millä tonnarin aivastukseen ääntä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Kaveri laittoi t8:siin Paten dumpin ja tosiaan säätö vain tarpeeksi kireellä niin hyvin toimaa myös k-jetillä. Ja sihauttelee kuin iso runkonaulain :lol: mutta ei se väärin oo heh heh...
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Äänet on tosiaan melko villit, naapurin mummot hyppii ojanpohjille kun tonttu lähenee :oops: .
Foxbody turbo
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

to4 kirjoitti:
jarska kirjoitti:
to4 kirjoitti:Kuten Kimmo sen jo kertoikin, virtausmäärä on ihan eri luokkaa. By-passin putken halkaisija on muistaakseni 22mm ja Paten dumpissa yli 40mm.
Voihan sitä laittaa 2kpl bybassejakin! Semmosta olen itse suunnitellut että jos tuo vakio dumppi ei enää kooltaan riitä niin laitan niitä kaksi. Noissa kun ei vaan nuo kalvot oikein kestä :roll:
Mutta kahdella by-passilla saat kasaan vasta vähän päälle puolet dumpin pinta-alasta :wink: .
Jos tarkkoja ollaan niin kaksi 22mm bybassia on 60,5% 40mm dumpin pinta-alasta! :lol: :wink:
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Kyllä nämä elektroniset ruiskujärjestelmät yleensä katkaisevat syötön niin moottorijarrutuksen kuin vaihteen vaihdonkin ajaksi. Ja sammumisen estämiseksi siellä on kaasuläpässä liikkeenhidastin joka rauhoittaa sitä nopeissa kaasuläpän liikkeissä. Sen voi jokainen kokeilla itse painamalla nopeasti kaasua, mutta vain sen verran että kone ottaa kierroksia noin 1500. Kun kierrokset palaa tyhjäkäynnille niin se meinaa sammua, koska polttoaineen syöttö oli vielä pari mikrosekunttia sitten poikki, jos antaa enemmän kaasua, niin kierrokset laskeutuu nopeasti noin 1000 kierrokseen ja putoaa sieltä hallitusti tyhjäkäynnille. Jos polttoainetta syötettäis myös moottorijarrutuksessa, no niin... kaikki varmaan tietää mitä se tekis mm. katalysaattorille.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Tuo äskeinen ei silti vielä poista mahdollista imm:n sekoilua. Kestää pari sekuntia että kone pääsee kärryille sen hetkisestä tilanteesta jos by pass-venttiilin paikalla on dumppi. Siis saattaa vähän pöläyttää ja köhiä. Kertokaa kellä kokemusta on.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

tamtami kirjoitti:Kyllä nämä elektroniset ruiskujärjestelmät yleensä katkaisevat syötön niin moottorijarrutuksen kuin vaihteen vaihdonkin ajaksi. Ja sammumisen estämiseksi siellä on kaasuläpässä liikkeenhidastin joka rauhoittaa sitä nopeissa kaasuläpän liikkeissä. Sen voi jokainen kokeilla itse painamalla nopeasti kaasua, mutta vain sen verran että kone ottaa kierroksia noin 1500. Kun kierrokset palaa tyhjäkäynnille niin se meinaa sammua, koska polttoaineen syöttö oli vielä pari mikrosekunttia sitten poikki, jos antaa enemmän kaasua, niin kierrokset laskeutuu nopeasti noin 1000 kierrokseen ja putoaa sieltä hallitusti tyhjäkäynnille. Jos polttoainetta syötettäis myös moottorijarrutuksessa, no niin... kaikki varmaan tietää mitä se tekis mm. katalysaattorille.
Vai niin 8O En tiennytkään tuosta että katkaisee vaihteen vaihdossakin,ei näköjään pitäis alkaa selittämään asioista kun ei tiedä :lol: No tulipa taas opittua jotain uutta :D
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

meillähän auto on automaatti, joten kyse on oikeastaan pelkästään äänestä :oops:
mutta sitä saisi olla... :twisted:
Ymmärsinkö nyt oikein, että ilmamäärämittari sekoilee, koska dumpin kautta ilma ei enää kierrä järjestelmään? onkos se nyt sitten niin, että tuo IMM ei laske bypassilta väärään suuntaan virrannutta ilmaa?
vai tuleeko sitä virtausta lainkaan?
onko se sitten estetty jotenkin?

luulisi ainakin, että tulee, kun aivastus tulee putkeen ennen turboa.
tietty se on pienempi, kun se turbokin imee vielä, mutta ei kait se sitä kokonaan estä.

ihan nolottaa kysellä tämmösiä, mutta kun kukaan ei ole kertonut...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Puhutaan bypass'ista tai dumpista, niin kummastakaan ei ilmaa väärään suuntaan tule. Siitä kertoo mm. se että imusarjassa on alipaine moottorijarrutuksessa, ja kyllä se imm menisi sekaisin jos sieltä ilmaa tulis. Siellä dumpin sisällä on jousen painama kalvo tai läppä joka avautuu kun joku tietty paine ylittyy, ja kun paine sitten pienenee se sulkeutuu välittömästi.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

tamtami kirjoitti:Kyllä nämä elektroniset ruiskujärjestelmät yleensä katkaisevat syötön niin moottorijarrutuksen kuin vaihteen vaihdonkin ajaksi. Ja sammumisen estämiseksi siellä on kaasuläpässä liikkeenhidastin joka rauhoittaa sitä nopeissa kaasuläpän liikkeissä. Sen voi jokainen kokeilla itse painamalla nopeasti kaasua, mutta vain sen verran että kone ottaa kierroksia noin 1500. Kun kierrokset palaa tyhjäkäynnille niin se meinaa sammua, koska polttoaineen syöttö oli vielä pari mikrosekunttia sitten poikki, jos antaa enemmän kaasua, niin kierrokset laskeutuu nopeasti noin 1000 kierrokseen ja putoaa sieltä hallitusti tyhjäkäynnille. Jos polttoainetta syötettäis myös moottorijarrutuksessa, no niin... kaikki varmaan tietää mitä se tekis mm. katalysaattorille.
Mekaaninen kaasuläpän hidastus oli enää K-jetronicissa. LH:ssa boksi hoitaa hidastuksen.

Omassa LH 2.4 ja kotitekoinen dumppi. Normaaliajossa ei ongelmia, mutta lumella kun joutuu lukkojarutteleen heti kiihdytyksen jäkeen niin sammuu. Hankin mäntämallisen bypassin joskus. Toimii kuitenkin sen verran hyvin ettei oo kiire :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

tamtami kirjoitti:Puhutaan bypass'ista tai dumpista, niin kummastakaan ei ilmaa väärään suuntaan tule. Siitä kertoo mm. se että imusarjassa on alipaine moottorijarrutuksessa, ja kyllä se imm menisi sekaisin jos sieltä ilmaa tulis. Siellä dumpin sisällä on jousen painama kalvo tai läppä joka avautuu kun joku tietty paine ylittyy, ja kun paine sitten pienenee se sulkeutuu välittömästi.
niin no enhän minä sitä, että se itse venttiili takasinpäin virtais...
vaan sitä, että kuinkas siellä imuputkessa IMM:in ja turbon välissä? sinnehän se ByPassin poisto menee? :roll:
niin sinnehän tulee ByPassin auetessa ylipaine, vai tuleeko?
sieltähän se sitten ampuu IMM:n läpi putsariin..
sillonhan se taas antais liikaa ruokaa ja tuprautuksen :?

taidetaan vaan tehdä ja kokeilla mitä se sanoo...

sit vielä.. olisko jossain tietoa, niinku väännettynä rautalangasta, että mitä eroa on bypassilla ja dumpilla, niinku oikeesti... ja onko kierrättävä dump sitte niinku sama asia?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

turkkaki kirjoitti:niin no enhän minä sitä, että se itse venttiili takasinpäin virtais...
vaan sitä, että kuinkas siellä imuputkessa IMM:in ja turbon välissä? sinnehän se ByPassin poisto menee? :roll:
niin sinnehän tulee ByPassin auetessa ylipaine, vai tuleeko?
sieltähän se sitten ampuu IMM:n läpi putsariin..
sillonhan se taas antais liikaa ruokaa ja tuprautuksen :?

taidetaan vaan tehdä ja kokeilla mitä se sanoo...

sit vielä.. olisko jossain tietoa, niinku väännettynä rautalangasta, että mitä eroa on bypassilla ja dumpilla, niinku oikeesti... ja onko kierrättävä dump sitte niinku sama asia?
ByPass= kierrättävä
DumpValve= ulospuhaltava

USEIMMITEN: dumppi on mäntämallinen ja bypass kalvo. Myös mäntä bypasseja on kalvo dumpista en ole kuullut.

IMM jälkeen ennen turboa niin kova ilmamäärä/virtaus että pieni yskäisy imuputkeen ei tunnu missään.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

turkkaki kirjoitti: vaan sitä, että kuinkas siellä imuputkessa IMM:in ja turbon välissä? sinnehän se ByPassin poisto menee? :roll:
niin sinnehän tulee ByPassin auetessa ylipaine, vai tuleeko?
Bypassin paine- ja poistoputken pitää siis sijaita IMM vehkeissä mittarin ja kannen välissä. Joista tämä poistoputki taas nimenomaan paineettomalla puolella, eli IMM ja turbon välissä. Tällöin poistetaan IMM jälkeiseen paineettomaan osaan jo kerran mitattua ilmaa, jolloin mitään rikastumista seoksessa ei tapahdu. Mitään ylipainetta ei normaalikoneella sinne tule, koska putkihan on auki IMM kautta ulkoilmaan. Kone kuitenkin imee sen verran voimakkaasti ilmaa sisäänsä, että tuo passin tussaus vain hidastaa ilman virtausta koneeseen niinkuin kuuluukin...


Dumpilla tapahtuva rikastuminen voi taas olla toisinaan hyödyksi. Jos otetaan koneesta kaikki irti niin dumpin rikastava vaikutus on hyväksi juurikin esim. vaihtotilanteessa pienenä lisäruokana / "paukkujärjestelmänä". Haittaa tästä on taas ehkä vain silloin jos dumppi todella on niin löysä että rauhallisessa kaupunkiajossakin paine riittää aukaisemaan venttiilin, jolloin kone käy suhteellisen taajaan, vaihto kestää pidempään kuin "rata-ajossa" ja näin ollen rikastuminen on suhteellisesti suurempaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tema kirjoitti:Mekaaninen kaasuläpän hidastus oli enää K-jetronicissa. LH:ssa boksi hoitaa hidastuksen.
Paitsi LH 2.2:ssa on vielä tuo kaasuläpän hidastusventtiili (dashpot).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tema kirjoitti:
Mekaaninen kaasuläpän hidastus oli enää K-jetronicissa. LH:ssa boksi hoitaa hidastuksen.
Ainakin LH 2.2:ssa on vielä mekaaninen hidastin. Se ei ole aivan välttämätön, mutta omien kokemusten mukaan helpottaa kummasti elämää. Ilman hidastinta kierrokset saa tippumaan jotenkin järkevästi säätämällä läppää ja potikan asentoa ilman että auto sammuu/kierrokset käy todella alhaalla, ja että läppäpotikka kertoo LH:lle että nyt ollaan tyhjiksellä, sekä vielä että täyskaasurikastuskin toimii. Mutta tuo säätöprosessi oli aika, noh, säätöä :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

LH2.2:ssa läpän asentoanturi on vain kaksitoiminen kytkin, jossa on sulkeutuvat kontaktit tyhjäkäyntiasennolle ja täyskaasuasennolle (läppä yli 72 astetta auki). Uudemissa se on sitten oikeasti anturi tai potikka eikä vaan kytkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin