Moni on marssinut mukisematta marmoritiskille ja maksellut tästä eipä juuri relettä kummallisemmasta venttiilistä ~250 euroa. Tarvikkeena on päässyt alle 200 euronkin, mutta yhtä ja samaa laatua taitaapi olla kaikki. Varsinkin virikäytössä useilla on porsinut jopa muutamia vuodessa, eli saattaapi keskiverto saabistilla menee sakkohinkin vähemmän, ja sekös se jo ottas päähän.... Onneksi alkuperäis osille lupaillaan 2 vuoden takuuta - Ainakin ei virikäytössä

Moni on vuosien ajan ideoinut ~50 euron hintaisesta (merkkiliikkeessä ~80 euroa) T7 venttiilistä, mutta se ei valitettavasti T5 autoissa toimi suoraan johtuen T7 venttiilin nerokkaan yksinkertaisesta toimintaperiaatteesta. Venttiili, jonka sulkee jousi ja jota avataan yhdellä sähkömagneetilla. Toisin sanoen Sähköisesti ohjattu Bleedi. Pulssin pituus määrää siis läpimenevän ilman määrää.
Vastaavasti T5 vena perustuu kahteen sähkömagneettiin, jotka heiluttelee (mitensattuu..) venttiililautasta eestaas. Näistä hajoilee lautanen, käämit yms. Näitä korjanneet voi kertoa enemmän. Hintaakin vain 150-250 euroa.
Mitä pitää siis tehdä, että saa tuon T7 venttiilin toimimaan T5 ecun perässä?
(lue ensin loppuun, ennenkuin aloitat puuhastelemaan. Mitään vastuutakaan en ota.. Sen verran voin todeta että itselläni näyttäs toimivan moitteetta parin viikon kokemuksella. Kaiken lisäksi stabiilimmin ilman satunnaisia piikkauksia, jotka näyttäs olevan enemmän sääntö kun poikkeus toimivina pidetyissä venttiileissä isommilla ahdoilla...)
1) RAUTA
T5 ecu on periaatteessa tehty yksinkertaiselle T7 tyyliselle venttiilille, mutta että se osaisi ohjata 2 käämin välistä suhdetta, on piirilevylle asennettu monostabiili multivibraattori. (viisaammat korjatkoon detaileja). Tämä pitää "ohittaa", että yhdellä käämillä ohjattu T7 vena PWM pulssin kokonaisuudessaan itselleen. Ohittaminen tapahtuu kahdella muutoksella.
1A) nostamalla piirilevyllä sijaitsevan mikropiirin jalka 5 ilmaan. (Itse käytin teräväkärkistä kolvia jalan kuumentamiseen sekä nuppineulaa sorkkarautana, jolla kampesin jalan ilmaan.)
1B) yhdistämällä 2 juotospistettä (esim. lyhennetyllä piikkiriman piikillä, kuten itse tein)
2) KAAPELOINTI
Toimivan muutosvälikaapelin saa tehtyä perhepizan hinnalla, jos viitsii vähän metsästellä.
Tähän siis pitäisi päästä

Ko johdonpätkään T7 venaan menevän liittimen sisukaluineen voi hakea marmori tiskiltä osanumeroilla kotelo 4113205 + pinnit 2x9120957 + 2xtiivisteet 4061966
(tästä varmasti löytyy uudemalla osanumerollakin oleva versio uusimpien 9-3SS:sien kohdalta. Joku viittinee tarkistaa uudemmasta epc:stä?)
Vaihtoehtoisesti purkaamoita kiertämällä löytyy osaa esim.
ng900 sumuvalojen liittimet
ng900 bensatankin ämpärin puoleinen liitin (huom! vain musta)
ng900 äänitorven liitin
ng900 MAT anturi (ei kaikki vuosimallit, koska osassa 2-napaisella amp juniortimer liittimellä)
9-3SS 05+? sivuvilkkujen liitin (ainakaan 2003-2004 ei käy)
9-3SS -xx pissapojan säiliön liitin
9-3 T7 autoista ainakin T7:n mankulle.
EPC sanoo näin 9-3 2001 kohdalla:
Washer pump, Horn, Evap ntc resostor, Evap can close, Backgroud lightning, Diod, CD-Changer, Purge Valve, Oilpressure, Turbo pressure valve. - eli melkolailla koko kaveripiirille.

Tässä tulosta tallinpihan raadoista...
Huom. Harmaat ei käy. haitat peilikuvana.

Johdon "johtosarjanpään" liitintä (AMP junior timer 3-nap)saa sitten esim. http://www.alppilanautohuolto.fi. Viriviri miehet tuntee tän myös 3-bar map anturin johdon johtosarjan pään liittimenä.

Autosta tälläinen löytyy vain kampiakselin anturista, eli jos viallinen löytyy, niin säästänee ~6 euroa.
VPV:llä löytyy (toistaseksi) vain väärää sukupuolta 3 napaisena, mutta kuvia kannatanee silti vilkaista.
(kuva)
http://www.vpv-motorracing.com/amp.htm
Pinnijärjestys löytyy ko. manualin sivulta 155 (kunnes sivunumerot taas muuttuvat päivitysten myötä

3) ECUN SOFTAMUUTOKSET
Softasta tarvitsee muuttaa vain kaksi arvoa, jotka määrittelevät mangneettiventtiilin toimintataajuuden. alle ja yli 2500rpm.
Parametri T5 > T7
Frek_230! 90Hz > 50Hz
Frek_250! 70Hz > 32Hz
Ohessa kuva editorista.
http://www.npr.fi/~heikki/T7BCV/T5SUITE_BCV.jpg
Itse editori löytyy sorsineen päivineen
http://members.home.nl/t5suite/
.. ja tuosta voi imuroida itselleen binäärin, jolla editointiin voi tutustua ilman isompaa riskiä.
http://members.home.nl/t5suite/sample.bin (FPT 9k)
.. ja tarkempia ohjeita kaikkeen muuhun, esim bensa/sytkä/ahto yms karttojen editointiin
http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf
4) ECUN SÄHKÖISTÄMINEN
T5 purkki tarvitsee ~12v toimiakseen (ml. ohjelmointi), mutta käytännössä useimmat EEPROM piirit (monet amd:n piirit eritoten) tarvitsevat hieman korkeampaa jännitettä erasoituakseen, joten suosittelen esim ~15v virtalähdettä. (esim. Toshiban läppärin poweri 15v, eikä näyttänyt savu tulevan vielä 18.5v compaqin virtalähteelläkään..

Itse väsäsin tälläisen, jolla saa sähköt T5 ja T7 purkille 6 eri nastaa pitkin(T5=4x12v, 2xGND, T7=2x12v, 1xGND), ettei nastat ole oikosulussa käytettäessä toista sähkönsyöttöä. (kuvassa myös D9 liittimellä varustettu CAN-USB sovitin, jota ei BDM liittimen kautta lukemiseen/kirjoittamiseen tarvita)

Liitintä saa saabilta ~60e hintaan plus kourallinen ~1e/kpl pinnejä (joita on 2 eri kokoa).
Helpointa liene käydä purkaamolla neuvottelemassa koko liittimestä 20cm johtonivaskan kera. Esim. ng900 autossa on 2kpl ko liittimiä (ice&t5) ja 9-3 T5 autossa 3kpl. (dice, twice, t5). Tällöinkin saattaa joutua pari pinniä hakemaan vielä saabilta, kun kaikki eivät ole käytössä kaikissa liittimissä.
Pinnitietoutta löytyy
http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf (sivu 7?)
5) SOFTAN LUKU JA KIRJOITUS
Tässä onkin ehkä kallein ja haasteellisin osuus, mutta ei mitenkään mahdoton, jos ruotsalaiset kalastajatkin pystyvät tämän oppimaan niin että osaavat jopa tehdä bisnestä enemmän ja vähemmän hyvällä menestyksellä.
Tätä en ala selittämään perusteellisesti, mutta kerron pääpiirteittäin. Tietoa löytyy http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf ja lisää rekisteröitymällä http://www.ecuproject.com ja liittymällä turaajien seuraksi.
VAIHTOEHTOJA T5 purkin lukemiseen ja kirjoittamiseen on nykyisillä työkaluilla käytännössä KAKSI.
Molemmat tapahtuvat piirilevyltä löytyvän motorolan oman BDM (background debug mode) liittimen kautta, eli varsinaisesta prommerista ei siis kyse kummassakaan, vaikka tekevätkin sen virkaa. Liitännän käyttöönotto edellyttää kahdeksan piikin (lue: piikkiriman) juottamista niille varattuihin reikiin.
Vaihtoehto A)
"Ilmainen" (osat ~15 euroa) BDM kytkentä printteriporttiin.
Tästä on sitten muutamia "kaupallisia" 10-15 euron versioita myynnissä. esim ebaystä jotkut ovat löytäneet.
http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf (sivu 6? alkaen)
Tuolla ruotsiksi juttua
http://jkbpower.egetforum.se/forum/index.php
Kuva Liljemarkin tekeleestä
http://pikkupossu.1g.fi/kuvat/saab/trio ... G_2276.jpg
+ Halpa
+ Saa askarrella
- luku/kirjoitus kestää ~10-20min
- toimimaan saanti vaatii virittelyä. (lue: hieman nörtin vikaa)
- käyttö vaatii useita komentoja
= soveltuu satunnaiseen softapuukotukseen nörteille kahvikupin ääressä, mutta ei oikeasti asfalttiosuuksien laidoilla flashailyihin nopeutensa ja käytettävyytensä puolesta. (ainakaan toistaiseksi)
Vaihtoehto B)
PEMicron valmistama USB-ML-16/32. 249$
http://www.pemicro.com/products/product ... N=64479790
Ja euroopan diileri
http://comsol.secured-area.co.uk/acatal ... Tools.html (16/32 BDM Multilink USB Cable 182 eur + verot + rahti, joka on hieman tyytis, mutta tullut muutamassa päivässä)
Tämän mokkulan (dna copyright?

Pemicro PROG32Z jonka saa esim. täältä 199 dollarilla
http://www.pemicro.com/products/product ... N=64479790
(Huom. myös Wis ja EPC ovat kaupallisia sovelluksia, joita ei myöskään saa kopioida laittomasti

+ Nopea (~1min kirjous/luku)
+ simppeli USB portti. ei kikkailuja
+ saa toimimaan komentoriviltä (flashaa ecun napinpainalluksella t5suitesta pienen konffauksen jälkeen)
- Kallis (tällä hinnalla saa jo melkein KAKSI uutta hetken kestävää T5 mankuvenaa kaveripiirille..)
= Soveltuu nopeutensa ja helppokäyttöisyytensä puolesta radan asfalttiosuuksien reunoilla pikaiseen softanvaihtoon jopa ecun ollessa paikallaan autossa, kun haetaan karttoja kohdalleen oikeissa olosuhteissa. (edellyttäen että ecu erasoituu ~12v akkujännitteellä)
Siinäpä taas pääsiäiseksi pohtimista, että kannattaako tehdä itse, vai yllyttääkö naapurin saabilla ajava bittinörtti lähtemään kimppaan mukaan.

PS. T7 vena pitää jänskää naksuntaa ja rätinää T5 ecun perässä tietyissä tilanteissa, mutta se kuuluu jousipalautteisen venttiilin "ominasuuksiin", eikä pitäisi kuulua matkustamon puolelle

PPS. ISO Kiitos niille SUOMALAISILLE harrastajille, joka jaksoivat selvittää venttiilin ohjauksen logiikan ja JULKAISTA ecuprojectissa OHJEET ecun modaamiseen mukaanlukien erillisen flyback diodin mahdollisen tarpeen. (jota ei tarvittu skooppimittausten perusteella)
edit: PPPS.
Klubilaiset on saanut klubikaupasta aina välillä kolvausharjoituksiin T5 ecuja 99 eurolla.

edit: korjattu linkkejä.