Uusi turbo satkuun
Uusi turbo satkuun
Jos alkaisi tässä pikkuhiljaa laittaan tuonne pellin alle jotain uutta. Puhallin tuli ensimmäisenä mieleen.. samaan aikaan tottakai tonnarin cooleri. Eli puhutaan 8-tappisesta turbosta. Ehdotuksia.
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Lexus GS 300
Miten joku seuraavista:
PRO-TURBON sivuilta otettu..
holset H1E/D
hyvin muunneltavissa oleva viritysahdin
kompressori Ø 50-60 mm
turbiini Ø 55-65 mm
tai
Garret
TO3/4
kompressorit 48-59 mm
pako A/R 63
sisältää hukkaportin
suosituin viritysmalli
kunnostetuista tai uusista osista koottuna
tai
Garret
TO4 turboahdin virityskäyttöön
kompressori 59 mm
turbiini 65 mm
myös muilla mitoilla moottorikohtaisesti
vaatii erillisen hukkaportin
PRO-TURBON sivuilta otettu..
holset H1E/D
hyvin muunneltavissa oleva viritysahdin
kompressori Ø 50-60 mm
turbiini Ø 55-65 mm
tai
Garret
TO3/4
kompressorit 48-59 mm
pako A/R 63
sisältää hukkaportin
suosituin viritysmalli
kunnostetuista tai uusista osista koottuna
tai
Garret
TO4 turboahdin virityskäyttöön
kompressori 59 mm
turbiini 65 mm
myös muilla mitoilla moottorikohtaisesti
vaatii erillisen hukkaportin
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Lexus GS 300
Jos helpolla haluaa päästä, eli turbo alkuperäiseen sarjaan, niin Schwitzer S2B Garretin pakopesän kopiolla on isojen poikien mukaan pätevä ahdin. Osiltaan huomattavasti vanhoja T-sarjan Garretteja parempi. Samoin tuo aikaisemmin mainittu H1E/D on hyväksi haukuttu, sopivuudesta originelliin pakosarjaan en ole varma.
Tosin samalla se sarjakin kannattaa laittaa uusiksi, eipähän jää tulevaisuudessa sieltä ahdistamaan ja turbo-valikoima lisääntyy melkoisesti:).
Omaan tonttuun on näillä näkymin tulossa Schwitzerin S200 Proturbon tekemällä Garretin pakopesäkopiolla 54/55 siivin.
Tosin samalla se sarjakin kannattaa laittaa uusiksi, eipähän jää tulevaisuudessa sieltä ahdistamaan ja turbo-valikoima lisääntyy melkoisesti:).
Omaan tonttuun on näillä näkymin tulossa Schwitzerin S200 Proturbon tekemällä Garretin pakopesäkopiolla 54/55 siivin.
Foxbody turbo
Vakioahdin riittää aluksi aivan hyvin, vieläpä jos 8tappisesta puhutaan se menee laihalle yläkierroksilla ~200hp tehoilla. Pelkkä paineennosto siis tietyin varauksin antaa sellaiset ~200 kaakkia. Jos tästä halutaan ylöspäin järkevämpää olisi esim. tehdä megasquirt t8, tai asentaa 16v hilut (vakioruiskulla, mieluiten lucas, tai megasquirtilla.)
Jos autossasi ei ole välijäähdytintä, järkevintä on ensin hankkia sellainen ja asentaa se, sitten nostaa paineet. Uutta mutkaa kannattaa harkita vasta megasquirtin asennuksen jälkeen
.
ps. vakioahdin ahtaa vielä 1 bar suhtkoht ongelmitta
Jos autossasi ei ole välijäähdytintä, järkevintä on ensin hankkia sellainen ja asentaa se, sitten nostaa paineet. Uutta mutkaa kannattaa harkita vasta megasquirtin asennuksen jälkeen

ps. vakioahdin ahtaa vielä 1 bar suhtkoht ongelmitta

Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!