. perinteisellä tyylillä eli pumppaamalla paine järjestelmään, nippa auki, nippa kiinni, uusi paine jne, tämä siis virrattomana. Nyt kuitenkin ajellut n. 60km sekalaista ajoa ja ensimmäinen polkaisu menee selkeästi syvemmälle ja toisella/kolmannella polkaisulla ottaa kiinni lähempänä pintaa, siitä mistä ennenkin.

Viittais vissiin siihen, että ilmaa järjestelmässä on, mutta milläs sen sieltä pois saa kun ilmaus jo kertaalleen tehty eikä enempää ilmaa pois tullut? Täytyykö virtoja pitää päällä vai tarviiko tuohon tosiaan sen alipainekannun että saa kaikki ilmat pois? Ei tässä muuten ongelmaa, jarruvoimaa kyllä löytyy ensimmäiselläkin polkasulla hyvin mutta leimalle pitäis viedä ja katsuri ei varmaan kyseisestä ominaisuudesta tykkää
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ilmaa kaikki pyörät vielä kertaalleen.

Tee jokaisen satulan kohdalla niin että väh. 3 kertaa (mielellään vielä enemmän) tulee varmasti vain pelkkää nestettä ilmausnippaa löysätessä eikä enää yhtään kuplia. Se ei ole haitaksi tehdä varmuuden vuoksi "liian" monta kertaa. Eikä virtoja päällä. Pidä myös jarunestesäiliön pinnankorkeus riittävällä tasolla koko ajan. Näin minä olen aina tehnyt ja onnistunut hommassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
varzii
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Elo 10, 2016 21:48

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja varzii »

petrisa kirjoitti:Ilmaa kaikki pyörät vielä kertaalleen.

Tee jokaisen satulan kohdalla niin että väh. 3 kertaa (mielellään vielä enemmän) tulee varmasti vain pelkkää nestettä ilmausnippaa löysätessä eikä enää yhtään kuplia. Se ei ole haitaksi tehdä varmuuden vuoksi "liian" monta kertaa. Eikä virtoja päällä. Pidä myös jarunestesäiliön pinnankorkeus riittävällä tasolla koko ajan. Näin minä olen aina tehnyt ja onnistunut hommassa.
Joo ilmatessa nippa avattiin joka kulmassa 5-8 kertaa ja ilmaa ei missään kulmassa tullut toisen kerran jälkeen ja pidettiin myös huolta että säiliössä riitti nestettä koko ajan. Ei tässä kai muu auta kun kokeilla ilmailla vielä kertaalleen läpi, kun ei mitään vuotoja näy missään eikä tosiaan muuta oiretta ole kuin tuo ensimmäisen polkasun löysyys
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja petromies »

Kun korjailit tuota vasenta takakulmaa niin pääsikö putket valumaan tyhjäksi vai oliko letku puristettuna. Eihän sitä ilmaa sinne muihin kulmiin mistään mene jos ei päästä järjestelmää tyhjenemään.
Tuomosta poljin panuu ilmiötä jarrurempan jälkeen on mm. Passatissa. Poljin kovoo kun palat löytää paikkansa ja hioutuvat levyihin ja männät jättävät turhan pitkän palautusliikkeen tekemättä. Jaonhan se niinkin että sitä poljinta kun ei tule muulloin kun jarrurempan jälkeen tosissaan paineltua niin jää löysyys huomaamatta.
Joskus sanottiin että abs jarrut pitäs ilmata sillä "pikku paine nestesäiliöön" menetelmällä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Voisiko jarrupala jumittaa johonkin pieneen kulumaan tai likaisuuteen niin, että palautuu ikäänkuin liian kauas, ja vaatii sitten pidemmän poljinliikkeen? Kyllä minulla ainakin ilmat tulleet järjestelmästä ilman kikkailua hyvin pois. Jokainen kulma on ollut auki, kaikki satulat vaihdettu. Ja levyt. Ja palat. Ja etuletkut. Eli jarrujen kanssa on saanut taistella 10-vuotta vanhan auton kanssa normaalia enemmän. Ja muutenkin vikoja riittää, nyt auto odottaa uusia takajousia. Suoraan sanottuna tuo auto olisi jo lähtenyt pihasta, jos olisi joku muu kuin Saab...
Vastaa Viestiin