millä tonnarin aivastukseen ääntä
Jos tarkkoja ollaan niin kaksi 22mm bybassia on 60,5% 40mm dumpin pinta-alasta!to4 kirjoitti:Mutta kahdella by-passilla saat kasaan vasta vähän päälle puolet dumpin pinta-alasta .jarska kirjoitti:Voihan sitä laittaa 2kpl bybassejakin! Semmosta olen itse suunnitellut että jos tuo vakio dumppi ei enää kooltaan riitä niin laitan niitä kaksi. Noissa kun ei vaan nuo kalvot oikein kestäto4 kirjoitti:Kuten Kimmo sen jo kertoikin, virtausmäärä on ihan eri luokkaa. By-passin putken halkaisija on muistaakseni 22mm ja Paten dumpissa yli 40mm.
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Kyllä nämä elektroniset ruiskujärjestelmät yleensä katkaisevat syötön niin moottorijarrutuksen kuin vaihteen vaihdonkin ajaksi. Ja sammumisen estämiseksi siellä on kaasuläpässä liikkeenhidastin joka rauhoittaa sitä nopeissa kaasuläpän liikkeissä. Sen voi jokainen kokeilla itse painamalla nopeasti kaasua, mutta vain sen verran että kone ottaa kierroksia noin 1500. Kun kierrokset palaa tyhjäkäynnille niin se meinaa sammua, koska polttoaineen syöttö oli vielä pari mikrosekunttia sitten poikki, jos antaa enemmän kaasua, niin kierrokset laskeutuu nopeasti noin 1000 kierrokseen ja putoaa sieltä hallitusti tyhjäkäynnille. Jos polttoainetta syötettäis myös moottorijarrutuksessa, no niin... kaikki varmaan tietää mitä se tekis mm. katalysaattorille.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Tuo äskeinen ei silti vielä poista mahdollista imm:n sekoilua. Kestää pari sekuntia että kone pääsee kärryille sen hetkisestä tilanteesta jos by pass-venttiilin paikalla on dumppi. Siis saattaa vähän pöläyttää ja köhiä. Kertokaa kellä kokemusta on.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Vai niin En tiennytkään tuosta että katkaisee vaihteen vaihdossakin,ei näköjään pitäis alkaa selittämään asioista kun ei tiedä No tulipa taas opittua jotain uuttatamtami kirjoitti:Kyllä nämä elektroniset ruiskujärjestelmät yleensä katkaisevat syötön niin moottorijarrutuksen kuin vaihteen vaihdonkin ajaksi. Ja sammumisen estämiseksi siellä on kaasuläpässä liikkeenhidastin joka rauhoittaa sitä nopeissa kaasuläpän liikkeissä. Sen voi jokainen kokeilla itse painamalla nopeasti kaasua, mutta vain sen verran että kone ottaa kierroksia noin 1500. Kun kierrokset palaa tyhjäkäynnille niin se meinaa sammua, koska polttoaineen syöttö oli vielä pari mikrosekunttia sitten poikki, jos antaa enemmän kaasua, niin kierrokset laskeutuu nopeasti noin 1000 kierrokseen ja putoaa sieltä hallitusti tyhjäkäynnille. Jos polttoainetta syötettäis myös moottorijarrutuksessa, no niin... kaikki varmaan tietää mitä se tekis mm. katalysaattorille.
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
meillähän auto on automaatti, joten kyse on oikeastaan pelkästään äänestä
mutta sitä saisi olla...
Ymmärsinkö nyt oikein, että ilmamäärämittari sekoilee, koska dumpin kautta ilma ei enää kierrä järjestelmään? onkos se nyt sitten niin, että tuo IMM ei laske bypassilta väärään suuntaan virrannutta ilmaa?
vai tuleeko sitä virtausta lainkaan?
onko se sitten estetty jotenkin?
luulisi ainakin, että tulee, kun aivastus tulee putkeen ennen turboa.
tietty se on pienempi, kun se turbokin imee vielä, mutta ei kait se sitä kokonaan estä.
ihan nolottaa kysellä tämmösiä, mutta kun kukaan ei ole kertonut...
mutta sitä saisi olla...
Ymmärsinkö nyt oikein, että ilmamäärämittari sekoilee, koska dumpin kautta ilma ei enää kierrä järjestelmään? onkos se nyt sitten niin, että tuo IMM ei laske bypassilta väärään suuntaan virrannutta ilmaa?
vai tuleeko sitä virtausta lainkaan?
onko se sitten estetty jotenkin?
luulisi ainakin, että tulee, kun aivastus tulee putkeen ennen turboa.
tietty se on pienempi, kun se turbokin imee vielä, mutta ei kait se sitä kokonaan estä.
ihan nolottaa kysellä tämmösiä, mutta kun kukaan ei ole kertonut...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Puhutaan bypass'ista tai dumpista, niin kummastakaan ei ilmaa väärään suuntaan tule. Siitä kertoo mm. se että imusarjassa on alipaine moottorijarrutuksessa, ja kyllä se imm menisi sekaisin jos sieltä ilmaa tulis. Siellä dumpin sisällä on jousen painama kalvo tai läppä joka avautuu kun joku tietty paine ylittyy, ja kun paine sitten pienenee se sulkeutuu välittömästi.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Mekaaninen kaasuläpän hidastus oli enää K-jetronicissa. LH:ssa boksi hoitaa hidastuksen.tamtami kirjoitti:Kyllä nämä elektroniset ruiskujärjestelmät yleensä katkaisevat syötön niin moottorijarrutuksen kuin vaihteen vaihdonkin ajaksi. Ja sammumisen estämiseksi siellä on kaasuläpässä liikkeenhidastin joka rauhoittaa sitä nopeissa kaasuläpän liikkeissä. Sen voi jokainen kokeilla itse painamalla nopeasti kaasua, mutta vain sen verran että kone ottaa kierroksia noin 1500. Kun kierrokset palaa tyhjäkäynnille niin se meinaa sammua, koska polttoaineen syöttö oli vielä pari mikrosekunttia sitten poikki, jos antaa enemmän kaasua, niin kierrokset laskeutuu nopeasti noin 1000 kierrokseen ja putoaa sieltä hallitusti tyhjäkäynnille. Jos polttoainetta syötettäis myös moottorijarrutuksessa, no niin... kaikki varmaan tietää mitä se tekis mm. katalysaattorille.
Omassa LH 2.4 ja kotitekoinen dumppi. Normaaliajossa ei ongelmia, mutta lumella kun joutuu lukkojarutteleen heti kiihdytyksen jäkeen niin sammuu. Hankin mäntämallisen bypassin joskus. Toimii kuitenkin sen verran hyvin ettei oo kiire
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
niin no enhän minä sitä, että se itse venttiili takasinpäin virtais...tamtami kirjoitti:Puhutaan bypass'ista tai dumpista, niin kummastakaan ei ilmaa väärään suuntaan tule. Siitä kertoo mm. se että imusarjassa on alipaine moottorijarrutuksessa, ja kyllä se imm menisi sekaisin jos sieltä ilmaa tulis. Siellä dumpin sisällä on jousen painama kalvo tai läppä joka avautuu kun joku tietty paine ylittyy, ja kun paine sitten pienenee se sulkeutuu välittömästi.
vaan sitä, että kuinkas siellä imuputkessa IMM:in ja turbon välissä? sinnehän se ByPassin poisto menee?
niin sinnehän tulee ByPassin auetessa ylipaine, vai tuleeko?
sieltähän se sitten ampuu IMM:n läpi putsariin..
sillonhan se taas antais liikaa ruokaa ja tuprautuksen
taidetaan vaan tehdä ja kokeilla mitä se sanoo...
sit vielä.. olisko jossain tietoa, niinku väännettynä rautalangasta, että mitä eroa on bypassilla ja dumpilla, niinku oikeesti... ja onko kierrättävä dump sitte niinku sama asia?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
ByPass= kierrättäväturkkaki kirjoitti:niin no enhän minä sitä, että se itse venttiili takasinpäin virtais...
vaan sitä, että kuinkas siellä imuputkessa IMM:in ja turbon välissä? sinnehän se ByPassin poisto menee?
niin sinnehän tulee ByPassin auetessa ylipaine, vai tuleeko?
sieltähän se sitten ampuu IMM:n läpi putsariin..
sillonhan se taas antais liikaa ruokaa ja tuprautuksen
taidetaan vaan tehdä ja kokeilla mitä se sanoo...
sit vielä.. olisko jossain tietoa, niinku väännettynä rautalangasta, että mitä eroa on bypassilla ja dumpilla, niinku oikeesti... ja onko kierrättävä dump sitte niinku sama asia?
DumpValve= ulospuhaltava
USEIMMITEN: dumppi on mäntämallinen ja bypass kalvo. Myös mäntä bypasseja on kalvo dumpista en ole kuullut.
IMM jälkeen ennen turboa niin kova ilmamäärä/virtaus että pieni yskäisy imuputkeen ei tunnu missään.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Bypassin paine- ja poistoputken pitää siis sijaita IMM vehkeissä mittarin ja kannen välissä. Joista tämä poistoputki taas nimenomaan paineettomalla puolella, eli IMM ja turbon välissä. Tällöin poistetaan IMM jälkeiseen paineettomaan osaan jo kerran mitattua ilmaa, jolloin mitään rikastumista seoksessa ei tapahdu. Mitään ylipainetta ei normaalikoneella sinne tule, koska putkihan on auki IMM kautta ulkoilmaan. Kone kuitenkin imee sen verran voimakkaasti ilmaa sisäänsä, että tuo passin tussaus vain hidastaa ilman virtausta koneeseen niinkuin kuuluukin...turkkaki kirjoitti: vaan sitä, että kuinkas siellä imuputkessa IMM:in ja turbon välissä? sinnehän se ByPassin poisto menee?
niin sinnehän tulee ByPassin auetessa ylipaine, vai tuleeko?
Dumpilla tapahtuva rikastuminen voi taas olla toisinaan hyödyksi. Jos otetaan koneesta kaikki irti niin dumpin rikastava vaikutus on hyväksi juurikin esim. vaihtotilanteessa pienenä lisäruokana / "paukkujärjestelmänä". Haittaa tästä on taas ehkä vain silloin jos dumppi todella on niin löysä että rauhallisessa kaupunkiajossakin paine riittää aukaisemaan venttiilin, jolloin kone käy suhteellisen taajaan, vaihto kestää pidempään kuin "rata-ajossa" ja näin ollen rikastuminen on suhteellisesti suurempaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Ainakin LH 2.2:ssa on vielä mekaaninen hidastin. Se ei ole aivan välttämätön, mutta omien kokemusten mukaan helpottaa kummasti elämää. Ilman hidastinta kierrokset saa tippumaan jotenkin järkevästi säätämällä läppää ja potikan asentoa ilman että auto sammuu/kierrokset käy todella alhaalla, ja että läppäpotikka kertoo LH:lle että nyt ollaan tyhjiksellä, sekä vielä että täyskaasurikastuskin toimii. Mutta tuo säätöprosessi oli aika, noh, säätöätema kirjoitti:
Mekaaninen kaasuläpän hidastus oli enää K-jetronicissa. LH:ssa boksi hoitaa hidastuksen.
LH2.2:ssa läpän asentoanturi on vain kaksitoiminen kytkin, jossa on sulkeutuvat kontaktit tyhjäkäyntiasennolle ja täyskaasuasennolle (läppä yli 72 astetta auki). Uudemissa se on sitten oikeasti anturi tai potikka eikä vaan kytkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00