Tyhmä kysymys, miksi et käännä ahtimen keskiötä, niin että lähtö suoraan ylöspäin?Hook kirjoitti:
Mikäli käyttää tuota kuristenippaa sekä 90 asteen letkulähtöä, niin ongelmaksi tulee se että mutka ottaa saabissa pakosarjan laippaan.
Vaihtoehtoja takoa mutkaa jyrkemmäksi (ja/tai) sorvailla tuota nippaa useamman millin matalammaksi. Silti jää vakiopakosarjalla haaveeksi tuon letkun irroitus ahtimesta ilman, että ahtimen pesiä pyörittää eri asentoon. (6-12 pultin löysäys ja muiden letkujen irroitus..)
Perunan istutusta Ng900:seen
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Jos ahtimen keskiötä lähtee pyörittämään menee ainakin öljynpaluuletku uusiksi kun tälläratkaisulla pärjätään alkuperäisosilla. Myös vesiletkujen banjokulmia voi joutua muuttamaan jos ne on jo valmiiksi teetetty.Vigge kirjoitti:Tyhmä kysymys, miksi et käännä ahtimen keskiötä, niin että lähtö suoraan ylöspäin?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Niin ja öljyn poistulon pitäisi olla mahollisimman suoraan alaspäin ettei sinne jää öljy taskua johon sitten kertyy (palaa/hiiltyy) öljy "pisara" joka taasen liikkelle lähtiessä tekee omiaan.NG900SET -95 kirjoitti:Jos ahtimen keskiötä lähtee pyörittämään menee ainakin öljynpaluuletku uusiksi kun tälläratkaisulla pärjätään alkuperäisosilla. Myös vesiletkujen banjokulmia voi joutua muuttamaan jos ne on jo valmiiksi teetetty.Vigge kirjoitti:Tyhmä kysymys, miksi et käännä ahtimen keskiötä, niin että lähtö suoraan ylöspäin?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kuten tuossa aikasemmin vastailtiin, niin kävi myös mielessä keskiosan pyörittely alkuasennosta, mutta päätin lukita kesiosan alkuasentoon, kuten hedelmäpelissä konsanaan..
Tällöin tulisi suunnitella molemmat vesiletkut uusiksi pituuksien puolesta sekä lohkon valusta olisi syytä jyrsiä ng900/9-3:ssa käyttämätöntä korvakkoa vähintään 1cm lyhemmäksi, (eikä enempää varmastikkaan pystyisi), eikä banjopulttia tuossa asennossa pystyisi irroittamaan irroitamatta ahdinta paikaltaan.
Samoin tuo lohkon kyljessä noin 45 asteen kulmassa olevaan öljynpaluuaukkoon menevä (22mm sisämitaltaan) letku joutuisi tekemään varsin mielenkiintoisen kulman, jos ahtimen noin 3cm putki sojottaisi suoraan alaspäin.. Mutka muistuttaisi lähinnä WC:n vesilukkoa..
Vakiona mutka sojottaa hieman (ehkä noin 20-30 astetta ala-asennosta) kohti lohkoa ja osuu loivassa kulmassa tuohon 45 asteen kulmassa olevaan lohkon sisäänmenoon..
Tietty poistoputkenkin voisi askarrella uusiksi muiden modien ja letkujen lisäksi, mutta tuo banjon hommaaminen nöyrtymällä ja käymällä N*ssanin varaosatiskillä on mielestäni pienempi paha..
Kuvassa olevassa asennuksessa keskiosaa pyöritetty niin, että öljyn sisäänmeno on lähempänä etupuskuria pakosarjan laipan korkeamman etureunan kohdan alla. (Vasaroitu kulmaa jyrkemmäksi ja putkea lytistetty että mahtui näinkin "syvälle" alle...).
Garretin manuaali puhuu max 35 asteen kulmasta öljynpoismenolle... Tossa ehkä lähempänä 45... mutta ei tuo vielä paha ole.
Hook
Tällöin tulisi suunnitella molemmat vesiletkut uusiksi pituuksien puolesta sekä lohkon valusta olisi syytä jyrsiä ng900/9-3:ssa käyttämätöntä korvakkoa vähintään 1cm lyhemmäksi, (eikä enempää varmastikkaan pystyisi), eikä banjopulttia tuossa asennossa pystyisi irroittamaan irroitamatta ahdinta paikaltaan.
Samoin tuo lohkon kyljessä noin 45 asteen kulmassa olevaan öljynpaluuaukkoon menevä (22mm sisämitaltaan) letku joutuisi tekemään varsin mielenkiintoisen kulman, jos ahtimen noin 3cm putki sojottaisi suoraan alaspäin.. Mutka muistuttaisi lähinnä WC:n vesilukkoa..
Vakiona mutka sojottaa hieman (ehkä noin 20-30 astetta ala-asennosta) kohti lohkoa ja osuu loivassa kulmassa tuohon 45 asteen kulmassa olevaan lohkon sisäänmenoon..
Tietty poistoputkenkin voisi askarrella uusiksi muiden modien ja letkujen lisäksi, mutta tuo banjon hommaaminen nöyrtymällä ja käymällä N*ssanin varaosatiskillä on mielestäni pienempi paha..
Kuvassa olevassa asennuksessa keskiosaa pyöritetty niin, että öljyn sisäänmeno on lähempänä etupuskuria pakosarjan laipan korkeamman etureunan kohdan alla. (Vasaroitu kulmaa jyrkemmäksi ja putkea lytistetty että mahtui näinkin "syvälle" alle...).
Garretin manuaali puhuu max 35 asteen kulmasta öljynpoismenolle... Tossa ehkä lähempänä 45... mutta ei tuo vielä paha ole.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Ensikertalaisten kannattaa varata tuohon Walbron 255:sen pumpun vaihtoon koko päivä niin ei tarvitse hosua. Ihmettelyyn meinaan kuluu aikaa.
Kannattaa muuten noita bensatankin liittimiä irroittaessa olla normaalia varovaisempi. Itse rikoin purkuvaiheessa bensapumpulta suodattimelle menevän bensaputken liittimen (kuvassa valkoinen).
Pelkkää liitintähän ei tietenkään myydä ja koko putki maksaa Metrossa 88e. Jostain purkaamosta sen varmaan saisi halvemmalla jos ei olis kiire saada autoa takaisin tien päälle.
Kannattaa muuten noita bensatankin liittimiä irroittaessa olla normaalia varovaisempi. Itse rikoin purkuvaiheessa bensapumpulta suodattimelle menevän bensaputken liittimen (kuvassa valkoinen).
Pelkkää liitintähän ei tietenkään myydä ja koko putki maksaa Metrossa 88e. Jostain purkaamosta sen varmaan saisi halvemmalla jos ei olis kiire saada autoa takaisin tien päälle.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Niin venttiilihän se tosiaan on eikä liitin. Kyllähän tuon hinnan kuullessa tiesin että nyt rahastetaan ja pahasti mutta eipä ollut aikaa selvitellä mistä tuon halvimmalla saa kun auto piti saada samantien ajoon.Juho80 kirjoitti:Vanhempaan satkuun sai noita liittimiä vielä. Tai itse asiassa se on takaiskuventtiili, josta sen takaiskutoiminnon saa helposti pois.. Mun Ruotsin EPC-hinnasto näyttää putkelle hintaa 34€... Ja Takaiskuventtiilille 9,20€
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Lohdutetaan sen verran että sen uuden liittimen laittaminen putkeen kotikonstein on aika tekemätön paikka. Erikoistyökalun kanssakin oli aika s****nanmoinen hommaNG900SET -95 kirjoitti:Niin venttiilihän se tosiaan on eikä liitin. Kyllähän tuon hinnan kuullessa tiesin että nyt rahastetaan ja pahasti mutta eipä ollut aikaa selvitellä mistä tuon halvimmalla saa kun auto piti saada samantien ajoon.Juho80 kirjoitti:Vanhempaan satkuun sai noita liittimiä vielä. Tai itse asiassa se on takaiskuventtiili, josta sen takaiskutoiminnon saa helposti pois.. Mun Ruotsin EPC-hinnasto näyttää putkelle hintaa 34€... Ja Takaiskuventtiilille 9,20€
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Nonnii. Nyt on peruna paikoillaan... Yhden täysmittasen päivän homma oli kohtuuhyvine esivalmiseluineen, kun vesipumpunkin vaihtoi samalla..
Sen mitä auto ennen garretin 25:lla suti ykkösellä täyskaasulla, mutta kakkosella riitti pito 215/45/17 katurenkailla vielä yksin istuen, niin nyt sitten ratakäytössä täydellä kuormalla (4+ henkilöä..) sutii suurimpaan sallittuun moottoritienopeuteen asti pelkästään kaasua painamalla 50+ vaudissa... Kiitos nostetun kierrosrajottimen.. 6700rpm, mutta eipä tehoista sitten sen enempätä hehkutusta tähän väliin...
Tässä asennusta vaille valmiiksi puukotettu ja koristeltu pottu.
Muutokset ja lisäosat kuvassa vasemmalta katsottuna:
- noin 15cm pitkä 2.5" rosteriputki, jossa huohotus sekä m-venan letkunippat.
Yläpäähän vielä prässätty paksunnos, vaikka ei tuossa paineita olekkaan
Kartionipat leikattu sopivista letkuliittimistä, joista kierreosuuus katkaistu pois ja hitsattu tigillä putkeen tehtyihin reikiin.
- ATP-Turbolta ostettu musta 3"->2.5" kumimutka, jota lyhennetty noin 1.5-2cm ahtimen puolelta, että tekee jyrkemmän kurvin.
Ht-Tunelta ostettu turbo, josta
- Ahtimen imupuolen kaulusta sorvattu lähes 1.5cm lyhyemmäksi sekä syvemmäksi, jotta letku menee syvemmälle.
- Ahtimen kylkeen tehty kierteet ja asennettu nippa m-venan ahtopaine-letkulle. (Ei näy kuvassa, kuin pikkuinen töpö IC lähdön takana).
- Acun kiinnityrautaa taivutettu hieman kieroksi, eli alaspäin, jotta acun tanko osottaa suoraan hukkaportin akselia kohti.
- N*ssan huollosta ostettu banjopultti (joka ei ole kuvassa..)
- Maptunilta ostettu 5-pult->v-laippa
- Maptunilta ostettu v-band klemmari
- Maptunilta ostettu v-laippa (klemmarin sisällä piilossa)
- 3" rosteriputkea jatkoksi huimat 15mm. (tämä 15mm on ideaali Ferritan dp:lle, jt:lle voi tarvita enemmän tai vähemmän.. )
- 5-pulttisen laipan tiiviste Turbotekniikalta.
- 5x mustia kuusiokolopultteja 5-pulttilaipalle Malmin erikoispulttikaupasta(muut ei oikein mahdu, vaan ottavat kannastaan pukeen. (Musta pultti siis kovempaa kuin 88..)
4x mustia pultteja pakosarjan&ahtimen kiinnitykseeen kuparoiduilla muttereilla ja pirkoilla Malmin erikoispulttikaupasta.
Ahtimet vierekkäin. Onhan noissa hieman eroa...
ja olihan tuo Garretin T25:nen jo pikkuhiljaa vaihdon tarpeessa.
Samalla tuli vaihdettua auton parannetulla peltisellä hihnapyörällä oleva noin 200t ajettu 96 mallinen vesipumppu uuteen paksumpaan&painavempaan valuhihnapyöräiseen scantechiin (PCS), vaikka yleensä vältän scantecin osia monilta osin kokemuksesta viisastuneena ).
Taustaa: 94..95 vuosimallisissa autoissa tehtaalta tulleet vesipumput repeilivät aikoinaan hihnapyörän akselin juuresta, jolloin noita aikoinaan vaihdettiin takuuseen vahvistettuun malliin, jonka takia itsellänikin liene tuo -96 mallinen vaihdettu jälkeenpäin. (keltainen täppä hihnapyörässä, ei näy kuvassa)
Tiedän itsekkin yhden tapauksen, kun -95 autosta oli hihnapyörä hajonnut Turun motarilla..
Itse Ahtimen irroitus ja asennus meni varsin heittämällä yläkautta, kun otin pakosarjan irti. En irroittanut autosta edes flektiä, kun kaiken mahtui tekemään helposti ilmankin. Ei tarvinnut tapella myöskään "kuuluisien" ahtimen imutorven pulttien kanssa, jotka joutunee irroittaa, jos ahtimen irroittaa alakautta.
Vanhasta ahtimesta piti ottaa öljyn paluuputki ja kaventaa ruuvien välimatkaa pari milliä sekä kaventaa toisesta laidasta (pakopesän pultin takia)
.. Jonka jälkeen putki istui kauniisti pottuun.
Ilmastoinnin kompuran jalkaa joutui nirhaamaan yllättävän vähän, ehkä noin 3-4mm syvimmillään keskeltä ja noin 3cm matkalta, kun tuo ahtimen modaus sai letkun kääntymään niin paljon jyrkemmin ja aikaisemmin.
Saabi lastutettuna.. Oikeastaan otin tuostakin turhan leveältä kompuran nurkasta, kun olisi riittänyt kapammalta alueelta jyrsiminen... Kiinnityspulttikin pysyi modauksessani paikallaan koskemattomana, joten tuosta ei juuri heikompaa tullut.
.. Sama sivusta.. Itseasiassa tuolla jyrsinnällä jäi jo ehkä noin 1mm väli letkun ja jalan väliin
Letkujen päiden asentoja joutuu yleensä hieman hienosäätämään. hydrauliikkaliikkeet eivät tätä suosittele virallisesti, mutta hyvinhän noi banjot kääntyvät Pitää vaan varoa vaurioittamasta banjojen tiivistepintoja.
.. Edellisellä sivulla tässä topicissa kuvatut letkut istuvat moitteetta
Ahdinta asennettaessa kannattaa tuo ylävesiletku kiinniittää ahtimeen jo ennen ahtimen asennusta paikalleen/pakosarjaan. Samoin tein pienen lovin ylävesiletkun ahtimenpään lyhennettyyn puristusholkkiin, jolloin letku kääntyy hieman jyrkemmin pakosarjan alta, eikä osu niin herkästi pakosarjaan..
T7-IC letku on hieman liian pitkä isommalle ahtimelle, jonka letkun lähtö tulee varsin lähelle ilmastoinnin kompuraa, joten tein kahdesta vanhasta Saabin omasta T5-IC mutkasta sopivamman letkun tälle välille... 10cm/2" Jatkopalan teetin putkifirmassa, jossa samalla prässäsivät paksunnokset putken päihin, jotta letkut eivät pullahda putken päältä irti kovemmillakaan paineilla.
Alkuperäisestä Ferritan DP:stä kaula katkaistu kavennoksen kohdalta lambdan vierestä, johon hitsattu 1.5cm jatkoa sekä Maptunilta ostettu v-band laippa. Sisältä sitten poistelin ylimääräisiä virtausvastuksia..
Tämä alkoi muistuttaa jo paremmin virtaavaa.. Puhumattakaan siitä alkuperäsestä 2.5" kuristuksesta..
Uusi liitos tuntui istuvan prikulleen oikeassa asennossa...
.. Ja jatkossa DP:n irroitus ahtimesta ei juuri tämän helpompaa voisi olla. Yksi 13mm mutteri...
.. Viimeisiä veteli vanha pakosarja. Halkeamat molemmin puolin pakoaukkoa, halki 1-4 välistä, halki oikeasta kyljestä..
Sitten seuraavan päivän hommia oli vaihtaa
T5 boxi, Suuttimet ja 3bar mappi.
Kuva uusista Siemens 630cc suuttimista sekä vanhoista 350cc (?) Boscheista..
Tarkemmat tyyppinumerot ko. kuvasta.
http://www.npr.fi/~heikki/peruna/suuttimien-mallit.jpg
Tuo Maptunin T5 boxi isoille suuttimille opetteli tyhjäkäyntiä sen 5-6h ajon ajan ennenkuin oppi tyhjäkäynnin täydellisesti...
Alussa kun painoi kaasua ja löysäsi kaasun, niin jäi moottori vouvamaan 1400-1600rpm tyhjäkäyntiä noin 1sec syklissä noin 5-20sec ajaksi, kunnes löysi noin 950rpm tyhjäkäynnnin. Tämä ominaisuus katosi vasta siis useamman tuinnin ajon jälkeen
Ei siis viitti ihan joka välissä nollailla Trionickkia..
koeajolenkillä täyskaasulla täysahdoilla moottori alkoi hieman räpättää/päitkimään mutta tämä tuntui korjaantuvan vaihtamalla
NGK BCR8ES tulpat 0.8 kärkivälillä 20t ajettujen BCPR7ES-11 tulppien (vajaa 1.2 kärkiväli) tilalle..
Samalla selvisi yksi öljynsyönnin syy, jota olen tässä 1/2 vuotta metsästänyt.
Ruuvarin päässä näytepyyhintä ykkössylinterin männän päältä.. Märänkarstaisen öljyinen 4h seisomisen jälkeen. .. Ja kuten vasemmanpuoleisesta tulpasta voi päätellä, niin hieman on karstainen ja muista poikkeava..
Veikkaan että venttiilinvarren kumi(t) irronnut/hajonnut ja nokat sellaisessa asennossa, että öljy pääsi tällä kertaa suoraan valumaan männän päälle, eikä vain venttiilin lautaselle.
Harvemmin kai viallinen kansipahvi päästää öljyjä sylinteritilaan, kun vesikanavat ovat lähimpänä palotilaa, joten öljyjen täytyy tulla ylhäältä ja silloin yleisin syys taitaaa olla on näissä saappaissa venttiilinvarren kumit..
Yläkerran tiivistesarja ja kumit on jo tilattu..
Olettekos yleensä vaihtaneet samalla kannen pultit uusiin?
Samallahan kannen irroituksella sitä vähän ohimennen porttaa kantta
Nokat saattaa vielä jäädä seuraavaan viikkopudjettiin..
Kiitokset menee apuna olosta, teknisestä tuesta, bisnesmies taidoista tai muuten vain pitkäpinnaisesta avustamisesta aakkosjärjestyksessä
Freetulle (Maptun)
G-miehelle
Jenkkimallille
NG900SET -95:lle
NG900T:lle
Psycocowboylle
Rikulle (PCS)
Sepalle
se93tbo
Tamtamille
Turbosensonicille
Viggelle
2,3T sport:ille
.. Ja niille joiden panoksen olen unohtanut tästä listasta..
.. Ainiin. Meinas unohtua tärkein, eli harvinaisen pitkäpinnaiselle meillä asuvalle naiselle, joka on jo ihmetellyt mun 120% poissaolevuutta ko rakentelun ajan...
Hook
Sen mitä auto ennen garretin 25:lla suti ykkösellä täyskaasulla, mutta kakkosella riitti pito 215/45/17 katurenkailla vielä yksin istuen, niin nyt sitten ratakäytössä täydellä kuormalla (4+ henkilöä..) sutii suurimpaan sallittuun moottoritienopeuteen asti pelkästään kaasua painamalla 50+ vaudissa... Kiitos nostetun kierrosrajottimen.. 6700rpm, mutta eipä tehoista sitten sen enempätä hehkutusta tähän väliin...
Tässä asennusta vaille valmiiksi puukotettu ja koristeltu pottu.
Muutokset ja lisäosat kuvassa vasemmalta katsottuna:
- noin 15cm pitkä 2.5" rosteriputki, jossa huohotus sekä m-venan letkunippat.
Yläpäähän vielä prässätty paksunnos, vaikka ei tuossa paineita olekkaan
Kartionipat leikattu sopivista letkuliittimistä, joista kierreosuuus katkaistu pois ja hitsattu tigillä putkeen tehtyihin reikiin.
- ATP-Turbolta ostettu musta 3"->2.5" kumimutka, jota lyhennetty noin 1.5-2cm ahtimen puolelta, että tekee jyrkemmän kurvin.
Ht-Tunelta ostettu turbo, josta
- Ahtimen imupuolen kaulusta sorvattu lähes 1.5cm lyhyemmäksi sekä syvemmäksi, jotta letku menee syvemmälle.
- Ahtimen kylkeen tehty kierteet ja asennettu nippa m-venan ahtopaine-letkulle. (Ei näy kuvassa, kuin pikkuinen töpö IC lähdön takana).
- Acun kiinnityrautaa taivutettu hieman kieroksi, eli alaspäin, jotta acun tanko osottaa suoraan hukkaportin akselia kohti.
- N*ssan huollosta ostettu banjopultti (joka ei ole kuvassa..)
- Maptunilta ostettu 5-pult->v-laippa
- Maptunilta ostettu v-band klemmari
- Maptunilta ostettu v-laippa (klemmarin sisällä piilossa)
- 3" rosteriputkea jatkoksi huimat 15mm. (tämä 15mm on ideaali Ferritan dp:lle, jt:lle voi tarvita enemmän tai vähemmän.. )
- 5-pulttisen laipan tiiviste Turbotekniikalta.
- 5x mustia kuusiokolopultteja 5-pulttilaipalle Malmin erikoispulttikaupasta(muut ei oikein mahdu, vaan ottavat kannastaan pukeen. (Musta pultti siis kovempaa kuin 88..)
4x mustia pultteja pakosarjan&ahtimen kiinnitykseeen kuparoiduilla muttereilla ja pirkoilla Malmin erikoispulttikaupasta.
Ahtimet vierekkäin. Onhan noissa hieman eroa...
ja olihan tuo Garretin T25:nen jo pikkuhiljaa vaihdon tarpeessa.
Samalla tuli vaihdettua auton parannetulla peltisellä hihnapyörällä oleva noin 200t ajettu 96 mallinen vesipumppu uuteen paksumpaan&painavempaan valuhihnapyöräiseen scantechiin (PCS), vaikka yleensä vältän scantecin osia monilta osin kokemuksesta viisastuneena ).
Taustaa: 94..95 vuosimallisissa autoissa tehtaalta tulleet vesipumput repeilivät aikoinaan hihnapyörän akselin juuresta, jolloin noita aikoinaan vaihdettiin takuuseen vahvistettuun malliin, jonka takia itsellänikin liene tuo -96 mallinen vaihdettu jälkeenpäin. (keltainen täppä hihnapyörässä, ei näy kuvassa)
Tiedän itsekkin yhden tapauksen, kun -95 autosta oli hihnapyörä hajonnut Turun motarilla..
Itse Ahtimen irroitus ja asennus meni varsin heittämällä yläkautta, kun otin pakosarjan irti. En irroittanut autosta edes flektiä, kun kaiken mahtui tekemään helposti ilmankin. Ei tarvinnut tapella myöskään "kuuluisien" ahtimen imutorven pulttien kanssa, jotka joutunee irroittaa, jos ahtimen irroittaa alakautta.
Vanhasta ahtimesta piti ottaa öljyn paluuputki ja kaventaa ruuvien välimatkaa pari milliä sekä kaventaa toisesta laidasta (pakopesän pultin takia)
.. Jonka jälkeen putki istui kauniisti pottuun.
Ilmastoinnin kompuran jalkaa joutui nirhaamaan yllättävän vähän, ehkä noin 3-4mm syvimmillään keskeltä ja noin 3cm matkalta, kun tuo ahtimen modaus sai letkun kääntymään niin paljon jyrkemmin ja aikaisemmin.
Saabi lastutettuna.. Oikeastaan otin tuostakin turhan leveältä kompuran nurkasta, kun olisi riittänyt kapammalta alueelta jyrsiminen... Kiinnityspulttikin pysyi modauksessani paikallaan koskemattomana, joten tuosta ei juuri heikompaa tullut.
.. Sama sivusta.. Itseasiassa tuolla jyrsinnällä jäi jo ehkä noin 1mm väli letkun ja jalan väliin
Letkujen päiden asentoja joutuu yleensä hieman hienosäätämään. hydrauliikkaliikkeet eivät tätä suosittele virallisesti, mutta hyvinhän noi banjot kääntyvät Pitää vaan varoa vaurioittamasta banjojen tiivistepintoja.
.. Edellisellä sivulla tässä topicissa kuvatut letkut istuvat moitteetta
Ahdinta asennettaessa kannattaa tuo ylävesiletku kiinniittää ahtimeen jo ennen ahtimen asennusta paikalleen/pakosarjaan. Samoin tein pienen lovin ylävesiletkun ahtimenpään lyhennettyyn puristusholkkiin, jolloin letku kääntyy hieman jyrkemmin pakosarjan alta, eikä osu niin herkästi pakosarjaan..
T7-IC letku on hieman liian pitkä isommalle ahtimelle, jonka letkun lähtö tulee varsin lähelle ilmastoinnin kompuraa, joten tein kahdesta vanhasta Saabin omasta T5-IC mutkasta sopivamman letkun tälle välille... 10cm/2" Jatkopalan teetin putkifirmassa, jossa samalla prässäsivät paksunnokset putken päihin, jotta letkut eivät pullahda putken päältä irti kovemmillakaan paineilla.
Alkuperäisestä Ferritan DP:stä kaula katkaistu kavennoksen kohdalta lambdan vierestä, johon hitsattu 1.5cm jatkoa sekä Maptunilta ostettu v-band laippa. Sisältä sitten poistelin ylimääräisiä virtausvastuksia..
Tämä alkoi muistuttaa jo paremmin virtaavaa.. Puhumattakaan siitä alkuperäsestä 2.5" kuristuksesta..
Uusi liitos tuntui istuvan prikulleen oikeassa asennossa...
.. Ja jatkossa DP:n irroitus ahtimesta ei juuri tämän helpompaa voisi olla. Yksi 13mm mutteri...
.. Viimeisiä veteli vanha pakosarja. Halkeamat molemmin puolin pakoaukkoa, halki 1-4 välistä, halki oikeasta kyljestä..
Sitten seuraavan päivän hommia oli vaihtaa
T5 boxi, Suuttimet ja 3bar mappi.
Kuva uusista Siemens 630cc suuttimista sekä vanhoista 350cc (?) Boscheista..
Tarkemmat tyyppinumerot ko. kuvasta.
http://www.npr.fi/~heikki/peruna/suuttimien-mallit.jpg
Tuo Maptunin T5 boxi isoille suuttimille opetteli tyhjäkäyntiä sen 5-6h ajon ajan ennenkuin oppi tyhjäkäynnin täydellisesti...
Alussa kun painoi kaasua ja löysäsi kaasun, niin jäi moottori vouvamaan 1400-1600rpm tyhjäkäyntiä noin 1sec syklissä noin 5-20sec ajaksi, kunnes löysi noin 950rpm tyhjäkäynnnin. Tämä ominaisuus katosi vasta siis useamman tuinnin ajon jälkeen
Ei siis viitti ihan joka välissä nollailla Trionickkia..
koeajolenkillä täyskaasulla täysahdoilla moottori alkoi hieman räpättää/päitkimään mutta tämä tuntui korjaantuvan vaihtamalla
NGK BCR8ES tulpat 0.8 kärkivälillä 20t ajettujen BCPR7ES-11 tulppien (vajaa 1.2 kärkiväli) tilalle..
Samalla selvisi yksi öljynsyönnin syy, jota olen tässä 1/2 vuotta metsästänyt.
Ruuvarin päässä näytepyyhintä ykkössylinterin männän päältä.. Märänkarstaisen öljyinen 4h seisomisen jälkeen. .. Ja kuten vasemmanpuoleisesta tulpasta voi päätellä, niin hieman on karstainen ja muista poikkeava..
Veikkaan että venttiilinvarren kumi(t) irronnut/hajonnut ja nokat sellaisessa asennossa, että öljy pääsi tällä kertaa suoraan valumaan männän päälle, eikä vain venttiilin lautaselle.
Harvemmin kai viallinen kansipahvi päästää öljyjä sylinteritilaan, kun vesikanavat ovat lähimpänä palotilaa, joten öljyjen täytyy tulla ylhäältä ja silloin yleisin syys taitaaa olla on näissä saappaissa venttiilinvarren kumit..
Yläkerran tiivistesarja ja kumit on jo tilattu..
Olettekos yleensä vaihtaneet samalla kannen pultit uusiin?
Samallahan kannen irroituksella sitä vähän ohimennen porttaa kantta
Nokat saattaa vielä jäädä seuraavaan viikkopudjettiin..
Kiitokset menee apuna olosta, teknisestä tuesta, bisnesmies taidoista tai muuten vain pitkäpinnaisesta avustamisesta aakkosjärjestyksessä
Freetulle (Maptun)
G-miehelle
Jenkkimallille
NG900SET -95:lle
NG900T:lle
Psycocowboylle
Rikulle (PCS)
Sepalle
se93tbo
Tamtamille
Turbosensonicille
Viggelle
2,3T sport:ille
.. Ja niille joiden panoksen olen unohtanut tästä listasta..
.. Ainiin. Meinas unohtua tärkein, eli harvinaisen pitkäpinnaiselle meillä asuvalle naiselle, joka on jo ihmetellyt mun 120% poissaolevuutta ko rakentelun ajan...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Mulla teki tuota ihan samaa noin 15-20tkm ajetuilla BCPR7ES-11 tulpilla. Korjaantui uusilla BCR8ES tulpilla, mutta nypytystä matalilla kierroksilla tuli tilalle.. Täytyy kokeilla myös uusia seiskoja.Hook kirjoitti:koeajolenkillä täyskaasulla täysahdoilla moottori alkoi hieman räpättää/päitkimään mutta tämä tuntui korjaantuvan vaihtamalla
NGK BCR8ES tulpat 0.8 kärkivälillä 20t ajettujen BCPR7ES-11 tulppien (vajaa 1.2 kärkiväli) tilalle..
Hook
Ahdin siirtyi ilmeisesti tarpeeksi kauas lohkosta, jotta sitä ei tarvinnut jyrsiä?
Mielenkiintoinen projekti ja erittäin hyvä projektiselostus!
Vielä ei ole mitään nypytystä tullut matalille kierroksille. Jotenkin tuntuu (ylipäätänsä) ahtimenvaihdon jälkeen auto miellyttävämmätä ajettavalta, kun ei turbo hypi silmille, kuin käskettäessäTuumer kirjoitti:Mulla teki tuota ihan samaa noin 15-20tkm ajetuilla BCPR7ES-11 tulpilla. Korjaantui uusilla BCR8ES tulpilla, mutta nypytystä matalilla kierroksilla tuli tilalle.. Täytyy kokeilla myös uusia seiskoja.Hook kirjoitti:koeajolenkillä täyskaasulla täysahdoilla moottori alkoi hieman räpättää/päitkimään mutta tämä tuntui korjaantuvan vaihtamalla
NGK BCR8ES tulpat 0.8 kärkivälillä 20t ajettujen BCPR7ES-11 tulppien (vajaa 1.2 kärkiväli) tilalle..
Hook
Ahdin siirtyi ilmeisesti tarpeeksi kauas lohkosta, jotta sitä ei tarvinnut jyrsiä?
Mielenkiintoinen projekti ja erittäin hyvä projektiselostus!
Mitä tulee tohon ahtimen asentoon, niin tuo pottuhan menee ilman korotuspalaa (todistetusti) myös modaamattomaan pakosarjaan. Ilmeisimmin pienenä erona tällöin, että joutuu hieman pyörittämään "6-kulmaisen" kompurapuolen ic lähtöä hieman alemmaksi (kun kompuran pulttien kohdat osuvat hieman epäedullisemmin lohkon tp-akselin paksunnokseen ja vesipumpulle menevään putkeen.
Tällöin Ic:lle menevä letku osuu ilmastoinnin putkiin, jota joutuu muutamia millejä taivuttamaan lähemmäksi ilmastointia. Itsellä tuo lähtö osottaa suunnileen edellä ajavan takarenkaita, jolloin lähtö on ilmastoinin putkien "yläpuolella. Voipi tietty olla että pienellä muutaman millin viilauksella olisi tuon kompurakehänkin saanu ideaali asentoon ilman ei niin halpaa viistoksi jyrsintää
.. No.. Kolmas kerta toden sanoo..
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Tässä on se hyvä puoli että ennen kakkosvaihteella vaivannut vetely ei vaivaa enää lainkaan. Kolmosella on sitten eri juttu.Hook kirjoitti:Sen mitä auto ennen garretin 25:lla suti ykkösellä täyskaasulla, mutta kakkosella riitti pito 215/45/17 katurenkailla vielä yksin istuen, niin nyt sitten ratakäytössä täydellä kuormalla (4+ henkilöä..) sutii suurimpaan sallittuun moottoritienopeuteen asti pelkästään kaasua painamalla 50+ vaudissa... Kiitos nostetun kierrosrajottimen.. 6700rpm, mutta eipä tehoista sitten sen enempätä hehkutusta tähän väliin... :wink: Hook
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Huomasin saman ilmiön, että vetely on kadonnut kakkosella.. Kolmosella on sitäkin villimpää. Ehkä tää on sitten sitä tehon puutetta...NG900SET -95 kirjoitti: Tässä on se hyvä puoli että ennen kakkosvaihteella vaivannut vetely ei vaivaa enää lainkaan. Kolmosella on sitten eri juttu.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
No tehonpuutteesta ei varmasti voida syyttää . Vai joko alkoi kyllästyttää? En vielä vaihdettuani itseni kuiviin koeajon jälkeen osannut sanoa oliko tuo auto aivan kauhea vai h****tin ihana . Tämän aamuisen työmatkan jälkeen (autolla, jossa on siis ahtimena "se herne") päädyin tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Ainakin orastavat ennakkoluulot karisivat pois koskien moisen ahtimen ajettavuutta normaali liikenteessä . Tosin varovainen saa ollaHook kirjoitti: Huomasin saman ilmiön, että vetely on kadonnut kakkosella.. Kolmosella on sitäkin villimpää. Ehkä tää on sitten sitä tehon puutetta...
Hook
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Se on ilmeisimmin väännön vähyyttä, kun auto alkaa vetelemään. Aikaisemmin kakkosella veteli pidon rajamailla tietämättä mihin suuntaan mennään. Nyt molemmat etupyörät pyörivät alla rullaavaa tietä selkeästi nopeammin ja vetely jännästi katoaa. Titetty samoin ohjattavuus.. Kolmosella ollaan taas pidon rajamailla, jolloin vetely on varsin voimakasta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.